Gå til innhold

Livet som utøvende mamma


Karius

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tusen takk for alle gratulasjonene!

Utrolig deilig å være hjemme med en frisk og helt perfekt baby! :)

Hun er helt nydelig, og vi er så stolte!

Vi møtte opp på vanlig rutinekontroll på fredag, og endte opp med en baby innen dagen var omme!

Pga høyt blodtrykk, litt protein i urin og mors bekymring for litt lite aktivitet i magen tok legen vår ikke sjansen på å vente lenger. Tok masse prøver og ctg, der alt så helt normalt ut - men pga historien med Lille Pi ble det avgjort ks innen 4 timer.

Alt gikk fredelig for seg, og når jeg fikk summa meg litt syntes jeg det var helt greit at det ble sånn. (opprinnelig dato for ks var 16. jan ;))

Selve keisersnittet var en utrolig opplevelse, bortsett fra at de brukte 1 time på å sette spinalen da. Det var ikke vondt, men rimelig ubehagelig for å si det sånn.

Baktus fikk komme inn når bedøvelsen var satt, og jeg grein fra han kom inn til jeg ble trilla ut etter inngrepet. Det var så fin stemning på operasjonsalen, alle tok veldig godt vare på oss. De fleste var informert om hvorfor vi skulle ha ks, og vi ble beroliget med at alt skulle gå bra denne gangen.

Når vi fikk se Lille Spire første gang trodde jeg at hjertet skulle hoppe ut av kroppen min - det banka så hardt og fort!

Virka som flere på operasjonssalen måtte tørke en tåre eller to, de var ihvertfall veldig blanke på øya når de kom for å gratulere.

Ettersom pusten var bittelitt dårlig helt i starten hos Lille Spire, ble hun lagt på et bord og ikke rett på brystet mitt. Men det var helt greit, jeg så rett på bordet og skjønte fort at det ikke var noe alvorlig. Baktus tok masse bilder og vi fikk henne hos oss etter ca. 5 min. Det var helt merkelig at det var henne som hadde vært i magen min i så mange uker - så perfekt og fin.

Fikk masse tid sammen, mens jeg ble sydd og fixa.

Etterpå tok Baktus og jordmora med seg Lille Spire på barsel, for sprøyte og veiing. Jeg ble trilla på overvåkninga, og fikk litt stell og pleie der.

Spinalbedøvelsen gikk ut rimelig kjapt, så jeg fikk komme opp på barsel etter ca. 1 time. Da var det godt å møte Baktus igjen, som hadde kosa seg med prinsessa vår mens de venta på meg.

Formen min er over all forventning. Allerede samme kveld etter ks, var jeg oppe å gikk litt. Fikk masse skryt av både lege og jordmødre for at jeg var så sprek, utrolig deilig!

Dagene på barsel har gått i amming. Litt problematisk i starten, ettersom Lille Spire har gulsott og veldig slapp er hun ikke spesielt ivrig etter pupp.

Men føler det går bedre og bedre, og vi skal nok få det til etterhvert.

Det er ihvertfall masse melk, og når hun først suger er det med stor innsats!

Foreløpig har jeg sluppet unna barseltårer, men ser ikke bort fra at de fortsatt kan komme... ;)

Baktus har fri ut neste uke, så nå skal vi kose oss og nyte familielivet!

Forberedt på at det kan bli litt lite søvn, men vi må bare ta oss en powernap når vi får sjansen i løpet av dagen.

Dette er på en måte en solskinnshistorie, og jeg er veldig lykkelig!!

Men det er mange inntrykk og triste følelser som dukker opp for tiden, og det er litt vanskelig midt oppi alt det "perfekte".

Bl.a er søskenlikheten mellom Lille Pi og Lille Spire utrolig stor, og det er litt "sårt".

Men vi må bare ta tiden til hjelp, og finne utav ting etterhvert som de dukker opp.

Livet som nybakt mamma er jo ikke bare en dans på roser, men jeg skal nyte det så godt jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig flott opplevelse. Nå sitter jeg her med tårer i øynene og bare gliser. Kos dere masse som en liten familie.

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tårene renner her også, kjære Kariusen min! :legrine: jeg er så utrolig glad på deres vegne, og så er det så godt å høre at fødselen gikk så bra og at dere opplevde den så fint :hjerte: Og selvfølgelig er Lille Spire vakker - dere lager vakre barn, dere!

Kos dere så masse nå, lille familien, nyt dagene - og så vet jeg dere greier å jobbe dere gjennom de tunge stundene som måtte komme. Jeg er sikker på at det er en stolt storebror der ute et sted som følger med og holder hånden sin beskyttende over dere.

Mange, mange klemmer til dere herfra! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble man fuktig i øynene gitt... :grine:

Så godt å høre at alt har gått bra :) At det er litt sårt innimellom også er vel bare naturlig.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så masse som nybakt mamma :klem:

Kjedlig med ammeproblemer, men godt at det har gått seg til. Vi strevde jo også veldig i starten. Knirket hadde jo også gulsott, og det i tilegg til å være født for tidlig gav jo ikke den beste starten for ammingen. For det første tok det tid for jeg fikk melk (på dag 3 eller noe sånt kunne jeg få ut 20ml hvis jeg var heldig.. dagene før kunne jeg bare presse ut noen få dråper med råmelk).. og for det andre er jo ikke sugerefleksen utviklet før i uke 35-36 og uke 36-37 er vistnok en soveuke sa barnepleier (knirket er født i uke 36).. Men det gikk seg jo heldigvis til :)

Skjønner godt at dette også kan være en sår tid for dere selv oppi all lykken.. Men du har jo all grunn til å ha lov til å være lei deg i tilegg selv om du har blitt mamma på nytt.. man glemmer jo ikke det første barnet av den grunn.. :klem:

Rørende er det i allefall å lese her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så rørende tilbakemeldinger, sitter her med tårer i øynene. :legrine:

Vi er så stolte av jenta vår. Hver gang vi går forbi vogga må vi kikke oppi, og beundre henne. Pappa'n er om mulig, enda mer forelsket enn meg. :hjerter_rundt:

Hun sover mye, og det er litt stress med vekking ifb måltid hver 3. time hele døgnet - men dette er bare småtteri som vi fint klarer å håndtere.

Foreløpig har vi masse overskudd, og koser oss maksimalt.

De 2 første nettene hjemme sov hun i ammemadrass mellom oss i storsenga. Hun klarte ikke å finne roen i sprinkelsenga, og vi klarte ikke å "tyne" henne noe særlig - så hun hadde prinsesseplass midt i dobbeltsenga.

Men igår fikk vi tips om å legge en t-skjorte som jeg eller Baktus har brukt i sprinkelsenga, og det hjalp gitt! I tillegg til smokk og oppvarma dyne ble det visst bare luksus!

Kun avbrutt av amming kl 3 og 6, har vi sovet godt alle sammen!

Jeg våkna rundt 0830 av at Snuppa var våken, men bare koselyder. Slik lå hun til nærmere 9 - da ble det puppings og alle var klar for en ny dag.

Jeg er i kjempefin form, og igår var vi på vår første trilletur.

(bortsett fra en tur på City Syd på onsdag)

Gikk 45 min i nærområdet, og det var herlig!

Skal prøve å få til en rutine med trilletur hver formiddag, det gjør nok godt for overskudd og vektnedgang.

Ang. vekt så mangler jeg 3 kg på status før sv.skap.

Men har som mål å gå ned litt ekstra, har jo nok å ta av... :sjenert:

Operasjonsåret gror fint, og jeg kjenner minimalt med smerte.

Tenk, for en 1 uke siden satt vi helt sjokkskadd på St.Olav - og fikk beskjed om keisersnitt innen 4 timer!! Tankene og følelsene akkurat da var overveldende, og jeg ble kjemperedd! Baktus tok det hele med knusende ro, og trøsta meg så godt han kunne sammen med legen vår.

Tiden før selve inngrepet var spesiell, vi var på en fødestue sammen med ei jordmor som var helt fantastisk. Hun svarte på masse spørsmål, og ga oss all informasjon vi trengte der og da. Vi prata om forrige fødsel og barselsperiode og det viste seg at hun faktisk var på jobb den kvelden Lille Pi ble født. Hun huska godt stemningen på vaktrommet etter fødselen og hadde som avd.jordmor endel samtaler i etterkant med jm som var med på fødselen vår.

Det var så godt å prate med henne, og vi gråt en skvett alle tre når Lille Pi ble et tema. Hun var et skikkelig medmenneske som både jeg og Baktus aldri vil glemme!

I det hele tatt så er vi så takknemlig for hele denne opplevelsen!

Selv om det har vært tøffe tak innimellom, har det vært en fin og positiv stemning fra positiv test til nå.

Vi har møtt så mange flotte mennesker i helsevesenet, som virkelig bryr seg og tar seg tid til å prate. Det blir noen takkekort som sendes ned til St.Olav etterhvert. En ekstra oppmerksomhet blir nok sendt til legen vår der nede, sammen med jordmora som vi gikk til på slutten av sv.skapet. De fortjener absolutt all ære for at vi faktisk kom i mål, og at vi kan nyte denne tiden!

Det er vel på tide å flytte fra Gravid-kroken og over til generell. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører så mye om helsevesenet, så det er så godt å høre om hvor mange flotte mennesker og god oppfølging dere har fått hele veien.

Så deilig med snilt sovebarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått fødsel og den vesle, perfekte prinsessa! Veldig rørende å lese det du skriver, Karius, og jeg deler gleden over lillesøster med dere! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...