Gå til innhold

Cerazette


Imogen

Anbefalte innlegg

HALLELUUUUUUJAH!!! :hoppe:

Etter 6 uker og 4 dager med mens, ga det seg plutselig nesten helt - så i natt ble det fest i senga :sengekos::klappe: :gjeiper:

Nå håper jeg bare at det blodet holder seg unna!! :kjefte:

*BANK I BORDET*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter et par ukers blødning har det endelig stoppet opp - tror jeg!

MENNNNNN nå har de *fordømte* pillene begynt å gå utover sexlysten og humøret mitt. Føler meg likegyldig til alt, tom. kjæresten, og sånn kan vi ikke ha det. Vil ikke miste den fantastiske kjæresten min :nei: Lurer på om jeg skal prøve i 2 uker til, og så evt. bytte til kobberspiral :sjenert:

Andre bivirkninger er vektøkning pga vann i kroppen, masse kviser, kvalme (sånn at jeg nesten kaster opp på trening) og redusert appetitt... orker ikke tanken på mat omtrent.

Den forskeren som klarer å lage p-piller uten bivirkninger bør få Nobelpris i medisin!

Endret av Nøtteskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forskeren som klarer å lage p-piller uten bivirkninger bør få Nobelpris i medisin!

:Nikke:

Jeg begynte på cerazette i februar. Fikk en småblødning på slutten av det første brettet, som varte i noen dager. Så gikk det ca et halvt år før jeg fikk enda en småblødning. Etter det har jeg ikke blødd noe. Bivirkningene har vært kviser på ryggen og halsbrann, men det er ikke verre enn at jeg takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lurer på en ting. Har tatt Cerazette i ca 6 uker nå og har blødd mer eller mindre i omtrent 4 uker. Nå er det veldig mye mindre, men likevel kommer det noen dråper her og der.

Men altså, hvis man blir gravid, stopper man å blø helt? Eller fortsetter man å blø litt? Bør man ta graviditetstest ofte når man går på Cerazette? Jeg finner ikke svaret i pakningsvedlegget eller på nettet :sjenert: Vil jo helst unngå å bli gravid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går ikke. Dette går bare ikke!!! :kjefte:

Nå er snart 2 uker med blødning gått igjen..! Og det gir seg vel ikke før om 4-5 uker enda?!

Det skal være meg en SANN fornøyelse å hive dette forbanna skvipet i søppla når jeg er ferdig med de medisinene jeg går på (som gjør at jeg må ta disse pillene).. Jeg har riktignok en tolmodig og snill kjæreste, men dette er direkte ødeleggende for forholdet for min del!!! Får jo fanden meg ikke rørt den fine kjæremin på ukesvis...! :snurt: Jeg har gått på cerazette i 4 mnd og blødd nesten konstant. Jaggu sa jeg prevansjon... :filer:

*fustrert og utolmodig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....jeg mener jeg har lest en eller annen plass (enten her eller en anen plass...husker ikke), at det gikk ann å ta 2 cerrazette-piller på én gang for å få mensen til å stoppe opp. Er dette tilfelle?? Noen som vet? Og er det forsvarlig? Noen som har gjort det? Vil ikke gjøre dette om det bare er noe som gjøres som "amatør-ekspiriment". Er det et hjelpende råd fra lege at man kan ta 2 stk?

Jeg spør her fordi det er masse cerazette-brukere her, og noen kanskje har fått dette rådet av legen sin.. For nå gjør jeg nesten hva som helst for å slippe...har igjen 1 1/2 - 2 mnd å gå på pillene, og trenger noen råd for å holde ut resten av tiden nå.

Legen som skriver ut cerazette til meg er hudlegen, og han anbefaler at jeg snakker med fastlegen min når jeg spør om slikt...og legen hadde ikke noe videre å si om cerazette utover at "bruksanvisningen skulle følges"... Jo, bruksanvisningen bør sikkert følges, ser den - men er det noen som vet om det er noe i veien for å gjøre dette om man er desperat?

(for dere som ikke allerede har fått med dere sytingen min lengre opp her og andre plasser på forumet, så har jeg hatt mensen mer eller mindre sammenhengende siden jeg begynte på pillene i september. Hatt bare noen få dager fri innimellom, og siste mensperiode var på nesten 7 uker sammenhengende før jeg fikk noen få dager fri. Nå er jeg passert 2 uker med mens igjen og vet ikke hvor dette bærer hen. Og nå holder på å gå på veggen for jeg er SÅ LEI AV Å BLØ!!! :murvegg: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_CC_*

Hei!

Jeg gikk på C. for et par år siden og hadde KJEMPE problemer med spotting og kraftigere blødninger. Pga dette sluttet jeg og kjærsten helt å ha sex, og etter 1 år sluttet jeg.

Har prøvd å finne andre prev. enn kondom som jeg kan bruke ( kan ikke bruke p- produkter pga sykdom i familien....) men eneste jeg finner er cerazette. Noen som har noen forslag?

Tenker å prøve meg på C igjen nå, noen sier jo at det blir bedre andre gang, men jeg gruer meg sånn.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg begynte på Cerazette for 3 mnd siden. Det er første gangen at jeg prøver p-piller, så jeg er ikke særlig erfaren med det...Den første måneden var alt ganske normalt, men den andre mnd blødde jeg i to uker :kjefte: Det sluttet heldigvis, og alt gikk greit den neste måneden. Men nå er det 5-6 dager siden jeg skulle fått "mensen", og jeg pleier å få den akkurat til samme tid hver måned. Vet jo at mange mister mensen mens de går på C, men trodde det ville ta lengre tid enn tre måneder? Er det noen som har opplevd å miste mensen den tredje mnd? Er bekymra for at jeg kan være gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg begynte på Cerazette for 3 mnd siden. Det er første gangen at jeg prøver p-piller, så jeg er ikke særlig erfaren med det...Den første måneden var alt ganske normalt, men den andre mnd blødde jeg i to uker :kjefte: Det sluttet heldigvis, og alt gikk greit den neste måneden. Men nå er det 5-6 dager siden jeg skulle fått "mensen", og jeg pleier å få den akkurat til samme tid hver måned. Vet jo at mange mister mensen mens de går på C, men trodde det ville ta lengre tid enn tre måneder? Er det noen som har opplevd å miste mensen den tredje mnd? Er bekymra for at jeg kan være gravid...

Det trenger ikke ta flere måneder før blødningene forsvinner nei. Hvis du er bekymret for graviditet, så burde du vel ta en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Cerazette er det verste jeg har gått på. Brukte mercilion før, men pga en migrene for 10 år siden så mente helsesøster at jeg ikke burde gå på p-piller. Har nå hatt spotting i snart 4 måneder. Blir gal av det!!! Går det ikke helt bort snart, så slutter jeg. Skal ta en konsultasjon hos en lege snart.En migrene for 10 år siden i en periode hvor jeg slet med store mengder stress høres ikke ut som grunn nok for ikke å få p-piller. Legen jeg først hadde, spurte meg ikke om migrene en gang. Noen som vet hvor lenge man maksimalt kan gå med slik spotting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Kath_*

Hei:)

Ser at det varierer veldig på svarene her inne,men minus de første mnd er dette det beste av "p-piller"(mini piller) jeg har vært borte i...

Jg har tidligere gått på trionetta og diane... Den siste skal liksom hjelpe for uren hud,men var for meg ingen hjelp i,ble heller verre:p

I tillegg la jeg på mg 10 kg på ett år av begge pillene...

Så ved bruk av vanlige p-piller har jeg lagt på meg 20 kg tilsammen:p

Cerazette la jg ik på mg noe med og siden jg alltid har vært plaget med uren hud har jg ik merket forskjell fra før og nå,så for mg har ik det hatt noe å si:)

Men som mangen andre var jg plaget med blødninger i førsten...

Venninnen min som begyte på dem riktig (første mens dag) hadde ingen blødninger så tror dette kan ha noe å si:)

Men iallefall hadde jg mens av og på i 3-4 mnd til den endelig ble borte i 7 mnd:D Men så glemte jg pillen og fikk den som i begynnelsen igjen i ca 3 mnd til:p

Men etter dette har d helt stabilisert sg hos mg og jg har nå vært mens fri i over 2 år...Og selv om jg glemmer en pille i ny og ne kommer ik den igjen:)

Skjønner frustrasjonen og vært der selv tro mg,men kommer du dit jg e e d såååååå verdt d så mitt tips e hold ut...For selv om d e ca bare 40% som mister den helt,tror jg at prosentsatsen ville vært høyere om flere hadde komt sg gjennom den første tiden...For mg tok d ett år før kroppen var helt på plass,men etter d har ik hatt noen plager med disse pillene,og jg føler mg uansett trygg og beskyttet siden dette e den sikkreste pillen på markedet,med minst graviditeter påvist under bruk:)

Mvh Kathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest milla :)
Det er jo ikke en falsk mensen, vel? Det tjener vel sin hensikt ved at det kommer et egg ut?

Men jeg skjønner ikke, skal man ikke ha mensen eller? Det er jo det som er mest naturlig for kroppen..

Jeg har akkurat begynt på Cerazette nå (2 dager!) og har derfor akkurat snakket med legen om dette, fo rmoren min sa det samme :gjeiper: hun sa at den blødningen du får er ikke en "mensen" som vanligvis er mensen, siden hele poenget med pillen er jo å forhyndre eggløsning eller hva det heter, så er blødningen bare nettopp det: blødning. Det er bare blod på veggene inne i skjeden din som går ut av kroppen, og siden det forsvinner kommer det nytt. Legen min sa derfor at det ikke har noen ting å si for kropen om du ikke har blødning i det hele tatt, siden det ikke er mensen.. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hei, jeg er snart ferdig med mitt første brett på C. Je har fått sånn slim blod ting i går og i dag fikk jeg mensen. Jeg er redd ejg kommer til å ha mensen hele tiden nå. Hadde ikke sånn slimete blod før i i går. Jeg begynte på en torsdag og er snart ferdig med hele brettet har igjen lørdag og søndag og en hel uke igjen, men siden jeg startet på torsdag er det man, tirs og ons igjen på den øverste rekken..skal jeg bare ta de når jeg er ferdig med den hele uka på den nederste rekken? Jeg liker ikke det jeg har lest det med mesnen. Og så noen skrev at den mensen man har er falsk pga pillene..:S så det kan kanskje bety at jeg er gravid da eller? Har noen tips? skjønner ikke hvorfor jeg har mensen..kommer det til å gå vekk i morgen eller er dette som vanslig mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Det er falsk mensen jo. Enkelte p-piller hindrer eggløsning, så blødningen man får er ihvertfall ikke egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er falsk mensen jo. Enkelte p-piller hindrer eggløsning, så blødningen man får er ihvertfall ikke egget.

Alle p-piller hindrer eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg er snart ferdig med mitt første brett på C. Je har fått sånn slim blod ting i går og i dag fikk jeg mensen. Jeg er redd ejg kommer til å ha mensen hele tiden nå. Hadde ikke sånn slimete blod før i i går. Jeg begynte på en torsdag og er snart ferdig med hele brettet har igjen lørdag og søndag og en hel uke igjen, men siden jeg startet på torsdag er det man, tirs og ons igjen på den øverste rekken..skal jeg bare ta de når jeg er ferdig med den hele uka på den nederste rekken? Jeg liker ikke det jeg har lest det med mesnen. Og så noen skrev at den mensen man har er falsk pga pillene..:S så det kan kanskje bety at jeg er gravid da eller? Har noen tips? skjønner ikke hvorfor jeg har mensen..kommer det til å gå vekk i morgen eller er dette som vanslig mensen?

Ja, når du er ferdig med den nederste rekken, tar du de som er igjen i den øverste.

Du skal jo i teorien ikke være gravid, nei. Eggløsningen blir jo stoppet, det er en av de tingene som gjør hormonell prevensjon så sikkert. Og "mensen" du får ved bruk av all hormonell prevensjon, er like falsk som denne på Cerazette. Det som er (den største?) forskjellen på Cerazette, p-stav og p-sprøyte, i forhold til "vanlige" p-piller, p-plaster og p-ring, er at med de tre sistnevnte kan du kontrollere når du vil ha blødningen, som oftest. Med østrogenfrie alternativer kan man ikke kontrollere det, da kommer blødningen når kroppen selv føler for det.

- Jeg for min del bruker forresten å ta en test 1-2 månader etter siste samleie. "Mensen" på hormonell prevensjon er jo som sagt ikke en naturlig menstruasjon anyway, så jeg stoler lite på den som "kontroll" på om jeg er gravid eller ikke.

Når blødningen vil stoppe hos deg, er umulig for oss å si, siden det kommer an på hvordan kroppen din reagerer på denne hormontilførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å søke her for å få svar på dette, og har funnet masse skrevet om cerazette, men finner ikke heeelt det jeg lurer på, så jeg prøver med å starte en ny tråd og håper dere bærer over med meg... :)

Jeg er straks ferdig med mitt første brett av cerazette. Er så langt veldig fornøyd med tanke på de bivirkningene jeg fikk så mye av tidligere. Med både andre piller og p-ringen har jeg både mistet sex-lyst og blitt fryktelig lei meg, men nå føler jeg meg mye bedre. Iallefall foreløpig....:)

Men....jeg har sånne små spot-blødninger...nesten hver dag... Og det har jeg sett at er noe veldig mange nevner her inne, enten at de blør hele tiden, eller at de mister mensen helt.

Det jeg lurer på er; er de første ukene noen god indikasjon på hvordan det blir videre?

Dere som hadde spotting i starten, fortsatte den bare, eller har noen opplevd at den går over etterhvert?

Vet at det ofte tar noen mnd før kroppen har vent seg til nye hormoner...så jeg håper at dette med blødningene er noe som kan gå over... Er så fornøyd med pillene ellers, at det hadde vært veldig fint å kunne fortsette på dem, men det er jo litt kjedelig med disse småblødningene...

Håper noen vil hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Heihei!

Jeg begynte på Cerazette for et par mnd siden og jeg har hatt småblødinger så og si de to månedene her.. Veldig kjedelig. Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Håper på at det går over. Men tror kroppen trenger litt tid til å venne seg til en helt ny type p-pille. Så det jeg skal gjøre, og råder deg til å gjøre, er å bare fortsette. Dette går helt sikkert over.

Jeg dro til legen min og fortalte jeg har ofte mensen. av og til 3 ganger på en mnd, og hun sa at det er helt normalt, for det tar tid før kroppen din omvenner seg. Dette er jo ikke en vanlig p-pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

- Jeg for min del bruker forresten å ta en test 1-2 månader etter siste samleie.

Hvordan klarer du det ?

Har du pauser hvor du ikke har sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...