Gå til innhold

Cerazette


Imogen

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Cerazette i litt over ett år nå, og er veldig fornøyd. Det var utrolig irritrende i starten, tok vel 2-3 mnd før spottinga gikk bort, men etter det har jeg ikke hatt mensen i det hele tatt. Har ikke hatt noen bivirkninger jeg har lagt merke til heller. Kjempedeilig! :D

Så er bare å være tålmodig, og huske på å ta pilla hver dag, så tenker jeg du snart er mensenfri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_pasta_*

Takk for svar, det høres bra ut. Tar pillen til samme klokkeslett hver dag. Har enda ikke glemt en pille. Håper jeg er like heldig som deg. Bare å være tålmodig litt til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg inne i min 7.blødningsdag på mensen nr 2 denne måneden.

*Jeg begynte på pilla ved mensen

*Mensen stoppa etter 2 dager (blør vanligvis 4-5 dager)

*Fikk spotting 12 dager etter, og det har blitt litt og litt kraftigere for hver dag

*Jeg er nå som sagt inne i 7.dagen med blødning, og det virker ikke som det har tenkt å gi seg? Det er mer enn spotting nå, men likevel ikke skikkelig mensenblødning som jeg er vant til. Vet ikke om jeg skal kalle det veldig sparsom mensen eller veldig kraftig spotting...må bruke truseinnlegg/bind men for lite til tampong.

Står jo at man ska kontakte lege hvis blødningen vedvarer. Hva er "å vedvare" da? Lengre enn det man pleier (da er jeg jo ca 3 dager over normalen), eller etter noen uker?

Synes ikke dette er noe morro jeg nei :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Smule_*

Jeg har hatt en merkelig opplevelse av Cerazette.

Jeg begynte på dem for over 3 år siden, og de første 3 årene hadde jeg aldri mensen, og alle plagene jeg hadde som kom med mensen som ryggplager og migrene var helt borte.

Men så, for et par måneder siden begynte jeg plutselig å spotte. Første gangen like lenge som mensen varte før, rett under ei uke. Men så kom det igjen noen få dager senere, og varte enda ei uke.

Så gikk det en måned, og nå har jeg hatt det i 3 ganger på 3 uker med bare et par dagers mellomrom mellom hver gang.

Er dette normalt?

Hvorfor reagerer kroppen min annerledes på de samme pillene etter så lenge? Jeg ha ikke hatt noe opphold med dem heller.

Noen som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en merkelig opplevelse av Cerazette.

Jeg begynte på dem for over 3 år siden, og de første 3 årene hadde jeg aldri mensen, og alle plagene jeg hadde som kom med mensen som ryggplager og migrene var helt borte.

Men så, for et par måneder siden begynte jeg plutselig å spotte. Første gangen like lenge som mensen varte før, rett under ei uke. Men så kom det igjen noen få dager senere, og varte enda ei uke.

Så gikk det en måned, og nå har jeg hatt det i 3 ganger på 3 uker med bare et par dagers mellomrom mellom hver gang.

Er dette normalt?

Hvorfor reagerer kroppen min annerledes på de samme pillene etter så lenge? Jeg ha ikke hatt noe opphold med dem heller.

Noen som har opplevd noe liknende?

Har forstått det slik at biverknader kan kome lenge etter at man har byrja med eit legemiddel, ja. Systera mi opplevde noko liknande, berre at ho fekk bløding kvar fjerde veke. Slik eg forstod det på henne, var blødinga omtrent på lik linje med mensen ho hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en merkelig opplevelse av Cerazette.

Jeg begynte på dem for over 3 år siden, og de første 3 årene hadde jeg aldri mensen, og alle plagene jeg hadde som kom med mensen som ryggplager og migrene var helt borte.

Men så, for et par måneder siden begynte jeg plutselig å spotte. Første gangen like lenge som mensen varte før, rett under ei uke. Men så kom det igjen noen få dager senere, og varte enda ei uke.

Så gikk det en måned, og nå har jeg hatt det i 3 ganger på 3 uker med bare et par dagers mellomrom mellom hver gang.

Er dette normalt?

Hvorfor reagerer kroppen min annerledes på de samme pillene etter så lenge? Jeg ha ikke hatt noe opphold med dem heller.

Noen som har opplevd noe liknende?

Kan godt være en senbivirking ja.

Jeg fikk det etter nesten 3år på Loette, bare at jeg blødde sammenhengende i 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har noen av dere måttet slutte å ta cerazette i en kort periode, isåfall hvor lenge varte da blødningen?

I januar må jeg slutte i litt over 2uker pga en operasjon, og er litt redd for at jeg skal få 2ukers blødning slik jeg har fått når jeg har vært slurvete med pillene.

Lurer også på om det da tar like lang tid å bli blødningsfri igjen som 1gang, noe jeg egentlig regner med.... håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har gått på cerazette i 6 mnd nå, og alt har vært fint hittil. Ingen spotting eller mens, og humøret har vært fint.

men for to uker siden begynte jeg plutselig å spotte, og det har ikke gitt seg enda. Samtidig har det poppet fram veldig mange kviser! Så nå gidder jeg ikke mer, og tenker å bytte merke.

Har lyst til å gå på diane igjen, fikk jo renere hud og større pupper! :lur:

Men grunnen til at jeg byttet fra diane til cerazette er at jeg er så redd for det høye hormoninnholdet, redd for blodpropp og alt mulig. Men samtidig er diane en veldig fin pille for meg!

Er det dumt av meg å bytte tilbake til denne? Har lest i en tråd her at man ikke kan gå på den mer enn et år, og da må jeg jo i såfall finne en annen pille igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg brukt cerazette i nesten 1år, og har gitt opp.

Flere ganger har det virket som om det har gått greit, men så kommer det 14dagers blødning annen hver måned, og store vonde byller i ansiktet og i ørene.

Nå er det nok.

Jeg har i tillegg endometriose, og når jeg da blør så mye blir ikke endometriosen holdt godt nok i sjakk. Og da er det ikke noe poeng i å bruke cerazette lenger..

Så lykke til videre med dere andre, håper dere får mer utav cerazette enn hva jeg fikk, og takk for meg :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele mine erfaringer også, etter bare litt over 3 uker med Cerazette.

Jeg har så godt som aldri brukt hormonprevensjon før, pga blodpropp-risiko (blodpropp i nær familie), men bestemte meg for å prøve Cerazette etter elendig erfaring med LadyComp (2 grønne dager pr mnd, bortsett fra mensen.. :snurt: .)

Bivirkninger så langt for min del:

-Litt større pupper (ca 1/2 cup-size)

-Litt mindre sexlyst

-Litt dårligere hud, mer kviser i ansiktet

-Første blødning etter 3 uker, varte i 4-5 dager

-Mye vondt i beina (ikke sikkert dette har noe med Cerazette å gjøre, men det er påfallende at det begynte akkurat når jeg begynte på pillen og har vart til nå...)

Er litt usikker på om jeg gidder å fortsette på Cerazette hvis disse bivirkningene vedvarer, men har tenkt å prøve i hvert fall to brett, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg gikk på cerazette i 4 måneder før jeg ikke klarte mer.

De to første ukene gikk alt helt fint, og jeg fikk mensen når jeg skulle(legen hadde sakt at jeg bare kunne begynne med en gang, men ikke ha sex på en uke), men mensen sluttet aldri helt, den sluttet, og hver gang tenkte jeg at endelig, nå ordnet det seg men så tok det tre dager så var det pån igjen med dette styret!

Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke tok første pillen, første mens dag, så jeg sluttet å ta dem og ventet til jeg fikk vanlig mensen igjen, men det ble ikke bedre av den grunn.

Nå har jeg fått mercilan 28, og er veldig fornøyd med disse! Fikk også tilbake min så å si prikkfri hud og best av alt er at jeg kunn har mensen noen dager i måneden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-aaa... og vi venter og vi venter!!! Spottings... :sur:

Blødningsmønsteret mitt siden jeg begynte for 3 mnd siden har vært 14 dager mens, 5 dager fri, 14 dager mens, 5 dager fri..... Nå har jeg hatt 14 dager mens og 14 dager spotting.. så noe forandring skjer... men fytti hakke så LEI jeg er de fordømte pillene nå!!!!! :frustrert: denne perioden hadde jeg ikke engang opphold i 5 dager, gikk rett over i spottinga. Men så har jeg ikke rødt blod nå da, sånn som de 2 ukene med mens pleier å være. Nå er det mer som en veldig kraftig utflod som er brun :angry: håper det er et tegn på at mensen er i ferd med å stoppe opp. For dette vet jeg ikke hvor mye lengre jeg makter :grine:

så nå går jeg og legger meg :natti: god natt, alle cerazette-medsøstre.

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på Cerazette og har tatt 4 piller. Mensen stoppet etter to dager og nå er det bare mørkebrun utflod. Har kanskje litttttt mindre sexlyst, men det kan bare være en naturlig variasjon. Ellers ingen andre bivirkninger foreløpig. Dette er siste forsøk med hormonell prevensjon, for jeg tåler alt annet så dårlig. Åååh, håper dette fungerer!

Endret av Nøtteskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på loette i mange år, men i april/mai begynte jeg å få blødninger, ofte... på slutten blødde jeg hver dag og bestemte meg for å slutte. Legen ga meg cerazette som jeg begynte på med engang og alt stoppet. Har ikke hatt mensen siden. har hatt noen få blødninger etter sex, men det er alt.

For noen dager siden, merket jeg litt murring og vondt i magen, som om jeg skulle få mensen og i dag kom d jammen, ikke mye, men får nå se hvor lenge det varer.

Har til nå vært superfornøyd med cerazette og anbefalt det til venninner. Ingen mensen og økt sexlyst;)

men når jeg leser innleggene her begynner jeg å tenke. Har aldri hatt noe særlig med kviser, men har fått masse på rompa siden sommeren(!)(har roet seg litt nå), men det er ekstremt palgsomt og flaut!

Jeg har også vært utrolig følsom i det siste og blir fort fornærmet og sur på samboeren min, stakkar. Har aldri pleid å være den som tar meg fort nær av ting, og har alltid vært smilende og blid. Tåler seriøst ingenting lenger, får lyst til å gråte av småting jeg ser på tv:S Lurer på om det kanskje kommer av de cerazette??

Er plutselig ikke så fornøyd lenger og lurer på om jeg rett og slett skal bytte til noen andre piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på cerazette i 4 år nå, og er rimelig fornøyd med det. Har to ganger hatt en pause fra pillene. Første gang tok det 5-6 uker før mensen kom tilbake og hadde da kortere mens enn før. Da jeg begynte på igjen spottet jeg i en mnd ca før det ga seg.

Andre gang var det ufrivillig, men kofferten og pillene mine forsvant da vi skulle på ferie og kom ikke til rette før 11 dager etter. Kjipt nok, for man får ikke reservepiller på ferie akkurat. Ventet til mensen kom før jeg begynte igjen, det tok kortere tid enn forrige gang. Var ikke plaget med spotting i det hele tatt da.

Jeg har fått en del mer kviser det siste året. Kan selvfølgelig også henge sammen med kosthold, men man vet aldri sikkert. Kvisene kommer de rareste plasser, som på ryggen. Ellers har jeg hatt litt problemer med tørrhet, både i øyne og skjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-aaa... og vi venter og vi venter!!! Spottings... :sur:

Blødningsmønsteret mitt siden jeg begynte for 3 mnd siden har vært 14 dager mens, 5 dager fri, 14 dager mens, 5 dager fri..... Nå har jeg hatt 14 dager mens og 14 dager spotting.. så noe forandring skjer... men fytti hakke så LEI jeg er de fordømte pillene nå!!!!! :frustrert: denne perioden hadde jeg ikke engang opphold i 5 dager, gikk rett over i spottinga. Men så har jeg ikke rødt blod nå da, sånn som de 2 ukene med mens pleier å være. Nå er det mer som en veldig kraftig utflod som er brun :angry: håper det er et tegn på at mensen er i ferd med å stoppe opp. For dette vet jeg ikke hvor mye lengre jeg makter :grine:

så nå går jeg og legger meg :natti: god natt, alle cerazette-medsøstre.

5 uker.... og nå er det mere blod igjen..... har ikke engang pause mellom lengre nå! Takk for den, cerazette - du er virkelig grei med meg :nei:

Hjelpe meg...GI MEG STYRKE sier jeg bare!!! Så irriterende å leve med å ha mens i ukesvis :murvegg: jeg ber ikke om at mensen skal forsvinne helt, det håpet har jeg gitt opp, jeg ber bare om at den skal roe seg ned et par hakk snart.

Føler for en drøss med solskinnshistorier nå... :sukk:

(for jeg må nemlig holde ut til midten av februar før jeg kaster disse pillene i dass)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Maren_*
Jeg har gått på Cerazette i litt over ett år nå, og er veldig fornøyd. Det var utrolig irritrende i starten, tok vel 2-3 mnd før spottinga gikk bort, men etter det har jeg ikke hatt mensen i det hele tatt. Har ikke hatt noen bivirkninger jeg har lagt merke til heller. Kjempedeilig! :D

Så er bare å være tålmodig, og huske på å ta pilla hver dag, så tenker jeg du snart er mensenfri!

Men nå som du har mistet mensen, kan du fortsatt bli gravid senere da? er det ikke sånn at om man mister mensen så kan man ikke få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært utrolig følsom i det siste og blir fort fornærmet og sur på samboeren min, stakkar. Har aldri pleid å være den som tar meg fort nær av ting, og har alltid vært smilende og blid. Tåler seriøst ingenting lenger, får lyst til å gråte av småting jeg ser på tv:S Lurer på om det kanskje kommer av de cerazette??

Er plutselig ikke så fornøyd lenger og lurer på om jeg rett og slett skal bytte til noen andre piller.

Jeg også! Har gått på Cerazette i et par år. Det er (nesten) det eneste jeg kan gå på, vanlige p-piller er dessverre ikke noe alternativ for meg. Har en del humørsvingninger, og lurer på om det kan komme av pillene. Men det er så lenge siden jeg ikke har gått på hormonprevensjon at det er umulig å si hvordan den "egentlige meg" er. Kanskje jeg rett og slett bare er veldig følsom og nærtagende :fnise:

Vurderer å slutte på hele opplegget og gi kroppen min en pause for en gangs skyld. Vil gjerne høre fra andre som har sluttet, hvordan føles det og hvor lang tid tar det før man er tilbake til "normalen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...