Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #61 Skrevet 21. juni 2007 Fra veien fra fôr til biff går 1/10 av energien tapt. Istedet for å avle opp husdyr, kunne vi brukt marka som benyttes til å produsere fôr til å produsere mat til verdens trengende. Du mener nok 9/10.
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #62 Skrevet 21. juni 2007 Du mener nok 9/10. Riktig. Takk. Endret det.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #63 Skrevet 21. juni 2007 Du er nå litt morsom... Kverulerer du bare for å kverulere? Mange bønder behandler dyrene sine bedre enn mange eldre blir behandlet på gamlehjem, så at det kun "gjelder hvis kumøkken kommer fra hellige kyr i India" er det dummeste jeg har hørt. Det kan virke som at du har noen bastante meninger om vegetarianere som ikke holder helt mål. Nå har dyrene det plutselig så bra. Kanskje vi skal være glade for at dyr har en god institusjon å bo på, at vi med glede skal kjøpe kjøttet for å hjelpe til med å finansiere hjem for kyr? Norge er jo ikke et godt sted for en ku å klare seg på egenhånd, i hvertfall ikke i den kalde årstiden. Så kan vi heller kaste kjøttet hvis vi ikke vil spise det, eller kverne det opp og la det råtne over den økologiske kjøkkenhagen, så det spirer og gror ordentlig mat. Selvsagt etter at dyrene har dødd langsomt av alderdomssvekkelse med "gammelkulidelser" først.
Gjest mø Skrevet 21. juni 2007 #64 Skrevet 21. juni 2007 Nå har dyrene det plutselig så bra. Kanskje vi skal være glade for at dyr har en god institusjon å bo på, at vi med glede skal kjøpe kjøttet for å hjelpe til med å finansiere hjem for kyr? Norge er jo ikke et godt sted for en ku å klare seg på egenhånd, i hvertfall ikke i den kalde årstiden. Så kan vi heller kaste kjøttet hvis vi ikke vil spise det, eller kverne det opp og la det råtne over den økologiske kjøkkenhagen, så det spirer og gror ordentlig mat. Selvsagt etter at dyrene har dødd langsomt av alderdomssvekkelse med "gammelkulidelser" først. Så så. Ta det rolig... Hvem er det du kverulerer med? Og når har jeg sagt at dyrene har det så jævlig? Les det jeg har skrevet. Om du leser mellom linjene er det ikke rart postene dine ikke gir mening. Søtt...
Gjest DyneTryne Skrevet 21. juni 2007 #65 Skrevet 21. juni 2007 Kan bare svare for min egen del. Jeg er glad i dyr. Alle dyr. Føler det er hyklersk om jeg sitter og sluker i meg dyr jeg koser med og prater med. Har ikke noe imot folk som spiser dyr som er avlet opp til å bli mat, men har noe imot industrien. Folk som kun spiser dyr som har levd et godt liv utenfor strømgjerder forstår jeg mye bedre, samtidig som jeg ikke kunne klart det av overnevnte grunner. Går jevnlig til legen for å passe på at jeg ikke mangler stoffer. Skulle jeg eid en gård, skulle jeg hatt dyrene der for å kose med og ikke latt dem stå i en bås 80% av livet sitt. De er like mye verdt som oss, og vi har ingen grunn til å behandle dem som mange gjør. Konkluderer med at det er min magesekk og min hjerne, og ingen kan bestemme hva jeg skal putte i magesekken min og hvordan min hjerne skal tenke. :-)
Gjest Elfrida Skrevet 21. juni 2007 #66 Skrevet 21. juni 2007 Jo lenger opp i næringskjeden vi kommer, jo mer energi går tapt. Fra veien fra fôr til biff går 9/10 av energien tapt. Istedet for å avle opp husdyr, kunne vi brukt marka som benyttes til å produsere fôr til å produsere mat til verdens trengende.Det er mange steder man holder husdyr på mark som ikke er dyrkbar, f.eks. dyr som går i fjell/skog. I Norge må mange av disse dyra være inne om vinteren, men mange andre steder går dyra ute hele året og spiser ikke annet enn det de finner. Nå er vel ikke det representativt for all kjøttproduksjonen akkurat, jeg ville bare påpeke at det ikke alltid er så enkelt. Men jeg tror vi med fordel kunne spist mindre kjøtt og mere grøntfor, helt klart. Vi har nok begynt å spise mye mer kjøtt ettersom vi har blitt rikere. Det var nok ikke så mye kjøtt i hverdagsmaten i Norge tidligere. Og jeg har ingenting annet en respekt for vegetarianere. Det kan da ikke være noe å hisse seg opp over at folk velger bort dyreprodukter, enten det er helt eller delvis. Det finnes mange grunner til at man velger vegetarisk kost, alt fra overbevisning, helserelaterte årsaker til religion. All ære til dem som velger bort kjøtt. Og vi som spiser det burde handle mer bevisst, ikke bare de ta billigste pølsene, men prøve å velge økologisk kjøtt fra leverandører som legger vekt på gode forhold for dyra og viltkjøtt f.eks.
onyx Skrevet 21. juni 2007 #67 Skrevet 21. juni 2007 Åh, så du er veganer altså? Kan bare svare for min egen del. Jeg er glad i dyr. Alle dyr. Føler det er hyklersk om jeg sitter og sluker i meg dyr jeg koser med og prater med. Har ikke noe imot folk som spiser dyr som er avlet opp til å bli mat, men har noe imot industrien. Folk som kun spiser dyr som har levd et godt liv utenfor strømgjerder forstår jeg mye bedre, samtidig som jeg ikke kunne klart det av overnevnte grunner. Går jevnlig til legen for å passe på at jeg ikke mangler stoffer. Skulle jeg eid en gård, skulle jeg hatt dyrene der for å kose med og ikke latt dem stå i en bås 80% av livet sitt. De er like mye verdt som oss, og vi har ingen grunn til å behandle dem som mange gjør. Konkluderer med at det er min magesekk og min hjerne, og ingen kan bestemme hva jeg skal putte i magesekken min og hvordan min hjerne skal tenke. :-)
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #68 Skrevet 21. juni 2007 Bullshit. Sitat vegetarforeningen: "Matvarekrisen er menneskeskapt. Selv om det er mat nok til alle velger vi å fôre opp husdyr, i stedet for å fordele ressursene jevnt blant trengende mennesker." Jo lenger opp i næringskjeden vi kommer, jo mer energi går tapt. Fra veien fra fôr til biff går 9/10 av energien tapt. Istedet for å avle opp husdyr, kunne vi brukt marka som benyttes til å produsere fôr til å produsere mat til verdens trengende. *ler* Ja, hva annet skal vegetarforeningen si da? De kan jo ikke like godt si sannheten, da argumenterer de jo mot sin egen holdning.
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #69 Skrevet 21. juni 2007 Det er mange steder man holder husdyr på mark som ikke er dyrkbar, f.eks. dyr som går i fjell/skog. I Norge må mange av disse dyra være inne om vinteren, men mange andre steder går dyra ute hele året og spiser ikke annet enn det de finner. Nå er vel ikke det representativt for all kjøttproduksjonen akkurat, jeg ville bare påpeke at det ikke alltid er så enkelt. Tror nok dette gjelder for en veldig liten del av dyra vi spiser. Angående det andre du skriver. Ja, tidligere var kjøtt en luksusvare.
Gjest DyneTryne Skrevet 21. juni 2007 #70 Skrevet 21. juni 2007 Åh, så du er veganer altså? Skrev jeg hvor? Jeg spiser egg fra frittgående høner. Hvis dette var et spørsmål fordi du rett og slett lurte så beklager jeg på forhånd, men hvis det var et spørsmål for å "eie" en vegetarianer i en diskusjon må jeg bare le. Hvorfor i heiteste må folk henge seg opp i valg folk tar bare fordi de ikke har samme overbevisning?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #71 Skrevet 21. juni 2007 *ler* Ja, hva annet skal vegetarforeningen si da? De kan jo ikke like godt si sannheten, da argumenterer de jo mot sin egen holdning. Dette er faktisk allment akseptert fakta, og noe du sikkert lærte allerede på barneskolen. All energi som går inn i en ku, blir ikke til kjøtt. Noe kommer bla. ut igjen bakveien. Du som ellers er så opptatt av kumøkk burde da forstå det.
Gjest mø Skrevet 21. juni 2007 #72 Skrevet 21. juni 2007 Disse to bærer gjestenavnet mø. Hvor mange andre gjesteinnlegg du har skrevet under andre eller uspesifiserte gjesteinnlegg, har jeg ikke sjans til å vite, eller interesse for å gjette på. Vil man bli oppfattet som en "jeg", må man nesten lage en profil. Det er veldig liten innsats som kreves for det. Jeg har skrevet flere innlegg, men i dette tilfellet har det ikke noe å si. Du siterer mitt første mø innlegg og kommer med kommentarer om at "Nå har dyrene det plutselig så bra" og lirer av deg masse usaklige sammenlikninger når jeg aldri har sagt noe i mot eller om (som du vet om). Om du siterer med mitt innlegg som en generell mening virker du veldig forutinntatt. Gratulerer. Grunner til at folk velger livsstil varierer selv innenfor de forskjellige livs stilene. Å begynne å generalisere er bare idiotisk. Men slik er bare mennesker (pun intended)
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #73 Skrevet 21. juni 2007 Kan bare svare for min egen del. Jeg er glad i dyr. Alle dyr. Føler det er hyklersk om jeg sitter og sluker i meg dyr jeg koser med og prater med. Har ikke noe imot folk som spiser dyr som er avlet opp til å bli mat, men har noe imot industrien. Folk som kun spiser dyr som har levd et godt liv utenfor strømgjerder forstår jeg mye bedre, samtidig som jeg ikke kunne klart det av overnevnte grunner. Går jevnlig til legen for å passe på at jeg ikke mangler stoffer. Skulle jeg eid en gård, skulle jeg hatt dyrene der for å kose med og ikke latt dem stå i en bås 80% av livet sitt. De er like mye verdt som oss, og vi har ingen grunn til å behandle dem som mange gjør. Konkluderer med at det er min magesekk og min hjerne, og ingen kan bestemme hva jeg skal putte i magesekken min og hvordan min hjerne skal tenke. :-) Med en holdning dyr er like mye verdt som oss så sliter du litt altså. Sliter med å se realiteten og hvordan verden er bygget opp fra naturens side. Selvsagt må en ta litt mer hensyn til mennesker enn til dyr som er maten vår, Jeg er også veldig glad i dyr, men jeg spiser jo ikke mine egne dyr liksom. Dyr som skal bli mat ses på litt annerledes enn en katt og hund, men de skal jo behandles pent, men meningen med livet dems er jo å bli vår mat. Fin mening det da, betyr noe for mange. Det er mer enn en kan si om ganske mange mennesker...
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #74 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har skrevet flere innlegg, men i dette tilfellet har det ikke noe å si. Du siterer mitt første mø innlegg og kommer med kommentarer om at "Nå har dyrene det plutselig så bra" og lirer av deg masse usaklige sammenlikninger når jeg aldri har sagt noe i mot eller om (som du vet om). Om du siterer med mitt innlegg som en generell mening virker du veldig forutinntatt. Gratulerer. Grunner til at folk velger livsstil varierer selv innenfor de forskjellige livs stilene. Å begynne å generalisere er bare idiotisk. Men slik er bare mennesker (pun intended) Jeg sjekket ikke gjestenavnet da, og tok deg for å være en fortsettelse av gjest. Det bekymrer meg lite om jeg tok feil, det er fritt fram å si hvem man er med en profil hvis man vil. Da gidder jeg å se etter også.
