Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #41 Skrevet 21. juni 2007 Men når jeg fisker, er det neppe verre for fisken å få en sluk i munnen, bli dratt opp raskt og avlivet, enn å bli drept av et rovdyr (som kan innebære lang kamp). Likevel vil en vegetarianer ikke nærme seg min fiskesuppe. Å protestere mot husdyrhold, transportrutiner og slakteforhold som piner dyrene, er helt legitimt, og alle burde redusere kjøttforbruket sitt, av hensyn til dyrehold, helse og miljø. Men det forklarer ikke hvorfor en vegetarianer slutter å spise og blir forferdet og føler seg skitten hvis det er gelatin i ostekaken. Måtehold er bare fornuft, men totalavhold er noe annet enn det. Det er stor forskjell på vegetarianere, både når det kommer til kosthold og grunnen for den valgte livsstilen. Jeg er enig med deg angående fiskingen, men de færreste fisker sin egen fisk flere ganger i uka.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #42 Skrevet 21. juni 2007 De fleste ser vel at det er mindre sykt å spise det som finnes i vårt store spisskammer, enn å sykelig prøve å unngå noe av det (ikke fordi en ikke liker det, men av et prinsipp som ikke engang er konsekvent, eller helt gjennomtenkt)? Og du valgte å ikke svare på spørsmålet, ja.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #43 Skrevet 21. juni 2007 Siden du ikke klarte å skille mine sitater fra dine egne utsagn, svarer jeg uten å sitere deg. Du mener jeg bør se litt mer på National Geographic. Jeg skriver litt lenger opp at jeg ikke er vegetarianer selv, og understreker at jeg ikke mener det er galt å drepe dyr. Jeg trives på toppen av næringskjeden. Jeg understreker likevel at det blir for dumt å sammenligne gjødsel og det å spise kjøtt for de som har den overbevisningen. Les innlegget mitt lenger opp. Også nevner du skinnprodukter. Ja, hva med skinnprodukter? Les hva jeg skriver i mitt forrige innlegg, det er det tydelig at du ikke har gjort. Hvis du ikke ser forskjellen på kumøkk kjøtt problematikken så er du like "hjernevasket" som vegetarianerne... De spiser ikke kjøtt fordi de er mot dyre/kjøtt industrien, men det er ok å bruke avfallsproduktene etter denne samme industrien de ikke liker til å dyrke den maten DE har fått for seg at er ok å spise... Det vil si at de også utnytter denne industrien og da har vi igjen denne dobbeltmoralen, og dette med at prinsippene deres bare ikke holder mål. Det virker mer som en "mote/sykdomspreget" greie spør du meg, ellers ville de vel vært mer konsekvente på sine prinsipper? Evt hatt fornuftige prinsipper: ikke spise dyr fra kjøtt industrien, men fisk og vilt er ok osv...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #44 Skrevet 21. juni 2007 Tenk litt lenger. Kumøkken kommer fra akkurat det samme dyreholdet som man er så sterkt imot at en dråpe kraft som kjøtt har vært kokt i ikke må komme over ens lepper. Netopp. Og jeg skjønner virkelig ikke hvordan veganere kan spise mat som er naturlig gjødslet, men ellers ikke kan røre animalske produkter av noe slag... Se på det på denne måten. Kua er nødt til å dø for at krafta skal lages. Men kua er ikke nødt til å dø for å bruke møkka. Ser dere forskjellen? For mange vegetarianere er dette en stor del av deres livsstilvalg, i det minste for mange av de jeg har møtt. Så du er en av de som mener det er galt å drepe dyr? Hvordan i alle dager kan man bli så gammel at man kan å skrive uten å ha fått med seg livsløp/næringskjeder og at dyr = mat for andre dyr inkludert mennesker. Mener du at vi skal utrydde alle rovdyr også da kanskje slik at ikke dyr blir drept og spist? Disse rovdyrene torturerer jo også sine bytter, det gjør ikke vi (bare halal slakter folka...) Det er like naturlig å skyte seg en elg å spise som å grave opp en potet fra jorda. Selvsagt, og det jeg mener er at om man ikke ser dette, så må man ha en viss trangsynhet, eller ikke ha fulgt helt med på skolen... Du er ikke spesielt smart... Sa jeg noen gang at jeg er i mot drap av dyr? Jeg er ikke vegetarianer. Men jeg klarer å tenke utover min egen eksistens, sette meg selv inn i forskjellige situasjoner og tankerganger. Jeg er ikke av den typen som proklamerer at mine valg og meninger er rett, de bare funker for meg. Mitt livsstilvalg er å leve livet mitt. Ikke fortelle andre hvordan de skal leve sitt.
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #45 Skrevet 21. juni 2007 Joda, det er et poeng, men det hadde vel vært bedre å prøve å gjøre noe med dette (det blir aldri slutt på kjøttproduksjonen), enn å bare la være å spise kjøtt? Det finnes jo også økologisk kjøtt, eller vilt kjøtt, de dyra har vært frie, og det har jo også fisk og skalldyr.. Så da fatter jeg ikke poenget lenger.. Argumentet blir meningsløst hvis det ikke dreier seg om å spise kjøtt som kommer fra Europa der dyr blir dårlig behandlet da. I norge er det svært bra fordhold for dyr, de går jo ute til og med. En del vegetarianere sier: "Det er greit å drepe og spise dyr i seg selv, men slik industrien er i dag, vil jeg ikke være med på å støtte opp under den". Nei, forholdene i Norge er ikke bra, selv om de er bedre enn mange andre steder. Et annet argument for vegetarisme er at det krever ti ganger så mye energi å produsere kjøtt som planter. Dersom flere ble vegetarianere, ville det føre til mer mat. Her holder ikke argumentet om økologisk mat.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #46 Skrevet 21. juni 2007 Jeg mener og tror det er drepingen mange vegetarianere reagerer på. De er jo ikke generelt anti kuer. En oppegående voksen person kan da umulig se noe galt i å drepe et dyr for mat? Det er da bare ikke mulig? I tilfelle ser de da på alle rovdyr som onde dyr? Som burde vekk?
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #47 Skrevet 21. juni 2007 Sto en del på wikipedia også: http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianer Her er både argumentene relatert til helse, dyrevern og miljøvern beskrevet.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #48 Skrevet 21. juni 2007 Proteiner er viktig, ja. Men hvorfor må man ha kjøtt eller fisk til middag? Eller andre måltider? Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet, matglad? Hilsen en annen matglad
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #49 Skrevet 21. juni 2007 En del vegetarianere sier: "Det er greit å drepe og spise dyr i seg selv, men slik industrien er i dag, vil jeg ikke være med på å støtte opp under den". Nei, forholdene i Norge er ikke bra, selv om de er bedre enn mange andre steder. Et annet argument for vegetarisme er at det krever ti ganger så mye energi å produsere kjøtt som planter. Dersom flere ble vegetarianere, ville det føre til mer mat. Her holder ikke argumentet om økologisk mat. Og vegetarianere bruker også mye helsekostprodukter, og er i mange tilfeller med på å utrydde plantearter i verden. Hvor er konsekvensen?
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #50 Skrevet 21. juni 2007 Og du valgte å ikke svare på spørsmålet, ja. Bare fordi du ikke fikk det svaret du ville ha så er det like fult et svar på det du spurte om. Man MÅ ikke spise det, men det er sykelig å IKKE KUNNE det av ett eller annet prinsipp. Det er ikke sånn at man spiser kjøtt til hvert eneste måltid da, men de med litt omgang i toppen vet såpass...
