Gjest bada Skrevet 22. juni 2007 #161 Skrevet 22. juni 2007 Ja altså, NOE må jo disse vegetarianerne kunne også da. De ser ikke ut til å ha særlig peiling på noe annet. Hvordan naturen og verden fungerer feks. Så da får de gå rundt å bruke all sin energi på å tenke på mat. Jeg ville satt pris på om du kunne logge deg på heretter. Hilsen også matglad.
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #162 Skrevet 22. juni 2007 Ja altså, NOE må jo disse vegetarianerne kunne også da. De ser ikke ut til å ha særlig peiling på noe annet. Hvordan naturen og verden fungerer feks. Så da får de gå rundt å bruke all sin energi på å tenke på mat. Jeg antar dette er bare skrevet for å frem et poeng? Hvis ikke så oser det med respektløshet, intoleranse og fordommer av dette innlegget.
Gjest Matglad Skrevet 22. juni 2007 #163 Skrevet 22. juni 2007 Dyr har det naturlig i det fri, det er mitt poeng. De lever et naturlig liv der de får oppfylt sine naturlige behov. De aller fleste industrialiserte dyr får ikke det. Hva mener du deres naturlige behov er da? Lukte på blomstene, se en fin solnedgang? Dyrs behov er mat, vann, passe temperatur, og det å komme seg i trygghet for rovdyr. Særlig mye mer bryr ikke kuer seg om er jeg redd, og det er ikke noe i veien for at de kan ha et fint liv i et trygt og godt fjøs. Mishandling er noe helt annet. Hva med menneskers naturlige behov? Er det å bo i et hus, gå med fine klær og sko? Se på tv? osv? Nei.. men vi trives da fint slik vi har det, eller? Føler du at vi har ofret mye da vi oppga vår "naturlige" levestil??
Gjest Matglad Skrevet 22. juni 2007 #164 Skrevet 22. juni 2007 Jeg ville satt pris på om du kunne logge deg på heretter. Hilsen også matglad. Hvorfor det?? Det er fult lovlig å skrive her uten å være stambeboer her inne. Jeg er ikke her så ofte at jeg har behov for pålogging akkurat. Har du et problem med det så gjør noe annet.
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #165 Skrevet 22. juni 2007 Hva mener du deres naturlige behov er da? Lukte på blomstene, se en fin solnedgang? Gjør deg dum eller spør du dette i fullt alvor? Kyr har behov for å gå rundt og beite store deler av døgnet. Griser har behov for å rote rundt med snuten og evt. ta et bad/gjørmebad. Høner har behov for å gå rundt og pikke i jorden etter mat. I tillegg har alle dyr behov for å gå fritt og å ha sine unger hos seg så lenge som det er naturlig. Lite eller ingenting av dette får de gjøre i det industrialiserte gårdbruket.
Gjest Matglad Skrevet 22. juni 2007 #166 Skrevet 22. juni 2007 Gjør deg dum eller spør du dette i fullt alvor? Kyr har behov for å gå rundt og beite store deler av døgnet. Griser har behov for å rote rundt med snuten og evt. ta et bad/gjørmebad. Høner har behov for å gå rundt og pikke i jorden etter mat. I tillegg har alle dyr behov for å gå fritt og å ha sine unger hos seg så lenge som det er naturlig. Lite eller ingenting av dette får de gjøre i det industrialiserte gårdbruket. Sorry, men er du seriøs nå? Dyrenes behov for å grave og lete etter mat er jo for å få i seg nok mat, ikke for at de synes det er gøy å lete etter den. Får de nok mat som i et fjøs, trenger de jo ikke gå hele dagen å lete etter den. Tror du at de ligger og er lei seg for at de ikke fikk bruke hele dagen på å rote etter mat?? *ler* Dyr i Norge får jo gå fritt mye av tiden, og koser seg. Og det å ha ungene hos seg. Det er vi mennesker som tar vare på ungene hele livet. Andre dyr støter ungene fra seg ganske tidlig for at de skal klare seg selv. De tenker ikke på barna sine på samme måte som deg. Hvis du ikke har fått med deg dette, se noen dyre programmer. Du tillegger dyr mennekselige egenskaper, og mener så at det er synd på dem sett utifra ditt syn på hvordan det burde vært. Dyr tenker ikke sånn, og føler ikke sånn vi gjør (psykisk). Så lenge de blir bra behandlet har de det bra! Hadde du vært litt med dyr i fjøs hadde du sett at de ikke mistrives hvis de blir pent behandlet.
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #167 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Du misforstår. Jeg har for det første aldri sagt at de har "dyrene hos seg hele livet" - les det jeg skriver. Jeg sa ha ungene hos seg så lenge som det er naturlig. I industrialiserte fjøs får ikke kyr ha kalvene hos seg lenger enn noen få dager fordi vi skal ha melken deres. Jo, de mistrives - den måten å ete på er et behov, et instinkt. Mange griser utvikler f.eks tvangshandlinger som å bite på jernrør eller lufttygging fordi de ikke får brukt munnen slik det er naturlig. Det er ikke utfra hvordan jeg mener det er riktig, det er utfra dyrenes egne behov og instinkter, det er de som må oppfylles. Og det å stå på bås i flere måneder - i verste fall hele livet som en del okser gjør - eller være innstengt i bur som er mindre enn et A4-ark som en del kyllinger er har ingenting med oppfyllelse av dyrenes naturlige behov å gjøre. Dyr trenger mer enn å stå fastlåst i en bås/bur og få gitt mat for å ha det bra. De er ikke roboter. Endret 22. juni 2007 av Tabris
Gjest Matglad Skrevet 22. juni 2007 #168 Skrevet 22. juni 2007 Du misforstår. Jeg har for det første aldri sagt at de har "dyrene hos seg hele livet" - les det jeg skriver. Jeg sa ha ungene hos seg så lenge som det er naturlig. I industrialiserte fjøs får ikke kyr ha kalvene hos seg lenger enn noen få dager fordi vi skal ha melken deres. Jo, de mistrives - den måten å ete på er et behov, et instinkt. Mange griser utvikler f.eks tvangshandlinger som å bite på jernrør eller lufttygging fordi de ikke får brukt munnen slik det er naturlig. Det er ikke utfra hvordan jeg mener det er riktig, det er utfra dyrenes egne behov og instinkter, det er de som må oppfylles. Og det å stå på bås i flere måneder - i verste fall hele livet som en del okser gjør - eller være innstengt i bur som er mindre enn et A4-ark som en del kyllinger er har ingenting med oppfyllelse av dyrenes naturlige behov å gjøre. Dyr trenger mer enn å stå fastlåst i en bås/bur og få gitt mat for å ha det bra. De er ikke roboter. Du snakker jo kun om worst case scenario, ikke alle dyr har det sånn da. Mange okser har det jo helt strålende, de får hoppe på en jukse ku og får seg noe flere ganger i uka. Tror de trives kjempebra jeg. Hva med naturlig behov sett i lys av hvor lite naturlig vi mennesker lever da? Ikke noen kommentar til det?
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #169 Skrevet 22. juni 2007 Du snakker jo kun om worst case scenario, ikke alle dyr har det sånn da. Mange okser har det jo helt strålende, de får hoppe på en jukse ku og får seg noe flere ganger i uka. Tror de trives kjempebra jeg. Hva med naturlig behov sett i lys av hvor lite naturlig vi mennesker lever da? Ikke noen kommentar til det? Det aller fleste har det sånn, dessverre. Ja, mange kyr og sauer går ute om sommeren - noe som er kjempeflott - men det er så mange andre faktorer som teller med som jeg mener er feil. I tillegg er det mer enn worst case scenario for kyllinger - alt som ikke er merket "frittgående" lever i slike små bur, og alt som er merket "frittgående er stuet sammen i en stor hall hvor der så mange at du knapt ser gulvet. Ingenting å gjøre, ingenting for å få utløp for sine instinkter og behov. I tillegg til at de blir gitt ekstra kraftig fôr slik at de vokser så fort og så mye mange får beinproblemer. Hva som er naturlig for mennesker er egentlig en egen debatt, men kort sagt kan jeg vel si at vi mennesker kan selv velge hvordan vi ønsker å leve vårt liv. Vi har fratatt dyr noe av det mest grunnleggende: friheten til selv å velge. Dermed har ikke dyrene noe annet valg enn å leve på den unaturlige og lite tilfredsstillende måten - fordi det er jo viktigere at vi mennesker får billige pølser og kyllingvinger.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. juni 2007 #170 Skrevet 22. juni 2007 Hva med naturlig behov sett i lys av hvor lite naturlig vi mennesker lever da? Ikke noen kommentar til det? Om du vil ut i naturen og leve som jeger og sanker, er det ikke egentlig noen som hindrer deg i det. Hvilke valgmuligheter har en okse på en bås?
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #171 Skrevet 22. juni 2007 (endret) I tillegg så har vi problemet med mangel på stimulering - når vi serverer dem maten i store mengder slik at det går mye mindre tid på å spise enn hva det ville gjort i naturen, hva skal de da bruke all "fritiden" til? De har ingen plass å gå, ingenting som kan stimulere dem. Det i seg selv er unaturlig. Og når det er sagt, så er jeg også matglad. Endret 22. juni 2007 av Tabris
Gjest Silmarill Skrevet 22. juni 2007 #172 Skrevet 22. juni 2007 Hadde egentlig ikke tenkt å si noe her i denne tråden, men må bare fortelle hvordan jeg tenker om dette, om noen spurte meg om jeg burde kutte ned på inntaket av kjøtt og spise mer frukt og grønnsaker. Da hadde jeg nok svart at; Her må du prøve å forstå logistisk effektivitet. Hva spiser en ku? Høy. Og hva er det? Grøntfôr. Så en biff er egentlig ikke noe annet enn en effektiv måte å spise grønnsaker på. Spis kylling og få i deg mais! En svinekotelett kan gi deg 100 % av anbefalt daglig inntak av grønnsaker. Ikke kjeft jeg bare måtte skrive det
Tabris Skrevet 22. juni 2007 #173 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Da hadde jeg nok svart at; Her må du prøve å forstå logistisk effektivitet. Hva spiser en ku? Høy. Og hva er det? Grøntfôr. Så en biff er egentlig ikke noe annet enn en effektiv måte å spise grønnsaker på. Spis kylling og få i deg mais! En svinekotelett kan gi deg 100 % av anbefalt daglig inntak av grønnsaker. Ikke kjeft jeg bare måtte skrive det I følge denne logikken så er det magesekken(e) til en ku du skulle spist - der finner du halvfordøyd gress. Ikke i selve kjøttet. Endret 22. juni 2007 av Tabris
Milly:) Skrevet 22. juni 2007 #174 Skrevet 22. juni 2007 Ojsann! Måtte bare lese gjennom hele tråden jeg, siden jeg selv er pesco-vegetarianer. Det jeg sitter igjen med er egentlig følelsen av at TS sin "logikk" virkelig ikke henger på greip (selv om h*n er veldig opptatt av å få fram at det umulig kan være noen logikk i å være vegetarianer). Du ser vel hvor mye du generaliserer? Tror du har mye å lære, og ikke minst å skjønne. Men det kommer sikkert med alderen. Da ser du også kanskje helheten, og hvordan naturen er. Istedenfor å adoptere en eller annen "kul" helsefreak greie av et prinsipp som ikke engang henger på greip. Jeg tror du har mye å lære. Hvordan kan du trekke den konklusjonen at alle som er vegetarianere er det fordi det er en motegreie? Det er sikkert noen som er det, samtidig som noen spiser bare junk og fastfood fordi de synes det er kult. Så all energi som går inn i planter blir til korn/bær/frukt/grønnsaker?? Ikke noe til å bygge opp planten som skal bære dette eller gjøre den større og moden? (Ala kua som "bærer fram" maten, hele kua utnyttes mer eller mindre faktisk) Jeg ler så jeg holder på å daue her over utrolig dårlig argumentasjon vegetarianer tilhengere kommer med, det er jo ikke gjennomtenkt i det hele tatt jo... Det er ingen som har sagt at all energi som går inn i planter blir til mat. OG: 1. Den energien som går inn i planten (for at den skal vokse, modne osv) kommer fra sola. Den energien kan vi ikke spise. Den energien husdyr får i seg kommer fra planter mennesker kunne spist, eller planter dyrket på mark som mennesker kunne dyrket mat på. Det er en stor forskjell der. 2. Det er riktig at det blir brukt mye energi på å lage, pakke og transportere f.eks mel eller annen mat, men det blir brukt mer energi på å frakte dyr til slakteri, slakte, partere, pakke og sende dyr/kjøtt! Det er ikke snakk om å finne mat som produseres uten bruk av energi her da (?). Men desto mindre energi som går tapt, desto bedre. Argumentene dine holder bare ikke her. Å være vegetarianer er noe en gjør for seg selv, ikke noe en gjør for at verden blir et bedre sted. Ja vel? Jeg gjør det både for meg selv og verden. Det er vel ikke noe galt i å bidra - i stor eller mindre grad - til at verden blir et bedre sted? Tror verden hadde blitt bedre om folk kunne litt mer jeg, hadde forståelse for ting Det tror jeg også.
Gjest Gjest_Amy_* Skrevet 22. juni 2007 #175 Skrevet 22. juni 2007 Jeg er vegetarianer fordi: -Jeg liker ikke kjøtt -Savner ikke kjøtt -Liker ikke masseprodusering av husdyr -Liker ikke måtene dyrene blir behandlet/mishandlet
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #176 Skrevet 22. juni 2007 I kjøtt er det fullt av parasitter - nei takk, sier jeg bare.
Gjest Gjest_buddha_* Skrevet 14. juni 2008 #177 Skrevet 14. juni 2008 Jeg støtter ikke kjøttindustrien og dens lidelse. Et eksempel på et typisk slakteri: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/17/461060.html "Tilsynet mener slakteriets nye avlivingsmaskin stresser grisene unødvendig mye, og kritiserer slakteriets bruk av slag og elekrosjokk for å presse grisene gjennom maskinen. I tillegg blir halvdøde griser liggende igjen og sprelle på golvet i blodsøl." Jeg er veldig dyrekjær, og vet at de fleste dyr trenger å bevege seg fritt, blant annet, og ikke bli pint som halvdøde. Det syns jeg er helt groteskt. Syns TS er veldig sneversynt og bombastisk, jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le av at noen kan hisse seg sånn opp over at noen prøver å redusere lidelsen til andre vesener.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. juni 2008 #178 Skrevet 14. juni 2008 (endret) ... Endret 18. oktober 2009 av Lamia Lenis
Tabris Skrevet 14. juni 2008 #179 Skrevet 14. juni 2008 "Speciesm", som det kalles. Tanken om at mennesker er verd mer enn mennesker rett og slett fordi de er mennesker. Sirkelargumentasjon er det også.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #180 Skrevet 14. juni 2008 Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og blitt mer og mer forbanna! Menneskers styggeste trekk er denne dypere formen for rasisme som de fleste av dere sitter med! Dere mener mennesker er mer verdt enn dyr, og noen av dere presterer til og med å si at dyr er til kun for å bli spist av mennesker? Hva med at de eksisterer for sin egen del? Mennesket er en dyreart, og likestilt med alle andre dyrearter! Hvis du fikk valget om et menneske eller dyr måtte dø, hva hadde du valgt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå