Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et par ansatte som bare avslutter uten at det er avklart/innvilget og dette er en arbeidsplass som har fullstendig oversikt over arbeidstiden til hver enkelt hver dag. Man kan ikke bare velge å avslutte når det er igjen et kvarter etc.

I går var det en som virket ganske fraværende. Jeg tok kontakt (ikke fordi personen virket fraværende, men for en jobbprat), som leder, det kommer opp som en svært synlig chat-melding som vises i systemet vi bruker. Ble enten ignorert eller så fulgte personen overhodet ikke med på skjermen. Satt åpenbart foran skjermen, det var aktivitet som jeg kunne følge med på. Jeg logget ut personen, i håp om at vedkommende ville våkne og se meldingen ved innlogging, men nei. Ventet noen minutter til etter innloggingen og logget ut personen igjen. Da logget ikke vedkommende inn igjen, men bare avsluttet. Jeg ringte, men fikk ikke svar.

Jeg tenker at dette bør registreres som et avvik. Vi registrerer til og med avvik hvis man jobber et par minutter for lite. Men jeg mistenker at det ikke blir registrert som avvik og det virker jo feil. Vurderer å nevne dette i en sammenheng hvor flere får det med seg, i håp om at noen sier at det er et åpenbart avvik, slik at personen som registrerer føler at her er det nesten ingen vei utenom.

Personen som evt registrerer dette viser egentlig altfor mye godvilje. Nå nylig var det en ansatt som ikke møtte på jobb pga skade. Jeg avklarte at vedkommende er sperret for bruk av egenmeldinger og nevnte sykmelding. Innvilget ikke fri. Hørte ikke noe mer fra den skadde den dagen og det kommer ingen sykmelding. Da tenker jeg jo at det bør registreres som udokumentert fravær, som vi bruker i forbindelse med sykdom/skade, eller at man rett og slett ikke møtte på jobb uten at det ble innvilget fri. Men personen som registrerer fraværet har bestemt seg for å registrere fraværet på en måte som er i samme kategori som at det personlige arbeidsutstyret er kaputt og ikke kan bli fikset i tide, eller at man for eksempel har vært i utlandet og så blir hjemreisen kansellert. Gjerne ting utenfor den ansattes kontroll.

Anonymkode: a1a5c...75d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er verdens kjipeste leder. Hvor produktivt er det at du følger med på hva dine ansatte gjør dagen lang? 

Anonymkode: 385f7...6f8

• Liker 15
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er verdens kjipeste leder. Hvor produktivt er det at du følger med på hva dine ansatte gjør dagen lang? 

Anonymkode: 385f7...6f8

Fryktelig dumt å synse om dette når du ikke vet. Å følge med på de ansatte er en av mine hovedoppgaver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er helt på viddene. Dersom jeg hadde blitt uforklarlig kasta ut fra jobbsystemet to ganger med et kvarter igjen av arbeidsdagen hadde jeg antatt det var systemfeil og at jeg ikke ville fått gjort noe fornuftig de ti minuttene som var igjen etter ny innlogging. At personen brukte tid på å oppdage chatten betyr jo bare at den faktisk ikke satt og chattet, men kanskje jobbet med noe annet?

Det er faktisk heller ikke bare bare å få kontakt med fastlege på dagen. Det er faktisk skikkelig pes. Man burde heller bruke dagen på å komme til hektene, heller enn å henge over et overarbeidet legekontor. 

Hvilken verdi skaper du? 

Anonymkode: e5cb9...844

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer intenst jeg jobber, jo mindre følger jeg med på mas på chat. 

Anonymkode: f5163...207

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fryktelig dumt å synse om dette når du ikke vet. Å følge med på de ansatte er en av mine hovedoppgaver.

Håper du har lunsjpause nå.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Forresten burde du bruke lunsjpausen på positiv sosialisering heller enn å konspirere om dine kolleger  på nett. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har lunsjpause nå.

Det har hen sikkert, ellers må vi rapportere avvik 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glad jeg jobber på en arbeidsplass hvor vi har tillit til hverandre. Vi prioriterer heller ikke lønnskostnader på at noen skal sitte å overvåke oss andre, som om vi var barnehagebarn. 

Anonymkode: 89560...e6e

• Liker 5
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har et par ansatte som bare avslutter uten at det er avklart/innvilget og dette er en arbeidsplass som har fullstendig oversikt over arbeidstiden til hver enkelt hver dag. Man kan ikke bare velge å avslutte når det er igjen et kvarter etc.

I går var det en som virket ganske fraværende. Jeg tok kontakt (ikke fordi personen virket fraværende, men for en jobbprat), som leder, det kommer opp som en svært synlig chat-melding som vises i systemet vi bruker. Ble enten ignorert eller så fulgte personen overhodet ikke med på skjermen. Satt åpenbart foran skjermen, det var aktivitet som jeg kunne følge med på. Jeg logget ut personen, i håp om at vedkommende ville våkne og se meldingen ved innlogging, men nei. Ventet noen minutter til etter innloggingen og logget ut personen igjen. Da logget ikke vedkommende inn igjen, men bare avsluttet. Jeg ringte, men fikk ikke svar.

Jeg tenker at dette bør registreres som et avvik. Vi registrerer til og med avvik hvis man jobber et par minutter for lite. Men jeg mistenker at det ikke blir registrert som avvik og det virker jo feil. Vurderer å nevne dette i en sammenheng hvor flere får det med seg, i håp om at noen sier at det er et åpenbart avvik, slik at personen som registrerer føler at her er det nesten ingen vei utenom.

