Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet
og dermed kan ikke alt som står i Bibelen være sant.

Ser ikke du hvor lik historien er da, den forandres ikke. Og dessuten, man må være temmelig dum i hodet, om du skriver selvmotsigelser i kapittelet etter.

Men det står skrevet om Isak, trosløftesønnen, og Ismael, en sønn av trellkvinnen Hagar, som ble til ved kjødelig tankegang, Jacob og Esau hvor Esau var den førstefødte, men som solgte førstefødselsretten for en suppe linser, og all god velsignelse kom over Jacob, mens Esau måtte slåss med sverd for å komme seg fremover. Og Jakobs elleve sønner som blir misunnelige på Josef fordi han har mest kjærlighet hos sin far, blir solgt til slave i Egypt, men ikke en gang der stoppes hans ærlighet og trofasthet til sin Gud, og blir kongens høyre hånd.

Dette var kort fortalt, men om du leser mer om dette, vil du se sammenligninger til idag.

Ved troen på Jesus som er av Israels ætt, vil velsignelse også tilfalle oss, men det kom ikke uten Jesu lovnad som også refereres i det gamle testamentet.

nye pakten kaster lys over den gamle pakten som ikke blir opphevet, men oppfylt i den nye pakt, den pakt Gud ville gjøre med Abraham, som ble rettferdiggjort ved tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du vil at noen skal like eller elske deg, ville det være det samme for deg om du måtte tvinge dem til det, eller om det var helt frivillig?

øhh.. hvor fikk du dette fra..

Gud har gitt oss fri vilje, og derfor er det dessverre så mye elendighet, ondskap og smerte i verden. Hvis Gud skulle stanse dette, da ble vi alle som sombier uten egen vilje. Det hvert menneske gjør, det bør de selv ta skylden og følgene for.

Og dere som er så redd for at evolusjonsteorien gjør mennesket til dyr.

Du sier rett å slett av mennesket er full av fanskap og vil at det skal være slik fordi ellers ville vi ikkje være i stand til å tenke selv (eller fri vilje om du vil)

Er det en ting eg har sett når det gjelder religøse er at du mere fundamentalisktisk de blir jo mindre tenker de selv (mindre fri vilje)..

Vi kan f.eks spørre om det er fri vilje som gjør at disse barna ikkje får se tv eller bruke pc ( http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/15/474018.html )

Skrevet
Ser ikke du hvor lik historien er da, den forandres ikke. Og dessuten, man må være temmelig dum i hodet, om du skriver selvmotsigelser i kapittelet etter.

Ja det er veldig like.. Nei de forandres ikkje.. SELVMOTSIGELSEN er der hele tiden.

Det er jo åpenbart at her der det en rekkefølge, eller er du uenig.. ?

Mener du at rekkefølgen er den samme i begge versjonene ?

"temmelig dum i hodet".. Ja, men er neppe så ille som de som kjøper det rått.

Skrevet (endret)

Det er fordi bibelen er en samling av muntlige overleveringer og historier, og ikke guds ord. Så man ville gjerne ha med begge skapelsesberetningene. Så nei, de som satt sammen bibelen var ikke nødvendigvis dumme, men de som tror at bibelen er guds ord ord for ord er nok det.

Det denne selvmotsigelsen sier at Bibelen sier fryktelig lite om hvordan vi ble til, og hvordan vi ble til ut fra bibelen er ikke ord fra gud, men ord fra mennesker. Således er skapelsesberetningene bare en av menneskets første hypoteser om hvordan vi ble til. Men de er ikke de aller første.

Endret av punktom
Skrevet
Bibel versjon 78/85

Mos1.1 "25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.

26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»" Først dyr så mennesker.

Mos1 2:18 "Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha" Først mennesker, så dyr.

1930:

Mos 1 "25 Og Gud gjorde de ville dyr, hvert efter sitt slag, og feet efter sitt slag og alt jordens kryp, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 26 Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. " Først dyr, så mennesker.

Mos 1. 2.28"Og Gud Herren sa: Det er ikke godt at mennesket er alene; jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like. 19 Og Gud Herren hadde dannet av jorden alle dyr på marken og alle fugler under himmelen, og han ledet dem til mennesket for å se hvad han vilde kalle dem; og som mennesket kalte hver levende skapning, så skulde den hete." Først mennesker, så dyr.

Så Krøst, du må lese 2.25-26 for å se selvmotsigelsen. Et sted blir mennesker skapt først, og et annet sted dyrene. Begge deler kan så klart ikke være riktig, og dermed kan ikke alt som står i Bibelen være sant. Dette skjønner nok du ogå.

kan man ikke skape først, å forme etterpå?

Når gud "tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem."

kunne dem ikke allerede være skapt?

"Det er ikke godt at mennesket er alene; jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like." her siktes det til kvinnen og ikke dyrene.

direkte oversatt fra det gamle testamentet er det "18 Og Jhwh Gud sa videre: «Det er ikke godt for mennesket å fortsette å være alene. Jeg skal danne en hjelper til ham, som et motstykke til ham.» det var mens gud formet dyrene han så at mennesket ikke hadde godt av å være alene.

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet
Så nei, de som satt sammen bibelen var ikke nødvendigvis dumme, men de som tror at bibelen er guds ord ord for ord er nok det.

Ser ut som det er du som tar bibelen ord for ord for ord siden du klager sånn på dette, er det ikke kirkefedrene du og dere mener da som har satt sammen bibelen, nope, det er meget gamle overleveringer som ikke forandres, og det som sto der da, er det som ennå står, ifølge, dødehavsrullene, så er det noe som mangler idag, men ikke mye. Vi kan meget godt se puslespillets bilde selv om det mangler en puslebit nede i hjørnet.

Ok, så har mindre fri vilje til å tenke selv fordi viljen vår formes i tro, men vi vil læres av Gud fordi vi har sett velsignelser ved det, vi blir ikke dyr fordi vi tror på evolusjonsteorien, men mennesker uten Gud er som mann uten kvinne, det mangler noe, vi kan overleve, men faller vi så er det ingen som tar imot oss.

Gud vil vi skal være mennesker, men verden vil tydeligvis noe annet. Verden vil dumpe deg om du ikke har noe å tilby, men Gud vil reise opp sine barn, vise dem en bedre verden, og gi dem kjærlighet som resurs, som er en livgivende kraft som til og med helbreder sykdom som er et resultat av død, noe vi alle skal oppleve, men med håpet i hjertet vil du ikke lenger dø.

I've had my ticket to hell and back, never again.

Men det kreves Guds styrke som blir gitt ved tro.

Ladies and gentleman, God bless.

• 9 måneder senere...
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Vi stammer vekren fra Gud eller aper. Vi stammer fra utenomjordiske

• 1 måned senere...
Gjest Mann 42
Skrevet
Nå har ikke jeg lest hele tråden, kan hende dette allerede er rettet masse på, men...

VI stammer ikke fra apene. Men det ser ut til at vi har en felles stamfar et sted langt der bak i evolusjonen, på grunn av mange like gener.

Når det er sagt kan jeg tipse om en meget interessant artikkel i National Geopraphic-bladet for en måned eller to siden.

De har kartlagt genene til mennesker fra hele verden, i alle klasser, alle raser, fra ur-mennesker til europeere til afrikanere til asiatere. Alle. Overalt.

Og vet dere hva de fant..?

Alle mennesker har et sted i DNA'et sitt et spor, et slags "made in .... ", som viser at vi alle sammen har en felles mor. Alle. De kaller henne den "mitrokondiske Eva".

På toppen av det hele, så stammer vi alle også fra den samme faren. Den mitrokondiske Adam.

Så tygg litt på den infoen, dere!

For det første: Det finnes ikke noen "mitrokondrisk Adam". Det er enten en faktafeil i artikkelen, eller det er en misforståelse hos deg. Mitokondriene er små "celler i cellene", cellenes kraftverk, som produserer energibærende molekyler som brukes i kroppscellenes stoffskifte. De driver alle de andre prosessene. Mitokondrier har sitt eget arvestoff. Et pattedyrfoster har BARE morens mitokondrier, og grunnen til det, er at sædcellene hos alle pattedyr (jeg vet ikke om det er slik med f.eks krypdyr og fisk) har sine mitokondrier i en pakke rundt roten av halen, hvor de skaper energi til sædcellens svømmebevegelser. Når selve befruktningen av egget skjer, så mister sædcellen halen, og med den mitokondriene. Så fosteret får ingen mitokondrier fra far, men må nøye seg med smilet og nesen. Ergo: for hver generasjon forsvinner det mitokondrie-slektlinjer, siden mennenes linje ikke videreføres. Det vil ikke ta så mange generasjoner før man bare sitter igjen med en linje. Og i utgangspkt antar man dessuten at de første gruppene av våre forfedre ikke var særlig tallrike. Men det er en logisk kortslutning å konkludere med at vi derfor har bare en stammor.

Skrevet

Gud :) Det er hans jobb..slutt og spekulere på det, vi mennesker kommer ikke videre med våre spm. uannsett.. Det vi ikke forstår må vi la Gud ta seg av..

Skrevet

Mennesker er menneskeskapte. Alle har sex før de får barn. Ergo er mennesker menneskeskapte.

Før homo sapiens sapiens var apene apeskapte, og fiskene fiskeskapte, og bakteriene bakterieskapte osv.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Mennesker er menneskeskapte. Alle har sex før de får barn. Ergo er mennesker menneskeskapte.

Før homo sapiens sapiens var apene apeskapte, og fiskene fiskeskapte, og bakteriene bakterieskapte osv.

jeg tror du har misforstått. Homo Sapiens Sapiens stammer ikke fra aper. Altså mennesket stammer ikke direkte fra apene,

Men vi har en felles stamfar som ikke er det samme som å stamme fra dem.

når det gjelder hvem som skapte menneske. Så er nok svaret mer inviklet en hva du skriver. Alt går tilbake til evelusjones begynnelse., Til Big bang men jeg skal ikke begynne å skrive om det for det vil bli altfor langt

Skrevet (endret)
jeg tror du har misforstått. Homo Sapiens Sapiens stammer ikke fra aper. Altså mennesket stammer ikke direkte fra apene,

Men vi har en felles stamfar som ikke er det samme som å stamme fra dem.

Det går vel ut på ett og forskjellene er flisespikking. Stamfar? Og hvem var før stamfaren? Hvordan så 100 000 x tippoldefaren til stamfaren ut? Jeg vil tro at han så ganske apelignende ut.

når det gjelder hvem som skapte menneske. Så er nok svaret mer inviklet en hva du skriver. Alt går tilbake til evelusjones begynnelse., Til Big bang men jeg skal ikke begynne å skrive om det for det vil bli altfor langt

Vel, ved Big Bang (hvis Big-Bang-teorien er sann da) eksisterte ikke menneskene, men andre organismer. Mennesker har utvilket seg fra disse.

Menneskene i dag er menneskeskapte. Menneskene for 100 000 år siden ble skapt av andre mennesker, eller hva man nå kaller dem.

Endret av Top Gun
Skrevet

Med fare for å "oppfordre" til lynsjestemning her nå:

Mennesket skapte Gud :sjarmor:

Vel, det er ihvertfall min overbevisning. Andre får mene akkurat hva de vil for min del. Forøvrig synes jeg Bibelen, samt andre religiøse skrifter, for ikke å snakke om religionshistorie er interessant lesning. :sol:

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Det går vel ut på ett og forskjellene er flisespikking. Stamfar? Og hvem var før stamfaren? Hvordan så 100 000 x tippoldefaren til stamfaren ut? Jeg vil tro at han så ganske apelignende ut.

Vel, ved Big Bang (hvis Big-Bang-teorien er sann da) eksisterte ikke menneskene, men andre organismer. Mennesker har utvilket seg fra disse.

Menneskene i dag er menneskeskapte. Menneskene for 100 000 år siden ble skapt av andre mennesker, eller hva man nå kaller dem.

noe er alltid først. Men i bunn og grunn handler det vel egnetlig hva man velger å tro om det.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Med fare for å "oppfordre" til lynsjestemning her nå:

Mennesket skapte Gud :sjarmor:

jeg sier meg uenig i det.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Be my guest ;)

ok.

men bare så du vet det. Mennesket skapte ikke Gud

JEG skapte Gud

Gjest Nedfall
Skrevet
Gud :) Det er hans jobb..slutt og spekulere på det, vi mennesker kommer ikke videre med våre spm. uannsett.. Det vi ikke forstår må vi la Gud ta seg av..

Det er nettopp slike holdninger som gjør at samfunnet stopper opp. Det er ingen vits i å være nysgjerrig, finne ut hvordan ting henger sammen, vi har jo fasiten i den store kloke boken etc.

Til og med, kanskje hindre de vitebegjærlige i å bedrive forskning som kommer opp med resultater, som strider imot det som "skal" være sant.

Nysgjerrighet er en naturlig ting, det ligger i genene våre, det er komplett idiotisk å kvele utforskertrang med nedskrevne ritualer hentet fra en 2000år gammel bok ! (Det er ikke det spor bedre med boka skrevet for 1370år siden heller) :frustrert:

Skrevet

Og om man ikke tror på Gud...?

Gjest Nedfall
Skrevet
Og om man ikke tror på Gud...?

Om man ikke tror på Gud, eller ikke henger på KG, så kan man tillate seg å spekulere ! :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...