Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere?

Fremhevede innlegg

Gjest Matglad
Skrevet
Siden jeg ikke har barn, men et kjæledyr som jeg ser på som barnet mitt, er svaret mitt åpenlyst.

Men hadde jeg hatt et barn; Kjøtt og blod kommer vel alltid før annet, det er vel menneskelig instinkt.

Hvorfor får jeg alltid dette spørsmålet, lurer jeg på. Her prøver en å være med på å gjøre verden til et nogenlunde bedre sted, også får man slikt igjen fordi andre ikke er fornøyd med hvordan en tenker.

MENNESKER OG DYR ER LIKE MYE VERDT! Skyt meg gjerne for den meningen, jeg forandrer den aldri for noen brukere av et forum, eller noen som helst andre ffs.

Du må gjerne mene det, men ikke klag den dagen noen setter et dyrs liv eller helse foran deg eller noen du er glad i. Dessverre, du får bare dø av sykdommen din, vi har en gris vi må redde og trenger hjerte ditt til den... Greit å ha respekt for dyr, men et sted går grensen.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Siden jeg ikke har barn, men et kjæledyr som jeg ser på som barnet mitt, er svaret mitt åpenlyst.

Jøss :overrasket:

Så hvis jeg som lege kom for sent frem for å redde kjæresten din i en bilulykke fordi jeg stoppet ambulansen for å hjelpe en påkjørt ku og dyrlegen ikke var i nærheten, så er det ingen sure miner fra deg.

Skal ikke skyte deg, men jeg trodde virkelig ikke at slike holdninger kan sitte så dypt.

Gjest DyneTryne
Skrevet

Hvorfor i alle dager overdriver dere så til de grader? :klø: Redde barn, redde gris.. jeg har ikke vært i situasjoner som dette til nå og det er ganske usannsynslig at jeg vil havne i dem og.

Hvis et annet menneske trenger et hjerte, lar man ikke donoren bare dø av det. Nå får det være grenser. Et idiotsvar til og jeg trekker meg ut av denne tråden. Nei, forresten, gjør det like godt nå.

Gjest Peachbud
Skrevet

Matglad:

Det kreves 10 ganger mer ressurser å produsere en kilo kjøtt enn en kilo planter med tilsvarende mengde protein.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianer

Du ser da at dette er logisk?

Du spiser ei ku. Kua har levd i 5 år. Den har brukt energi på å puste, formere seg, spise og løpe. Den bruker opp 9/10 av energien den har spist. Den siste 1/10 blir til kjøtt til deg.

Gjest DyneTryne
Skrevet
Jøss :overrasket:

Så hvis jeg som lege kom for sent frem for å redde kjæresten din i en bilulykke fordi jeg stoppet ambulansen for å hjelpe en påkjørt ku og dyrlegen ikke var i nærheten, så er det ingen sure miner fra deg.

Skal ikke skyte deg, men jeg trodde virkelig ikke at slike holdninger kan sitte så dypt.

Vel, når man ikke har noe slikt å miste, så er det vanskelig å sette seg inn i en situasjon som det.

Drama, drama og overdrivelser.

Skrevet

Vet dere hva? Jerg er så VANVITTIG lei av å skulle forklare og forsvare hva jeg velger å spise. Jeg er så DØRGANDES trøtt på at folk skal mene noe om mitt kosthold,. Jeg synes det er LATTERLIG at fremmede skal bekymre seg for at jeg kan få mangelsjukdommer.

*puh*

dagens lille utblåsning

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vel, når man ikke har noe slikt å miste, så er det vanskelig å sette seg inn i en situasjon som det.

Drama, drama og overdrivelser.

Da kan vi omskrive til en av foreldrene dine eller bestevenninnen. Prinsippet er det samme, er en ku virkelig like mye verdt som et menneske, må det være greit å prioritere kua over et hvilket som helst menneske.

Gjest DyneTryne
Skrevet
Vet dere hva? Jerg er så VANVITTIG lei av å skulle forklare og forsvare hva jeg velger å spise. Jeg er så DØRGANDES trøtt på at folk skal mene noe om mitt kosthold,. Jeg synes det er LATTERLIG at fremmede skal bekymre seg for at jeg kan få mangelsjukdommer.

*puh*

dagens lille utblåsning

ENIGNIKKESMILEY :Nikke::enig::klappe: etc

Ser jo hva som skjer når en forsvarer det også, plutselig har en helt andre meninger enn en har sagt selv. Gud jeg er lei!

Gjest DyneTryne
Skrevet

Mhm, vegetarianeren er idiot fordi hun har et annet syn på dyr enn det du har. Flinkis!

Gjest Matglad
Skrevet
Matglad:

Det kreves 10 ganger mer ressurser å produsere en kilo kjøtt enn en kilo planter med tilsvarende mengde protein.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianer

Du ser da at dette er logisk?

Du spiser ei ku. Kua har levd i 5 år. Den har brukt energi på å puste, formere seg, spise og løpe. Den bruker opp 9/10 av energien den har spist. Den siste 1/10 blir til kjøtt til deg.

Les et av mine svar her hvor jeg ramser opp alt av energi som trengs for å dyrke litt korn til mel feks. Ikke all energi lagt i produksjonen blir til mel. Du må tenke litt større, eller tenke i det hele tatt, ikke være så sneversynt og bare se det du VIL se...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nei, men man må legge til litt mer enn det, hvis en ikke går utfra at all mat dyrkes i ens hage?

Utvikling av nye kornsorter, genmanipulering, transport til fjerne land, dyrking med alt det innebærer av traktorbruk, vanning, gjødsling, sprøyting, høsting, transport, tørking, foredling, mer transport osv... Produksjon av matvarer, svinn, embalasje, transport...... Så går fortsatt all energi som går til å lage frukt/korn/grønnsaker til det vi faktisk spiser?? Dette helhetsbildet manglet nok i barneskolen, for der lærte vi ganske enkelt at noen spiser andre osv.

Den er grei, og et godt poeng.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Hvis man vil spise kjøtt, så er det vel bare å gjøre det. Men skjønner ikke hvorfor man skal henge seg så vanvittig mye opp i hva andre spiser eller velger å ikke spise. Kunne skjønt spørsmålet ditt matglad hvis du oppriktig var interessert i å forstå hvorfor noen blir vegetarianere eller veganere. Men det er du jo ikke, du er jo mer interessert i fortelle hvor store idioter (og hvor full av mangelsykdommer) alle vegatarianere er. Og da blir hele diskusjonen en smule meningsløs, for du har allerede bestemt deg for at du ikke kommer til å forstå noe av logikken vegetarianere bruker når de bestemmer seg for å ikke spise kjøtt.

Og forresten, det med at det er dobbeltmoral å spise grønnsaker gjødslet med kumøkk når man ikke vil spise kua, det blir jo det samme som å si at det er dobbeltmoral å sende uhjelp når man ikke sender alle pengene sine. Eller at det er dobbeltmoral å prøve å leve sunt (som kjøttspiser eller vegetarianer), når man likevel spiser et stykke kaloribombekake etter middag en dag. Det er opp til alle og enhver å bestemme seg for hvor de mener grensene deres går. Hvis man gjør litt, men ikke alt, så betyr det ikke at det man har gjort blir kansellert fordi man ikke gikk hele veien. Er muligens litt dobbeltmoral i det, men dobbeltmoral har vi absolutt alle sammen!

Gjest Matglad
Skrevet
Jeg skjønner ikke problemet. Hvis man vil spise kjøtt, så er det vel bare å gjøre det. Men skjønner ikke hvorfor man skal henge seg så vanvittig mye opp i hva andre spiser eller velger å ikke spise. Kunne skjønt spørsmålet ditt matglad hvis du oppriktig var interessert i å forstå hvorfor noen blir vegetarianere eller veganere. Men det er du jo ikke, du er jo mer interessert i fortelle hvor store idioter (og hvor full av mangelsykdommer) alle vegatarianere er. Og da blir hele diskusjonen en smule meningsløs, for du har allerede bestemt deg for at du ikke kommer til å forstå noe av logikken vegetarianere bruker når de bestemmer seg for å ikke spise kjøtt.

Og forresten, det med at det er dobbeltmoral å spise grønnsaker gjødslet med kumøkk når man ikke vil spise kua, det blir jo det samme som å si at det er dobbeltmoral å sende uhjelp når man ikke sender alle pengene sine. Eller at det er dobbeltmoral å prøve å leve sunt (som kjøttspiser eller vegetarianer), når man likevel spiser et stykke kaloribombekake etter middag en dag. Det er opp til alle og enhver å bestemme seg for hvor de mener grensene deres går. Hvis man gjør litt, men ikke alt, så betyr det ikke at det man har gjort blir kansellert fordi man ikke gikk hele veien. Er muligens litt dobbeltmoral i det, men dobbeltmoral har vi absolutt alle sammen!

Nå er det jo nettopp det at det ikke er noen logikk bak valget deres vi diskuterer. De sier de har prinsipper, men de er så lite gjennomtenkt at de bryter dem hele tiden. Det blir som å si at en er kristen, men tror bare litt når en trenger hjelp eller noe, resten av tiden banner man og er "ukristen" osv...

Og nei, dine eksempler var jo mildt sagt litt snåle.. Er man virkelig imot tyveri så kjøper man ikke tyvgods, ikke sant. Eller så sier man jo at man er imot det bare for å være skinnhellig, og det er jo ekkelt og falskt da.. Da kan ikke en vegetarianer som hater husdyrhold nyte av husdyrholdet heller, dvs spise maten dyrket på møkka til kua (som jo er resultatet av husdyrholdet).

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er det jo nettopp det at det ikke er noen logikk bak valget deres vi diskuterer. De sier de har prinsipper, men de er så lite gjennomtenkt at de bryter dem hele tiden. Det blir som å si at en er kristen, men tror bare litt når en trenger hjelp eller noe, resten av tiden banner man og er "ukristen" osv...

Og nei, dine eksempler var jo mildt sagt litt snåle.. Er man virkelig imot tyveri så kjøper man ikke tyvgods, ikke sant. Eller så sier man jo at man er imot det bare for å være skinnhellig, og det er jo ekkelt og falskt da.. Da kan ikke en vegetarianer som hater husdyrhold nyte av husdyrholdet heller, dvs spise maten dyrket på møkka til kua (som jo er resultatet av husdyrholdet).

Det er klart at det er en logikk bak valget deres. Det er bare det at du har bestemt deg for å ikke godta denne logikken. Det er dessuten veldig mange vegetarianere som har det at de ikke liker kjøtt/ ikke mener det er bra for dem å spise det/ ikke liker å spise noe som har levd og løpt omkring som hovedgrunn for sitt valg.

Når det gjelder det med tyveri, så tror jeg at de aller fleste har litt dobbeltmoral på det området. De færreste ville nok gått inn for å kjøpe tyvegods eller stjele med seg en genser fra butikken, men hvor mange har ikke rasket med seg noen penner eller blokker fra jobb? Latt være å si ifra når de har fått 5 kr for mye tilbake i vekselpenger på Rema? Lastet ned filmer eller musikk fra nettet? Bedt selgeren på e-bay skrive ned verdien på det man har bestilt sånn at man skal slippe å fortolle det? Smakt på en fristende jordbær i butikken selv om man vet at man ikke har noen planer om å kjøpe seg en kurv? Latt være å si ifra hvis man vet om noen som sniker på t-banen? Men disse folkene vil jo fremdeles i all hovedsak være lovlydige borgere. De vil sannsynligvis fremdeles tenke på seg selv som en person som er imot tyveri.

Fint for deg hvis du aldri bryter eller har noe som helst dobbeltmoral når det gjelder noen av prinsippene dine, men tror ikke dette er representativt for folk flest!

Gjest Matglad
Skrevet
Det er klart at det er en logikk bak valget deres. Det er bare det at du har bestemt deg for å ikke godta denne logikken. Det er dessuten veldig mange vegetarianere som har det at de ikke liker kjøtt/ ikke mener det er bra for dem å spise det/ ikke liker å spise noe som har levd og løpt omkring som hovedgrunn for sitt valg.

Når det gjelder det med tyveri, så tror jeg at de aller fleste har litt dobbeltmoral på det området. De færreste ville nok gått inn for å kjøpe tyvegods eller stjele med seg en genser fra butikken, men hvor mange har ikke rasket med seg noen penner eller blokker fra jobb? Latt være å si ifra når de har fått 5 kr for mye tilbake i vekselpenger på Rema? Lastet ned filmer eller musikk fra nettet? Bedt selgeren på e-bay skrive ned verdien på det man har bestilt sånn at man skal slippe å fortolle det? Smakt på en fristende jordbær i butikken selv om man vet at man ikke har noen planer om å kjøpe seg en kurv? Latt være å si ifra hvis man vet om noen som sniker på t-banen? Men disse folkene vil jo fremdeles i all hovedsak være lovlydige borgere. De vil sannsynligvis fremdeles tenke på seg selv som en person som er imot tyveri.

Fint for deg hvis du aldri bryter eller har noe som helst dobbeltmoral når det gjelder noen av prinsippene dine, men tror ikke dette er representativt for folk flest!

Det er slettes ikke klart at de har en logikk bak sitt valg, det er jo hele POENGET mitt. De har sikkert en mening om hvorfor de gjør det, men det er jo nettopp logikken som mangler.

Hvis en førstes skal bryte et prinsipp så er det jo ikke noe poeng å ha det, er det vel? Da er det bedre å leve uten prinsipper å gjøre det en føler for, eller synes er ok der og da. Da slipper man å være falsk og å ha dobbeltmoral.

Har man førstes et prinsipp så er jo hele poenget at man følger det...

Skrevet
Når jeg leser innlegg som at noen som er vegetarianere nekter tom å kjøpe med kjøtt til sin samboer, begynner jeg å lure på om vegetarisme er en sykdom? En psykisk lidelse, som en slags vrangforestilling?

Hm... Klarer du å sette deg inn i andre menneskers situasjon, eller vurderer du alt med utgangspunkt i dine egne verdier? Regner med at du vet hva empati er, men vet du hva det er i praksis?

Skrevet
Det er slettes ikke klart at de har en logikk bak sitt valg, det er jo hele POENGET mitt. De har sikkert en mening om hvorfor de gjør det, men det er jo nettopp logikken som mangler.

Hvis en førstes skal bryte et prinsipp så er det jo ikke noe poeng å ha det, er det vel? Da er det bedre å leve uten prinsipper å gjøre det en føler for, eller synes er ok der og da. Da slipper man å være falsk og å ha dobbeltmoral.

Har man førstes et prinsipp så er jo hele poenget at man følger det...

Ihvertfall om det er av etiske grunner man er vegetarianer, og ikke bare fordi man ikke liker det eller har helse/emosjonelle grunner. Det er helt greit at folk velger som de gjør, men jeg må innrømme at jeg tenker mitt om militante veggiser som ikke spiser kjøtt fordi det er synd å ha dyr i fangenskap bare for å drepe den for kjøttet, men samtidig tyller innpå med melk, ost og egg.... Hva tror de egentlig skjer med melkekua/verpehønene etterhvert? De havner i frysedisken/kjøttdisken på rema de også.

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

(mod)

Skrevet (endret)

Dalai Lama, som var i mot å drepe, klasket mygg som landet på armen hans for å stikke, sies det. Selv han brøt noen prinsipper, altså. Skal man da bare la prinsippene falle? Eller skal man

prøve å utrette noe likevel? Ingen er perfekte. Vegetarianere/veganere er ikke perfekte. Det handler heller ikke om å være perfekt, det handler om å gjøre så godt man kan, og etterhvert blir man flinkere og flinkere. Jeg vet at jeg kan bli flinkere på mange områder, og jeg jobber med det. F.eks her om dagen oppdaget jeg at rødt fargestoff i mat stammer fra en spesiell sort gravide lus som blir most, og som brukes til å farge en del drikkevarer, snop og mat. Da jeg fikk vite dette, kuttet jeg ut disse matvarene. Det er helt sikkert mange områder jeg kan bli bedre på også. Så, selv om jeg ikke er perfekt som veganer, skal jeg bare gi opp? Å gjøre noe er bedre enn ingenting.

Endret av Pax
Gjest Matglad
Skrevet
Hm... Klarer du å sette deg inn i andre menneskers situasjon, eller vurderer du alt med utgangspunkt i dine egne verdier? Regner med at du vet hva empati er, men vet du hva det er i praksis?

Da er mitt spm til deg: Vet disse vegetarianer samboerne hva empati er? De lar altså sine egne sære meninger gå utover sin samboer, og gidder ikke engang hjelpe han/henne med å handle inn litt mat??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...