Personen som evt registrerer dette viser egentlig altfor mye godvilje. Nå nylig var det en ansatt som ikke møtte på jobb pga skade. Jeg avklarte at vedkommende er sperret for bruk av egenmeldinger og nevnte sykmelding. Innvilget ikke fri. Hørte ikke noe mer fra den skadde den dagen og det kommer ingen sykmelding. Da tenker jeg jo at det bør registreres som udokumentert fravær, som vi bruker i forbindelse med sykdom/skade, eller at man rett og slett ikke møtte på jobb uten at det ble innvilget fri. Men personen som registrerer fraværet har bestemt seg for å registrere fraværet på en måte som er i samme kategori som at det personlige arbeidsutstyret er kaputt og ikke kan bli fikset i tide, eller at man for eksempel har vært i utlandet og så blir hjemreisen kansellert. Gjerne ting utenfor den ansattes kontroll.

Er ikke dette noe burde ta med din leder eller ledelsen?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er fysisk på kontoret kan jeg godt være borte fra PCen fordi jeg snakker med en kollega f.eks. Du sier at du kunne følge med på hva hen gjorde, via skjermovervåking da eller ? Synes dette minner om micromanaging, og det er overhodet ikke bra for arbeidsmiljøet hvertfall 

Anonymkode: 2a2e7...996

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er helt på viddene. Dersom jeg hadde blitt uforklarlig kasta ut fra jobbsystemet to ganger med et kvarter igjen av arbeidsdagen hadde jeg antatt det var systemfeil og at jeg ikke ville fått gjort noe fornuftig de ti minuttene som var igjen etter ny innlogging. At personen brukte tid på å oppdage chatten betyr jo bare at den faktisk ikke satt og chattet, men kanskje jobbet med noe annet?

Det er faktisk heller ikke bare bare å få kontakt med fastlege på dagen. Det er faktisk skikkelig pes. Man burde heller bruke dagen på å komme til hektene, heller enn å henge over et overarbeidet legekontor. 

Hvilken verdi skaper du? 

Det kunne vært systemfeil, da skal man kontakte teknisk kontaktperson. Meg. Det var overhodet ikke rom for å bare avslutte.

Jeg vet ikke hvor lett det er for den skadde å skaffe sykmelding, men hovedproblemet var den manglende kommunikasjonen. Vedkommende var mest opptatt av at "jeg er ikke syk" og skjønner ikke at skade som hindrer deg i å jobbe går for det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Micro management er utrolig ødeleggende for bedrifter. Registrere avvik på to minutter, liksom. Og til og med basert på hvor ofte man følger med på chaten. Det var en annen tråd her der man diskuterte dette med å være grønn vs gul på Teams, men det er jo lett å manipulere om man absolutt vil. Dessuten er vel gjerne de samme som er veldig "synlige" på Teams de som  reker rundt tilsynelatende busy i gangene på jobb. Altså de som gjør minst.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres i hvert fall ut som sjefen fra helvete. 

Anonymkode: 85794...059

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Noodlepoodle81 skrev (3 minutter siden):

Er ikke dette noe burde ta med din leder eller ledelsen?

Kanskje, men ikke nødvendigvis. Holder mulighetens å bare nevne situasjonen i plenum, med andre ledere, og håpe at personen som registrerer skjønner dette.

Jeg kommer nok ikke til å si noe særlig om at registreringen "ofte" er feil, i hvert fall ikke når den personen er tilstede.

Skrevet

Kanskje, men ikke nødvendigvis. Holder mulighetens å bare nevne situasjonen i plenum, med andre ledere, og håpe at personen som registrerer skjønner dette.

Jeg kommer nok ikke til å si noe særlig om at registreringen "ofte" er feil, i hvert fall ikke når den personen er tilstede.

Men har dere ikke rutiner for hva du skal gjøre om du oppdager avvik? 

AnonymBruker
Skrevet

Råtten sjef! For det er det du er; en SJEF.. Ingen leder. Er glad jeg ikke jobber for deg!

Anonymkode: 38b64...d52

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva slags jobber eller sektor er dette? Spør av nysgjerrighet da jeg aldri har hørt om mennesker som blir så overvåket på jobb at to minutter utgjør avvik. Kjenner jeg blir mer og mer glad i fleksitiden min jo mer jeg hører fra andre. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kunne vært systemfeil, da skal man kontakte teknisk kontaktperson. Meg. Det var overhodet ikke rom for å bare avslutte.

Jeg vet ikke hvor lett det er for den skadde å skaffe sykmelding, men hovedproblemet var den manglende kommunikasjonen. Vedkommende var mest opptatt av at "jeg er ikke syk" og skjønner ikke at skade som hindrer deg i å jobbe går for det samme.

Jeg kjenner ingen som gidder å kontakte teknisk for en systemfeil når det bare er få minutter igjen av arbeidsdagen, det er i mitt hode morgendagens problem 

Anonymkode: 2a2e7...996

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Noodlepoodle81 skrev (3 minutter siden):

Men har dere ikke rutiner for hva du skal gjøre om du oppdager avvik? 

Jeg registrerer avvik stadig vekk, hvis man enten har jobbet for lite eller når noen bare avslutter uten at det er innvilget. I dette tilfellet har jeg i utgangspunktet ikke anledning til å registrere avvik, det må en annen gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...