Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ihvertfall om det er av etiske grunner man er vegetarianer, og ikke bare fordi man ikke liker det eller har helse/emosjonelle grunner. Det er helt greit at folk velger som de gjør, men jeg må innrømme at jeg tenker mitt om militante veggiser som ikke spiser kjøtt fordi det er synd å ha dyr i fangenskap bare for å drepe den for kjøttet, men samtidig tyller innpå med melk, ost og egg.... Hva tror de egentlig skjer med melkekua/verpehønene etterhvert? De havner i frysedisken/kjøttdisken på rema de også.

For mange er det en gradvis utvikling. Mange vegetarianere ender opp som veganere. Å kutte alt med en gang, gjør det lettere å sprekke. Noen klarer det andre ikke. Det blir som å røyke i årevis for å så slutte tvert.

Noen begynner ved å f.eks kutte ut rødt kjøtt, og slik er det i et par år. Så hvitt kjøtt, så fisk, osv. Og fra vegetarianer til veganer.

Og selv om man ikke blir veganer, gjør vegetarianere fremdeles mye for både miljø og dyrevern. Ikke optimalt nei, men mye, og det er bedre enn ingenting. Filosofien bak, tror jeg, er at man trenger ikke å drepe dyret for å spise egge og melk.

Selv har jeg vokst opp på gård, og vet hva som skjer med dårlige melkekyr. Derfor ble jeg veganer.

Grunnen var følgende: Om sommeren ble kuene kjørt på beite. De var altlid spretne og gikk lykkelig i tilhengeren. Når slaktebilen kom, nektet dyret alltid å gå ombord. Ofte måtte det en person hale i dyret fremme, og to bak til å dytte.

Jeg var liten da, men det gikk opp for meg: - De er livredde! De ser forskjell på sommerbeitebil og slaktebil. De har følelser akkurat som mennesker, og de kan resonere.

Fra da av kunne jeg ikke spise kjøtt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
F.eks her om dagen oppdaget jeg at rødt fargestoff i mat stammer fra en spesiell sort gravide lus som blir most, og som brukes til å farge en del drikkevarer, snop og mat.
Rødfarge fra cochenillelus er helt ugiftig. Lusene er 5mm lange, lever på fikenkaktus, samles inn når de er drektige, kverkes, tørkes og kvernes. Er det virkelig uetisk for deg å drepe lus? Jeg syns dette er et bedre alternativ enn å fremstille rødfarge kjemisk. Og rødfarge fra cochenillelus er ikke uvanlig i lebestift.
Gjest Matglad
Skrevet
Dalai Lama, som var i mot å drepe, klasket mygg som landet på armen hans for å stikke, sies det. Selv han brøt noen prinsipper, altså. Skal man da bare la prinsippene falle? Eller skal man

prøve å utrette noe likevel? Ingen er perfekte. Vegetarianere/veganere er ikke perfekte. Det handler heller ikke om å være perfekt, det handler om å gjøre så godt man kan, og etterhvert blir man flinkere og flinkere. Jeg vet at jeg kan bli flinkere på mange områder, og jeg jobber med det. F.eks her om dagen oppdaget jeg at rødt fargestoff i mat stammer fra en spesiell sort gravide lus som blir most, og som brukes til å farge en del drikkevarer, snop og mat. Da jeg fikk vite dette, kuttet jeg ut disse matvarene. Det er helt sikkert mange områder jeg kan bli bedre på også. Så, selv om jeg ikke er perfekt som veganer, skal jeg bare gi opp? Å gjøre noe er bedre enn ingenting.

Hvem er det bedre for mener du? Deg selv? For du gjør ingen andre noen tjensete ved å være veganer. Eller tror du at du er med på å redde verden eller noe ved å være det? På meg høres du ut som en ekstrimist, det må jo gå store deler av livet ditt på å undersøke diverse produkter og hva de inneholder, for det er ikke så lett å se hvilke såper/kremer osv som har animalsk opprinnelse, eller er du kun veganer når det gjelder hva du spiser?

Skrevet
Da er mitt spm til deg: Vet disse vegetarianer samboerne hva empati er? De lar altså sine egne sære meninger gå utover sin samboer, og gidder ikke engang hjelpe han/henne med å handle inn litt mat??

Svar på mitt spørsmål, så skal jeg svare på ditt.

Skrevet
Du generaliserer mer enn noen andre her når du setter likhetstegn mellom å ikke være vegetarianer og å det å være usunn. Man trenger ikke være usunn fordi man spiser kjøtt, ikke alle spiser bare junk da. Kjøtt i seg er ikke usunt.

:legrine:

Hvor skrev jeg: Ikke vegetarianer/veganer = usunn?

Selv er jeg meget opptatt av kosthold og trening, siden jeg jobber med emnet. Jeg er ikke vegetarianer eller veganer og anser meg selv for å være meget sunn.

Gjest Matglad
Skrevet
Svar på mitt spørsmål, så skal jeg svare på ditt.

Herregud, er alle veganere like vanskelige som deg? Jeg kan selvsagt ikke føle med noen som jeg anser for å ha en psykisk lidelse siden jeg ikke har den selv, men jeg kan fint føle med samboeren til disse folka. Det må jo være helt grusomt å bo med en slik person som ikke holder sine egne "vaner" til seg selv, men skal påtvinge dem og gjøre livet vanskelig til de rundt seg også. Men det er jo vanlig for psykiske lidelser da...

Gjest Matglad
Skrevet
:legrine:

Hvor skrev jeg: Ikke vegetarianer/veganer = usunn?

Selv er jeg meget opptatt av kosthold og trening, siden jeg jobber med emnet. Jeg er ikke vegetarianer eller veganer og anser meg selv for å være meget sunn.

Gå tilbake og les dine egne svar. Jeg orker ikke lete det fram.

Skrevet
Hvem er det bedre for mener du? Deg selv? For du gjør ingen andre noen tjensete ved å være veganer. Eller tror du at du er med på å redde verden eller noe ved å være det? På meg høres du ut som en ekstrimist, det må jo gå store deler av livet ditt på å undersøke diverse produkter og hva de inneholder, for det er ikke så lett å se hvilke såper/kremer osv som har animalsk opprinnelse, eller er du kun veganer når det gjelder hva du spiser?

Det er bedre for både miljø og dyr. Faktisk gjør jeg mange en stor tjeneste ved å være veganer. Jeg er med på å kraftig redusere co2, utslipp, for eksempel, noe som kommer alle til gode.

Ja, for å redde verden må vi alle ofte noe. Fortsetter vi i samme spor som nå, vil det gå fryktelig galt. Jeg sier ikke at alle må bli veganere, mye kan bli gjort om kjøttetere kutter ut en kjøttmiddag i uka.

Om du synes jeg høres ut som en ekstremist er det helt greit. Jeg blir ikke provosert av det, selv om jeg ikke tenker slik selv. Selv kaller jeg meg idealist.

Ja, jeg bruker mye tid på undersøke ting, og det er helt greit, synes jeg. Jeg er ikke bare veganer kun når det gjelder mat. Det er riktig at det er animalske produkter i mange såper og kremer ja.

Skrevet
Herregud, er alle veganere like vanskelige som deg? Jeg kan selvsagt ikke føle med noen som jeg anser for å ha en psykisk lidelse siden jeg ikke har den selv, men jeg kan fint føle med samboeren til disse folka. Det må jo være helt grusomt å bo med en slik person som ikke holder sine egne "vaner" til seg selv, men skal påtvinge dem og gjøre livet vanskelig til de rundt seg også. Men det er jo vanlig for psykiske lidelser da...

Så du kan altså ikke svare på spørsmålet.

Skrevet
Rødfarge fra cochenillelus er helt ugiftig. Lusene er 5mm lange, lever på fikenkaktus, samles inn når de er drektige, kverkes, tørkes og kvernes. Er det virkelig uetisk for deg å drepe lus? Jeg syns dette er et bedre alternativ enn å fremstille rødfarge kjemisk. Og rødfarge fra cochenillelus er ikke uvanlig i lebestift.

Ja, rødfargen blir brukt i en del kosmetikk også. Ja, det er uetisk for meg å drepe dem. Et liv er et liv. Av og til havner man i et dilemma. Jeg er både dyreverner og miljøverner, av og til kan det bli en interessekonflikt, som du var inne på. Men som jeg sa, jeg vet at jeg ikke er perfekt, jeg gjør bare så godt jeg kan.

Gjest Matglad
Skrevet
Det er bedre for både miljø og dyr. Faktisk gjør jeg mange en stor tjeneste ved å være veganer. Jeg er med på å kraftig redusere co2, utslipp, for eksempel, noe som kommer alle til gode.

Ja, for å redde verden må vi alle ofte noe. Fortsetter vi i samme spor som nå, vil det gå fryktelig galt. Jeg sier ikke at alle må bli veganere, mye kan bli gjort om kjøttetere kutter ut en kjøttmiddag i uka.

Om du synes jeg høres ut som en ekstremist er det helt greit. Jeg blir ikke provosert av det, selv om jeg ikke tenker slik selv. Selv kaller jeg meg idealist.

Ja, jeg bruker mye tid på undersøke ting, og det er helt greit, synes jeg. Jeg er ikke bare veganer kun når det gjelder mat. Det er riktig at det er animalske produkter i mange såper og kremer ja.

Det skumle er at du virkelig TROR du gjør verden en tjeneste, at du reduserer utslippene markant. Men du har virkelig ikke lært leksa di om du tror kjøttproduksjon er den store stygge ulven når det gjelder CO2 utslipp. Hva med all CO2 som slippes ut under dyrking/transport/foredling av din mat? Du er vel ikke så naiv at du tror det ikke går noen energi eller er noen utslipp knyttet til dyrking av frukt/grønt??

Tror verden hadde blitt bedre om folk kunne litt mer jeg, hadde forståelse for ting, heller enn å bli besatt av noe som ikke hjelper sånn som deg. Uvitenhet er farlig! Særlig når folk tror at dee gjør nytte for seg når de ikke gjør det...

Gjest Matglad
Skrevet
Så du kan altså ikke svare på spørsmålet.

Unnskyld meg, men er du dum? Ser du ikke at jeg har svart? 2 ganger?? Tror hjernen din er litt underærnert gitt...

Gjest Matglad
Skrevet
Ja, rødfargen blir brukt i en del kosmetikk også. Ja, det er uetisk for meg å drepe dem. Et liv er et liv. Av og til havner man i et dilemma. Jeg er både dyreverner og miljøverner, av og til kan det bli en interessekonflikt, som du var inne på. Men som jeg sa, jeg vet at jeg ikke er perfekt, jeg gjør bare så godt jeg kan.

Regner med du passer deg for å ikke tråkke på insekter (gå i skogen må være uaktuelt), eller at du ikke kjører bil (det dreper masse insekter på ruta og i grillen), eller på andre måter dreper våre små venner. Ser du ikke selv hvor tullete du er, og hvor motsatt effekt det har? Du gjør jo at veggiser fremstår som tullinger.

Skrevet
Herregud, er alle veganere like vanskelige som deg? Jeg kan selvsagt ikke føle med noen som jeg anser for å ha en psykisk lidelse siden jeg ikke har den selv, men jeg kan fint føle med samboeren til disse folka.

Genial diskusjonsteknikk: "Du har andre meninger og verdier enn meg, ergo må du være sinnsyk."

Hvorfor GIDDER jeg lese slike tråder...

*skynder seg ut av tråden før mer av livet er kastet bort på idioti*

Gjest Gjest
Skrevet
Det er slettes ikke klart at de har en logikk bak sitt valg, det er jo hele POENGET mitt. De har sikkert en mening om hvorfor de gjør det, men det er jo nettopp logikken som mangler.

Hvis en førstes skal bryte et prinsipp så er det jo ikke noe poeng å ha det, er det vel? Da er det bedre å leve uten prinsipper å gjøre det en føler for, eller synes er ok der og da. Da slipper man å være falsk og å ha dobbeltmoral.

