Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kropp på vei inn i full hormoner.. Chill dame chill@

Anonymkode: 874e2...e20

Og da er de fritatt alt av ansvar, mens de samtidig skal vartes opp? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en gutt som har det veldig vanskelig og ikke ønsker å møte klassekamerater. Hadde blitt veldig bekymret.

Anonymkode: a24ac...131

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (18 timer siden):

Spiller ingen rolle - vi låser ikke dører og nekter å åpne de på ett døgn. Da blir man uten dør. Hva du mener om det er revnende likegyldig for min del

Det handler ikke om hva jeg mener, men handlingen i seg selv.

Anonymkode: ae45b...715

AnonymBruker
Skrevet
Miss91 skrev (20 minutter siden):

Og da er de fritatt alt av ansvar, mens de samtidig skal vartes opp? 

Her på kg er de det, samtidig som de skal flytte for seg selv når de er 15 år, håndtere mat, økonomi, renhold helt selv. 
Du skal fremdeles godta at mat kastes rundt i rommet og at barnet nekter å låse opp en dør mår du prøver å snakke med de.

Anonymkode: 50674...109

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Når en forelders fokus er på at DE får SIN feiring øldelagt fordi barnet tydelig viser at det har noe som plager en er det vel på tide å se innover først og så regulere seg selv slik at man kan hjelpe barnet sitt ha en god dag tenker jeg.. 

Anonymkode: 4e1f2...648

Ikke sant? TS satte seg ikke ned med barnet for å finne ut hva som eventuelt plager ham, men begynte å kjefte og presse. 

Anonymkode: f47b8...3ba

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ødela 17.mai for seg selv, du ødela 17. mai for deg selv med å mase og vente.

"Jeg går nå, ring meg når du er der så vi kan møtes" og så skulle du gått når du ønsket. En på 12 er stor nok til å ta ansvar for egen handling i dette tilfellet.

Anonymkode: 28567...ebb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden her, og det er kanskje et spørsmål litt på siden, men jeg spør likevel. Jeg har ikke barn, så vet derfor ikke svaret. Er det ikke lenger obligatorisk oppmøte for barn i skolealder å møte opp for å gå i 17.mai tog? Jeg er "bare" 35 år, men da jeg var på den alderen, så kunne vi ikke bare være hjemme fordi vi ville det. Dukka man ikke opp til 17.mai, (f.eks at man ble syk) så måtte man i hvert fall gi beskjed til lærer. 

Jeg var overhodet ikke noe glad i 17.mai, men det var ikke snakk om å kunne være hjemme fordi vi ikke ville. 

Som sagt, beklager om det er litt på siden, men det virker som om det er mer valgfritt i dag enn det var tidligere? Baserer det på andre ting jeg også har sett/hørt eller lest.

Anonymkode: f9d39...916

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c6a47...720

Det er noe som plager gutten. Rart fokus at du sier han ødela 17 mai. Han gjorde ikke dette på pur faen for å være slem mot deg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden her, og det er kanskje et spørsmål litt på siden, men jeg spør likevel. Jeg har ikke barn, så vet derfor ikke svaret. Er det ikke lenger obligatorisk oppmøte for barn i skolealder å møte opp for å gå i 17.mai tog? Jeg er "bare" 35 år, men da jeg var på den alderen, så kunne vi ikke bare være hjemme fordi vi ville det. Dukka man ikke opp til 17.mai, (f.eks at man ble syk) så måtte man i hvert fall gi beskjed til lærer. 

Jeg var overhodet ikke noe glad i 17.mai, men det var ikke snakk om å kunne være hjemme fordi vi ikke ville. 

Som sagt, beklager om det er litt på siden, men det virker som om det er mer valgfritt i dag enn det var tidligere? Baserer det på andre ting jeg også har sett/hørt eller lest.

Det er ikke obligatorisk nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dessverre, så om en 10-20 års tid har vi ingen barnetog og vår særegne måte å feire 17 mai på. 
I dag bestemmer barna, og det er tortur for Norske barn å gå i tog. 
Sier litt om egotrippen til foreldre, de forstår ikke hva vi feirer. 
Jeg håper samtidig som ingen tar ansvar for feiringen videre fremover at det heller ikke blir en fridag. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vet selv best om dette er noe helt ekstraordinært eller om dette er et vanlig mønster ved «store» anledninger. Det spiller en rolle for hvordan du håndterer det tenker jeg. Hvis dette er noe helt ekstraordinært og du tror at noe kan ha skjedd på skolen eller i vennegjengen må du prøve å få i gang en samtale om det. Men da uten å nevne 17-maifeiringen og at du ble skuffet over det, for det er ikke viktig her. 

Anonymkode: 3110e...93c

Skrevet
Kvalitet skrev (21 timer siden):

Dette høres jo veldig spesielt ut. Ikke nødvendigvis at han ikke vil gå i tog, men at han låser rommet kvelden før, ikke svarer og nekter å komme ut. Høres ut som et barn som har overtatt styringen i huset. Har han en diagnose  kanskje? 

Jeg tenker han kanskje blir mobbet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan det ikke være noe obligatorisk oppmøte på en offentlig fridag. Det er en fridag. Mine barn går i tog frivillig, men plikt er det ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dessverre, så om en 10-20 års tid har vi ingen barnetog og vår særegne måte å feire 17 mai på. 
I dag bestemmer barna, og det er tortur for Norske barn å gå i tog. 
Sier litt om egotrippen til foreldre, de forstår ikke hva vi feirer. 
Jeg håper samtidig som ingen tar ansvar for feiringen videre fremover at det heller ikke blir en fridag. 

Hvorfor går ikke voksne i tog, da? Man kan fortsatt ha tog, med korps, barn, voksne osv som ØNSKER å gå i tog. Så må du huske at Norge er et drittvær-land, og at det ofte er veldig kaldt og vått å være ute hele dagen i finklær. Fryser man og blir våt, så blir man ikke så glad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke lenger obligatorisk oppmøte for barn i skolealder å møte opp for å gå i 17.mai tog? Jeg er "bare" 35 år, men da jeg var på den alderen, så kunne vi ikke bare være hjemme fordi vi ville det. Dukka man ikke opp til 17.mai, (f.eks at man ble syk) så måtte man i hvert fall gi beskjed til lærer. 

Lærere går ikke lenger i toget på 17.mai, kun foreldre. Det er ingen til å ta fravær. 

Anonymkode: 3ea10...943

AnonymBruker
Skrevet

Når du skriver om sønnen din, så er fokuset på hva han gjør feil, og hvordan det føles for deg. Du blir sint. Du blir ikke respektert. Din 17. mai blir ødelagt. 

Nå mener jeg på ingen måte at man skal akseptere den type oppførsel som du beskriver, men jeg tror du må ta noen skritt tilbake, puste med magen, og finne en ny måte å møte barnet på. Det er du som er den voksne i situasjonen. Når kommunikasjonen ikke fungerer, er det din jobb å gjøre noe med det. Du kan ikke legge ansvaret for kommunikadjonssvikten på skuldrene til et 12 år gammelt barn. Husk at adferd også er kommunikasjon. Et barn som oppfører seg slik du beskriver har det ikke godt. Det er din jobb å finne ut hva som er i veien. Det klarer du ikke hvis du fortsetter å kjefte og disiplinere. Akuratt nå trenger barnet ditt å oppleve at mamma er der. Art mamma er glad i ham og stiller opp for ham. Så akuratt nå ville jeg latt rot være rot. Tilby en klem. Lag noe godt å spise, få igang en samtale uten å være sint, uten kritikk. Finn ut hva som plager ham, og lag en plan for hvordan du kan hjelpe ham ned det.

Etterpå kan du ta tak i adferden og ryddingen. Gjør det også som en samtale. Fortell at du forstår at det er lett å oppføre seg dårlig hvis man ikke har det bra, og prøv å komme fram til andre måter å takle det på. Spør ham om han kan komme på noe annet han kan gjøre dersom han har det på den måten senere. Hvis han ikke kommer på noe kan du gi ham noen alternativer (f.eks. snakke om det, skrive en melding hvis det er vanskelig å si rett ut, snakke med noen andre enn deg, hvis det er vanskelig å snakke med deg o.l.) Når det gjelder rotet: Du kommer nok ikke så langt hvis du bare forteller ham hvordan ting skal være. Da kan det fort føles som du trer masse greier ned over hodet på ham. Snakk sammen om hvordan dere vil ha det hjemme, snakk sammen om hva som skal til for å oppnå det, og avtal hvem som tar ansvar for hva. Vær forberedt på at det kommet til å skli ut igjen, det gjør det for de aller aller fleste tenåringer. Når det sklir ut trenger du ikke kjefte. Minn ham på samtalen, og be ham om å følge sin del av avtalen.

Anonymkode: 8294b...dfd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor går ikke voksne i tog, da? Man kan fortsatt ha tog, med korps, barn, voksne osv som ØNSKER å gå i tog. Så må du huske at Norge er et drittvær-land, og at det ofte er veldig kaldt og vått å være ute hele dagen i finklær. Fryser man og blir våt, så blir man ikke så glad.

Mange voksne går i tog, ser på tog mm. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange voksne går i tog, ser på tog mm. 

Så da vil ikke toget forsvinne, da. Hva er problemet med at enkelte barn som av diverse grunner ikke kan/vil gå i tog, slipper? Må ALT være tvang i dette landet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi vi er et land der barn inkluderes og er symbolet på vår feiring og ikke et land som feires med militæret og barn som settes til side. 
Det finnes heldigvis klær i Norge, gå i tog er barnas plikt i demokratiet vårt, å stemme ved valg er vår voksene plikt i demokratiet vårt. ( selv om jeg mer eller mindre har gått med barna mine i tog alle år)
Dette handler om å ta vare på demokratiet vårt, friheten, mange barn vil bytte med norske barn på flekken. Gå i gatene å vinke med det norske flagget er et privilegium, men det er så mange år siden friheten vår ble tatt fra oss at i dag tror vi det å vinke med et flagg, bevege seg noen km er tortur for et barn. 
Det er historieløst dessverre, og viser hvor kulturen vår beveger seg i retning av først meg selv og så meg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da vil ikke toget forsvinne, da. Hva er problemet med at enkelte barn som av diverse grunner ikke kan/vil gå i tog, slipper? Må ALT være tvang i dette landet?

Fordi de enkelte barn blir flere og flere av. Forstår du ikke dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...