Midgard Skrevet 3. august 2006 #421 Skrevet 3. august 2006 (endret) --Snipp-- Hvorfor henge seg på disse som prøver å finne skjevheter ved alt i Bibelen? --Snipp ← Når noen påstår at skaperberetningen i bibelen er den absolutte sannhet, er det da ikkje greit å påpeke selvmotsigelsene i den ? Vi gjør det bare for å hjelpe, en teori med logiske brister er ingen god teori og bør forkastes. Men tilbake til selve selvmotsigelsen.. 1.Mos.2,19 -> Mennesket før dyrene (Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha) 1.Mos.1:25-26 -> Dyrene før mennesket (25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden) Det kommer temmelig klart frem for meg at her er ikke rekkefølgen den samme. Og det trenger videregående kurs i bortforklaringer å mene noe annet.. Dessuten stusser eg litt på "...la oss skape mennesker i vårt bilde..." Hva i huleste betyr dette.. "..oss..vårt..." - Dette er jo flertall Det vil jo si at vi har med flere skapere å gjøre. Snakket Gud med andre Guder, eller prater han med dyrene som har nettopp har skapt. Vil han ha dyrene med på å lage mennesket. Huff og huff for en suppe.. M. Ps.. Se på denne linken, der tar de opp andre selvmotsigelser i Skapelsesberetningen (og det er en del) http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/by_book.html Endret 3. august 2006 av Midgard
BMD Skrevet 3. august 2006 #422 Skrevet 3. august 2006 Jeg ville tolke "oss" og "vi" som kongelig flertall. Altså at Gud omtaler seg selv i flertall slik det har vært vanlig for konger å gjøre. Men som sagt: Bibelen er ikke mitt hovedkompetanseområde.
Midgard Skrevet 4. august 2006 #423 Skrevet 4. august 2006 (endret) Jeg ville tolke "oss" og "vi" som kongelig flertall. Altså at Gud omtaler seg selv i flertall slik det har vært vanlig for konger å gjøre. Men som sagt: Bibelen er ikke mitt hovedkompetanseområde. ← Tja.. også for en konge som her helt alene.. ingen andre som kan hjelpe, ingen.. tomt slott..niks.. nada... Hva ser det om den kongen.. persjonlighetsforstyrrelse kanskje.. Får litt assosiasjon med Gollum i LOTR med denne "oss" og "vårt" M Endret 4. august 2006 av Midgard
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 4. august 2006 #424 Skrevet 4. august 2006 Tja.. også for en konge som her helt alene.. ingen andre som kan hjelpe, ingen.. tomt slott..niks.. nada... Hva ser det om den kongen.. persjonlighetsforstyrrelse kanskje.. Får litt assosiasjon med Gollum i LOTR med denne "oss" og "vårt" M Er det dette du vil si om du skulle føre klage om du møter Gud, Gud har da skapt oss alle, Gud elsker like høyt en med personlighetsforstyrrelse enn en uten, Gud ser ikke forskjell på stygg og pen, Gud ser ikke forskjell på folk står det skrevet, men det Han hater er de onde valgene i verden, de blir utført, men stor er Hans nåde om du skulle vende deg til Gud og si tilgi meg mine synder, og se nåde i meg, og tro på Ham, for Jesu død og oppstandelse var for alle, men når du tror, da vil lære å kjenne Hans grenseløse kjærlighet for deg. Tror de fleste troende og mange ikke-troende har spekulert i det som står i skapelsesberetningen, og mange åpenbaringer har jeg fått ved troen, men skal du gjøre skapelsen for menneske å forstå, må man gjøre den menneskelig, og vi kan bare skape ut av det som er skapt, Gud med Ord fra Hans munn har skapt det vi kan se idag, det kan ikke noe menneske gjøre og dermed vanskelig å forklare. Hvordan rekkefølgen av hva Han har skapt er vi ikke nødt å vite for å tro på Gud. Men det vi kan se er at vi er meget spesielle i forhold til alt det andre som er skapt. Paulus en apostel som tidligere var ekstremjøde på den tid Jesus levde klager ikke på dette, men er fullt overbevisst om at Kristus døde for våre synder, så vi kan finne nåde hos Gud. Gal 1.10-24 Prøver jeg nå å bli anerkjent av mennesker – eller av Gud? Vil jeg bare være mennesker til lags? Var det fremdeles mennesker jeg ville være til lags, da var jeg ikke Kristi tjener. 11 For jeg kunngjør for dere, søsken: Det evangeliet jeg har forkynt, er ikke menneskeverk. 12 Jeg har heller ikke mottatt eller lært det av noe menneske; nei, det var Jesus Kristus som åpenbarte seg for meg. 13 Dere har jo hørt hvordan jeg tidligere fór fram som jøde, hvor voldsomt jeg forfulgte Guds kirke og forsøkte å utrydde den. 14 Jeg gikk lenger i min jødedom enn mange jevnaldrende i mitt folk og brant enda sterkere av iver for overleveringene fra fedrene. 15 Men Gud, som utvalgte meg allerede i mors liv og kalte meg ved sin nåde, besluttet i sin godhet 16 å åpenbare sin Sønn for meg for at jeg skulle forkynne evangeliet om ham for folkeslagene. Da spurte jeg ikke noen av kjøtt og blod til råds. 17 Jeg dro heller ikke opp til Jerusalem, til dem som var apostler før meg. I stedet reiste jeg til Arabia og vendte siden tilbake til Damaskus. 18 Først tre år senere dro jeg opp til Jerusalem for å få vite mer av Kefas, og jeg ble hos ham i fjorten dager. 19 Noen annen av apostlene traff jeg ikke, unntatt Jakob, Herrens bror. 20 Gud vet at det jeg skriver her, ikke er løgn! 21 Så dro jeg til Syria og Kilikia. 22 Kristi menigheter i Judea kjente ikke meg personlig. 23 De hadde bare hørt at det ble sagt: Han som før forfulgte oss, forkynner nå selv den troen han prøvde å utrydde. 24 Og de lovpriste Gud på grunn av meg.
Midgard Skrevet 4. august 2006 #425 Skrevet 4. august 2006 Er det dette du vil si om du skulle føre klage om du møter Gud, Gud har da skapt oss alle, Gud elsker like høyt en med personlighetsforstyrrelse enn en uten, Gud ser ikke forskjell på stygg og pen, Gud ser ikke forskjell på folk står det skrevet, men det Han hater er de onde valgene i verden, de blir utført, men stor er Hans nåde om du skulle vende deg til Gud og si tilgi meg mine synder, og se nåde i meg, og tro på Ham, for Jesu død og oppstandelse var for alle, men når du tror, da vil lære å kjenne Hans grenseløse kjærlighet for deg. Hva eg kommer til å si om eg møter gud..... hmmm.. tja... ka med.. "måtte du brenne i helvete for å tillate all den fan-skapet vi ser i verden" Tror de fleste troende og mange ikke-troende har spekulert i det som står i skapelsesberetningen, og mange åpenbaringer har jeg fått ved troen, men skal du gjøre skapelsen for menneske å forstå, må man gjøre den menneskelig, og vi kan bare skape ut av det som er skapt, Gud med Ord fra Hans munn har skapt det vi kan se idag, det kan ikke noe menneske gjøre og dermed vanskelig å forklare. Hvordan rekkefølgen av hva Han har skapt er vi ikke nødt å vite for å tro på Gud. Men det vi kan se er at vi er meget spesielle i forhold til alt det andre som er skapt. ---Snipp Rekkefølgen er helt essensielt når noe skal inn i skolen som en vitenskaplelig teori likeverdig evolusjonsteorien. Om rekkefølgen ikkje spiller noen rolle, spiller ikkje skapelsesberetningen noen rolle. Eg syns alle er spesielle.. Fuglene (som kan fly).. fiskene (som kan puste under vann), bakteriene (som kan leve der ingen andre greier).. menneskene (som kan... ja va er det vi kan som er helt spesielt. Eg kan ikkje komme på noen ting, riktig nokk så er vi de mest intelligente av dyrene, men det er mange andre dyr som er ganske så smarte). Men ikkje mins syns et at virusene er de mest spesielle av alt. Du må gjerne se på deg selv som det mest fantstiske som finnes, men sammenlignet med et virus er du ekstremt dårlig "designet". Det er blitt spøkt med i it-kretser at windows er det største viruset av dæm alle. Men et klokt hode sa dette: "Viruses; They are running on most systems, their program code is fast, compact and efficient and they tend to become more sophisticated as they mature. Windows is not a virus, it is a bug" Analogen til mennesket er slående, vi blir gang på gang påminnet at vår store komplekse organiske kommer tapende ut mot et simplet virus.. Ikkje særlig imponerende. Det er mange andre ting jeg syns er fantstisk, noe som har svært lite med biologi og liv å gjøre. Det er bare fantastik at noen kilo med renset stein. (Uran). Skal ha så mye energi at det kan sprenge svære byer i fillebiter..
Gjest Gjest_Keiser James_* Skrevet 4. august 2006 #426 Skrevet 4. august 2006 Hva eg kommer til å si om eg møter gud..... hmmm.. tja... ka med.. "måtte du brenne i helvete for å tillate all den fan-skapet vi ser i verden" Rekkefølgen er helt essensielt når noe skal inn i skolen som en vitenskaplelig teori likeverdig evolusjonsteorien. Om rekkefølgen ikkje spiller noen rolle, spiller ikkje skapelsesberetningen noen rolle. ← Da vil jeg spør...Hva har du gjort for og forbedre verden ?...Kanskje du skal se hva mennesket gjør før du legger skyllen på andre..Men det er jo klart enklere og gi andre skyllen når det er mennesket som gjør skaden
Midgard Skrevet 7. august 2006 #427 Skrevet 7. august 2006 Da vil jeg spør...Hva har du gjort for og forbedre verden ?...Kanskje du skal se hva mennesket gjør før du legger skyllen på andre..Men det er jo klart enklere og gi andre skyllen når det er mennesket som gjør skaden ← Har eg gitt skylden over på noen ?? Hvor har du det i fra.. Det er svært lite et ynkelig lite menneske kan gjøre, men har eg hatt samme krefter som Gud, som kan avslutte alle fiendlighetene med en handbevegelse så er eg sikker på at eg ville gjord det. Men det e no meg da... At Gud ikkje har direkte skyld i dette, så har han midlene om evnen til å stoppe det.. dessverre gjør han ikkje et spøtt. Så om han finnes så mener eg at eg beretiget kan stille moralen hans i tvil..
Coronas Skrevet 13. august 2006 #428 Skrevet 13. august 2006 Sitter av og til å tenker.Er vi skapt av gud,eller stammer vi fra apene?? Så på "Det var en gang et menneske"som liten,og syns vel kanskje det virker mest logisk! Hva mener andre om dette? ← Snur på det, hvem har skapt gud?
Coronas Skrevet 13. august 2006 #429 Skrevet 13. august 2006 Hva med vitenskapen jo dette er et viktig fenomen som også er skapt av Gud. ← Tja, hvorfor skaper gud noe som kan bevise at han kanskje ikke finnes??
Gjest King James Skrevet 13. august 2006 #430 Skrevet 13. august 2006 Tja, hvorfor skaper gud noe som kan bevise at han kanskje ikke finnes?? ← Vist vitenskapen kan bevise at Gud ikke finnes. Da kan de også bevise hans eksistens. Så hvor er logiken din her egentlig ?
Coronas Skrevet 13. august 2006 #431 Skrevet 13. august 2006 Vist vitenskapen kan bevise at Gud ikke finnes. Da kan de også bevise hans eksistens. ← De som påstår at noe finnes må også legge fram bevis, som de ikke klarer. Ingen bønn som virker, helbredelse er bare en illusjon osv. Men til poenget. Om vitenskapen sier at det er ikke noe som tilsier at det finnes en gud, da kan man ikke si at han finnes. LOGISK Så hvor er logiken din her egentlig ? ← Hvor er logikken i gud? Hvorfor tror du på den guden du tror på, når det er så ufattelig mange å velge mellom? Alle sammen kan ikke ha skap den samme jorden.
Gjest King James Skrevet 13. august 2006 #432 Skrevet 13. august 2006 Hvorfor tror du på den guden ← Jeg tror ikke på Gud.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 13. august 2006 #433 Skrevet 13. august 2006 De som påstår at noe finnes må også legge fram bevis, som de ikke klarer. Ingen bønn som virker, helbredelse er bare en illusjon osv. Men til poenget. Om vitenskapen sier at det er ikke noe som tilsier at det finnes en gud, da kan man ikke si at han finnes. LOGISK Har personlige og nære opplevelser om at bønn og helbredese virker, så gjelder det for enhver og tro eller ikke. Ikke meningen å gi dere bange anelser eller vende om den tro dere så fast hadde, men Gud finnes for meg, og det manifisterer seg gjennom tro, og skjønner at Gud vil oss bare godt, at nåde er med oss, selv om vår straff er døden, så viser lyset at vi ikke skal leve i evig mørke når vi dør.