onyx Skrevet 21. juni 2007 #75 Skrevet 21. juni 2007 Skrev jeg hvor? Jeg spiser egg fra frittgående høner. Hvis dette var et spørsmål fordi du rett og slett lurte så beklager jeg på forhånd, men hvis det var et spørsmål for å "eie" en vegetarianer i en diskusjon må jeg bare le. Hvorfor i heiteste må folk henge seg opp i valg folk tar bare fordi de ikke har samme overbevisning? Nei, du skrev ikke at du var veganer, derfor lurte jeg bare på det.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #76 Skrevet 21. juni 2007 De er like mye verdt som oss, Mener du dette, DyneTryne? Hvis du måtte velge mellom å redde livet til et barn og livet til kjæledyret ditt, hadde du ikke sett det som en selvfølge å redde barnet da?
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #77 Skrevet 21. juni 2007 Dette er faktisk allment akseptert fakta, og noe du sikkert lærte allerede på barneskolen. All energi som går inn i en ku, blir ikke til kjøtt. Noe kommer bla. ut igjen bakveien. Du som ellers er så opptatt av kumøkk burde da forstå det. Tror du har mye å lære, og ikke minst å skjønne. Men det kommer sikkert med alderen. Da ser du også kanskje helheten, og hvordan naturen er. Istedenfor å adoptere en eller annen "kul" helsefreak greie av et prinsipp som ikke engang henger på greip. Så all energi som går inn i planter blir til korn/bær/frukt/grønnsaker?? Ikke noe til å bygge opp planten som skal bære dette eller gjøre den større og moden? (Ala kua som "bærer fram" maten, hele kua utnyttes mer eller mindre faktisk) Jeg ler så jeg holder på å daue her over utrolig dårlig argumentasjon vegetarianer tilhengere kommer med, det er jo ikke gjennomtenkt i det hele tatt jo...
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #78 Skrevet 21. juni 2007 *ler* Ja, hva annet skal vegetarforeningen si da? De kan jo ikke like godt si sannheten, da argumenterer de jo mot sin egen holdning. Alt jeg skrev var ikke hentet derfra. Du snakket tidligere om næringskjeden. Det samme gjør jeg. At stordelen av energien i planter går tapt iløpet av livet til kua, lærte vi på barneskolen. Du trenger tydeligvis å lese deg opp på vegetarisme. Tidligere skriver du at det ville blitt mindre mat om alle gikk over til å bli vegetarianere. Du har rett og slett store hull i kunnskapen din om emnet. At du tyr til hersketeknikker understreker uvitenheten og mangelen på argumenter.
Gjest DyneTryne Skrevet 21. juni 2007 #79 Skrevet 21. juni 2007 Siden jeg ikke har barn, men et kjæledyr som jeg ser på som barnet mitt, er svaret mitt åpenlyst. Men hadde jeg hatt et barn; Kjøtt og blod kommer vel alltid før annet, det er vel menneskelig instinkt. Hvorfor får jeg alltid dette spørsmålet, lurer jeg på. Her prøver en å være med på å gjøre verden til et nogenlunde bedre sted, også får man slikt igjen fordi andre ikke er fornøyd med hvordan en tenker. MENNESKER OG DYR ER LIKE MYE VERDT! Skyt meg gjerne for den meningen, jeg forandrer den aldri for noen brukere av et forum, eller noen som helst andre ffs.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #80 Skrevet 21. juni 2007 Alt jeg skrev var ikke hentet derfra. Du snakket tidligere om næringskjeden. Det samme gjør jeg. At stordelen av energien i planter går tapt iløpet av livet til kua, lærte vi på barneskolen. Du trenger tydeligvis å lese deg opp på vegetarisme. Tidligere skriver du at det ville blitt mindre mat om alle gikk over til å bli vegetarianere. Du har rett og slett store hull i kunnskapen din om emnet. At du tyr til hersketeknikker understreker uvitenheten og mangelen på argumenter. Ja, for du sitter tydeligvis på fasiten tror du? Ting jeg lærte på barneskolen er faktisk blitt foreldet, og man har funnet ut en god del ting siden da, og rettet opp ting som var feil. At du ikke har holdt deg oppdatert og lært noe etter barneskolen får bli ditt problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå