Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå ser jeg at jeg fint kan trekke tilbake mitt ene spm til deg, du har herved bekreftet det. *rister på hodet*

Ok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et poeng som kan være viktig i denne tråden er at alle menneskelig oppførsel absolutt ikke er rasjonell. Logikk er ikke enerådende for å forklare oppførsel. Det finnes nok av de som skal ha en forklaring på alt som skjer. Å akseptere at ikke alt har en rasjonell, logisk forklaring er første skritt til å forstå hendelsene rundt seg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ojsann, utrolig som dette engasjerer.

Mens man er inne på denne diskusjonen:

Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte nekter å spise kjøtt av forskjellige grunner, men fisk er helt greit?

Handler det om smakssak, så skjønner jeg det. Er ikke glad i rødt kjøtt selv så det holder jeg meg unna. Har hørt at noen sier det er greit siden fisk kanskje ikke føler smerte, men hva så? En fisk er jo fortsatt et dyr, som ikke blir behandlet bra heller, så hvorfor er det greit?

Jeg spiser fisk (men ikke kjøtt), og kan ikke si jeg syns det er helt greit. Ideelt sett skulle jeg bare spist fisk jeg fisket selv, men det har jeg ikke mulighet til. Etter mange år som vetegarianer, begynte jeg å spise fisk a. fordi det er sunt, og b. fordi det gjorde livet enklere. Særlig som jeg ble eldre, merket jeg at det å være vegetarianer ble et større og større problem når jeg var på besøk hos folk. Plutselig så begynte folk å lage egen mat til meg, og de syns åpenbart det var vanskelig. Jeg syns det var vanskelig å være så vanskelig. Men det mest tungtveiende argumentet, var nok det at jeg følte jeg ikke hadde tid nok til å tenke så mye over kostholdet mitt som jeg hadde gjort tidligere. Jeg kom vel til konklusjonen at det å ikke spise kjøtt var "godt nok". Å spise kjøtt vil aldri være noe alternativ for meg, av mange grunner.

Gjest Peachbud
Skrevet (endret)
Les et av mine svar her hvor jeg ramser opp alt av energi som trengs for å dyrke litt korn til mel feks. Ikke all energi lagt i produksjonen blir til mel. Du må tenke litt større, eller tenke i det hele tatt, ikke være så sneversynt og bare se det du VIL se...

Jeg sier ikke at det ikke er mye energi som går tapt på veien til å bli mel.

Faktum er at det trengs mye mer energi for å produsere kjøtt enn hvete. Det er poenget.

Endret av Peachbud
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden enda, men må si at det er lenge siden jeg har sett et så fordomsfullt og intolerant syn på holdninger som ikke stemmer overens med egne som TS viser her.

Det er fullt mulig å være oppegående og være uenig i at man må drepe dyr for å spise. Jeg spiser selv ikke industrikjøtt fordi jeg er mot kjøttindustrien. Jeg synes husdyrene lever under forhold som er så langt fra deres naturlige behov at jeg ikke har samvittighet til å støtte industrien med mine penger. I tillegg kommer det helsemessige med å spise mer grønnsaker, og det miljømessige med tanke på ressursbruk.

Skrevet
Ojsann, utrolig som dette engasjerer.

Å ja. Her i denne tråden har fått hint at jeg må være psykisk syk, dum, vanskelig og en dårlig kjæreste. Av samme gjest, vel og merke. Men jeg er vant med det. Bare det å fortelle at jeg er veganer har provosert mange gjennom årene, selv om jeg ikke har gjort eller sagt noe spesielt for å provosere. En ting er sikkert, det setter i alle fall sterke følelser i sving hos mange. Ofte har jeg lurt på hvorfor.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Å ja. Her i denne tråden har fått hint at jeg må være psykisk syk, dum, vanskelig og en dårlig kjæreste. Av samme gjest, vel og merke. Men jeg er vant med det. Bare det å fortelle at jeg er veganer har provosert mange gjennom årene, selv om jeg ikke har gjort eller sagt noe spesielt for å provosere. En ting er sikkert, det setter i alle fall sterke følelser i sving hos mange. Ofte har jeg lurt på hvorfor.

Opp gjennom har jeg gjerne fått en av to reaksjoner når folk får vite at jeg ikke spiser kjøtt:

a) irritasjon, mest sannsynlig fordi de tror jeg tror jeg er bedre enn andre fordi jeg gjør noe de anser som vanskelig - dette gjelder spesielt voksne mennesker (damer jeg har jobbet med i sommerjobber jeg har hatt) - de anser det sikkert også som unødvendig, og hvorfor skal jeg da sitte på min høye hest?

b) entusiasme - blir også opptatt av å fortelle meg at de selv spiser lite kjøtt, og at de fint kunne klart seg uten selv - samtidig beundrer de meg fordi jeg klarer det

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg synes faktisk at den som må bruke forsvarsteknikker som "dum" "psykisk syk" og alle de andre tingene Pax nevnte er ganske fjern selv.

Eller hva vet jeg, hjernen min er nok like underernært som hennes.

Jeg får vel bare sitere Murderdolls så fint her; Motherfucker, I don't care. Du spiser ditt, matglad, og jeg spiser mitt. Du burde ikke syte egentlig, det blir jo mer kjøtt på deg.

Skrevet
Eller hva vet jeg, hjernen min er nok like underernært som hennes.

:ler:

Skrevet
Opp gjennom har jeg gjerne fått en av to reaksjoner når folk får vite at jeg ikke spiser kjøtt:

a) irritasjon, mest sannsynlig fordi de tror jeg tror jeg er bedre enn andre fordi jeg gjør noe de anser som vanskelig - dette gjelder spesielt voksne mennesker (damer jeg har jobbet med i sommerjobber jeg har hatt) - de anser det sikkert også som unødvendig, og hvorfor skal jeg da sitte på min høye hest?

b) entusiasme - blir også opptatt av å fortelle meg at de selv spiser lite kjøtt, og at de fint kunne klart seg uten selv - samtidig beundrer de meg fordi jeg klarer det

Kjenner igjen dette. Må innrømme at jeg blir litt oppgitt innvendig av kommentarer som "nei, jeg spiser ikke så mye kjøtt jeg heller, egentlig". Eller når de nærmest unnskylder seg til meg når de kjøper eller spiser kjøttmat. Enten så får de stå for det, eller så får de la være - eller i hvertfall være ærlig nok til å innrømme at de ikke er klar til å slutte enda, men er i en prosess hvor de går den veien.

Skrevet
Jeg får vel bare sitere Murderdolls så fint her; Motherfucker, I don't care. Du spiser ditt, matglad, og jeg spiser mitt. Du burde ikke syte egentlig, det blir jo mer kjøtt på deg.

Mulig de du diskuterer med er usaklige - men du matcher de jo egentlig bra selv :-)

Skrevet

Tolker det slik at mange ikke spiser kjøtt fordi de ikke liker hvordan dyrene blir behandlet/slaktet. Det kan jeg jo forstå.

Hvis det da blir produsert kjøtt på en mer human måte - ville dere da spise kjøtt ? Er jo noen her som skriver at de spiser vilt kjøtt feks.

Gjest DyneTryne
Skrevet
Mulig de du diskuterer med er usaklige - men du matcher de jo egentlig bra selv :-)

Jeg gav opp for ca 7 timer siden jeg, kjære. Får jeg ikke lov til å synge råkkenråll i tråden heller, eller er det hykleri mot kjøttindustrien? Jeg gir meg helseløst over.

Skrevet
Jeg gav opp for ca 7 timer siden jeg, kjære. Får jeg ikke lov til å synge råkkenråll i tråden heller, eller er det hykleri mot kjøttindustrien? Jeg gir meg helseløst over.

Nå får du nok ufortjent mye pepper direkte til deg - men det er dette som er det dumme med KG - mye usaklige diskusjoner.

Skrevet (endret)
Tolker det slik at mange ikke spiser kjøtt fordi de ikke liker hvordan dyrene blir behandlet/slaktet. Det kan jeg jo forstå.

Hvis det da blir produsert kjøtt på en mer human måte - ville dere da spise kjøtt ? Er jo noen her som skriver at de spiser vilt kjøtt feks.

I prinsippet, ja, men det kommer litt an på. Jeg spiser f.eks ikke økologisk kjøtt. De har det bedre, men ikke godt nok etter min mening. Det er industrikonseptet jeg ikke liker, for så lenge det er "industri" så innebærer det som oftest at det foregår i så stor skala at det er dyrene som lider under det.

Men hvis f.eks et bittelitte gårdsbruk hadde hatt ei ku eller to som gikk og beitet løs hele året på et stort område som hadde trær til skygge, nok mat, tilgang til vann osv, og fikk ha kalvene hos seg så lenge som naturlig, til kyrne etterhvert ble raskt og effektivt avlivet med en kyndig hånd, så hadde jeg nok spist det kjøttet.

Endret av Tabris
Skrevet
Hvis det da blir produsert kjøtt på en mer human måte - ville dere da spise kjøtt ?

Nei.

Skrevet
I prinsippet, ja, men det kommer litt an på. Jeg spiser f.eks ikke økologisk kjøtt. De har det bedre, men ikke godt nok etter min mening. Det er industrikonseptet jeg ikke liker, for så lenge det er "industri" så innebærer det som oftest at det foregår i så stor skala at det er dyrene som lider under det.

Men hvis f.eks et bittelitte gårdsbruk hadde hatt ei ku eller to som gikk og beitet løs hele året på et stort område som hadde trær til skygge, nok mat, tilgang til vann osv, og fikk ha kalvene hos seg så lenge som naturlig, til kyrne etterhvert ble raskt og effektivt avlivet med en kyndig hånd, så hadde jeg nok spist det kjøttet.

Hvordan skulle man slakte disse dyrene da ?

Jeg vil jo påstå at dyr slaktes (hvis forskrifter følges) mer humant i dag enn de gjorde før da de ble slaktet på gårdene. Men det er sikkert forbedringspotensiale - og ikke minst er det vel bevis flere steder at forskrifer ikke følges.

Jakter man så kan man jo risikere at dyret blir skadeskutt.

Løsningen din høres jo fin ut - men jeg tror ikke den ville fungere i praksis. Det ville jo ikke bli produsert nok kjøtt - og det som var ville bli veldig dyrt. Et aspekt er jo at det er mange bønder som lever av kjøttproduksjon - ved å ikke spise kjøttet tar man livsgrunnlaget vekk fra de.

Nå må folk spise hva de vil for meg - og av alle grunner så det er sagt. Jeg bae forstår/skjønner ikke alle argumentene.

Skrevet
Nei.

Du er mot å drepe dyr overhodet ?

De som lever av selvhushold - skal ikke de kunne drepe dyr ?

I 'alle' år har man jo levd delvis på kjøtt og vært avhengig av det for å overleve.

Skrevet
Løsningen din høres jo fin ut - men jeg tror ikke den ville fungere i praksis. Det ville jo ikke bli produsert nok kjøtt - og det som var ville bli veldig dyrt. Et aspekt er jo at det er mange bønder som lever av kjøttproduksjon - ved å ikke spise kjøttet tar man livsgrunnlaget vekk fra de.

Livsgrunnlaget fra bøndene er veldig tynt uansett. Store deler av Norge blir gjengrodd (dvs beitemark) fordi det lønner seg ikke å ha dyr lenger i mange tilfeller. Mange jorder ligger brakk. Og det blir bare verre og verre. En bonde på et middels stort gårdsbruk jobber gjennomsnittlig 12 timer hver dag, med en timelønn på 70 kr timen, uten overtid. Ikke fri i helgene og ikke fri i ferier, pga. økonomi. Bonden er en utdønde rase tror jeg, ingen av de yngre i min familie har lyst til å overta gården, og de av vennene mine som er odelsbarn jobber som leger, ingeniører, psykologer osv, det er ingen av dem som gidder å jobbe for 70 kr timen. De bøndene jeg kjenner er veldig åpne for alternative løsniger, f.eks økologisk landbruk, så lenge dette ble støttet av staten, noe det ikke blir i særlig stor grad i de fleste tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...