Har man førstes et prinsipp så er jo hele poenget at man følger det...

Poenget ditt er at DU ikke mener at vegetarianere har en logikk bak sitt valg. Mange er tydeligvis uenig med deg i det.

Som sagt: flott for deg hvis du aldri bryter prinsippene dine, men er du likevel ikke enig i at mange som sier at de er imot tyveri likevel med god samvittighet kan finne på å raske med seg en penn eller to fra jobben? Mener du at siden prinsippene deres er så svake, så kan de like godt gi opp og dra og rane nærmeste bank?? (og neida, jeg prøver ikke å si at å spise kjøtt er i samme kategori som å rane en bank)

Skrevet
Unnskyld meg, men er du dum? Ser du ikke at jeg har svart? 2 ganger?? Tror hjernen din er litt underærnert gitt...

Nei, du har ikke svart på spørsmålet. Istedet for å svare sender du spørsmålet i retur. Når jeg svarer at jeg skal svare på ditt spørsmål etter du svarer på mitt, hinter du i stedet om at jeg har en psykisk lidelse. Jeg synes ikke du argumenterer så veldig saklig.

Nei, det er ikke svar på spørsmålet. Et svar er det, men ikke svar på det jeg spør om.

Jeg skal med glede svare på spørsmålet ditt, forutsatt at du svarer på spørsmålet mitt først.

Men det er ok. Selv om du ikke har svart direkte, har jeg fått svar på det jeg lurer på gjennom dine holdninger som har kommet til syne i innleggene dine.

Gjest Matglad
Skrevet
Poenget ditt er at DU ikke mener at vegetarianere har en logikk bak sitt valg. Mange er tydeligvis uenig med deg i det.

Som sagt: flott for deg hvis du aldri bryter prinsippene dine, men er du likevel ikke enig i at mange som sier at de er imot tyveri likevel med god samvittighet kan finne på å raske med seg en penn eller to fra jobben? Mener du at siden prinsippene deres er så svake, så kan de like godt gi opp og dra og rane nærmeste bank?? (og neida, jeg prøver ikke å si at å spise kjøtt er i samme kategori som å rane en bank)

Jeg har jo sagt at de sikkert har en mening bak sitt valg, men ikke logikk. Vet du hva logikk er?

Hvem har sagt jeg har prinsipper? Kanskje bare lever jeg uten å lage regler for meg selv som jeg kanskje ville brutt?

Gjest Matglad
Skrevet
Nei, du har ikke svart på spørsmålet. Istedet for å svare sender du spørsmålet i retur. Når jeg svarer at jeg skal svare på ditt spørsmål etter du svarer på mitt, hinter du i stedet om at jeg har en psykisk lidelse. Jeg synes ikke du argumenterer så veldig saklig.

Nei, det er ikke svar på spørsmålet. Et svar er det, men ikke svar på det jeg spør om.

Jeg skal med glede svare på spørsmålet ditt, forutsatt at du svarer på spørsmålet mitt først.

Men det er ok. Selv om du ikke har svart direkte, har jeg fått svar på det jeg lurer på gjennom dine holdninger som har kommet til syne i innleggene dine.

Nå ser jeg at jeg fint kan trekke tilbake mitt ene spm til deg, du har herved bekreftet det. *rister på hodet*

Gjest Gjest
Skrevet

Så, så "matglad". :troest: Du føler deg sikkert bedre i morgen. Spis en banan og drikk en kopp te, så går det sikkert snart bedre. :Nikke:

Skrevet (endret)

Alle vegetarianere har sin egen logikk bak sine valg. Det trenger ikke være samme logikk som min egen. Av samme grunn som kjøttetere har forskjellig logikk bak sine valg.

Ang prinsipper: Selv om man ikke er perfekt, kan man likevel gjøre sitt beste. Og selv om man ikke gjør sitt beste, er det bedre å gjøre noe enn ingenting. Alt hjelper. Selv om man ikke klarer å leve 100% etter prinsippene sine, betyr ikke det at det bare er å gi opp. Mange bekker små gjør en stor Å, er det ikke det det heter?

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...