Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

HUFF, så slitsomt det må være å jobbe hos deg 😫

Anonymkode: 406e7...306

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er så surrealistisk å se hva dere tror om alle Norges arbeidsplasser. Hva om det er mer samlebåndbasert? Hvorfor virker det som at du tror at det er rapportskriving eller noe? Langt inne i en tankerekke du liksom. Kanskje det er du som bør tenke mer før du svarer.

Anonymkode: a1a5c...75d

Foreslår at du informerer mer om hva slags jobb dette er dersom du vil ha konstruktive svar. Alle her svarer ut ifra sine egne perspektiver og det er overvekt av folk som har jobber hvor det er fleksibelt, frihet og tillit fra leder. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis jeg hadde funnet ut at lederen min logga meg av journalsystemet to ganger på tampen av dagen hadde jeg mista det tror jeg. 😳

Om jeg går 10 min før en dag tar jeg det igjen. Eller ikke hvis lederen min er som deg da…

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har et par ansatte som bare avslutter uten at det er avklart/innvilget og dette er en arbeidsplass som har fullstendig oversikt over arbeidstiden til hver enkelt hver dag. Man kan ikke bare velge å avslutte når det er igjen et kvarter etc.

I går var det en som virket ganske fraværende. Jeg tok kontakt (ikke fordi personen virket fraværende, men for en jobbprat), som leder, det kommer opp som en svært synlig chat-melding som vises i systemet vi bruker. Ble enten ignorert eller så fulgte personen overhodet ikke med på skjermen. Satt åpenbart foran skjermen, det var aktivitet som jeg kunne følge med på. Jeg logget ut personen, i håp om at vedkommende ville våkne og se meldingen ved innlogging, men nei. Ventet noen minutter til etter innloggingen og logget ut personen igjen. Da logget ikke vedkommende inn igjen, men bare avsluttet. Jeg ringte, men fikk ikke svar.

Jeg tenker at dette bør registreres som et avvik. Vi registrerer til og med avvik hvis man jobber et par minutter for lite. Men jeg mistenker at det ikke blir registrert som avvik og det virker jo feil. Vurderer å nevne dette i en sammenheng hvor flere får det med seg, i håp om at noen sier at det er et åpenbart avvik, slik at personen som registrerer føler at her er det nesten ingen vei utenom.

Personen som evt registrerer dette viser egentlig altfor mye godvilje. Nå nylig var det en ansatt som ikke møtte på jobb pga skade. Jeg avklarte at vedkommende er sperret for bruk av egenmeldinger og nevnte sykmelding. Innvilget ikke fri. Hørte ikke noe mer fra den skadde den dagen og det kommer ingen sykmelding. Da tenker jeg jo at det bør registreres som udokumentert fravær, som vi bruker i forbindelse med sykdom/skade, eller at man rett og slett ikke møtte på jobb uten at det ble innvilget fri. Men personen som registrerer fraværet har bestemt seg for å registrere fraværet på en måte som er i samme kategori som at det personlige arbeidsutstyret er kaputt og ikke kan bli fikset i tide, eller at man for eksempel har vært i utlandet og så blir hjemreisen kansellert. Gjerne ting utenfor den ansattes kontroll.

Jeg tenker at du mangler de personlige egenskapene som er nødvendig for å være en god leder som får frem det beste i de ansatte. Sannsynligvis tynger du dem slik at de underprestererer.

Det er en jo en major fail i din egen jobbutførelse, som jeg tror det er mer konstruktivt for deg å fokusere på i fortsettelsen, enn denne overvåkingen av de ansatte.

Anonymkode: bdf57...316

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Foreslår at du informerer mer om hva slags jobb dette er dersom du vil ha konstruktive svar. Alle her svarer ut ifra sine egne perspektiver og det er overvekt av folk som har jobber hvor det er fleksibelt, frihet og tillit fra leder. 

Det er helt irrelevant. Man må seriøst slutte med å ta utgangspunkt i sin egen arbeidsplass eller tro at det finnes maks fem bransjer i dette landet.

Frøkenfryden skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg hadde funnet ut at lederen min logga meg av journalsystemet to ganger på tampen av dagen hadde jeg mista det tror jeg. 😳

Om jeg går 10 min før en dag tar jeg det igjen. Eller ikke hvis lederen min er som deg da…

Vedkommende kan ikke vite at det var en bevisst utlogging, den antakelsen må evt være basert på at personen leste meldingen min og bare valgte å ignorere.

Jeg fortalte dette til et par stykker på jobben i går, inkludert den som har siste ordet i mange tilfeller. Denne personen sa at neste gang slikt skjer kan jeg sperre brukeren sånn at det ikke er mulig å logge inn igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt irrelevant. Man må seriøst slutte med å ta utgangspunkt i sin egen arbeidsplass eller tro at det finnes maks fem bransjer i dette landet.

Vedkommende kan ikke vite at det var en bevisst utlogging, den antakelsen må evt være basert på at personen leste meldingen min og bare valgte å ignorere.

Jeg fortalte dette til et par stykker på jobben i går, inkludert den som har siste ordet i mange tilfeller. Denne personen sa at neste gang slikt skjer kan jeg sperre brukeren sånn at det ikke er mulig å logge inn igjen.

Om du har et problem med ein arbeidstaker må du ta det opp med denne, og vurdere om tillitsvalgt og HR bør være med. På en ryddig måte. Å styre med det her på KG og skravle med andre er i mine øyne mer uhørt enn å gå 15 min før. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke irrelevant, når det er så tydelig at det er mange som ikke klarer å sette seg inn i hva slags jobb det er som har denne type rammer. Jeg som har en ekstrem fri jobb med mye selvbestemmelse klarer ikke sette meg inn i det, det er jeg helt ærlig på, men også på at det hadde vært mye enklere om du forklarte at det handlet om en jobb innenfor sånn og slik, da ville nok svarene du får også kunne være mer relevante. 

Det siste du skriver kjenner jeg bare provoserer meg, hva er så viktig å snakke med vedkommende om at om du ikke får var på chat innen x minutter så sperrer du brukeren for innlogging? Det er så langt fra måten mange jobber på at jeg tror du ville være tjent med, og fått mer støtte i det du skriver om du kunne spesifisert bittelitt mer det du faktisk jobber med. 

Anonymkode: 349e5...506

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke irrelevant, når det er så tydelig at det er mange som ikke klarer å sette seg inn i hva slags jobb det er som har denne type rammer. Jeg som har en ekstrem fri jobb med mye selvbestemmelse klarer ikke sette meg inn i det, det er jeg helt ærlig på, men også på at det hadde vært mye enklere om du forklarte at det handlet om en jobb innenfor sånn og slik, da ville nok svarene du får også kunne være mer relevante. 

Det siste du skriver kjenner jeg bare provoserer meg, hva er så viktig å snakke med vedkommende om at om du ikke får var på chat innen x minutter så sperrer du brukeren for innlogging? Det er så langt fra måten mange jobber på at jeg tror du ville være tjent med, og fått mer støtte i det du skriver om du kunne spesifisert bittelitt mer det du faktisk jobber med. 

Anonymkode: 349e5...506

Man trenger ikke å sette seg inn i annet enn det jeg skriver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uten overvåking ville virksomheten blitt nedlagt for lengst btw, evt ville vi hatt et svært dårlig rykte, med svært dårlig kvalitet på arbeidet.

Det virker ikke som du leverer kvalitet selv. Dette er jo bare tull.

Hvis du vil snakke med noen så kontakter du dem på en ordentlig måte, du sitter ikke å logger dem ut av systemet gjentatte ganger, i håp om at de skal se chatten din.

Anonymkode: 996da...c1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (10 timer siden):

Hvordan fortelle at du er lederen fra helvete uten å faktisk skrive at du er lederen fra helvete…

Synes nå denne "lederen" skriver det ganske i klartekst 😅

Men er nok forhåpentligvis bare tull, jeg har vært borti mange svake ledere, men ingenting i nærheten av det som beskrives her.

Anonymkode: f5163...207

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
StrøkenFrøken skrev (22 timer siden):

Hva type arbeidssted er dette? Fabrikk? Innenfor hvilken næring?

Nå jobber jeg på kontor, men er glad ledelsen har såpass stor tillitt til oss at de ikke driver med den slags rapportering! Her kan vi komme og gå som vi vil så lenge vi gjør det vi skal og er med på møter. Ingen som bryr seg om du går kl 14 en dag eller stikker til tannlegen..ingenting som blir rapportert. Noen ganger jobber vi lengre en 7.5 timer og andre ganger mindre..så lenge vi legger inn timer vi jobber i prosjektene så er alt fint! Hadde aldri orket en arbeidshverdag hvor jeg blir micromanaged!

Dette funker jo bra så lenge alle leverer og det ikke finnes snev av latskap hos noen ansatte. Jeg har selv jobbet i et privat selskap med dårlig styring, der dette skeld fullstendig ut - frisørtimer midt på dagen, i tillegg til lange lønsjer - hele avdelinger som hadde hjemmekontor hver fredag.... Det endte med at selskapet gikk konkurs. Jeg tror det hadde gått bedre om alle hadde jobbet like mye, for å si det slik. 

Anonymkode: 55461...c60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det relevant hvilken bransje det er og hva slags arbeidsplass det er. Du starter denne tråden, og du sier at du tenker dette bør registreres som et avvik og at du vurderer å nevne dette i en annen sammenheng.

For å kunne gi noen form for tilbakemelding på det, og om det fremstår proporsjonalt, er vi jo nødt til å vite hva slags jobb dette er. Den praksisen du beskriver er kanskje utbredt i din bransje, men den er høyst uvanlig i de fleste jobber der arbeidstakerne har bikket åtte år, og da må vi nesten få vite hva slags sted dette her.

Såpass bør du forstå, tross at det etter ditt utsagn heller er alle andre her som er «enkle» og du som er enestående. 

I tillegg fremstår jo håndteringen, om så denne graden av overvåkning og detaljstyring er normal her, helt hjelpeløst uklok. Å logge noen ut på en måte som ikke gir dem noen som helst indikasjon på at det hele er villet er helt åpenbart elendig ledelse. Når du attpåtil går til Kvinneguiden for å drøfte fremgangsmåten er du jo tydelig usikker på egen kompetanse som leder, og det er naturlig for oss andre å anta at det er derfor du håndterer dette så dårlig. Det må du nesten tåle å høre, selv når du er såpass sart som du er.  

Anonymkode: cb3cb...53f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange som mister fatningen. Også litt gøy med de som gjetter på bransjer og til og med fornavn. Man tenker så ekstremt snevert. Vet ikke om det er en eneste sjel her som skjønner at visse typer arbeid må overvåkes, og man skjønner heller ikke hvor lett det kan være å stille opp for en prat i løpet av svært kort tid.

Hvis du mener at du ikke får relevante nok svar, så er ikke innlegget ditt formulert presist nok eller har nok informasjon.

Ønsker du en mer fruktbar debatt, så må du evne å fremlegge saken på en måte som gir oss et snev av mulighet for å vurdere dine handlinger på en nøytral måte. Hvis du ønsker at vi skal fantasere oss frem til et scenario hvor dine handlinger fremstår som rimelige så må man ha god fantasi. Da er det ikke veldig rart at folk ramler inn i et Orwellsk univers på bakgrunn av det du beskriver.

Anonymkode: 6e26a...81f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 11.53):

Jeg registrerer avvik stadig vekk, hvis man enten har jobbet for lite eller når noen bare avslutter uten at det er innvilget. I dette tilfellet har jeg i utgangspunktet ikke anledning til å registrere avvik, det må en annen gjøre.

Det gjør du nok, siden du melder avvik bare noen jobber et par minutter for lite... Driver du og registrerer hvor lang tid de bruker på do også? Og skriver avvik om ansatte er for lenge på do? Hva om ansatte reiser seg opp fra pulten og bruker noen minutter på å strekke seg og puste litt, se ut vinduet og ta en liten hjernepause? Er det også avvik, eller er det kun noen minutter på slutten av dagen som er avvik?

Hjelpe meg for en trasig arbeidsplass du skaper. Noen burde meldt avvik på deg og dine lederstrategier.

Anonymkode: 5a3b2...b82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det gjør du nok, siden du melder avvik bare noen jobber et par minutter for lite... Driver du og registrerer hvor lang tid de bruker på do også? Og skriver avvik om ansatte er for lenge på do? Hva om ansatte reiser seg opp fra pulten og bruker noen minutter på å strekke seg og puste litt, se ut vinduet og ta en liten hjernepause? Er det også avvik, eller er det kun noen minutter på slutten av dagen som er avvik?

Hjelpe meg for en trasig arbeidsplass du skaper. Noen burde meldt avvik på deg og dine lederstrategier.

Et par minutter for lite over lang tid blir ikke ubetydelig med tid. Og hva er "et par" minutter...

Anonymkode: 0d9bb...b84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et par minutter for lite over lang tid blir ikke ubetydelig med tid. Og hva er "et par" minutter...

Anonymkode: 0d9bb...b84

Har du lest tråden i det hele tatt? 

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden fikk meg til å bestemme meg for å ta helg :) Takk til min fantastiske arbeidsgiver som satser på resultatorientert og ikke transaksjonsbasert ledelse :) 

Anonymkode: 7a4b3...b4a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er er fornøyd med egen innsats og setter pris på positiv feedback, hva andre ansatte mener har mindre betydning så lenge jeg vet at jeg har gjort en god jobb.

Vi hadde en leder som deg en gang. HR var fornøyd, etter hvert var ikke styret fornøyd for produktiviteten gikk ned. Hvis man må sitte å vente på å få gå hjem, er det heller ingen som jobber overtid uten lønn for å ferdigstille oppgavene. 

Anonymkode: ccaa1...b22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 11.31):

Har et par ansatte som bare avslutter uten at det er avklart/innvilget og dette er en arbeidsplass som har fullstendig oversikt over arbeidstiden til hver enkelt hver dag. Man kan ikke bare velge å avslutte når det er igjen et kvarter etc.

I går var det en som virket ganske fraværende. Jeg tok kontakt (ikke fordi personen virket fraværende, men for en jobbprat), som leder, det kommer opp som en svært synlig chat-melding som vises i systemet vi bruker. Ble enten ignorert eller så fulgte personen overhodet ikke med på skjermen. Satt åpenbart foran skjermen, det var aktivitet som jeg kunne følge med på. Jeg logget ut personen, i håp om at vedkommende ville våkne og se meldingen ved innlogging, men nei. Ventet noen minutter til etter innloggingen og logget ut personen igjen. Da logget ikke vedkommende inn igjen, men bare avsluttet. Jeg ringte, men fikk ikke svar.

Jeg tenker at dette bør registreres som et avvik. Vi registrerer til og med avvik hvis man jobber et par minutter for lite. Men jeg mistenker at det ikke blir registrert som avvik og det virker jo feil. Vurderer å nevne dette i en sammenheng hvor flere får det med seg, i håp om at noen sier at det er et åpenbart avvik, slik at personen som registrerer føler at her er det nesten ingen vei utenom.

Personen som evt registrerer dette viser egentlig altfor mye godvilje. Nå nylig var det en ansatt som ikke møtte på jobb pga skade. Jeg avklarte at vedkommende er sperret for bruk av egenmeldinger og nevnte sykmelding. Innvilget ikke fri. Hørte ikke noe mer fra den skadde den dagen og det kommer ingen sykmelding. Da tenker jeg jo at det bør registreres som udokumentert fravær, som vi bruker i forbindelse med sykdom/skade, eller at man rett og slett ikke møtte på jobb uten at det ble innvilget fri. Men personen som registrerer fraværet har bestemt seg for å registrere fraværet på en måte som er i samme kategori som at det personlige arbeidsutstyret er kaputt og ikke kan bli fikset i tide, eller at man for eksempel har vært i utlandet og så blir hjemreisen kansellert. Gjerne ting utenfor den ansattes kontroll.

Er det ikke vanlig at folk har fleksitid, de avspaserer timer til overs, og slikt - at de fører det opp straks de vet i kalenderen som alle kan se? 

Hos oss er det slik at de med barn (uansett alder på barna) - og uavhengig av lederrolle eller ikke - så sender de en e-post til "alle": 

-"I dag skadet Raymond benet sitt på skolen, så tar hjemmekontor"

-"Muhamed må plutselig til tannlegen så går tidlig i dag"

...Og slikt? 

Anonymkode: 9df1b...a9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 11.31):

Hvis noen var på leting etter beskrivelsen av en rævva dårlig leder som er i grenseland/over grensa på hva som er lov å monitorere på jobb… Vær så god. Fyyy faen, TS. Du suger som menneske.

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...