aline Skrevet 21. juni 2007 #51 Skrevet 21. juni 2007 Selvsagt tar det litt lenger tid å fordøye skikkelig mat i forhold til frukt/grønt! Det er jo litt av poenget da, at man holder seg mett lenger, og at kroppen har noe å jobbe med. Å bryte ned proteiner, som jo kjøtt for det meste er, er en energikrevende prosess, så kroppen må bruke litt energi på det, og det er jo flott, siden jo de fleste har godt av å få litt gratis forbrenningshjelp. At man så har så lite energi/ork at man blir utslitt av å forbrenne maten synes jeg høres skrøpelig ut, da er det noe feil med kroppen, eller næringsinntaket. Er man ikke vant til å få i seg riktig mat, så vil kanskje en biff føles feil, til kroppen venner seg til det igjen. så det er kun rødt kjøtt som er skikkelig mat? *flirer* deg om det. og selv om kroppen min altså ikke fikser å fordøye rødt kjøtt, så er det overhode ikke noe verken skrøpelig eller galt med den, ikke mangler den noe heller, etter grundige undersøkelser hos leger så har jeg fått bekreftet at man faktisk kan både være frisk, sunn og sterk uten at rødt kjøtt fungerer.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #52 Skrevet 21. juni 2007 Se på det på denne måten. Kua er nødt til å dø for at krafta skal lages. Men kua er ikke nødt til å dø for å bruke møkka. Ser dere forskjellen? For mange vegetarianere er dette en stor del av deres livsstilvalg, i det minste for mange av de jeg har møtt. Du er ikke spesielt smart... Sa jeg noen gang at jeg er i mot drap av dyr? Jeg er ikke vegetarianer. Men jeg klarer å tenke utover min egen eksistens, sette meg selv inn i forskjellige situasjoner og tankerganger. Jeg er ikke av den typen som proklamerer at mine valg og meninger er rett, de bare funker for meg. Mitt livsstilvalg er å leve livet mitt. Ikke fortelle andre hvordan de skal leve sitt. Ok, så det du sier er at det er ok å holde dyr i fangenskap, bruke møkka deres til gjødsel for vegetar mat, kanskje under dårlige forhold, så lenge dyret dør av seg selv? Det er slaktingen som er ille? *ler* kan ikke tro det er sant at noen mener det der... Samma søren så er det jo for at kua skal skalktes kua holdes og gjødselen finnes, det er akkurat det samme..
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #53 Skrevet 21. juni 2007 Se på det på denne måten. Kua er nødt til å dø for at krafta skal lages. Men kua er ikke nødt til å dø for å bruke møkka. Ser dere forskjellen? For mange vegetarianere er dette en stor del av deres livsstilvalg, i det minste for mange av de jeg har møtt. Selvfølgelig er det en forskjell. Den gjelder hvis kumøkken kommer fra hellige kyr i India, som ikke ales opp for kjøttproduksjon og melk. Og selvsagt er båret hjem til Norge, og ikke fraktet med forurensende transport. Bruker man møkk fra industrikyr, er det like greit som å si at det er ok å utnytte gull fra tennene til fanger i konsentrasjonsleire under krigen, så lenge det ble tatt fra levende fanger og de ikke måtte drepes først.
Gjest Elastica Skrevet 21. juni 2007 #54 Skrevet 21. juni 2007 Hvis du ikke ser forskjellen på kumøkk kjøtt problematikken så er du like "hjernevasket" som vegetarianerne... De spiser ikke kjøtt fordi de er mot dyre/kjøtt industrien, men det er ok å bruke avfallsproduktene etter denne samme industrien de ikke liker til å dyrke den maten DE har fått for seg at er ok å spise... Det vil si at de også utnytter denne industrien og da har vi igjen denne dobbeltmoralen, og dette med at prinsippene deres bare ikke holder mål. Det virker mer som en "mote/sykdomspreget" greie spør du meg, ellers ville de vel vært mer konsekvente på sine prinsipper? Evt hatt fornuftige prinsipper: ikke spise dyr fra kjøtt industrien, men fisk og vilt er ok osv... Jo, jeg kan være tilbøyelig til å være enig i det du skriver om gjødsel. Siden mine prinsipper ikke strekker seg særlig langt i kostholdssammenheng, bortsett fra at det skal være sunt, vil det være en overdrivelse å kalle meg hjernevasket Har du lest innlegget mitt på den første siden? Der skriver jeg blant annet litt om at jeg mener det er umulig å være konsekvent dersom man unngår kjøtt på bakgrunn av idealistisk overbevisning. Vi omgir oss med håndfaste bevis på at vi befinner oss på toppen av næringskjeden, det er ikke til å komme utenom. Imidlertid gleder jeg meg over hver gang jeg vet at det kjøttet jeg spiser, har jeg (eller rettere sagt Herr Utrolig) fulgt fra det var et levende vesen til det ligger på tallerkenen. Eh, er du drikkerianeren Geir? *spekulerer*
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #55 Skrevet 21. juni 2007 En del vegetarianere sier: "Det er greit å drepe og spise dyr i seg selv, men slik industrien er i dag, vil jeg ikke være med på å støtte opp under den". Nei, forholdene i Norge er ikke bra, selv om de er bedre enn mange andre steder. Et annet argument for vegetarisme er at det krever ti ganger så mye energi å produsere kjøtt som planter. Dersom flere ble vegetarianere, ville det føre til mer mat. Her holder ikke argumentet om økologisk mat. Hvis alle var vegetarianere ville vi raskt spise opp alt som er på denne jorden, some en gresshoppesverm, det er ganske enkelt ikke nok energi i bare slik mat. Heldigvis kan vi også spise kjøtt som det er mer energi i per gram.
Gjest Elastica Skrevet 21. juni 2007 #56 Skrevet 21. juni 2007 En oppegående voksen person kan da umulig se noe galt i å drepe et dyr for mat? Det er da bare ikke mulig? I tilfelle ser de da på alle rovdyr som onde dyr? Som burde vekk? Ja, vi er enige i det!!! Det trodde jeg du hadde fått med deg. Jeg bare skriver det jeg tror en vegetarianer mener. (Skal slutte med det - skjønner ikke hvorfor jeg hisser meg opp )
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #57 Skrevet 21. juni 2007 så det er kun rødt kjøtt som er skikkelig mat? *flirer* deg om det. og selv om kroppen min altså ikke fikser å fordøye rødt kjøtt, så er det overhode ikke noe verken skrøpelig eller galt med den, ikke mangler den noe heller, etter grundige undersøkelser hos leger så har jeg fått bekreftet at man faktisk kan både være frisk, sunn og sterk uten at rødt kjøtt fungerer. Hvor har jeg sagt at det er bare rødt kjøtt som er mat? Jeg har snakket om alt slags kjøtt, i alle former, fisk og skalldyr og alt det vegetarianer ikke vil spise.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #58 Skrevet 21. juni 2007 Bare fordi du ikke fikk det svaret du ville ha så er det like fult et svar på det du spurte om. Man MÅ ikke spise det, men det er sykelig å IKKE KUNNE det av ett eller annet prinsipp. Det er ikke sånn at man spiser kjøtt til hvert eneste måltid da, men de med litt omgang i toppen vet såpass... Jeg spiser ikke kjøtt. Du vet ikke hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Du har aldri truffet meg. Du vet ikke engang hvem jeg er; hvor jeg er fra, om jeg er mann eller kvinne, ung eller gammel, svært intelligent eller lite intelligent. Likevel våger du å stille opptil flere diagnoser på meg her inne. Du mener jeg har en psykisk lidelse, at jeg lider av vrangforestillinger, at jeg har ortoreksi og at jeg lider av B12-mangel. I tillegg påstår du flere ganger at jeg er dum. Er du lege? Jeg trodde til og med leger trengte blodprøver for å avsløre B12-mangel og at det vanligvis var nødvendig å treffe eller snakke med et menneske for å kunne stille en psykiatrisk diagnose?
Gjest Peachbud Skrevet 21. juni 2007 #59 Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hvis alle var vegetarianere ville vi raskt spise opp alt som er på denne jorden, some en gresshoppesverm, det er ganske enkelt ikke nok energi i bare slik mat. Heldigvis kan vi også spise kjøtt som det er mer energi i per gram. Bullshit. Sitat vegetarforeningen: "Matvarekrisen er menneskeskapt. Selv om det er mat nok til alle velger vi å fôre opp husdyr, i stedet for å fordele ressursene jevnt blant trengende mennesker." Jo lenger opp i næringskjeden vi kommer, jo mer energi går tapt. Fra veien fra fôr til biff går 9/10 av energien tapt. Istedet for å avle opp husdyr, kunne vi brukt marka som benyttes til å produsere fôr til å produsere mat til verdens trengende. Endret 21. juni 2007 av Peachbud
Gjest mø Skrevet 21. juni 2007 #60 Skrevet 21. juni 2007 Selvfølgelig er det en forskjell. Den gjelder hvis kumøkken kommer fra hellige kyr i India, som ikke ales opp for kjøttproduksjon og melk. Og selvsagt er båret hjem til Norge, og ikke fraktet med forurensende transport. Bruker man møkk fra industrikyr, er det like greit som å si at det er ok å utnytte gull fra tennene til fanger i konsentrasjonsleire under krigen, så lenge det ble tatt fra levende fanger og de ikke måtte drepes først. Du er nå litt morsom... Kverulerer du bare for å kverulere? Mange bønder behandler dyrene sine bedre enn mange eldre blir behandlet på gamlehjem, så at det kun "gjelder hvis kumøkken kommer fra hellige kyr i India" er det dummeste jeg har hørt. Det kan virke som at du har noen bastante meninger om vegetarianere som ikke holder helt mål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå