Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Leste en del om cerazette selv når jeg begynte på dem. Må innrømme at jeg var bekymret, spesielt siden jeg bruker linser. Selv har jeg gått på pillene siden august, å har bare opplevd en liten blødning som varte i to dager. Hadde litt humørsvingninger i begynnelsen, men det stabiliserte seg nokså raskt. Ellers må jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med cerazette! man har 36 timer mellom hver pille, så dersom du glemmer å ta den før du går på jobb kan du fortsatt nå det før fristen går ut! :-)

Ps! Har hørt litt rundt, å det virker som om at dersom det er første gang man går på pillen, og man velger cerazette, er sjansen større for å slippe mensen og andre plager. Hvorfor aner jeg ikke. Kanskje det har noe å gjøre med at det er første gangen kroppen tilvender seg hormoner.

Håper dette kan hjelpe for noen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lov å håpe på at spottinga har gitt seg nå - to uker siden forrige "skikkelige" blødning.

Har begynt å få skikkelig uren hud da, aldri slitt med det før igrunnen :( Er det ikke det ene, så er det det andre :fnise:

32 dager siden forrige blødning, og da var det kun en spottblødning - har ikke hatt skikkelig "mensen" siden 7. mars :duskedame:

AnonymBruker
Skrevet

Ps! Har hørt litt rundt, å det virker som om at dersom det er første gang man går på pillen, og man velger cerazette, er sjansen større for å slippe mensen og andre plager. Hvorfor aner jeg ikke. Kanskje det har noe å gjøre med at det er første gangen kroppen tilvender seg hormoner.

Kan hende, men jeg gikk på p-piller i flere år før jeg begynte på minipille og har likevel mistet mensen helt. Har ikke hatt en eneste normal mens etter at jeg gikk over til Cerazette, bare et par runder med spotting i et par dager.

Skrevet

Jeg ser at mange sier at de har mistet mensen når de går på Cerazette. Er det noe bra for kroppen da? Mensen er tross alt en naturlig funksjon som er der av en grunn. Er det noen som kjenner til hvorvidt det er forsket på eventuelle konsekvenser etter lang tids bruk av denne pillen?

Jeg har brukt C i nesten 7 år nå. Går jevnlig til gynokologisk kontroll og er konstantert at jeg er frisk. Jeg er blitt fortalt at det å ikke få mensen faktisk er forebyggende mot kreft i underlivet. Sjangsen for å få celleforandringer er mye mindre da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt C i nesten 7 år nå. Går jevnlig til gynokologisk kontroll og er konstantert at jeg er frisk. Jeg er blitt fortalt at det å ikke få mensen faktisk er forebyggende mot kreft i underlivet. Sjangsen for å få celleforandringer er mye mindre da.

Jeg trodde de var forebyggende mot kreft i selve livmoren siden livmorslimhinnen holder seg tynn hele tiden, men at livmormunnen ikke blir påvirket. Det er jo i/ved livmorhalsen/munnen man får celleforandringer.

For å forklare kort hvorfor manglende mens på piller ikke er skadelig: Når man går på p-piller eller minipiller får man ikke eggløsning og livmorslimhinnen bygger seg dermed ikke opp for å ta imot egg. Da har man heller ikke noe å rense ut. Siden ingenting hoper seg opp på noen måte, er det ikke skadelig å ikke ha mensen. Slimhinnen holder seg tynn hele syklusen.

Hvis man derimot mister mensen over lengre tid uten å gå på p-piller/minipiller, vil eggløsning gjøre at slimhinnen bygger seg opp. Hvis man da mister mensen i flere måneder (over 6 mnd) kan slimhinnen bli veldig tykk og begynne å "stivne" eller forkalkes. Det kan være skadelig og i verste fall føre til sterilitet fordi slimhinnen blir ødelagt.

Skrevet

Jeg hadde endelig mistet mensen etter 5mnd med masse blødninger, veldig uregelmessig, og masse humørsvigninger. men så tok jeg pillen 5 timer for sent for 5 måneder siden, og har hatt uregelmessig mensen siden den gang. Ingen sexlyst og humørsvigninger og andre bivirkninger. jeg gir opp cerazette, og prøver noe nytt. det eneste positive jeg kommer på er at man mister mensensmerter..

Skrevet

Har hatt tre dager med småspotting igjen, men det er ingenting hvis det fortsetter å komme hver 4. uke som de siste to månedene :nigo:

• 4 måneder senere...
Gjest Elisabeth
Skrevet

Høres ut som det er litt ulikt ja...noen blør hele tiden, mens noen mister mensen... Jeg har et håp om at jeg også skal havne i siste gruppen. Etterhvert iallefall, men jeg får gi kroppen et brett til eller to før jeg avskriver dem...

Jeg har også hørt at noen syns det blir vanskelig å bruke linser når de går på noen piller....så det kan jo godt hende at det spiller inn jouvel...? Eller at det har vært en tilfeldighet....vanskelig å vite....

Skal jammen ikke være lett dette hormonstyret....sukk... :forvirret:

Jeg har gått på Cerazette i 3 år nå. I begynnelsen blødde jeg i 3 uker i strekk, så mistet jeg mensen. Jeg har ikke hatt mensen siden, så det er veldig forskjellig fra person til person =)

Kan godt være at om en liten stund mister du den helt, ville anbefalt å prøve de en stund for å se =)

Lykketil =)

Gjest Ikke mensen
Skrevet

Da jeg startet på disse pillene hadde jeg småblødninger i begynnelsen. Men disse gav seg etterhvert. Så på 2 år har ikke jeg hatt mensen ;) Husker ikke hvor lenge jeg hadde disse småblødningene, men mener på at det ikke var lengre enn en måned.

Skrevet

Har brukt cerazette og skal aldri gå over til å bruke den igjen. Riktignok forsvant mens og menssmerter i starten, men etterhvert fikk jeg noen voldsomme smerter. Måtte inn på GU på sykehuset, de mistenket graviditet utenfor livmora. Fikk også stikkende/ilende smerter i klitoris, som ingen kunne forklare. Disse forsvant når jeg slutta med pillen.

At mensen forsvant vil nok være ''hurra'' for mange, det syntes jeg og, men har mine tvil i etterkant om det faktisk er sunt å tukle med den naturlige renselsesprossesen i kroppen.

Cerazette var også den største drepen på sexlysten.

Anonym poster: 10a8421c74065472314c56d4ec7b384a

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei! :-)

I motsetning til mange andre innlegg her inne vil jeg si meg utrolig positiv til Cerazette!

Dette var min første pille av prevensjonsslag noensinne, og jeg har ikke viket fra den siden. Jeg fikk den anbefalt av min lege ettersom det har vært mye blodkar/hjertesykdom i familen.

Når jeg bruker pillen aktivt har jeg ikke mensen. Dette er en helt normal reaksjon - og jeg mener absolutt den er å foretrekke fremfor å hoppe frem og tilbake som en gal, som mange av mine venninner gjør av å kunne "velge."

Jeg har også hatt pauser til tider, og fått helt normal mens som man skal ha. Dette har vært i perioder hvor jeg f. eks ikke har hatt kjæreste og ikke sett behovet for å gå på pillen. Deretter har det vært utrolig enkelt og greit å begynne på disse igjen, tar jeg pillen første mensdag - ja da har jeg en svært kortvarig mens og får et slags "bevis" på at pillen fungerer som den skal.

I løpet av de fem årene jeg har brukt pillen har jeg heller aldri merket til noen ubehagelige bivirkninger, ei har jeg fryket graviditet.

Jeg vil absolutt anbefale Cerazette til jenter som har et skeptisk syn på P-piller - ettersom de faktisk kan føre til blodpropp og diverse.

• 2 uker senere...
Skrevet

Til dere som lurer på graviditet etter pillene: Jeg fikk mensen et par dager etter pilleslutt, veldig kort blødning, men normal eggløsning 14 dager senere og mensen igjen etter lutealfasen. Var regelmessig måneden etterpå også, og på tredje syklus satt spiren - dessverre mistet jeg i 5+2, men det tror jeg er mer tilfeldig. :)

Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg likte det at jeg måtte forelese for legepraktikanten jeg var hos hvordan minipillen fungerte :D

Skrevet

Jeg brukte de i 2 år og sluttet nå i september. De første 3 mnd blødde jeg konstant. Men for min del gikk dette over! Hadde ikke menstruasjon en eneste gang på et år :) Men. Så hadde jeg menstruasjon hele tiden det siste halve året. 3 dagers pause, så på den igjen. Fikk også cyster på eggstokkene av pillen, så jeg ble anbefalt å slutte!

Men jeg kjenner mange andre som det har fungert helt fint for! Lykke til :)

Anonym poster: bd6a80989db377b75f6c2517db87ccff

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har gått på Cerazette i ca et halvt år. Hadde småblødninger og et par runder mensen (i tillegg) og det var slitsomt. (og dyrt) Men nå har det gitt seg, så da håper jeg at det har roet seg. Gikk på Diane før (masse hormoner)

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg startet med uforklarelig håravfall for ett halvt år tilbake. Tok prøver hos legen og alt var fint, ble henvist til hudlege. Hudlegen spurte meg om hvilken p pille jeg brukte, da jeg fortalte det var Cerazette fikk jeg beskjed om at dette kan være en bivirkning ( dog sjelden) av pillen. Jeg har gått på denne siden 2007, mistet mensen og bare hatt det fint. Derfor litt sjokk at denne kanskje kan ha ødelagt håret mitt. Sluttet med en gang og venter nå spent på om ting skal ordne seg..

Noen flere som har opplevd dette? Eller er jeg virkelig ett sjeldent tilfelle?

Anonym poster: 989aaad8f12405c22b5d4a8e15a4ff0f

Skrevet

Har ikke blødd siden begynte på cerazette, noe som i og for seg er bra! Noe som IKKE er bra er hva pillene gjør med håret mitt. Går en dag etter hårvask så er håret så fett at samboer spør om jeg har dusjet, siden håret er vått.... Glad jeg snart skal slutte på pillene :) Ellers har jeg ingen bivirkninger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen her som går på Cerazette som er plaget med dårlig hud?

Jeg var tidligere veldig fornøyd med Cerazette, og har ikke hatt mensen på de syv årene jeg har gått på pillene nå. De siste to årene har jeg imidlertid vært veldig plaget av dype/cystelignende kviser. Jeg har ikke koblet at det kunne være Cerazette som forårsaket dem, og har virkelig prøvd alt for å bli kvitt problemet. Helt tilfeldig bestemte jeg meg for å slutte på pillen en periode for å få "renset" kroppen min, i og med at jeg har gått på den så lenge sammenhengende.

Etter ca tre måneder uten Cerazette forsvant ALLE kvisene mine, og huden ble helt ren. Jeg fikk ikke mensen tilbake i løpet av denne tiden, og siden jeg traff en gutt bestemte jeg meg for å begynne på pillen igjen. Etter ca en måned på pillen kom kvisene tilbake. Det var først da jeg koblet at det må være denne som gir meg så dårlig hud! Jeg kommer til å bytte til en annen pille, for det er ikke det.

Bare et tips hvis noen skulle slite med det samme :)

• 3 måneder senere...
Gjest Spice
Skrevet

Noen som vet hvordan man utsetter mensen med cerazette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...