Coronas Skrevet 14. august 2006 #434 Skrevet 14. august 2006 Over her: Man kan ikke leve når man er død
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #435 Skrevet 14. august 2006 Over her: Man kan ikke leve når man er død ← tja det vet man vel ikke før etter man er død. Hvem vet kanskje er det liv etter vi dør kanskje er det bare en ovargang til et nytt liv,
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #436 Skrevet 17. august 2006 Når noen påstår at skaperberetningen i bibelen er den absolutte sannhet, er det da ikkje greit å påpeke selvmotsigelsene i den ? Vi gjør det bare for å hjelpe, en teori med logiske brister er ingen god teori og bør forkastes. Men tilbake til selve selvmotsigelsen.. 1.Mos.2,19 -> Mennesket før dyrene (Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha) 1.Mos.1:25-26 -> Dyrene før mennesket (25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden) Det kommer temmelig klart frem for meg at her er ikke rekkefølgen den samme. Og det trenger videregående kurs i bortforklaringer å mene noe annet.. Dessuten stusser eg litt på "...la oss skape mennesker i vårt bilde..." Hva i huleste betyr dette.. "..oss..vårt..." - Dette er jo flertall Det vil jo si at vi har med flere skapere å gjøre. Snakket Gud med andre Guder, eller prater han med dyrene som har nettopp har skapt. Vil han ha dyrene med på å lage mennesket. Huff og huff for en suppe.. M. Ps.. Se på denne linken, der tar de opp andre selvmotsigelser i Skapelsesberetningen (og det er en del) http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/by_book.html ← er det egentlig selvmotsigelse? det står jo "Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt" så står det "Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem." forme å skape er vel to forskjellige ting? bibelen forteller også helt klart at det var andre skapninger før menneskene. engler som mikael og lucifer. Så når det står oss og vårt siktes det til englene
KR-øst Skrevet 17. august 2006 #437 Skrevet 17. august 2006 Når noen påstår at skaperberetningen i bibelen er den absolutte sannhet, er det da ikkje greit å påpeke selvmotsigelsene i den ? Vi gjør det bare for å hjelpe, en teori med logiske brister er ingen god teori og bør forkastes. Men tilbake til selve selvmotsigelsen.. 1.Mos.2,19 -> Mennesket før dyrene (Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha) 1.Mos.1:25-26 -> Dyrene før mennesket (25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden) Det kommer temmelig klart frem for meg at her er ikke rekkefølgen den samme. Og det trenger videregående kurs i bortforklaringer å mene noe annet.. Dessuten stusser eg litt på "...la oss skape mennesker i vårt bilde..." Hva i huleste betyr dette.. "..oss..vårt..." - Dette er jo flertall Det vil jo si at vi har med flere skapere å gjøre. Snakket Gud med andre Guder, eller prater han med dyrene som har nettopp har skapt. Vil han ha dyrene med på å lage mennesket. Huff og huff for en suppe.. M. Ps.. Se på denne linken, der tar de opp andre selvmotsigelser i Skapelsesberetningen (og det er en del) http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/by_book.html ← Jeg har nevnt dette tidligere, men kan gjerne gjenta det. I min Bibel fra Norsk Bibel AS 1988 oversettelse står følgende i 1 Mos 2,19: Gud Herren hadde formet av jord alle markens dyr og alle himmelens fugler. Og han førte dem til til mennesket for å se hva han ville kalle dem. Det er tydelig at det her er en oversettelsesfeil i noen Bibler. Når det gjelder andre såkalte selvmotsigelser som du nevner, så har jeg studert en del av disse og kommentert de i en annen tråd. Jeg fant mye tull i denne linken. Når Gud sa: la oss, så skal du vite at vi har en treenig Gud: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Dessuten finnes det ifølge Bibelen, millioner med engler i himmelen. Hvorfor ikke prøve å forstå det som står i Bibelen? Ikke alt er like lett å forstå, men mesteparten kan leses og forstås som det står.
KR-øst Skrevet 17. august 2006 #438 Skrevet 17. august 2006 Har eg gitt skylden over på noen ?? Hvor har du det i fra.. Det er svært lite et ynkelig lite menneske kan gjøre, men har eg hatt samme krefter som Gud, som kan avslutte alle fiendlighetene med en handbevegelse så er eg sikker på at eg ville gjord det. Men det e no meg da... At Gud ikkje har direkte skyld i dette, så har han midlene om evnen til å stoppe det.. dessverre gjør han ikkje et spøtt. Så om han finnes så mener eg at eg beretiget kan stille moralen hans i tvil.. ← Jeg tror ikke du har tenkt hva konsekvensen ville bli av dine ønsker om en Gud som forhindret all den ondskap som menneskene har gjort gjennom tidene og fortsatt gjør i dag. Hvordan hadde det vært for deg og slavisk følge de 10 bud? Hvordan hadde det vært for deg og slavisk følge alle de oppfordringer som Jesus sa at var til beste for oss mennesker? Det hadde selvsagt vært det beste for alle, om vi frivillig ville følge disse mønstre, men hvis vi ikke likte det, ville vi da synes godt om Gud? Hvis du vil at noen skal like eller elske deg, ville det være det samme for deg om du måtte tvinge dem til det, eller om det var helt frivillig? Gud har gitt oss fri vilje, og derfor er det dessverre så mye elendighet, ondskap og smerte i verden. Hvis Gud skulle stanse dette, da ble vi alle som sombier uten egen vilje. Det hvert menneske gjør, det bør de selv ta skylden og følgene for. Men Gud har også gitt oss en mulighet til å slippe straffen for våre overtredelser, på dommens dag. Derfor ofret han sin sønn Jesus, som tok på seg all den skyld og elendighet som vi har begått gjennom livet, og led på korset for vår skyld. Det eneste vi trenger å gjøre, er å tro at han, Jesus er Guds sønn og la han bli Herre i våre liv. Hvis alle gjorde dette, ville det bli slutt på all elendighet i verden. Og vi ville alle være brødre og søstre.
KR-øst Skrevet 17. august 2006 #439 Skrevet 17. august 2006 De som påstår at noe finnes må også legge fram bevis, som de ikke klarer. Ingen bønn som virker, helbredelse er bare en illusjon osv. Men til poenget. Om vitenskapen sier at det er ikke noe som tilsier at det finnes en gud, da kan man ikke si at han finnes. LOGISK Hvor er logikken i gud? Hvorfor tror du på den guden du tror på, når det er så ufattelig mange å velge mellom? Alle sammen kan ikke ha skap den samme jorden. ← Din påstand er nok ikke helt korrekt. Når du påstår at du har vondt et sted, må du da legge fram bevis for at dette er riktig? Jeg har opplevd Gud mange ganger, men jeg har ingen muligheter til å legge fram beviser for dette. Men du påstår at bønn ikke virker, og at helbredelse bare er en illusjon. Etter din egen påstand så må du nå legge fram bevis for at dette er korrekt for at vi skal tro på deg.
punktom Skrevet 18. august 2006 #440 Skrevet 18. august 2006 (endret) Jeg har nevnt dette tidligere, men kan gjerne gjenta det. I min Bibel fra Norsk Bibel AS 1988 oversettelse står følgende i 1 Mos 2,19: Gud Herren hadde formet av jord alle markens dyr og alle himmelens fugler. Og han førte dem til til mennesket for å se hva han ville kalle dem. ← Bibel versjon 78/85 Mos1.1 "25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»" Først dyr så mennesker. Mos1 2:18 "Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha" Først mennesker, så dyr. 1930: Mos 1 "25 Og Gud gjorde de ville dyr, hvert efter sitt slag, og feet efter sitt slag og alt jordens kryp, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 26 Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. " Først dyr, så mennesker. Mos 1. 2.28"Og Gud Herren sa: Det er ikke godt at mennesket er alene; jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like. 19 Og Gud Herren hadde dannet av jorden alle dyr på marken og alle fugler under himmelen, og han ledet dem til mennesket for å se hvad han vilde kalle dem; og som mennesket kalte hver levende skapning, så skulde den hete." Først mennesker, så dyr. Så Krøst, du må lese 2.25-26 for å se selvmotsigelsen. Et sted blir mennesker skapt først, og et annet sted dyrene. Begge deler kan så klart ikke være riktig, og dermed kan ikke alt som står i Bibelen være sant. Dette skjønner nok du ogå. Endret 18. august 2006 av punktom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå