Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Om man ikke tror på Gud, eller ikke henger på KG, så kan man tillate seg å spekulere ! :sjarmor:

:ler:

Jeg tillater meg å spekulere selvom jeg ikke tror på Gud, og likevel henger på KG :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg tror du har misforstått. Homo Sapiens Sapiens stammer ikke fra aper. Altså mennesket stammer ikke direkte fra apene,

Men vi har en felles stamfar som ikke er det samme som å stamme fra dem.

Zoologisk/kladistisk sett er vi så nært beslektet med "apene" at vi er en apeart. Det vil si at vi ikke kan lage en gruppering av arter, basert på slektskapsforhold, som inkluderer sjimpanser, gorillaer og orangutanger men ikke oss selv.

Den siste stamfar vi har felles med andre nålevende aper (nærmere bestemt sjimpansene) var også en ape (eller ville ihvertfall bli klassifisert som det hvis den fortsatt fantes).

Skrevet

Gud skapte apene og vi mennesker stammer fra disse skapningene!

Skrevet
Mennesker er menneskeskapte. Alle har sex før de får barn. Ergo er mennesker menneskeskapte.

Jeg vet ikke om jeg vil si at mennesker skaper mennesker. Mennesker ligger med hverandre, celler blir befruktet, et menneske utvikler seg. Men det var jo hverken moren eller faren som skapte mennesket, var det?

Skrevet
Jeg vet ikke om jeg vil si at mennesker skaper mennesker. Mennesker ligger med hverandre, celler blir befruktet, et menneske utvikler seg. Men det var jo hverken moren eller faren som skapte mennesket, var det?
Kommer an på hvordan du ser det.
Skrevet

I en opplyst tid som denne må man være analfabet eller tvers igjenm dum hvis man mener noe annet enn at mennesket er en apeart og at det er evolusjonen som har formet oss.

Skrevet
I en opplyst tid som denne må man være analfabet eller tvers igjenm dum hvis man mener noe annet enn at mennesket er en apeart og at det er evolusjonen som har formet oss.

vi er nok ikke så opplyste som du liker å tro.

Skrevet
vi er nok ikke så opplyste som du liker å tro.

Vi er i det minste opplyste nok til å vite at jorden ikke ble skapt av Gud på seks dager.

Skrevet

Livlig og artig diskusjon dette her :)

Jeg tror nok at det var slik at vitenskapen skapte Gud og ikke omvendt , siden det tross alt er menneskene(Som er de som bedriver vitenskap )

som tror på Gud );)

Som min fetter under utarbeidelsen av sin hovedoppgave innen Kristendom en gang så treffende sa det : Religion handler om tro , mens selve grunnpilaren i vitenskap er beviser ..

De to er med andre ord vesens forskjellige .

Gjest Mann 42
Skrevet
Livlig og artig diskusjon dette her :)

Jeg tror nok at det var slik at vitenskapen skapte Gud og ikke omvendt , siden det tross alt er menneskene(Som er de som bedriver vitenskap )

som tror på Gud );)

Som min fetter under utarbeidelsen av sin hovedoppgave innen Kristendom en gang så treffende sa det : Religion handler om tro , mens selve grunnpilaren i vitenskap er beviser ..

De to er med andre ord vesens forskjellige .

Egentlig så er grunnpilaren i vitenskap ikke beviser, men åpenhet for at det som var bevist i går, kan falsifiseres i morgen, til fordel for en ny forståelse eller teori. Det meste av det vi noen gang har valgt å tro på, har vist seg å være feil.... Men det er OK, for vi tror på bedre og sannere ting i dag enn for 100 år siden. Tror jeg. :lete:

Gjest Gjest_væren75_*
Skrevet

Beviser , falsifiserbarhet - kall det hva du vil .

Vitenskap er bygget opp av det som underbygges empirisk , religion handler om tro .

(Kanskje ikke i så stor grad i de samfunnsvitenskapelige disiplinene , men i de naturvitenskapelige er det iallefall slik )

Skrevet

Min lille teori;

-HVIS det fantes en Gud ville han mest sannsylig vært en form for energi. Han ville satt ut noe som ga grunnlage for evolusjon som endte opp i dagens organismer. I bunn og grunn tror jeg vi er laget for å utslette oss selv. Mennesket er det eneste dyret som kan rødme, og som har grunn til det!

- Ellers er evolusjonen en fin oppfatning, vi er bare en del av et enormt system og ingen kommer til å savne oss når vi til slutt dør av klimaendringer, atombomber og sykdommer.

Gjest Francis Drake
Skrevet
Min lille teori;

-HVIS det fantes en Gud

et inntersangt ord HVIS. Slik jeg tolker det som du skriver er at det ikke finnes en Gud. Hvordan vet du dette kan du bevise det ?

om det finnes en Gud er mer riktig. Siden du kan ikke vite om gud finnes eller ikke. Ingen vet om Gud finnes eller ikke.

Så slutt og skriv HVIS akkurat som du vet fordi du vet ikke

Gjest Ateisten
Skrevet
Egentlig så er grunnpilaren i vitenskap ikke beviser, men åpenhet for at det som var bevist i går, kan falsifiseres i morgen, til fordel for en ny forståelse eller teori. Det meste av det vi noen gang har valgt å tro på, har vist seg å være feil.... Men det er OK, for vi tror på bedre og sannere ting i dag enn for 100 år siden. Tror jeg. :lete:

Ett bilde sier mer enn tusen ord ?

Skrevet
Illustrasjon.. ?

..og hvem har skapt pandaene ?

Jeg har skapt Pandaen akkurat som jeg har skapt alt annet

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror at Gud skapte oss, men hvordan Adam og Eva så ut kan jo ingen vite.

Jeg vil ellers understreke at vi stammer IKKE fra apene, men det kan være at vi OG apene stammer fra SAMME FORGJENGER:

Gjest puselabb
Skrevet

Vi stammer fra apene. Alt annet er for meg helt usannsynlig og ... ja, jeg orker ikke begynne engang. Jeg respekterer at alle må få tro noe annet, men jeg forstår det ikke.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet
Vi stammer fra apene. Alt annet er for meg helt usannsynlig og ... ja, jeg orker ikke begynne engang. Jeg respekterer at alle må få tro noe annet, men jeg forstår det ikke.

Kom helt tilfeldig inn på denne siden. =) Vet det er kvinneguiden, men selve diskusjonen angår et interessant tema, derfor velger jeg å skrive litt =) Kommer nok ikke igjen her for å lese eventuelle svar, men hei, og ha det fint alle sammen.

Når en kristen sier "Jeg tror på Gud" så er ikke det "tro" på samme måte som man bruker ordet i andre sammenhenger. Hebreerbrevet 11:1. Kristen tro er å vite. Jeg vet at Gud finnes. Alle som tenker selv vil komme fram til at Gud finnes. Evolusjonsteorien har absolutt ingen beviser, og er nettopp dette, en teori, som noen ukristne tror på. Kristne har en teori, skapelsen, og dette er hva de tror på. Når det kommer til bevis, eller rettere sagt, hva som TYDER på at vi er skapt på den eller den måten, så er det logiske alternativet at vi er skapt av Gud for ca 6000 år siden. 99,9999% av de ukristne som er for evolusjon har ingen aning om hvilke beviser de har for sin teori, de bare sier noe som de har hørt en eller annen lærer si på skolen. drdino.com hvis du tør.

Å si at det ikke finnes noen Gud er noe av det teiteste man kan si. La oss være litt snill og si at du har utrolige 10% av all kunnskap. Er det mulig at Gud finnes i de 90% som du ikke vet om? Selvfølgelig. Så du kan si at du ikke vet om det finnes en Gud, men å påstå det bastant er noe teit. Selve skapelsen beviser at det finnes en skaper. Hvis du ser på et maleri, hvordan kan du vite at det finnes en maler? Vel, selve maleriet er beviset på at det finnes en som har malt det! Du kan ikke be om bedre bevis! Hele skapelsen er bevis på at det finnes en skaper. Selve fysikkens lover krever at noe har startet prosessen, så å si at alt startet med ingenting i et big bang, er direkte ulogisk og fornærmende mot alt som heter vitenskap.

Det finnes absolutt ingen vitenskapelige bevis for at evolusjonsteorien er sann. Det finnes mange vitenskapelige bevis for at skapelsesteorien er mulig. Ukristne vil prøve å si "Ja tro og vitenskap er 2 forskjellige ting". Det er dessverre feil. Jeg tror på Gud fordi det er mest logisk, og jo mer mennesker, andre og meg selv, studerer vitenskapelig på hvordan Guds skapelse fungerer, jo mer ser jeg hvordan Gud har skapt verden.

Å si at du kommer fra apene, når det absolutt ikke finnes ett eneste bevis på "missing links" mellom 2 "animal kinds", er noe du har ytringsfrihet til å si, men det er slett ikke bygget på bevis. Hvorfor tror du at døde dyr kan gjøre noe som ingen levende dyr kan? Alle dyr føder dyr av samme kind.

Jorda kan umulig være flere millioner år gammel av maaange ulike faktorer, for bare få millioner år siden hadde månen vært så nærme at den hadde druknet alt liv på jorda hundrevis av ganger i året, samt jordas rotasjonshastighet hadde hevet alt bort og ut i verdensrommet. Osv osv osv. Lista er uendelig. "Vitenskapen" er når oss mennesker OBSERVERER ting som skjer igjen og igjen og kommer fram til en "logisk" konklusjon, som vi danner en teori ut av, og som vi forkaster idet noe motbeviser teorien.

Sjefen for den største samlingen av skjeletter, museumet i england, nevnte ingen missing links i sin store bok om emnet, og kommenterte i ettertid, at hadde det finnes bevis, hadde han tatt det med. Dessverre, det finnes ingen missing link. Noe darwin selv sa "om min teori er sann, må det finnes millionvis at missing links." Hm. Det finnes ingen... Mon tro om folk ikke gir slipp på evolusjonsteorien fordi det betyr at det må finnes en Gud. Og om det er sant, så eier Han jorda og alt som finnes, og kan gjøre med det som Han vil, til og med dømme det. En russisk astronom holdt foredrag på et college i USA og sa: "There either is, or is not a God. Both possibilities are frightening."

Grunnen til at ukristne ikke finner Gud, er samme grunn som en tyv ikke kan finne en politimann.

needgod.com

Vennlig hilsen, Tommy Strand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...