Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere?

Fremhevede innlegg

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Dyr/insekter/planter osv er nå engang her for å være andres mat, om det er en tiger som spiser kjøttet eller et menneske.

Tja. Det var da litt av en påstand.

Uansett vil jeg si at det er individuelt hva som motiverer en vegetarianer til å gi opp kjøtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du er mot å drepe dyr overhodet ?

De som lever av selvhushold - skal ikke de kunne drepe dyr ?

I 'alle' år har man jo levd delvis på kjøtt og vært avhengig av det for å overleve.

Nei, ikke annet enn i selvforsvar.

Selv om ting har blitt gjort "alltid" betyr ikke det at det er riktig. Det gjelder jo mange ting.

Dessuten, vi er ikke lenger avhengig av kjøtt for å overleve. I en ekstremsituasjon i valget mellom å leve eller dø kunne jeg spist kjøtt - til og med menneskekjøtt om det var nødvendig for å overleve. Men det er heldigvis ikke nødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg merker meg at det ofte er de som er mest kritiske til vegetarianere/veganere som har minst greie på næring. :popcorn:

Gjest lurker
Skrevet

Nå har jeg lest denne tråden og fått med meg følgende:

Hvis man skal være vegetarianer må man være feilfri, hvis ikke er man ikke bra nok til å være det?! Da sier jeg bare at det er bedre å bidra litt enn ikke noe her i verden og folk må slutte å henge seg opp i bagateller.

Det som plager folk mest er de som er veggiser av ideologiske grunner. Det er altså lov til å tenke gode tanker, men man må overhodet ikke handle utifra dem for da kan de likegyldige få komplekser. Derfor må vi alle bli likegyldige.

Det er ikke lov til å synes at dyr er like mye verdt som mennesker! De som ser annerledes ut og ikke er som oss nei de er visst ikke like mye verdt.

Gjest Elastica
Skrevet

Det er synd denne diskusjonen, som for øvrig omhandler et interessant felt, er ødelagt av trådstarters nedlatende personkarakteristikker og fullstendig mangel på folkeskikk.

Jeg føler meg over gjennomsnittet opptatt av hva jeg putter i munnen. Det medfører imidlertid ikke at jeg er vegatarianer, hverken av idealistiske eller helsemessige årsaker. Jeg har heller ikke noe ønske om å bli det. Likevel er det en del temaer vegatrianere tar opp som er viktig å tenke over.

Ellers undrer jeg meg over at noen mener det er best at vi ikke noen gang kan drepe dyr. Hvordan skal man for eksempel holde elgbestanden på et nivå som gir den gode levevilkår?

Mulig dette er å spore av tråden, det burde kanskje være startet en ny...

Skrevet
Jeg vil jo påstå at dyr slaktes (hvis forskrifter følges) mer humant i dag enn de gjorde før da de ble slaktet på gårdene. Men det er sikkert forbedringspotensiale - og ikke minst er det vel bevis flere steder at forskrifer ikke følges.

Jakter man så kan man jo risikere at dyret blir skadeskutt.

Det er ikke slaktemåten i seg selv som gjør at jeg ikke spiser industrikjøtt. Det er hvordan dyret lever før den slaktes som er avgjørende for meg.

Løsningen din høres jo fin ut - men jeg tror ikke den ville fungere i praksis. Det ville jo ikke bli produsert nok kjøtt - og det som var ville bli veldig dyrt. Et aspekt er jo at det er mange bønder som lever av kjøttproduksjon - ved å ikke spise kjøttet tar man livsgrunnlaget vekk fra de.

Det var ikke ment som en universell løsning, det var bare et eksempel på hva som skal til for at jeg skulle spist kjøtt fra tamdyr.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg merker meg at det ofte er de som er mest kritiske til vegetarianere/veganere som har minst greie på næring. :popcorn:

Godt mulig det er noe i det. Jeg har inntrykk av at når man er vegetarianer så er man automatisk mer opptatt av hva man putter i munnen, og at man er flinkere til å spise variert enn mange kjøtt-spisere. Men selvfølgelig fins det "pudding"-vegetarianere som spiser usunt. Og jada, mange, mange, mange kjøtt-spisere som spiser variert og sunt.

Gjest Gjest
Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article1102863.ece

Uansett hva man mener om vegetarianere og vegetarisme, er det klart at nordmenn flest spiser for mye kjøtt. Kjøttforbruket har økt med 40 % siden 1990!

Og til diskusjon om bruk av areal og ressurser:

- Arealbehovet for en vegetarianer ligger på 1-2 dekar, arealet for en stor kjøttspiser ligger på 15-20 dekar, sier Bakken.
Skrevet
Godt mulig det er noe i det. Jeg har inntrykk av at når man er vegetarianer så er man automatisk mer opptatt av hva man putter i munnen, og at man er flinkere til å spise variert enn mange kjøtt-spisere. Men selvfølgelig fins det "pudding"-vegetarianere som spiser usunt. Og jada, mange, mange, mange kjøtt-spisere som spiser variert og sunt.

Det er vel en generell trend at folk er mer opptatt av hva de spiser - veganer/vegetarianer eller ei , og det er jo veldig bra. Økologiske varer selger bra feks.

At noen velger å ikke spise kjøtt er helt greit for meg - jeg kunne heller tenke meg å spise kjøtt men betale mer for kjøtt som jeg visste ble behandlet etter forskriftene - både mens de lever og ved slakting.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Kjenner igjen dette. Må innrømme at jeg blir litt oppgitt innvendig av kommentarer som "nei, jeg spiser ikke så mye kjøtt jeg heller, egentlig". Eller når de nærmest unnskylder seg til meg når de kjøper eller spiser kjøttmat. Enten så får de stå for det, eller så får de la være - eller i hvertfall være ærlig nok til å innrømme at de ikke er klar til å slutte enda, men er i en prosess hvor de går den veien.

Sier de ikke egentlig at de reduserer forbruket sitt? Hvorfor tolker du det som at de er flaue for at de spiser kjøtt overhodet, og at de bare ikke er standhaftige nok til å være vegetarianere?

Skrevet
Sier de ikke egentlig at de reduserer forbruket sitt? Hvorfor tolker du det som at de er flaue for at de spiser kjøtt overhodet, og at de bare ikke er standhaftige nok til å være vegetarianere?

Fordi de fremlegger det på en måte som om de er helt enig, når de fortsatt kjøper kjøtt og ikke har noen tanker om å la være. Utfra det jeg kjenner dem, og de gangene vi har spist/handlet, så har jeg ikke sett noe reduksjon i kjøttforbruket. Ikke har de tatt det opp med meg verken før eller senere heller, verken tanker om kjøtt, alternative matretter eller dyrevern/helse/miljø. Da synes jeg som sagt det er bedre å stå for det man gjør enn å late som om man er "med på laget" når det er mest jatting.

Det er vanskelig å tolke det som noe annet enn flauhet/dårlig samvittighet når vi går og handler i butikker og de ber om unnskyldning og ler usikkert når de handler kyllingsalat. ;)

Skrevet

Fordi de fremlegger det på en måte som om de er helt enig, når de fortsatt kjøper kjøtt og ikke har noen tanker om å la være. Utfra det jeg kjenner dem, og de gangene vi har spist/handlet, så har jeg ikke sett noe reduksjon i kjøttforbruket. Ikke har de tatt det opp med meg verken før eller senere heller, verken tanker om kjøtt, alternative matretter eller dyrevern/helse/miljø. Da synes jeg som sagt det er bedre å stå for det man gjør enn å late som om man er "med på laget" når det er mest jatting.

Det er vanskelig å tolke det som noe annet enn flauhet/dårlig samvittighet når vi går og handler i butikker og de ber om unnskyldning og ler usikkert når de handler kyllingsalat. ;)

Gjest Matglad
Skrevet
Et poeng som kan være viktig i denne tråden er at alle menneskelig oppførsel absolutt ikke er rasjonell. Logikk er ikke enerådende for å forklare oppførsel. Det finnes nok av de som skal ha en forklaring på alt som skjer. Å akseptere at ikke alt har en rasjonell, logisk forklaring er første skritt til å forstå hendelsene rundt seg.

Enig med deg, de er ikke særlig rasjonelle vegetarianerne.

Gjest Matglad
Skrevet
I prinsippet, ja, men det kommer litt an på. Jeg spiser f.eks ikke økologisk kjøtt. De har det bedre, men ikke godt nok etter min mening. Det er industrikonseptet jeg ikke liker, for så lenge det er "industri" så innebærer det som oftest at det foregår i så stor skala at det er dyrene som lider under det.

Men hvis f.eks et bittelitte gårdsbruk hadde hatt ei ku eller to som gikk og beitet løs hele året på et stort område som hadde trær til skygge, nok mat, tilgang til vann osv, og fikk ha kalvene hos seg så lenge som naturlig, til kyrne etterhvert ble raskt og effektivt avlivet med en kyndig hånd, så hadde jeg nok spist det kjøttet.

Tror du at dyr har det så veldig fint i det fri? Med perioder med lite mat, tørke, flom, varme, sykdom, rovdyr osv? Hva er det som har fått det til å tro at alle husdyr har det så grusomt? I mange tilfeller har de det kanskje bedre enn i det fri. De har tak over hodet, varme, vann, mat, omsorg, osv. I tillegg kommer legen når de er syke.

Selvsagt er det ille noen steder, men vær så snill og ikke generaliser. Dyr er uansett "bare" dyr da.

Skrevet (endret)
Ellers undrer jeg meg over at noen mener det er best at vi ikke noen gang kan drepe dyr. Hvordan skal man for eksempel holde elgbestanden på et nivå som gir den gode levevilkår?

Mulig dette er å spore av tråden, det burde kanskje være startet en ny...

Men man kan vel iallefall ikke gjøre et grupperingsproblem større enn det å leve og drepe? (Hva når man feks og sammenligner rasistiske undertrykningsorganisering av svarte minoriteter tidligere med dyrekontroll i dag)

Man har det med og sette ulv i skogen for å holde bestander nede, men hva når (det uångåerlige dagen kommer at) en ulv bestemmer seg for å ikke drepe? Skal vi si: drep!(Utenkelig) Skal vi vente til den dagen skjer?

Konseptene kan endres, liv er viktigere enn prinsipper. Det er pussig at vi ser på det som farlig og hjelpe til i naturen når vi skader den så lett allerede. Istedet/snarere enn å tenke balanse, hva med å påføre prevensjon og engasjere og hjelpe til(kommunisere, bygge disiplin feks(Vi gjør det med hunder og katter allerede)) i (andre deler av) naturen også?

Endret av pace
Skrevet
Tror du at dyr har det så veldig fint i det fri? Med perioder med lite mat, tørke, flom, varme, sykdom, rovdyr osv? Hva er det som har fått det til å tro at alle husdyr har det så grusomt? I mange tilfeller har de det kanskje bedre enn i det fri. De har tak over hodet, varme, vann, mat, omsorg, osv. I tillegg kommer legen når de er syke.

Selvsagt er det ille noen steder, men vær så snill og ikke generaliser. Dyr er uansett "bare" dyr da.

Dyr har det naturlig i det fri, det er mitt poeng. De lever et naturlig liv der de får oppfylt sine naturlige behov. De aller fleste industrialiserte dyr får ikke det.

Gjest Matglad
Skrevet
Nå har jeg lest denne tråden og fått med meg følgende:

Hvis man skal være vegetarianer må man være feilfri, hvis ikke er man ikke bra nok til å være det?! Da sier jeg bare at det er bedre å bidra litt enn ikke noe her i verden og folk må slutte å henge seg opp i bagateller.

Det som plager folk mest er de som er veggiser av ideologiske grunner. Det er altså lov til å tenke gode tanker, men man må overhodet ikke handle utifra dem for da kan de likegyldige få komplekser. Derfor må vi alle bli likegyldige.

Det er ikke lov til å synes at dyr er like mye verdt som mennesker! De som ser annerledes ut og ikke er som oss nei de er visst ikke like mye verdt.

Å være vegetarianer er noe en gjør for seg selv, ikke noe en gjør for at verden blir et bedre sted. Så hvis man går inn for det så synes jeg man burde gjøre det fullt og helt, eller så kan man heller si at jeg er en som prøver å la være å spise kjøtt, fordi jeg vil det. Da har man ikke definerte rammer, kan gjøre som man vil, og slipper idiot og dobbeltmoral stempelet. At det å være veggis er å tenke gode tanker er jo ikke akkurat sant da, de tenker bare annerledes.

Og ja, det ER forskjell på dyr og mennesker. Selvsagt. Det betyr ikke at det er ok å behandle dyr som dritt. Jeg har selv flere kjæledyr og forguder dem, men jeg har likevel ikke dårlig samvittighet for å spise kjøtt, det er jo bare mat det og. Noen greier vel sikkert å mene at planter også har følelser og nekter å spise annet enn planter som har dødd en naturlig død...

Gjest Matglad
Skrevet
Livsgrunnlaget fra bøndene er veldig tynt uansett. Store deler av Norge blir gjengrodd (dvs beitemark) fordi det lønner seg ikke å ha dyr lenger i mange tilfeller. Mange jorder ligger brakk. Og det blir bare verre og verre. En bonde på et middels stort gårdsbruk jobber gjennomsnittlig 12 timer hver dag, med en timelønn på 70 kr timen, uten overtid. Ikke fri i helgene og ikke fri i ferier, pga. økonomi. Bonden er en utdønde rase tror jeg, ingen av de yngre i min familie har lyst til å overta gården, og de av vennene mine som er odelsbarn jobber som leger, ingeniører, psykologer osv, det er ingen av dem som gidder å jobbe for 70 kr timen. De bøndene jeg kjenner er veldig åpne for alternative løsniger, f.eks økologisk landbruk, så lenge dette ble støttet av staten, noe det ikke blir i særlig stor grad i de fleste tilfeller.

Nå tok du kaka!

Du mener bøndene er en utdøende rase? Hvem skal da lage mat til oss? Dyrke korn osv? Dør bøndene ut, dør vi alle sammen, veggis eller ei. Nå må du tenke litt lengre enn nesa di da, lille du.

Lærere, ingeniører og farmasøyter kan ikke skaffe oss mat da.

Skrevet
Å være vegetarianer er noe en gjør for seg selv, ikke noe en gjør for at verden blir et bedre sted.

Hvordan kan du vite dette?

Gjest Matglad
Skrevet

Ja altså, NOE må jo disse vegetarianerne kunne også da. De ser ikke ut til å ha særlig peiling på noe annet. Hvordan naturen og verden fungerer feks. Så da får de gå rundt å bruke all sin energi på å tenke på mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...