Gå til innhold

May Helens babyboka

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så koselig å lese om nurket som lager leven i magen din :love:

Ha en fortsatt fin kveld! :klemmer:

Ikke lenge igjen til nurket ditt lager leven i magen din ;)

Men min er veldig sjenert ovenfor samboer. Hver gang jeg skal vise frem magen for samboer så han også ser bevegelser i magen, så er det plutselig stille. Frekk unge. :fnise: Jeg har nesten gitt opp å forsøke å vise til samboer at babyen flytter på seg i magen.

I går bestilte jeg meg ny mobil. :mobil: Den jeg har er 3 år gammel og var egentlig utdatert da jeg kjøpte den. Den har elendig kamera. Så nå har jeg bestilt meg Sony Ericsson K810i. Den har jeg hørt mye bra om og den har en super kamera, som er viktig for meg. Slik at jeg kan ta bilder av babyen når den komme ut og sende det med en gang til familie og venner. Med vanlig fotokamera ville jeg måtte vente til vi kom hjem for å sende bilder.

Og lønningen kom i går. Så herlig med halv skatt. Følte meg veldig rik til jeg begynte å regne på alle regninger som skal betales og alle gaver som skal kjøpes. :trist:

Men jeg gleder meg utrolig til jul. Jeg liker jul veldig godt. Det er så kos å pynte hjemme, varme fra vedovnen, drikke en kopp med varmt te eller kakao og se på tegnefilmer. Herlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:duskedame: 30 UKER :duskedame:

Nå er jeg 30 uker. Jøss. Høres utrolig mye ut. Jeg tenkte på dette i går og jeg må si at jeg ble grepet av lett panikk når jeg skjønte hvor kort tid det er igjen. Bare 10 uker igjen. Jezzes. Begynte å lure om vi hadde alt klart til den lille kom. Og jeg tror alt vil være på plass når den lille kommer.

Men jeg har fortsatt vansker med å forestille meg at jeg skal ha barn. Jeg har vansker med å se at jeg skal være mor. Ordet mor/mamma er så fremmed for meg.

Broren kalte meg mamma som spøk for ikke så lenge siden. Først skjønte jeg ikke hva han mente. Så tenkte jeg på det ordet og kjente meg ikke igjen i den. Mamma er sånn en voksen ord. Det ordet forbinder jeg med ansvar og plikoppfyllelse og lån ag alvor. Føler meg ikke voksen i det hele tatt. Jeg skal bare ha barn, jeg skal ikke være mamma. :fnise:

Drømte i natt at jeg fødte ei jente. Selv om vi begge tror det blir gutt så ble vi ikke skuffet at det ble jente, bare overrasket at vi tok feil. :fnise: Det er faktisk lenge siden jeg har hatt baby drømmer. De kommer sikkert mer når det begynner å nærme seg.

Jeg har litt problemer med å gå. Løpe er helt umulig. Å gå eller stå mer enn 1-1,5 timer om gangen er vondt. Da får jeg vondt i bekkenet. Heldigvis så har jeg kontorjobb så jeg kommer nok til å klare å jobbe helt til permisjonstart. Men det er så utrolig kjipt å plutselig ha disse begrensinger i hva kroppen klarer, når jeg har vilje og ønske å klare så mye mer. Men jeg hører på kroppen og gjør ikke mer enn jeg klarer.

I helga drar samboer med hunden til jakt. Så jeg er alene hjemme i helga. Og det er veldig greit det. Skal kjøpe meg noen dvd-er og slappe av hele helga. Skal handle litt med mamma på lørdag for hun har så lyst å kjøpe noe til babyen, så vi skal besøke noen babybutikker sammen.

Skal bestille meg en ansiktbehandling til fredag. Har fortsatt litt penger igjen på gavekortet jeg fikk av broren.

GOD HELG :tree:

Skrevet

30 uker :dåne:

Hjelp så fort som tiden går, tror jeg har gått glipp av noen uker jeg :fnise: Får skylde på ammetåka!

Skrevet

Gratulerer med 30 uker! Har du satt på fast forward-knappen? ;)

Jeg også synes det er rart å skulle være en mamma. Det er jo bare for voksne :fnise: Selv om jeg føler meg ganske voksne, så er jeg ikke sååå voksen liksom. Rart å tenke på at et menneske kommer til å bli fullstendig avhengig av deg! Og at du aldri blir "kvitt" ham/henne! Ikke at man vil bli kvitt ungen, men du skjønner hva jeg mener. Man kan liksom ikke viske ut at man har fått et barn, uansett.

Har dere funnet navn til den lille da?

Skrevet

Grattis med 30 uker :) (Har smuglest litt her jeg... Koselig sted :-D

Skrevet

Gratulerer med 30 uker :) Jeg fikk også litt panikk i uke 30, for om vi skulle rekke å ordne alt mulig, men det har gitt seg igjen nå.

Skrevet

Hei, tittet innom her hos deg, så legger igjen en liten melding.

:) Lykke til vidre i svangerskapet. :)

iingvild

Skrevet
30 uker :dåne:

Hjelp så fort som tiden går, tror jeg har gått glipp av noen uker jeg :fnise: Får skylde på ammetåka!

Du har nok å holde på med nå. :fnise: For deg må tiden gå utrolig fort. Gleder meg til jeg er i ammetåka.

Gratulerer med 30 uker! Har du satt på fast forward-knappen? ;)

Jeg også synes det er rart å skulle være en mamma. Det er jo bare for voksne :fnise: Selv om jeg føler meg ganske voksne, så er jeg ikke sååå voksen liksom. Rart å tenke på at et menneske kommer til å bli fullstendig avhengig av deg! Og at du aldri blir "kvitt" ham/henne! Ikke at man vil bli kvitt ungen, men du skjønner hva jeg mener. Man kan liksom ikke viske ut at man har fått et barn, uansett.

Har dere funnet navn til den lille da?

Jeg skjønner hva du mener :fnise: . Jeg gleder meg til babyen kommer, men samtidig så har jeg ikke noe hastverk. I går var jeg alene hjemme hele dagen og det var kjempe godt. Må benytte meg av slike anledninger mens jeg kan. Jeg har fortsatt litt vanskelig å forestille meg at jeg skal ha en baby som vil være 100 % avhenging av meg i en god stund.

Vi har satt navnejakten på vent et stund. Vi har ikke klart å bli enige. Og det haster ikke ennå. Har tenkt å låne noen navnebøker fra biblioteket i januar og februar.

Grattis med 30 uker :) (Har smuglest litt her jeg... Koselig sted :-D

Takk. Hyggelig at du er innom. Liker at nye folk kommer innom og hilser. Jo flere, jo bedre.

Gratulerer med 30 uker :) Jeg fikk også litt panikk i uke 30, for om vi skulle rekke å ordne alt mulig, men det har gitt seg igjen nå.

Det er sånne perioder tror jeg. Jeg har funnet ut at det er bare 5 arbeidsuker igjen før permisjonstart. :overrasket: Det fikk meg til å innse hvor lite tid det egentlig er igjen.

Hei, tittet innom her hos deg, så legger igjen en liten melding.

:) Lykke til vidre i svangerskapet. :)

iingvild

Takk. Hyggelig at du er innom.

Skrevet

Gratulerer med 30 uker! :duskedame:

Hehe ... "mamma". Det er jo helt sprøtt å tenke på! Jeg - mamma? Næh ...? Og tenk - nå forandres virkelig livet fullstendig, og for alltid.

Hjelp!

*hyperventilere*

Men det blir fantastisk også, da ;)

Skrevet
Gratulerer med 30 uker! :duskedame:

Hehe ... "mamma". Det er jo helt sprøtt å tenke på! Jeg - mamma? Næh ...? Og tenk - nå forandres virkelig livet fullstendig, og for alltid.

Hjelp!

*hyperventilere*

Men det blir fantastisk også, da ;)

Det hender at jeg tenker " hvorfor i all verden ville jeg ha barn? " :ler:

Som i går når jeg var trøtt og sliten så priset jeg meg lykkelig for at jeg ikke har barn og kunne bare slappe av foran tv uten noen forpliktelser.

Jeg er utrolig glad vi er to om dette barnet, slik at vi kan avlaste hverandre.

Men de er sikkert mer glede enn ansvar, så jeg får bare fokusere på det.

Jeg rakk akkurat ikke posten i går for å hente min nye mobil. ARGHH!! :sur: Plutselig var det ei på jobben så ville snakke med meg like før jeg skal dra, så var det samboeren som trengte at jeg leverte noe til ham på jobben og så glemte jeg at det er rushtid så det tok 10 min lenger å komme fram til posten. Jeg var bare 5-7 min for sent, men de hadde allerede stengt. Arghh. Jeg skjønner ikke hvorfor vår lokale postkontor ikke har utvidede åpningstider siste uka før jul? De stenger kl 17, noe jeg syns er altfor tidlig. Mange rekker det ikke etter jobb fordi de må jobbe til 16. De har lengre åpningstider i romjula?! :overrasket: Skjønn det den som kan.

Skrevet

Jente Navn jeg liker:

Mariella , Luna , Frøya , Sofia , Sara , Lara , Hedda , Linnea , Yvonne , Evelyn , Miriam , Matilda , Leonora , Sandra , Margaret , Kara , Matea , Laila , Elise/Elisa , Olivia , Oline , Gloria , Iselin , Dorotea.

Gutte Navn jeg liker :

Fredrik , Oliver , Kyrre , Teodor , Trevor , Herman , Hektor , Brage , Sander , Storm , Eldor.

Navn er satt opp i tilfeldig rekkefølge. Som dere ser så er det mye lettere å finne fine jentenavn enn guttenavn. Har i det siste falt for norrøne guttenavn, som Storm, Eldor og Brage.

Samboeren sin liste ser helt annerleders ut så vi får se hva det blir til slutt.

Våre krav til navn er :

1) Ikke for langt navn

2) Skal kunne uttales både på norsk og engelsk

3) Skal kunne skrives både på norsk og engelsk

4) Barnet skal ha kun et fornavn

5) Navnet skrives som det uttales, uten ekstra bokstaver som h i theo f. eks.

Som dere ser så utelukker denne krav listen noen navn som er nevnt over, som Frøya og Kyrre. Men jeg syns det er fine navn så jeg tok de med allikevel.

Skrevet

Du har mange forslag da! Har dere ingen felles forslag?

Her i huset er det jeg som bestemmer navn ;) Eller har det siste ordet da, mannen er fornøyd så lenge det ikke er noe sært noe. Jeg vil helst ha norske navn, gjerne vanskelige ift til engelsk, jeg synes det er viktigere å ta vare på sin egen navnekultur framfor å adoptere utanlandske navn, så jeg ser vi ikke har helt lik smak og utgangspunkt.

Men punkt nr 4, og spes. 5 er jeg veldig enig i, kan ikke fordra unødvendige bokstaver (som Sophie, eller Sarah - høres bare dumt ut og ungen må resten av livet stave navnet sitt når h*n sier hva h*n heter). Og et fornavn holder lenge :Nikke: Hva med etternavn, har dere samme etternavn eller forskjellige? Og hvilket får barnet?

Skrevet
Du har mange forslag da! Har dere ingen felles forslag?

Her i huset er det jeg som bestemmer navn ;) Eller har det siste ordet da, mannen er fornøyd så lenge det ikke er noe sært noe. Jeg vil helst ha norske navn, gjerne vanskelige ift til engelsk, jeg synes det er viktigere å ta vare på sin egen navnekultur framfor å adoptere utanlandske navn, så jeg ser vi ikke har helt lik smak og utgangspunkt.

Men punkt nr 4, og spes. 5 er jeg veldig enig i, kan ikke fordra unødvendige bokstaver (som Sophie, eller Sarah - høres bare dumt ut og ungen må resten av livet stave navnet sitt når h*n sier hva h*n heter). Og et fornavn holder lenge :Nikke: Hva med etternavn, har dere samme etternavn eller forskjellige? Og hvilket får barnet?

Jeg hadde ikke hatt noe imot "ekte" norske navn, hadde jeg vært opprinnelig fra Norge. Men siden jeg har familie som ikke er norsk og som ikke snakker norsk føler jeg at jeg må ta litt hensyn til de og og velge et navn de klarer å uttale og skrive.

Etternavn var faktisk lett. Babyen vil få samboer sin etternavn. Siden den er norsk. Selv om det er et av norges vanligste etternavn. Vi fant ut at det vil være lettere for babyen senere i livet med et norsk etternavn. Mitt etternavn er i tillegg vanskelig å uttale og har ikke-norske bokstaver.

Foreløpig har vi ingen felles forslag. Han har par på lista hans som jeg skal vurdere og omvendt. Men ingen navn vi begge bare falt for. Jeg tror det blir babyen som til slutt bestemmer navnet :fnise: Vi må se om navn vi velger passer til babyen når den blir født.

Skrevet

Ja, det viktigste med navnet er selvfølgelig at det skal passe barnet :) Men også at begge foreldrene liker klangen på navnet.. Og det er sikkert ikke alltid like lett å bli enige.

Vi har allerede gått gjennom en del navn vi :fnise: selv om det er litt tidlig for vår del..

Gratulerer med 30 uker forresten! Nå nærmer det seg med stormskritt! HAr du tenkt noe på hvordan du ønsker å føde forresten?

:klem:

Skrevet

Da skjønner jeg det :) Da må dere jo selvsagt ha et navn som begge familier "skjønner". Det er jo mange navn som er lette å uttale på andre språk selv om de er ganske norske. Nå vet jeg ikke hvor du er fra men... Har du bodd i Norge hele livet? Bor mye av familien din her? Litt nysgjerrig jeg skjønner du ;)

Vi også kommer nok til å se hva som passer når ungen kommer ut. Men det er greit å ha et par navn av hvert kjønn klare som alternativer :)

Skrevet
Ja, det viktigste med navnet er selvfølgelig at det skal passe barnet :) Men også at begge foreldrene liker klangen på navnet.. Og det er sikkert ikke alltid like lett å bli enige.

Vi har allerede gått gjennom en del navn vi :fnise: selv om det er litt tidlig for vår del..

Gratulerer med 30 uker forresten! Nå nærmer det seg med stormskritt! HAr du tenkt noe på hvordan du ønsker å føde forresten?

:klem:

Jeg har tenkt litt på fødsel og har noen tanker om det. Jeg har funnet ut at jeg ønsker å klare meg uten smertestillende så langt det går. Men at jeg skal ha Epidural når jeg ber om det. Ingen skal få overtale meg til noe annet.

Har også ønske å føde knestående. Det er fordi jeg har hørt at det er lettere å føde slikt da du får en del hjelp fra gravitasjon.

Jeg har snakket litt med jordmor om dette. Hun foreslå at jeg skriver er brev med mine ønsker som jeg tar med når jeg skal føde. Har allerede notert ned noen punkter, men det kommer sikkert flere etter hvert.

Jeg har kjøpt meg en bok om fødsel som jeg ikke har lest i ennå. Må nesten sette meg litt ned med den snart. Jeg får sikkert noen nye ideer når jeg har lest i den.

Da skjønner jeg det :) Da må dere jo selvsagt ha et navn som begge familier "skjønner". Det er jo mange navn som er lette å uttale på andre språk selv om de er ganske norske. Nå vet jeg ikke hvor du er fra men... Har du bodd i Norge hele livet? Bor mye av familien din her? Litt nysgjerrig jeg skjønner du ;)

Vi også kommer nok til å se hva som passer når ungen kommer ut. Men det er greit å ha et par navn av hvert kjønn klare som alternativer :)

Jeg har bodd i Norge siden jeg var 13 år. Så mer enn halvparten av mitt liv. Nærmeste familie bor i Norge. Men jeg har også noen nære slektninger i Sverige. Bestemoren min i Sverige snakker hverken norsk eller svensk. Det gjør heller ikke onkelen min. Så det er litt av hensyn til de også.

Menjeg har virkelig falt for navnet Eldor. Nørront navn og det klinger så fint i mine ører. Har aldri hørt om noen som heter det.

Det er 54 menn som har Eldor som første fornavn.

Det er 21 menn som har Eldor som eneste fornavn i følge SSB.

Det ville i hvert fall vært et unikt navn som ikke alle andre har.

Skrevet
Jeg har bodd i Norge siden jeg var 13 år. Så mer enn halvparten av mitt liv. Nærmeste familie bor i Norge. Men jeg har også noen nære slektninger i Sverige. Bestemoren min i Sverige snakker hverken norsk eller svensk. Det gjør heller ikke onkelen min. Så det er litt av hensyn til de også.

Menjeg har virkelig falt for navnet Eldor. Nørront navn og det klinger så fint i mine ører. Har aldri hørt om noen som heter det.

Det er 54 menn som har Eldor som første fornavn.

Det er 21 menn som har Eldor som eneste fornavn i følge SSB.

Det ville i hvert fall vært et unikt navn som ikke alle andre har.

Hvor kommer du fra opprinnelig, da? Hvis du vil ut med det på KG ;)

Eldor burde egentlig gå greit å uttale sånn internasjonalt i alle fall! Men kommer jo litt an på språket til familien din. På engelsk er det i alle fall ikke noe problem. Hva mener mannen din om navnet? Hvilket jentenavn liker du best?

Synes det er så moro å diskutere navn, jeg skjønner du :)

Skrevet
Eldor burde egentlig gå greit å uttale sånn internasjonalt i alle fall! Men kommer jo litt an på språket til familien din. På engelsk er det i alle fall ikke noe problem. Hva mener mannen din om navnet? Hvilket jentenavn liker du best?

Synes det er så moro å diskutere navn, jeg skjønner du :)

Samboer likte navnet. Men er ikke overbegeistret.

Av jentenavn liker jeg best Matilda og Hedda. Hedda er en utrolig fint norsk jentenavn. Og den er kjent gjennom Ibsen i verden, så jeg tror ikke den er så vanskelig å uttale på engelsk.

HAr du noen favoritte navn ?

Skrevet

Jeg har mange favoritter... Vanskelig å bestemme seg egentlig. Jeg har faktisk tenkt på Matilda til jente, men jeg vet ikke. Er så mye å velge mellom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...