Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Cera skrev (På 15.6.2026 den 8.19):

Jeg har en 12 år gammel fotballengasjert gutt som naturligvis er veldig opptatt av VM. Nå er det jo Norge-Irak onsdag kl 00 og han vil gjerne se. Ville dere latt ham? Skoledag dagen etter, men skjer jo ikke så mye denne uka. Jeg tenker i utgangspunktet nei, men er i tvil da det betyr så mye for ham. 

Jeg leste at han fikk lov til å se kampen, men jeg har lyst til å svare likevel.

Jeg tenker at det er god læring i dette!
"Du kan se kampen i natt, men du må likevel opp tidlig for å gå på skolen.  "Helt om natta, helt om dagen" er det et ordtak som sier.  Det betyr at du må gjøre pliktene dine om dagen, selv om det er andre ting som er morsommere å gjøre på kvelden og natta.  Det må vi voksne også gjøre"

Anonymkode: 1b679...11d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

11-åringen la seg halv 9, stod opp igjen 23.50 og fikk se kampen sammen med far i vår seng, vi har tv på rommet, jeg gikk å la meg på et annet soverom når jeg tok kveld - søvn er hellig for meg.

Tror de kosa seg og det var mange gutter i klassen som skulle se kampen, 5.klasse. 

Yolo, tenker jeg😇

Anonymkode: dc138...d0d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Av de som ikke vil gi barna så lite søvn for en fotballkamp, tipper jeg det er mange som har dratt dem tidlig opp når man skal til flyplassen og på ferie. 

Anonymkode: 8b9e7...550

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Håper 12-åringen koste seg med kamp.

Han koste seg så! 😍 Og det var faktisk ikke noe problem å komme seg opp imorges. Han kommer nok til å kjenne det senere, men det var veldig verdt det, når jeg så den entusiasmen! ☺️ 

• Liker 5
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
Cera skrev (Akkurat nå):

Han koste seg så! 😍 Og det var faktisk ikke noe problem å komme seg opp imorges. Han kommer nok til å kjenne det senere, men det var veldig verdt det, når jeg så den entusiasmen! ☺️ 

Fint å høre, det blir minner for livet. Ingen vet hvor lenge det blir til neste gang. Første VM-seier på 28 år, og Haalands første VM-mål var vårt første siden Rekdals berømte straffe. 

Min erfaring med lite søvn, både som barn og voksen, er at man ofte er mer våken etter få timers søvn enn etter mange, noe med at man ikke har rukket å nå den dypeste søvnen enda. Som du sier merker man det bedre utover dagen, men det spiller jo ingen rolle i lengden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jøss, så rart det er så store forskjeller. Her var det stor stemning da jeg leverte, ungene snakket om kampen og det var stort engasjement. 
Brukte 10 min på å vekke 7-åringen, men det er jo null problem. 

Anonymkode: c9acb...07b

Har helt samme opplevelse som deg. Her var det snakk om kamp både på meldinger om natta, på morgen og når de møttes, så dette var absolutt en "live" opplevelse som de vil huske hele livet. Det var blant en guttegjeng som ikke egentlig er fotballinteressert engang. Kompisene gikk å la seg rundt 19 og sov til 23, og la seg igjen 02. Var overhode ikke vanskelig å få opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøss, så rart det er så store forskjeller. Her var det stor stemning da jeg leverte, ungene snakket om kampen og det var stort engasjement. 
Brukte 10 min på å vekke 7-åringen, men det er jo null problem. 

Anonymkode: c9acb...07b

Vi i foreldregruppen snakket om det på avslutningen i går. Vi var stortsett helt enige om at det ble for sent. Vi er mange med pendler jobber og 10 minutter ekstra er ikke nødvendigvis tid vi kan bruke på vekking. Jeg har ikke flytende arbeidstider og må være på jobb til fastsatt tid.

Anonymkode: e066c...d5b

• Hjerte 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

Nopes, Ønsker at Kvinnefotball skal bli en ting derfor jeg i flere år har gått på kvinnefotball kamper

Så bra😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at han fikk lov til å se kampen, men jeg har lyst til å svare likevel.

Jeg tenker at det er god læring i dette!
"Du kan se kampen i natt, men du må likevel opp tidlig for å gå på skolen.  "Helt om natta, helt om dagen" er det et ordtak som sier.  Det betyr at du må gjøre pliktene dine om dagen, selv om det er andre ting som er morsommere å gjøre på kvelden og natta.  Det må vi voksne også gjøre"

Anonymkode: 1b679...11d

Det var nøyaktig det 14-åringen fikk beskjed om da hun prøvde seg på at hun kanskje bare kunne bli hjemme i dag 😄 (de døgnet, fire jenter som så to kamper her). De har aktivitetsdag i dag og klassen skal videre på telttur, men det tåler hun en gang hvert 28. år (hun kan ev. dra hjem på kvelden og sove). Senegalkampen får hun se på mobilen i senga (eller hos venner), da jobber jeg fortsatt, og så har jeg foreslått familietribunen på den lokale hallen for Norge-Frankrike for litt ekstra stemning. Kommer vi videre etter det er det uansett sommerferie.

Eldste datteren min husker fortsatt da jeg vekket henne for å se på den sjeldne røde månen for mange år siden. De beste minnene jeg har fra da jeg var liten var det som var utenom det vanlige. Husker vi hadde TV-skjerm i klasserommet for å se OL et år, husker pappa av og til tok meg med på kiosken midt i uka etter kveldsmat og kjøpte sjokolade, husker vi var på beversafari midt på natta en helg etc. Det er flest hverdager, og selvfølgelig er søvn viktig, men det er også viktig å ha felles minner.

Det sagt så tror jeg de minste barna også vil få fine minner med foreldrene om de står opp 0530 og ser kampen i opptak om de klarer å unngå spoiling.

Anonymkode: 954bc...e51

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var faktisk bare 2 på trinnet av 60 barn som fikk se kampen i natt. Vi andre beholdt fornuften. Jeg slet nok med å få opp min 11 åring i dag etter han la seg 21. Å hale og dra ungene opp om morgenen er ikke noe jeg har tid til.

Og på min 11 årings trinn var det 4 som ikke hadde sett, glemte de er 58 barn

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det en trøtt, men ekstremt fornøyd 7-åring som ble vekt 23:50 og sovnet rundt 02:15.

Vet det blir et stort tema på skolen i dag og mange av kompisene fikk også være oppe (det var en tom skolegård i morges, tydelig at mange leverte så sent som mulig).

Veldig glad vi lot ham være oppe (selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk).

Anonymkode: a3899...36d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, kidsa på 7 og 10 skal få se. De sitter oppe til kampen, ikke sjans til å legge dem før😅 vi er heller ikke superfotballfans, men det kommer til å være en snakkis på skolen og forhåpentligvis med fotballfest og pizza og godis så blir det et minne de husker😊

Anonymkode: 38702...431

Men hvorfor kan ikke det minnet skje med Frankrikekampen som starter kl 21?

Vi storkoste oss i sofaen på morgenen, glade og uthvilte og alle har en fin dag etterpå. Og jo, kampen var antagelig mer spennende for meg også da jeg klarte å holde øynene oppe heller enn å sovne på soafen like etter start... er ingen natterangler selv heller. Nå fikk jeg jo sette hele. Og barna fullt oppdaterte da de gikk ut døra for å treffe sine venner.

Anonymkode: bebc1...206

• Liker 1
Skrevet

Vi i foreldregruppen snakket om det på avslutningen i går. Vi var stortsett helt enige om at det ble for sent. Vi er mange med pendler jobber og 10 minutter ekstra er ikke nødvendigvis tid vi kan bruke på vekking. Jeg har ikke flytende arbeidstider og må være på jobb til fastsatt tid.

Mens på vår avslutning  (også i går) virket det som de fleste skulle se live. Og selv lærerene oppmuntret til det. Selv de for andre klasse (snakket ikke med de i første klasse)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 17.14):

Hadde selvfølgelig latt han få se. Min 8-åring sovner ikke før nærmere 22 så en 12-åring sovner vel ennå senere. Det er ekstremt sjelden Norge er i VM og det er lite fornuftig som skjer på skolen denne uka. 

Anonymkode: 6d11d...3de

Min 13 åring er I seng kl 21. Når han var 8, var han i seng kl 20. Barn og ungdommer trenger mye søvn. Urovekkende at så mange tar så lett på søvn. De unge i dag er første generasjon som blir dummere enn sine foreldre. Takk til skjerm og lite søvn! 

Men i tilfeller som dette får han selvfølgelig være våken om han har lyst å få det med seg. Er forskjell på daglig og en gang i skuddåret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 10.02):

Nei, tidlig opp dagen etter helt uaktuelt og jeg har større barn. Ikke blir de utenfor heller. Hvorfor lærer dere barna deres å holde andre utenfor fordi de ikke har deltatt eller sett det samme som deres barn? 
Er det slik når alle barna drikker alkohol som 14 år så må mine også? Eller om alle gutta går fotball så må den ene som ikke liker fotball gå på fotball? Hvorfor lærer dere barna deres dette?

Og nei, det er ikke siste gang vm i fotball er, det like mye oppstandelse av vanlig vm. Nordmenn digger utenlandsk fotball. 
Helse er mye viktigere. 

Anonymkode: 8cf25...649

Jeg er overhodet ikke sportsinteressert og aller minst fotball. Men hadde latt barnet mitt våkent og se hvis det var interessert. Det er ikke min jobb å diktere hva som er viktig eller ikke av enkelt-hendelser i deres oppvekst på dette nivået. 
De skal tross alt bli voksne mennesker og av og til tar man valg som gjør at man blir litt trøtt dagen derpå. Dessuten er fotball en ganske sunn interesse. 

Anonymkode: fe1aa...a0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste er altså litt eldre. Skulle se både Frankrike, Norge OG Argentina. Sov først etter skolen. Slappet av i stille stue mellom Frankrike og Norge kampene. Sov 45 min før Argentinakamp med dyne og pute i sofaen. Dro på skolen 0830. La seg igjen kl 14 og sover fortsatt. Etter middag trening og så legge seg etter Englandkampen. Det hadde blitt det samme om hadde vært 11.

Merkelig nok fungerer unger utmerket på Norway cup/Dana cup/Gothia cup med å legge seg sent/stå opp tidlig en uke, så forstår ikke at det reagereres så mye på siste skoleuka,

Anonymkode: 347eb...dee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Faytastic skrev (4 timer siden):

Min 13 åring er I seng kl 21. Når han var 8, var han i seng kl 20. Barn og ungdommer trenger mye søvn. Urovekkende at så mange tar så lett på søvn. De unge i dag er første generasjon som blir dummere enn sine foreldre. Takk til skjerm og lite søvn! 

Men i tilfeller som dette får han selvfølgelig være våken om han har lyst å få det med seg. Er forskjell på daglig og en gang i skuddåret. 

De fleste her sier jo akkurat det samme som deg,det er jo ikke snakk om hver dag.

Anonymkode: dc38d...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tentamen… imorgen? 🤣 vær så snill a. Enten så har du ikke barn, eller så har du ikke peiling. Det er ikke tentamen så sent 🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 3b6fa...107

Se litt forbi din egen nese. Skolen her har siste dag onsdag 24 juni. 

Anonymkode: cc1a9...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det var faktisk bare 2 på trinnet av 60 barn som fikk se kampen i natt. Vi andre beholdt fornuften. Jeg slet nok med å få opp min 11 åring i dag etter han la seg 21. Å hale og dra ungene opp om morgenen er ikke noe jeg har tid til.

ja jøss,særlig.Tipper de bare ikke sier noe til degog vel jeg tror neppe du har hørt med 60 barn heller

Anonymkode: 355b4...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

ja jøss,særlig.Tipper de bare ikke sier noe til degog vel jeg tror neppe du har hørt med 60 barn heller

Anonymkode: 355b4...0e7

Jeg har snakket med foreldrene i fotballgruppa, som er en veldig stor andel av trinnet. To stykker satt oppe, samme to var hjemme fra skolen i dag. Det går ann å ha andre meninger enn kg, heldigvis. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...