Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk blir vegetarianere/veganere (jeg vet ikke forskjellen)? Jeg kan forstå det om det er fordi de ikke liker det, men hvis det er fordi de er imot at dyr skal drepes og spises, så er de jo helt utpå jordet.. Dyr/insekter/planter osv er nå engang her for å være andres mat, om det er en tiger som spiser kjøttet eller et menneske. Det er helt naturlig og nødvendig å spise kjøtt og fisk osv. Det er stoffer der en ikke får i seg ellers, sier ikke det det meste om at det er noe vi MÅ spise?

Når jeg leser innlegg som at noen som er vegetarianere nekter tom å kjøpe med kjøtt til sin samboer, begynner jeg å lure på om vegetarisme er en sykdom? En psykisk lidelse, som en slags vrangforestilling?

Jeg på min side kan ikke fatte og begripe hvorfor noen blir så irriterte over at andre er vegetarianere/veganere.

Jeg synes at alle mennesker bør ha et gjennomtenkt forhold til hva de spiser - både av helsemessige årsaker, men også fordi man bør være en bevisst forbruker og ikke spise mat som har blitt produsert under kritikkverdige forhold. Å bli vegetarianer eller veganer er som regel et resultat av at man er veldig bevisst når det gjelder disse tingene.

For ordens skyld: Jeg er ikke vegetarianer selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg på min side kan ikke fatte og begripe hvorfor noen blir så irriterte over at andre er vegetarianere/veganere.

Jeg synes at alle mennesker bør ha et gjennomtenkt forhold til hva de spiser - både av helsemessige årsaker, men også fordi man bør være en bevisst forbruker og ikke spise mat som har blitt produsert under kritikkverdige forhold.

Agreed. Å ha regler for andre menneskers oppførsel er virkelig bortkastet tid.

Jeg har mye mer respekt for vegetarianere/veganere enn mennesker som ikke respekterer kroppen sin nok til å ha et sunt kosthold. Jeg er selv ikke vegetarianer/veganer og har aldri noensinne vurdert det heller, men jeg hadde før sluttet å spise kjøtt enn å begynne å spise pommes frites, kjøpepizza, eller hva som helst annet fra fastfood-kjedene. Jeg respekterer kroppen min, jeg skal bruke den hele mitt liv. Jeg ville aldri forurense den.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Du tuller nå? Du ser ikke forskjell på å ta livet av et dyr og bruke møkka fra et dyr for å få planter til å gro?! Jøss...

Tenk litt lenger. Kumøkken kommer fra akkurat det samme dyreholdet som man er så sterkt imot at en dråpe kraft som kjøtt har vært kokt i ikke må komme over ens lepper.

Mange vegetarianere har nok et veldig balansert syn på valget de har tatt, årsakene og konsekvensene, men jeg støtter trådstarters syn om at bevegelsen også tiltrekker seg mange med mer irrasjonelle begrunnelser med trekk fra religion, fanatisme og ortoreksi. Ikke lenger en måte å få god næring i seg på, men mer for å holde kroppen og samvittigheten hellig.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg er ikke selv vegeterianer men forstår dem godt, skal formulere dette i ord: jeg følte i perioder at jeg spiste noe som var dødt, jeg syntes det luktet og smakte lik, og ble helt kvalm av det, jeg følte at jeg spiste opp noen som hadde levd, og fikk dårlig samvittighet over det...åh herregud dette dyret har levd og så spiser jeg det...følte meg som en kannibal..... :sprettoy::overrasket::popcorn::ler:

Gjest Matglad
Skrevet (endret)

De har jo en diagnose: vegetarianere.. Hva slags diagnose religiøse folk har får vi ta i en annen diskusjon. Synes du det er ok at folk går rundt og tror på ting som er helt feil? Jeg synes det er litt usympatisk å ikke prøve å hjelpe slike folk jeg...

Endret av Scorpina
Skrevet
Tenk litt lenger. Kumøkken kommer fra akkurat det samme dyreholdet som man er så sterkt imot at en dråpe kraft som kjøtt har vært kokt i ikke må komme over ens lepper.

Netopp. Og jeg skjønner virkelig ikke hvordan veganere kan spise mat som er naturlig gjødslet, men ellers ikke kan røre animalske produkter av noe slag...

Gjest Matglad
Skrevet
Det må være utrolig slitsomt å alltid måtte spise biff eller annet rent kjøtt til alle måltider, siden alt annet "går liksom bare gjennom kroppen" på deg... :ler:

Slitsomt å spise kjøtt? Hvorfor er det noe mer slitsomt enn å skulle finne på noe med bare grønnsaker?? Du kommer med de utroligste dårlige argumentene her da. Det er utallige varianter av kjøtt, behandlet kjøtt, fisk. Og selvsagt må man ha en eller annen variant av kjøtt eller fisk til middag, proteiner er viktig. Og til andre måltider, så er det masse kjøttpålegg, fiskepålegg, osv. Hva skulle være slitsomt med det? Åpne pakkene??

Gjest Gjest
Skrevet
Slitsomt å spise kjøtt? Hvorfor er det noe mer slitsomt enn å skulle finne på noe med bare grønnsaker?? Du kommer med de utroligste dårlige argumentene her da. Det er utallige varianter av kjøtt, behandlet kjøtt, fisk. Og selvsagt må man ha en eller annen variant av kjøtt eller fisk til middag, proteiner er viktig. Og til andre måltider, så er det masse kjøttpålegg, fiskepålegg, osv. Hva skulle være slitsomt med det? Åpne pakkene??

Proteiner er viktig, ja. Men hvorfor må man ha kjøtt eller fisk til middag? Eller andre måltider?

Gjest Matglad
Skrevet
Dette er jo det reineste sludder og vås.

For det første; Den som er vegetarianer av idealistisk overbevisning ser nok forskjell på å spise grønnsaker som er gjødslet med kumøkk og det å drepe et dyr for å spise det. Det klarer til og med jeg å forstå - som ikke er vegetarianer selv.

Idealist=fanatist, det er ikke bra. Og hvis du seriøst mener det er så slemt å drepe et dyr for å spise det tror jeg du må se litt mer på national geographics. Det er ikke akkurat slik at vi mennesker er de eneste som dreper og spiser dyr, eneste forskjellen er at vi gjør det litt mer humant. Løver spiser sitt bytte før de har drept det... Mener man seriøst at det er galt å drepe dyr, så har man en feil innstilning til naturen og hvordan alt fungerer. Hva med skinn produkter osv? Hvordan holde seg unna alt?

For det andre; Det er unison enighet om at det er sundt å spise grønnsaker og frukt. Det er heller ikke tvil om at det i et miljøperspektiv er verre å spise kjøtt enn grønnsaker, fordi dyrene krever mye energi for å bli til lite mat.

Selvsagt er det sunt, men kjøttetere spiser jo også masser av dette, bare ikke kun grønsaker og frukt, det blir for ensidig. Og nei, det er IKKE en unison enighet i det miljøperspektivet, da man jo spiser mer om man ikke spiser kjøtt.

Jeg forsvarer vegetarianere, som ikke er det selv engang, for dette ble bare for dumt.

Ja, du var litt dum her...

Gjest Matglad
Skrevet
Du tuller nå? Du ser ikke forskjell på å ta livet av et dyr og bruke møkka fra et dyr for å få planter til å gro?! Jøss...

Så du er en av de som mener det er galt å drepe dyr? Hvordan i alle dager kan man bli så gammel at man kan å skrive uten å ha fått med seg livsløp/næringskjeder og at dyr = mat for andre dyr inkludert mennesker.

Mener du at vi skal utrydde alle rovdyr også da kanskje slik at ikke dyr blir drept og spist? Disse rovdyrene torturerer jo også sine bytter, det gjør ikke vi (bare halal slakter folka...) Det er like naturlig å skyte seg en elg å spise som å grave opp en potet fra jorda. Selvsagt, og det jeg mener er at om man ikke ser dette, så må man ha en viss trangsynhet, eller ikke ha fulgt helt med på skolen...

Gjest Peachbud
Skrevet

- En grunn er at husdyra ofte lever under veldig dårlige kår. Årlig avdekkes en rekke grove brudd på reglene for dyrehold som mangel på stell, utsulting og fysisk mishandling. Når en tiger jakter på, og dreper et dyr, har dyret levd i naturen.

Du kan lese mer her:

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/hvorfor_vegetarianer.html

Gjest Matglad
Skrevet
Jeg bare må kommentere dette. Jeg er en av de vegetarianerne som lar andre spise hva de vil uten å kommentere hva de spiser. Dessverre møter jeg stadig på ikke-vegetarianere som ikke klarer å se at jeg ikke forsyner meg med kjøtt uten å måtte kommentere det. Så det er veldig mange ikke-vegetarianere som overdriver det, noe denne tråden er et levende bevis på.

Ja, hvis grunnen din er at det er slemt å drepe og spise dyr så fortjener du faktisk kommentarer, for det blir for dumt. det er jo slik naturen er bygget opp. Rovdyr er det massevis av der ute.

Gjest Matglad
Skrevet
Agreed. Å ha regler for andre menneskers oppførsel er virkelig bortkastet tid.

Jeg har mye mer respekt for vegetarianere/veganere enn mennesker som ikke respekterer kroppen sin nok til å ha et sunt kosthold. Jeg er selv ikke vegetarianer/veganer og har aldri noensinne vurdert det heller, men jeg hadde før sluttet å spise kjøtt enn å begynne å spise pommes frites, kjøpepizza, eller hva som helst annet fra fastfood-kjedene. Jeg respekterer kroppen min, jeg skal bruke den hele mitt liv. Jeg ville aldri forurense den.

Du generaliserer mer enn noen andre her når du setter likhetstegn mellom å ikke være vegetarianer og å det å være usunn. Man trenger ikke være usunn fordi man spiser kjøtt, ikke alle spiser bare junk da. Kjøtt i seg er ikke usunt.

Gjest Matglad
Skrevet

Mange vegetarianere har nok et veldig balansert syn på valget de har tatt, årsakene og konsekvensene, men jeg støtter trådstarters syn om at bevegelsen også tiltrekker seg mange med mer irrasjonelle begrunnelser med trekk fra religion, fanatisme og ortoreksi. Ikke lenger en måte å få god næring i seg på, men mer for å holde kroppen og samvittigheten hellig.

Så bra at noen andre også ser dobbeltmoralen noen vegetarianer tilhengere her ikke så, at kumøkken kom fra nettopp det de forkastet. For det kan jo umulig være selve drepingen og spisingen de reagerer på, for de må jo ha hørt om rovdyr?

Gjest =tentacle=
Skrevet
- En grunn er at husdyra ofte lever under veldig dårlige kår. Årlig avdekkes en rekke grove brudd på reglene for dyrehold som mangel på stell, utsulting og fysisk mishandling. Når en tiger jakter på, og dreper et dyr, har dyret levd i naturen.

Du kan lese mer her:

Men når jeg fisker, er det neppe verre for fisken å få en sluk i munnen, bli dratt opp raskt og avlivet, enn å bli drept av et rovdyr (som kan innebære lang kamp). Likevel vil en vegetarianer ikke nærme seg min fiskesuppe.

Å protestere mot husdyrhold, transportrutiner og slakteforhold som piner dyrene, er helt legitimt, og alle burde redusere kjøttforbruket sitt, av hensyn til dyrehold, helse og miljø. Men det forklarer ikke hvorfor en vegetarianer slutter å spise og blir forferdet og føler seg skitten hvis det er gelatin i ostekaken. Måtehold er bare fornuft, men totalavhold er noe annet enn det.

Gjest Elastica
Skrevet

Siden du ikke klarte å skille mine sitater fra dine egne utsagn, svarer jeg uten å sitere deg.

Du mener jeg bør se litt mer på National Geographic. Jeg skriver litt lenger opp at jeg ikke er vegetarianer selv, og understreker at jeg ikke mener det er galt å drepe dyr. Jeg trives på toppen av næringskjeden. Jeg understreker likevel at det blir for dumt å sammenligne gjødsel og det å spise kjøtt for de som har den overbevisningen. Les innlegget mitt lenger opp.

Også nevner du skinnprodukter. Ja, hva med skinnprodukter? Les hva jeg skriver i mitt forrige innlegg, det er det tydelig at du ikke har gjort.

Gjest Peachbud
Skrevet
Så bra at noen andre også ser dobbeltmoralen noen vegetarianer tilhengere her ikke så, at kumøkken kom fra nettopp det de forkastet. For det kan jo umulig være selve drepingen og spisingen de reagerer på, for de må jo ha hørt om rovdyr?

Leste du innlegget mitt?

Gjest Matglad
Skrevet
Proteiner er viktig, ja. Men hvorfor må man ha kjøtt eller fisk til middag? Eller andre måltider?

De fleste ser vel at det er mindre sykt å spise det som finnes i vårt store spisskammer, enn å sykelig prøve å unngå noe av det (ikke fordi en ikke liker det, men av et prinsipp som ikke engang er konsekvent, eller helt gjennomtenkt)?

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg mener og tror det er drepingen mange vegetarianere reagerer på. De er jo ikke generelt anti kuer.

Gjest Matglad
Skrevet

Du kan lese mer her:

Joda, det er et poeng, men det hadde vel vært bedre å prøve å gjøre noe med dette (det blir aldri slutt på kjøttproduksjonen), enn å bare la være å spise kjøtt? Det finnes jo også økologisk kjøtt, eller vilt kjøtt, de dyra har vært frie, og det har jo også fisk og skalldyr.. Så da fatter jeg ikke poenget lenger.. Argumentet blir meningsløst hvis det ikke dreier seg om å spise kjøtt som kommer fra Europa der dyr blir dårlig behandlet da. I norge er det svært bra fordhold for dyr, de går jo ute til og med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...