Gå til innhold

Livet som utøvende mamma


Karius

Anbefalte innlegg

Ble så rørt av den fantastiske skildringen av prinsessefødselen. Kjekt å lese at dere koser dere sammen. Er helt sikker på at det finnes en stolt liten Pi et sted, og at han bare beundrer den vakre søsteren sin. :hjerte:

Takk for fine ord, pondusa. :klemmer:

Uff, for en natt. Får håpe det hjelper å kutte brusen, så dere ikke får flere søvnløse netter.

Kos deg på shopping :)

Det var en slitsom natt ja, men heldigvis har nettene etterpå vært helt "normale". Vi er egentlig ganske heldige, sover ca. 5 timer sammenhengende hver natt. :)

Selv om dagene (og nettene) kan bli litt slitsomme iblant, høres det unektelig ganske idyllisk og kos ut med en liten snuppe i hus! :hjerte:

Har ikke fått sendt avgårde pakke til deg enda, heldigvis er permisjonen lang, ikke? :ler: Skal få kommet meg på posten snart altså! :Nikke:

Det er herlig med snuppe i huset, og for det meste koser vi oss masse!! :)

Ikke noe hast med den boka altså, jeg henger litt(?) etter på lesefronten for øyeblikket.

Baktus kommenterte tørt her en kveld, etter at jeg sovna med et blad i hendene; det er vel kanskje på tide å innse at søvn kommer før lesing i disse tider? :sjenert::fnise:

Deilig med helg, og Baktusfri!

Vi har ordnet en deal der Baktus tar seg av snuppa på natta i helgene.

Dvs. han bringer til og fra puppen, og får snuppa til å sovne mellom måltidene.

Vi la oss rundt 2230 igår, snuppa ville ha mat hele tida - så hun sovna vel ikke før rundt 1. Da sov hun til 0530, fikk ny runde med mat og sovna igjen rundt 0730. Hun bruker litt tid på måltidene på natta, gjerne 2-3 runder og powernaps på puppen. Men vi kan vel egentlig ikke klage, vet det er mange som får mye mindre søvn enn oss!

Og nå ser det ut som hun trives bedre i sprinkelsenga - endelig!

I natt har hun ikke vært i senga vår - utenom ifb mat. Flinke snuppa vår! :jepp:

Nå sover hun som en stein i vogga si, og jeg har vært litt husmor.

Bl.a vaska bad/wc, søppelbøtta på kjøkkenet og litt klær.

Baktus har samla sammen en stor haug med papir, som skal ut i container.

Blir gal av alt papiret som samler seg opp på kort tid!! :kjefte:

Vi har ei tungvindt løsning med felles-container, og der fylles det rimelig kjapt opp - nå har vi venta i over en uke på tømming av stappfull container. :nei:

Skal ut å handle litt småtteri etterpå, samt pante flasker.

Tror jeg skal overraska Baktus med fastelavensboller i morgen.

(samtidig som jeg skal hinte litt om morsdag neste søndag;))

Vi skal prøve oss på en litt lengre biltur med snuppa i bilsete i ettermiddag.

Besøk til Bror m/fam, låne bæreslynge og kose litt med A. :)

Forøvrig er Svigers ventet til neste helg...litt blandede følelser må jeg innrømme. :sjenert:

Nå knirker det fælt fra vogga, på tide å finne frem "matfatet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer: til Lily og Sun Mei!

Her har vi ei bittelita snuppe som er forkjøla. Synes det er kjipt at sånne småttiser blir syk, selv om hun virker i fin form sånn egentlig. Kjenner jeg blir litt småstressa når hun puster tungt pga tett nese osv. Litt for mange minner etter tiden på nyfødt intensiv. Heldigvis bare snørr foreløpig, så vi skal på apoteket for å kjøpe nesedråper og sånn suger idag.

På mandag var vi på helsestasjonen, og snuppa har lagt på seg 250 g på en uke. Nå er hun oppe i 3.550 g, det begynner å hjelpe på! :)

Søndag kveld måtte vi kapitulere og gi mme på flaske. Hun har vært utilpass de siste nettene, og klarte liksom aldri å roe seg ned. Fikk en tanke om at det kanskje var litt lite melk utpå kvelden/natta, så vi tenkte at vi kunne prøve flaske. Og jammen tok hun flaska umiddelbart, og sovna godt etterpå!

Fikk litt pep-talk fra helsesøstra, så jeg fortsetter med full-amming - men supplerer med flaske på kvelden etter behov.

Må innrømme at det var litt nederlag for mamma'n med for lite melk.

Men det viktigste er jo at snuppa får nok mat - så jeg har kommet over det nå. ;)

Snuppa har nå debutert på syforening. :) Kjempekoslig kveld sammen med jentene, der det meste dreier seg om bryllup for tida. Det er to i gjengen som skal til pers i sommer, det blir artig!!

Det blir nok planlegging av utdrikkingslag snart, også må vi vel lage en sang til bryllupsfesten.

Hadde besøk på søndag, av ei barndomsvenninne som har blitt ei fjern venninne de siste årene. Vi har faktisk ikke møttes siden Lille Pi var nyfødt, og det ble utrolig rart å treffes igjen. Mye har skjedd siden sist, og jeg er nok ikke helt den samme som før. Jeg tror nok ikke vi kommer til å bli like nære venninner igjen, blir nok mest sporadisk kontakt -trist, men sånn er det bare.

Vurderer å ta en powernap på sofaen, ble litt oppstykket med søvn i natt. Ligger å lytter hele tiden, for å høre om snuppa puster osv... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Koselig å lese om livet med lille snuppa. Og jeg husker så godt hvordan den første tiden var, da Mini var 8 uker ble han også skikkelig forkjøla....Virkelig ikke gøy!

Det er godt du har permisjon ;), så må du passe på å sove litt på dagtid mens snuppa også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: til Samba - koslig at du stikker innom! :)

Snuppa er frisk fra forkjølelsen - heldigvis! Hjalp masse med saltvann-spray og nesesuger. Og masse, masse kos fra mamma&pappa selfølgelig. ;)

På lørdag ble det søvnrekord, fra 23-05! :tommelsmil:

Farmora bidro vel litt med den rekorden, ettersom hun pøsa på med mme før hun sovna - tror hun fikk i seg 140 ml! :overrasket: I tillegg til at jeg ammet henne rett før flaska.

Blir spennende å se hvordan hun ligger an på vekta idag. :)

Må på helsestasjonen, hvis alt er greit ift vekt - tror jeg vi tar en veiepause frem til 6-ukerskontrollen i slutten av måneden.

Snuppa har brukt str. 50 helt til nå, men i helga fant vi ut at det kanskje begynner å bli litt knapt. Hun har nok vokst litt på lengden oxo, pysjene begynner å bli litt vel trange og korte... :fnise: Baktus målte sånn ca. 54 cm igår, dvs. 5 cm på 4 uker det!

Nesten litt trist å legge bort de ultrasøte små plaggene, men samtidig godt å se at hun vokser og trives!

Og vi har da masse søte klær i str. 56 oxo vi! ;)

Besøket i helga var ok, ble litt trykkende stemning innimellom - greit å ha det unnagjort. Svigerfar har ikke vært her på 1 år, så det var kanskje på tide...

Nå skal det bli deilig å ha huset for seg selv igjen, og slippe å høre hvor bortskjemt Snuppa blir hele tiden...Farfaren har nemlig veldig mange teorier på hvorfor unger blir bortskjemte, og er visst veldig bekymret for at Snuppa skal bli aaaltfor bortskjemt. For det blir jo hans problem liksom... :klaske:

Og hvor lenge skal en 4-ukers baby ligge å grine på matta si, før vi plukker henne opp? Jeg pleier å vente litt, men det var visst ikke lenge nok.

Jeg lukka ørene til slutt, for uansett hva vi sa - hadde han en bedre løsning.

Morsdag ble feira med påspandert lunsj på hotell her i nærheten igår.

Foreldrene mine, Bror m/fam og hans svigerforeldre - koslig.

Snuppa sov seg gjennom nesten hele seansen. Men til slutt var det noen besteforeldre som ble utålmodig, og tilfeldigvis våkna hun når de sto å kikket på henne i vogna. :ler: Hun fikk litt mat og deretter så jeg ikke noe til henne før vi skulle dra. :Hehe: Foreløpig har hun vært en drøm å ha med seg borte, hun er mye mer våken nå og sitter å ser etter lys, lyder osv.

Jeg er sånn passe oppgitt over klesutvalget for tiden. Det jeg brukte under svangerskapet er altfor stort, mens jeans fra før sv.skap er foreløpig litt for trangt til at det blir behagelig å ha på. Kiloene fra sv.skap er borte, men kroppen er liksom ikke helt som før.

Kjøpte meg litt klær rett etter fødselen, men kunne godt ha tenkt meg litt mer utvalg - særlig i bukser. Kanskje jeg bare må ut å shoppe litt når jeg får lønn... :sjarmor:

Nå er det powernap, før vi skal ut å trille i påskeværet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Lily - ha en fin uke du oxo! :klemmer:

Snuppa har virkelig lagt på seg gitt - ca. 350 g på 1 uke! :hakeslepp:

Nå nærmer vi oss 4 kg, og jeg synes allerede hun begynner å bli tung!

Tenker på et vennepar av oss, som fikk ei jente på 4.450 g og 55 cm lørdag. Er jo en 4-6 ukers baby det?! :overrasket:

Vi gikk en ordentlig trilletur igår, ca. 9 km. Jeg var rimelig svett når vi kom hjem, Baktus lurte på om jeg hadde jogga. Er nok ikke i toppform akkurat! :rodme: Men med en trilletur hver dag, så må det da hjelpe på formen etterhvert. Og forhåpentligvis blir det bedre klesutvalg oxo.

Når Snuppa passerer 6 uker, kan jeg begynne å trene litt magemuskler.

Har gitt Baktus beskjed om å piske meg til mageøvelser hver kveld, her skal det trimmes litt kropp!

Skal jo i bryllup i mai, og vil gjerne føle meg litt "fresh" når jeg skal ut å kjøpe kjole. :)

Bør vel bestille time til legen for 6-ukers kontroll for min del snart oxo.

Synes tiden har gått så fort, Snuppa har nå passert sin første måned allerede!

Og tankene på at hun nå er inne i Lille Pi sin siste uke, ligger i bakhodet hele tiden. Venter liksom på at noe skal skje, rart å ha en baby hos oss lenger enn 5 uker liksom...

Idag skal Baktus få ny tatovering. Han har jo en litt spesiell tatovering fra før, som har med ungene å gjøre - og nå er det Snuppa som skal inkluderes. Vi skal være med som supportere, og samtidig blir det en shoppingtur.

Vi må kjøpe flere kluter, og ny dyne til Snuppa. Den hun har nå er den minste babydyna, og den begynner å bli litt knapp synes jeg. I tillegg er den veldig lett og tynn, og den "flagrer" hver gang Snuppa rører på en fot eller arm. Baktus ga klar beskjed i natt, etter å ha lagt over henne dyna for n'te gang at nå blir det ny dyne altså!

Nå skal jeg ta av sengetøy, og lufte dynene våre. Deretter blir det avslapping med en kopp te og nytt Kamille. Snuppa pleier å sove til 11-12, så det er alene-tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg helg igjen gitt - ukene flyr!

Storesøster kommer i helga, og skal være til onsdag. (vinterferie)

Forhåpentligvis blir det ok vær, så det går an å tilbringe litt tid ute. Ihvertfall såpass bra at de kommer seg i alpinanlegget, så Storesøster får prøvd skiene i år oxo. :)

Jeg synes det er viktig at Storesøster og Baktus kan gjøre litt aktiviteter bare de to, selv om det er koslig at vi er sammen alle fire.

Baktus har nå fått ny tattis, og den ble veldig bra. Han prøver å overbevise meg om at jeg oxo må ha en til, men foreløpig holder jeg meg knallhard. :)

Spørs hvor lenge det varer...;)

Vi planlegger ferietur til høsten, og har vel bestemt oss for at det blir Kreta.

Jeg har vært der flere ganger før, mens Baktus er fersk. Litt spent på hvordan det blir å reise med en 9-måneders baby, men det er vel bare å hoppe i det!

Ser jo stadig små barn ved bassengkanten når vi har vært på tur, så det bør vel gå bra med oss oxo.

Snuppa har nå debutert på restaurant, og det gikk kjempebra. Selv om det ble litt etappevis spising for meg, kosa vi oss alle tre.:)

Vi har nå endret litt på leggerutinene til Snuppa. Tidligere fikk hun pupp før vi gikk ned på soverommet, deretter flaske i senga. Nå blir maten "servert" oppe, før vi legger henne på soverommet. Da får hun kun smokk, og det fungerer greit. Selv om det er koslig å ha henne oppe sammen med oss på kvelden, gleder jeg meg til vi kan legge henne mellom 7-8 og få litt alenetid.

Men ifg helsesøster kan vi ikke forvente det før hun passerer 3 mnd.

Håper det fortsetter å gå så greit ang. soving, det er kun litt pes under natt-måltidet. Da kan hun styre litt, og det tar ofte 1-2 timer før hun roer seg. I natt var vi våkne fra 0230-0400. :Gjesp:

Må vel gjøre unna litt husarbeid, mens Snuppa sover.

Etterpå blir det vel en trilletur, før det begynner å snø/regne.

Lang alenedag, ettersom Baktus skal hente Storesøster etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om du får lov til å tatovere deg mens du ammer. På det stedet jeg tok min tatovering så tatoverer de ikke ammende.

Koslig å høre om livet deres. og for en flott vektoppgang da :) Godt når de legger på seg. Stor baby venninen din fikk ja. Det veide vi vel ikke her før vi var ca 3mnd det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese om livet deres!

:) Vi har det veldig koslig oxo, Samba.

Jeg er litt usikker på om du får lov til å tatovere deg mens du ammer. På det stedet jeg tok min tatovering så tatoverer de ikke ammende.

Koslig å høre om livet deres. og for en flott vektoppgang da :) Godt når de legger på seg. Stor baby venninen din fikk ja. Det veide vi vel ikke her før vi var ca 3mnd det!

Regner med det er noen regler på det med amming og tatovering ja.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å ha ikke ha flere tatoveringer, da den jeg har er som minne om Lille Pi. Kunne selfølgelig tatt en lignende for Snuppa, men vi får se...;)

Spent på 6-ukers kontrollen neste uke, både ift vekt og utvikling. Det er jo ikke så mye action foreløpig, men hun begynner å bli litt mer "med". Kan ligge ei stund alene på lekematten sin, se på lyset og høre etter lyder. Og det hender vi får et smil, et lite skjevt Elvis-glis. :hjerter:

Hun virker sterk i nakken, løfter hodet langt bakover og holder det oppe ei god stund.

Jeg er som de fleste andre småbarnsforeldre, småbekymret for at Snuppa ligger etter i utviklingen. Hvordan skal det bli i årene fremover?! :ler:

Idag blir det pai til middag, med salat og brød til. Lenge siden jeg lagde det sist, så det skal bli godt. Baktus snakka noe om å ta med Storesøster i alpinbakken i ettermiddag, men spørs vel litt på været. Her har det regna siden lørdag, og ifg værrapportene fra bakken igår var det ikke sånn storveis til forhold. Alternativet var visst bowling, greit å gjøre noe annet enn å spille Sims på pc'n... :eeeh:

Akkurat nå prøver hun å få Snuppa til å sove, det er ikke like lett bestandig. De siste dagene har hun vært litt småsur, og vil ihvertfall ikke ligge i vogga si.

Vi får se hvor lenge de holder ut begge to, tålmodigheten er ikke spesielt stor hos noen av de. ;)

På lørdag ble vi invitert til ei som Baktus jobber sammen med. Dama hennes har ei datter som er på samme alder som Storesøster, så det passa fint. De fant tonen etterhvert, og forsvant på loftstua for å synge SingStar - virka som de kosa seg.Tror vi skal gjenta det, Storesøster trenger litt sosialisering når hun er her nede. Ihvertfall på vinteren, blir mye innetid foran pc og tv.

Nå virker det som Snuppa sovna omsider, faktisk første soveøkta idag! :forvirret: Håper hun slapper av en stund, for hvis ikke blir det ei meget sur frøken etterhvert. Og det frister lite, hvis vi skal være alene hjemme i ettermiddag. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en slik: Mei Tai.

Da blir nok Camo-pappa fornøyd! ;)

Vi har lånt en ringslynge, men synes ikke den er så god å bære i. Fikk prøve en Mei Tai i helga, og den var mye bedre. Kjentes mye mer stødig og jeg følte jeg hadde mer kontroll på Snuppa samtidig som jeg hadde hendene fri.

Ser for meg at denne er glimrende for å gå på tur, og evt. når vi skal på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

finner ikke siden jeg... (dvs maskinen min gjør ikke det)

Meitai er i allefall veldig deilig å bære i ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
finner ikke siden jeg... (dvs maskinen min gjør ikke det)

Meitai er i allefall veldig deilig å bære i ja.

Mei tai er utrolig digg, vi bruker den hver dag! Baktus er den ivrigste, knytter på og hemper Snuppa nedi. Riktig så fornøyd begge to! :)

Litt hektisk for tiden, og dagene flyr!

Vi var på 6-ukers kontroll idag, og det gikk fint. Snuppa fikk masse skryt og hun smilte og "prata" med de fleste som ga henne litt oppmerksomhet. Artig å treffe andre enn bare mamma og pappa tydeligvis! ;)

Tallene fra kontrollen:

Vekt: 4.600 (hvor ble det av den lille babyen vår?? :hakeslepp:)

Lengde: 55 cm

Hodeomkrets: 38 cm

Helt perfekt vekt ift høyde, så vi fortsetter å gi ekstra mme som kveldsmåltid.

Hun er sterk i nakken, og igår klarte hun å rulle fra mage til rygg 5 ganger på rad. Stor applaus fra foreldrene, nesten som sirkus dette sa Baktus! :ler:

Og hun gjentok det samme på helsestasjonen idag, og jammen ble det applaus der oxo! :fnise:

Dette er en veldig sterk og vital jente mente legen, så alt er i skjønneste orden.

På fredag blir det barnevakt-premiere, litt spent!

Mormora som skal passe, mens vi er på middag med jobben til Baktus.

Det går forhåpentligvis bra, Snuppa er stort sett blid og fornøyd på kveldstid.

Vi har begynt å legge henne rundt kl 21, da sover hun i ca. 4-5 timer. Deilig å få litt kveld alene, og ha muligheten til å sove noen timer før nattøkta starter. Hun er fortsatt urolig på natta, og det begynner å bli litt slitsomt...

Baktus har flytta på eget rom, han er sliten pga. lite søvn. Jeg har jo mulighet til å sove litt på dagtid, og det hjelper masse! Foreløpig har jeg overskudd til både husarbeid og sosiale aktiviteter. Men samtidig så prøver jeg å ta det litt rolig innimellom, godt å bare være hjemme med Snuppa oxo.

Baktus er veldig ivrig på at jeg skal komme meg litt ut på egen hånd. I forrige uke hadde han bestilt fotpleie, og idag har jeg vært hos frisøren. Utrolig deilig å få "fresha" seg opp litt, og samtidig få litt friminutt. Tror det er sunt med litt alene-tid for Baktus og Snuppa, det virker som de koser seg!

Nå er det visst servering av dessert her - fruktsalat med vaniljekesam. :rosasmil:

Endret av Karius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Livet er bra, men samtidig slitsomt og rart...

Merker at jeg begynner å bli litt sliten, sliten av å skulle være sååå lykkelig hele tiden. Det er bare ikke sånn det funker bestandig. Noen dager er litt tyngre enn andre, og vi har en tung bagasje som krever litt ekstra innimellom. Det er ikke alle rundt oss som tenker slik, men forventer at nå som vi har en frisk og fin snuppe så er alt bra.

Men stort sett så koser vi oss, og prøver å nyte tiden med Snuppa så godt vi kan. Ser jo nå at tiden går så altfor fort, og vips! så har vi en stor jente og ikke en baby i hus. Men foreløpig er hun mamma og pappa's lille prinsesse som får masse kos og oppmerksomhet. :)

Første barnevakt-seanse gikk kjempefint, og i påsken skal Snuppa prøve overnatting hos mormor og morfar. De er veldig ivrige på å få ha henne, og vi sier ikke nei takk til ei natt med mange timer med sammenhengende søvn. ;)

Festen med Karius sin jobb var utrolig bra. De hadde leid en restaurant, vi var vel ca. 80 pers og det var stor stemning. Enda bedre ble det når en av byens store artister kom for å synge - trodde taket skulle løfte seg en stund! Knallbra! :) Jeg ville egentlig ikke dra hjem, men pga nesten sprengte Pamela-pupper måtte vi kaste inn håndkleet litt før festen slutta. Det gjorde godt å få lufta seg litt, og snakke om noe annet enn gulp, bæsj og sovetider. ;)

Baktus storkoste seg han oxo, dog ikke så mye dagen derpå. :ler:

Venninnegjengen er igang med planlegging av 2 utdrikkingslag i løpet av våren/sommeren. Spent på opplegget, særlig ettersom noen har en tendens til å bli litt for overivrige og planlegger litt over evne. Jeg prøver å holde igjen tøylene litt, men spørs hvor lenge det holder. Første seanse er 12. april, har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal drikke eller ikke. Synes det blir så mye pes med pumping og styr en hel dag/kveld, så mulig jeg hopper over alkoholen. Tror nok det blir moro uansett, og det er jo ikke min dag heller da. ;)

Har hatt besøk av svigerslekt i helga, i tillegg til Storesøster. Fullt hus og hektisk til tider. Må si jeg var glad når søndagen kom, og alle reiste hjem. Nå håper jeg det er en stund til neste overnattingsbesøk, bortsett fra Storesøster.

Nå er jeg på utkikk etter vaskehjelp her hjemme, har tenkt på det lenge men aldri fått ut fingeren. Føler det går litt over styr innimellom, og jeg klarer ikke å slappe av når jeg vet det er støv og rot som burde ha vært fixa. Alle sier at man ikke skal prioritere slike ting i barselstiden, og heller sove når man har mulighet. Men jeg klarer ikke å overse det, og kjenner nå at det begynner å tære på humør og overskudd. Baktus hjelper til han altså, men som mannfolk flest så ser han ikke rot og skit - før jeg har masa en stund ;) Som regel så har jeg da begynt jobben selv, og det begynner jeg å bli litt lei av...

Nå er det natta her, prøve å få noen timers søvn før Snuppa skal ha første nattmåltid rundt kl 3. Har som regel 2 måltider i løpet av natta, og vi prøver å starte dagen rundt 8-9. Da sover hun gode dupper på dagtid og er i godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, Snuppa er jo over to mnd allerede :overrasket:

Tenker på dere :klem: God helg!

Endret av Murmelmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...