AnonymBruker Skrevet 18. mai #141 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi er et land der barn inkluderes og er symbolet på vår feiring og ikke et land som feires med militæret og barn som settes til side. Det finnes heldigvis klær i Norge, gå i tog er barnas plikt i demokratiet vårt, å stemme ved valg er vår voksene plikt i demokratiet vårt. ( selv om jeg mer eller mindre har gått med barna mine i tog alle år) Dette handler om å ta vare på demokratiet vårt, friheten, mange barn vil bytte med norske barn på flekken. Gå i gatene å vinke med det norske flagget er et privilegium, men det er så mange år siden friheten vår ble tatt fra oss at i dag tror vi det å vinke med et flagg, bevege seg noen km er tortur for et barn. Det er historieløst dessverre, og viser hvor kulturen vår beveger seg i retning av først meg selv og så meg selv. Anonymkode: 50674...109 Selvfølgelig er det ingen PLIKT til å gå i tog. Mange land har nasjonaldager og har hatt utfordringer mht. frihet, for eksempel Finland, men ingen andre land enn Norge har en plikt for barn å traske rundt i 5 grader og sludd i finklær. Vi feirer FRIHET, som er da det motsatte av tvang. Anonymkode: f47b8...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #142 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi de enkelte barn blir flere og flere av. