monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10721 Skrevet 26. oktober 2006 Oreo Cake Original Kaken er nesten som en dessert, for den inneholder ingen kakedeig. Kaken består av en bunn som er laget av knuste Oreo kjeks (se tips). Over der har kaken et lag kremostfyll som igjen er dekket med et lag sjokoladepudding. På toppen er kaken dekket med pisket krem og knuste Oreo kjeks. Ingredienser: Bunn: 400 g Oreo kjeks 100 g smør Fyll 1: 400 g kremost (2 pk Phildelfia) 3 - 4 dl melis Fyll 2: 1 pk sjokoladepuddingpulver (til koking) 6 dl H-melk Pynt: 3 dl kremfløte 130 g Oreo kjeks Fremgangsmåte: Ha Oreo kjeks i en food processor sammen med mykt smør. Kjør på full hastighet til en jevn masse. Trykk kjeksmassen i bunnen på en rund form (26 cm i diameter). Bruk gjerne Porsgrunns kakeform som kombinerer kakeform og kakefat (se bilde). Eller sett en kakering direkte på et kakefat. Sett i kjøleskapet i 30 min. Rør sammen kremost og melis (tilsett melismengde etter hvor søt smak du liker). Smør dette jevnt over kjeksbunnen. Sett tilbake i kjøleskapet i 30 min. Ha sjokoladepuddingpulveret og 1 dl kald H-melk i en liten kjele. Rør til pulveret er oppløst (bruk en spiralvisp). Tilsett 4 dl H-melk til og kok opp under stadig omrøring til du ser at blandingen tykner. Ta kjelen av platen og pisk inn 1 dl kald H-melk til slutt. La stå til sjokoladepuddingen er helt avkjølt, men enda ikke helt stivnet. Pisk jevnlig i den under avkjølingen, slik at du unngår snerkdannelse. Hell den kalde sjokoladepuddingen i kakeformen og sett tilbake i kjøleskapet til puddingen har stivnet helt (ca 3 timer). Løsne kakeringen fra kaken ved å skjære langsmed kanten med en skarp kniv. Fjern kakeringen. Dekk kaken med pisket krem og pynt med grovt hakkede Oreo kjeks. Tips: Vil du ha en litt mindre mektig kake, kan du halvere porsjonen med kremostfyll. Bruk med andre ord bare 200 g kremost og ca 2 dl melis.
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10722 Skrevet 26. oktober 2006 Oreo Cheesecake Ingredienser: Bunn: 25 stk Oreo kjeks 75 g smør Fyll: 800 g Philadelfia kremost 3 dl sukker 2 ss hvetemel 4 store egg 3 store eggeplommer 2,5 dl kremfløte 1 ts vaniljeessens 15 stk Oreo kjeks Topping: 5 dl seterrømme 0,75 dl sukker Fremgangsmåte: Ha Oreo kjeks i en food processor sammen med mykt smør. Kjør på full hastighet til en jevn masse. Trykk kjeksmassen i bunnen på en rund form (26 cm i diameter). Bruk gjerne Porsgrunns kakeform som kombinerer kakeform og kakefat (se bilde). Sett i kjøleskapet i 30 min. Sett ovnen på 220°C. Pisk sammen kremost og sukker til blandingen blir lett og kremete (tar ca 3 minutter). Bland inn hvetemelet. Pisk så inn de hele eggene, en om gangen, og deretter eggeplommene, kremfløten og vaniljeessens. Hell halvparten av ostemassen i formen. Stek kaken midt i ovnen ved 220°C i 15 min. Det skal da ha dannet seg en liten hinne på toppen av kaken. Ta kaken ut av ovnen og dryss over grovt hakkede Oreo kjeks. Hell forsiktig over resten av ostemassen. Stek kaken videre midt i ovnen ved 220°C i 15 min til. Skru så varmen på ovnen ned til 100°C og flytt kaken til nederste rille. Stek kaken videre i 50 min til. Ta kaken ut av ovnen og avkjøl en stund i formen. Skru varmen på ovnen opp igjen til 175°C. Rør sammen seterrømme og sukkeret. Fordel dette på toppen av den noe avkjølte kaken. Stek kaken videre midt i ovnen ved 175°C i ca 7 min. Ta kaken ut av ovnen og la den avkjøle helt i formen i romtemperatur. Sett kaken så (fortsatt værende i formen) i kjøleskapet og la den stå der til dagen etter. Kaken skal da ha stivnet og kjennes fast. Løsne kakeringen forsiktig før servering. Tips: Kaken er holdbar lenge i kjøleskapet. Den er ikke så fin å fryse, fordi ostemassen da kan bli litt kornete, men det går til nød
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10723 Skrevet 26. oktober 2006 "Oreo Dream Cake" Ingredienser: 3 eggehviter en liten klype salt 160 g sukker 0,5 ts vaniljeessens 135 g Oreo kjeks (13 stk) 75 g pecannøtter Pynt: 3 dl kremfløte 50 g Oreo kjeks (3 stk) Fremgangsmåte: Pisk eggehvitene stive sammen med en klype salt (se tips). Tilsett sukkeret litt og litt under pisking. Pisk videre til du får en svært stiv og tykk marengs. Vend i vaniljeessens, grovt hakkede Oreo kjeks og grovt hakkede pecannøtter. Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 170°C i 35 min. Avkjøl kaken i formen. Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Pisk kremfløten til luftig krem og fordel oppå den kalde kaken. Pynt med grovt hakkede Oreo kjeks. Oppbevar kaken kjølig frem til servering. Tips: 75 g pecannøtter tilsvarer 1 pk fra Den lille nøttefabrikk. Ikke bruk mye salt, en bitte liten klype er nok. Kaken smaker ikke noe av saltet, men saltet gjør at marengsen blir ekstra stiv
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10724 Skrevet 26. oktober 2006 OREO ISKAKE! Ingredienser: Bunn: 20 stk Oreo kjeks 50 g smør Is: 4 eggeplommer 100 g sukker 3 dl kremfløte 1 vaniljestang 6 stk Oreo kjeks Pynt: 6 stk Oreo kjeks Fremgangsmåte: Ha 20 stk Oreo kjeks i en food processor sammen med mykt smør. Kjør på full hastighet til en jevn masse. Trykk kjeksmassen i bunnen på en rund form (24 cm i diameter). (Det er ikke nødvendig å smøre eller å ha bakepapir i bunnen av formen.) Sett i kjøleskapet i 30 min. Pisk eggeplommer og sukker luftig. Splitt opp vaniljestangen på langs (pass på at du kjøper en myk vaniljestang) og skrap ut så mye du klarer av de svarte frøene på innsiden av stangen. Rør disse frøene inn i eggedosisen (du vil se at eggedosisen blir svartprikkete). Pisk kremfløten til luftig krem og vend inn i eggemassen. Bruk en stålvisp, slik at alt blir luftig og jevnt blandet. Grovhakk Oreo kjeksene. Hell halvparten av isblandingen i formen. Fordel over halvparten av de grovt hakkede Oreo kjeksene. Hell over resten av isblandingen. Pynt med resten av de hakkede Oreo kjeksene. Sett formen i fryseren til isen har stivnet. Ta kaken ut av formen ca 15-20 min før servering.
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10726 Skrevet 26. oktober 2006 Ah, stillhet...... *slapper av*
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10727 Skrevet 26. oktober 2006 Lurer på om jeg skal opprette en blogg? Eller har jeg nok med dagboka mi tro? :klø:
Hilde Skrevet 26. oktober 2006 #10728 Skrevet 26. oktober 2006 Monja da!!! Jeg prøver jo å være sunn!!!
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10729 Skrevet 26. oktober 2006 Monja da!!! Jeg prøver jo å være sunn!!! ← mohahahaha..... *ond* Du får bare stå han imot - sånn som jeg og må gjøre
Gjest Gjesta Skrevet 26. oktober 2006 #10730 Skrevet 26. oktober 2006 Du kan godt åpne blogg, bare du beholder dagboka di!
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10731 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg kommer jo såklart til å beholde dagboka mi. Det kjæreste jeg har.
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10732 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg kommer jo såklart til å beholde dagboka mi. Det kjæreste jeg har. ← Ja, etter smurfen da
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10733 Skrevet 26. oktober 2006 Syklusen denne gangen ble på 33 dager. Helt greit det. Noe som ifølge mine beregninger gir neste EL mellom 7. og 12. november og neste mens mellom 24. og 28. november. Må prøve å huske å teste denne gangen da.
Skravla Skrevet 26. oktober 2006 #10734 Skrevet 26. oktober 2006 Syklusen denne gangen ble på 33 dager. Helt greit det. Noe som ifølge mine beregninger gir neste EL mellom 7. og 12. november og neste mens mellom 24. og 28. november. Må prøve å huske å teste denne gangen da. ← Legge inn som Ticker?
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10735 Skrevet 26. oktober 2006 Det var smart det da. Kanskje jeg burde det En litt morsom tanke da: OM jeg blir gravid neste syklus får jeg termin 7. august - 3 dager før 30 årsdagen min OM jeg blir gravid i syklusen etter (tatt i betraktning at mensen kommer sånn at syklusen fortsatt er på 33 dager) vil jeg ha termin dagen etter 3 årsdagen til smurfen Det bør jo være noe å satse på det?
monja Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #10736 Skrevet 26. oktober 2006 Lurer på om jeg skal finne senga
søndagsengel? Skrevet 26. oktober 2006 #10738 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg gleder meg også til jul! Men det er jo en liten stund til enda, da! Heldigvis, for ellers flyr tiden alt for fort, og den lille pjokken min nærmer seg et helt år allerede
monja Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #10739 Skrevet 27. oktober 2006 "Sitti potta!!!! Sitti potta!!!" Da er det bare å røske den lille opp av badebalja, legge håndkle på gulvet og potta oppå der igjen -og tilslutt: en klissvåt smurf. Men han sitter da så fornøyd der og presser til han blir lilla i trynet og mellom hver "prutt" må han se neddi for å se at alt går rett for seg
monja Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #10740 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg gleder meg også til jul! Men det er jo en liten stund til enda, da! Heldigvis, for ellers flyr tiden alt for fort, og den lille pjokken min nærmer seg et helt år allerede ← Ja, tenk at lilleprinsen din snart er 1 helt år. Tiden går så ubeskrivelig fort - for fort - når man får barn. Men det er nå enda noen mnd igjen til februar da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå