Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Memorangen skrev (22 minutter siden):

Du elsker fotball men du syns det er kjedelig når det er damer som spiller? Spesielt. Du liker å se på menn da, det er kanskje der det ligger. Jeg personlig spiller også litt fotball selv, har barn som spiller fotball, og syns det er gøyest å se på når barna mine spiller. Teknisk er det ikke noen forskjell på kvinner og menn i fotball. 

Damer spiller en annen type fotball, dvs de har prøver å spille mer som menn, men har ikke fysikk til det. Det er mer tekniske feil pga de prøver å slå for langt uten å ha både kraft og presisjon.  Ser at forståelsen ikke er så stor også,,bsre se på Norge på hvor lite Graham Hansen blir brukt, det vitner om hvor mye det skorter på det taktiske. 

Hvorfor blir det forskjell. Jenter ser mindre fotball, og det de ser er herrefotball så lærer ikke egen stil. Jeg merker det selv på egen 16-åring som nå kun spiller senior. Hun har spilt som en senior herrespiller i årevis, men taktisk forståelse rundt henne har vært svak. Hun trente jo med gutter når hun var yngre og fikk merke på hvor mye lavere nivå jentene fikk tilbud. Mindre teknikk, mindre tempo, mindre kvalitet på alt og ikke minst mindre krav og forventninger.  

Graham Hansen, Gaupset og fler måtte jo spille med gutta for å få riktig nivå. Gaupset spilte jo nasjonal G14.  

Ser vi til håndball så har kvinnehåndball profitert på å være ulik bombekastingen i herrehåndball. Vi får se teknikk, fart, kombinasjoner osv og mindre tekniske feil. Fotballlandslaget har altså ikke tilpasset seg banestørrelsen, ballstørrelsen osv. 

Anonymkode: 347eb...dee

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tror ikke de andre barna snakker om kampen?

Kjedelig å være den som ikke er inkludert, og i tillegg få kampen spoilet.

Anonymkode: 3cf0a...e83

Nei, her det ikke så mange som får lov til å sitte oppe å se kampen. Men det er mulig å se kampen før skolen starter, så da kan han være med i samtalen uansett 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Opptak er da virkelig ikke det samme

Anonymkode: 355b4...0e7

Når du er 12år, og du ser opptak før du møter resten av verden så tror jeg det går helt fint. Orker ikke ødelegge flere dager pga en natt. Har ikke barn som tar igjen tapt søvn. Her er vi oppe kl 5 uansett leggetid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har flere skoler oppfordret til at elever får se kampen

Og lagt opp til seinere start.

Noen skoler inviterer å elevene til skolen og viser på storskjerm og fri dagen etter hvis de møtter opp på kvelds tid

Anonymkode: 778c9...85a

Virkelig?

men nå består jo familier oftest av flere enn barnet som vil se kampen. Man skal på jobb, søsken skal i barnehagen.. hva er dette for noe? 
For en generasjon vi oppfostrer. Den dagen de ikke får prioritert «moro», hva skjer da? 

Tenker tilbake på dager jeg måtte lese til eksamen mens det var sol og gøy ute.. jeg sier ikke at det er direkte sammenlignbart , men å stadig tilrettelegge for fest , moro og umiddelbare lyster skjerper ikke skillsen til at noen ganger så må det gøye vike . 

ja kampen er ikke ofte men det er noe med at skole er viktig, ansvar mtp at hele familien skal utøve plikter er også noe 

Anonymkode: 525b6...7f3

Skrevet
Cera skrev (På 15.6.2026 den 8.19):

Jeg har en 12 år gammel fotballengasjert gutt som naturligvis er veldig opptatt av VM. Nå er det jo Norge-Irak onsdag kl 00 og han vil gjerne se. Ville dere latt ham? Skoledag dagen etter, men skjer jo ikke så mye denne uka. Jeg tenker i utgangspunktet nei, men er i tvil da det betyr så mye for ham. 

Selvfølgelig. De gjør lite på skolen nå. Og en 12 åring tåler å døgne en natt. Digger han fotball er det usunt å nekte han noe så stort. Hilsen ikke fotballfan

Anonymkode: 66f06...5b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Damer spiller en annen type fotball, dvs de har prøver å spille mer som menn, men har ikke fysikk til det. Det er mer tekniske feil pga de prøver å slå for langt uten å ha både kraft og presisjon.  Ser at forståelsen ikke er så stor også,,bsre se på Norge på hvor lite Graham Hansen blir brukt, det vitner om hvor mye det skorter på det taktiske. 

Hvorfor blir det forskjell. Jenter ser mindre fotball, og det de ser er herrefotball så lærer ikke egen stil. Jeg merker det selv på egen 16-åring som nå kun spiller senior. Hun har spilt som en senior herrespiller i årevis, men taktisk forståelse rundt henne har vært svak. Hun trente jo med gutter når hun var yngre og fikk merke på hvor mye lavere nivå jentene fikk tilbud. Mindre teknikk, mindre tempo, mindre kvalitet på alt og ikke minst mindre krav og forventninger.  

Graham Hansen, Gaupset og fler måtte jo spille med gutta for å få riktig nivå. Gaupset spilte jo nasjonal G14.  

Ser vi til håndball så har kvinnehåndball profitert på å være ulik bombekastingen i herrehåndball. Vi får se teknikk, fart, kombinasjoner osv og mindre tekniske feil. Fotballlandslaget har altså ikke tilpasset seg banestørrelsen, ballstørrelsen osv. 

Anonymkode: 347eb...dee

Det er jo trist om det er så dårlige kår for jentefotballen. Jeg deler ikke helt den erfaringen, men ser heldigvis at det er en del ting som har blitt mye bedre de siste årene. Synes det er trist at mange bare sier «damefotball er kjedelig», det hjelper ikke akkurat på holdningene. Og som den artikkelen fra nrk viser, man syns plutselig ikke det er så kjedelig når damene blir sladdet. Det er jo ganske betenkelig.

Skrevet

Husker forøvrig datteren min og jeg satt oppe om natta i et eller annet OL (jeg har gullfiskhukommelse) og så Andreas Thorkildsen og sandvolleyballgutta feks... Og hun husker det enda! Det er mer verdt enn litt søvn!

Anonymkode: 1b238...df2

• Liker 1
Skrevet

Jobber forøvrig på barneskole, her er det ingenting nyttig som skjer nå! Det er fotballkamper, utelek, rydding, sang osv... Så det er virkelig null stress....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en 16 åring. Og jeg har vært litt bekymra for hvor trøtt han skal bli dagen etterpå. Men skjønner at jeg er overhysterisk 🙈🙈

Anonymkode: 41dbf...c21

Det er ikke farlig å være litt trøtt! 

Anonymkode: dc38d...fde

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker forøvrig datteren min og jeg satt oppe om natta i et eller annet OL (jeg har gullfiskhukommelse) og så Andreas Thorkildsen og sandvolleyballgutta feks... Og hun husker det enda! Det er mer verdt enn litt søvn!

Kan det ha vært sen kveld, ikke natt. Thorkildsen slo jo gjennom med gull i Athen 2004, sen kveld. Vanvittig drama. Da han tok sitt 2 OL gull var jo det i Bejing og det skjedde på ettermiddagen norsk tid ihvertfall.

Endret av Blikket
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. De gjør lite på skolen nå. Og en 12 åring tåler å døgne en natt. Digger han fotball er det usunt å nekte han noe så stort. Hilsen ikke fotballfan

Anonymkode: 66f06...5b8

Amen.

Det gjøres lite viktig siste skoleuke, og en frisk tolvåring greier seg helt fint med tre timers søvn én natt.

Anonymkode: 1922f...9cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 12 år gammel fotballengasjert gutt som naturligvis er veldig opptatt av VM. Nå er det jo Norge-Irak onsdag kl 00 og han vil gjerne se. Ville dere latt ham? Skoledag dagen etter, men skjer jo ikke så mye denne uka. Jeg tenker i utgangspunktet nei, men er i tvil da det betyr så mye for ham. 

Mine skal se Norge-kampen før skolen :) 
Det er vår avtale. Opp 5:30, kaffe, frokost, norsk flagg ved Tv'n, så bli det kamp :D 

Samme kampen, samme utfall, selv noen timer senere. Og starter man sending i appen før man ikke høre NOE om det på forhånd bare vi lar mobilene våre ligge til etter kampen. 

Da kan vi få vå viktige søvn, også barna. Og vi er alle fullt oppdatert på kampen når vi går ut døra, som om vi så den i natt.

Skjønner ikke at det der er så vanskelig. Man kan fint se kampen uten å sitte opp hele natta. Ja, noen barn vil synes det er urettferdig at de ikke får sitte oppe hele natta, men hos oss er søvn høyt prioritert fordi jeg mener det er veldig viktig. VM eller ei, og særlig for barna som vokser og utvikler seg hver dag og natt. Finnes det en mulighet for å få både søvn og få med seg kampene, så gjør vi det. Den aller viktigste søvnen skjer ca midt på natta en gang, så det er mye mindre skadelig å stå opp 5:30, enn å sovne kl 03:00 etter VM fest. Da sover de fra 21 ca her i huset, og får faktisk omtrent det de skal med søvn, helt uten å gå glipp av en eneste ting som er viktig.

Mine er 8 og 10, så det er klart vi skal se! Men på morgenen.

Anonymkode: bebc1...206

• Nyttig 1
Skrevet
sommermor skrev (8 timer siden):

Men faktisk 22 år siden sist Norge var med i VM for menn.

Det er faktisk 28 år siden sist Norge var med i VM for menn

Anonymkode: be027...017

Skrevet

Hadde lett sagt ja til det!

Hilsen mamma til tre fotballungdommer

Anonymkode: 3c553...bb9

• Liker 1
Skrevet

Klart han må få se 

• Liker 1
Skrevet

Det er IKKE det samme å se kampen i opptak! Slutt å lure barna deres. 

Anonymkode: 2b23e...250

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virkelig?

men nå består jo familier oftest av flere enn barnet som vil se kampen. Man skal på jobb, søsken skal i barnehagen.. hva er dette for noe? 
For en generasjon vi oppfostrer. Den dagen de ikke får prioritert «moro», hva skjer da? 

Tenker tilbake på dager jeg måtte lese til eksamen mens det var sol og gøy ute.. jeg sier ikke at det er direkte sammenlignbart , men å stadig tilrettelegge for fest , moro og umiddelbare lyster skjerper ikke skillsen til at noen ganger så må det gøye vike . 

ja kampen er ikke ofte men det er noe med at skole er viktig, ansvar mtp at hele familien skal utøve plikter er også noe 

Synes oppdragelsen er slakkere nå enn før, men her drar du den langt. Man blir trøtt av å legge seg kl 03 å stå opp 6, man dør ikke av det, man endrer ikke karakter, men man får være med på noe som ikke har skjedd på nesten 30 år. Bygger da opp barn som klarer å være trøtt, stå opp og gå på skole. 

Fotball er verdens største sport. 

Anonymkode: 3089e...66d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virkelig?

Huttetu..

Anonymkode: 355b4...0e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virkelig?

Men skole siste uka i skoleåret er faktisk ikke så viktig. 

Her er timeplanen for min sønn:

Onsdag: Storsamling, tur 

Torsdag: VM-dag 

Fredag: valg (dvs tegne eller leke), show (?!) og roseseremoni. 

Noe han overlever helt fint med 4-5 timer søvn. 

Sover alle unger helt perfekt resten av året? Her har vi tilfeller hvor barnet plages med voksesmerter, og er våken i timesvis. Andre ganger har et kansellert fly gjort at vi ikke har kommet hjem før 02 på natta, natta før skoledag. 

Tungt dagen etter, men det går helt fint (for de fleste). Det er bare kosedager på skolen nå uansett. 

Anonymkode: d90f3...460

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...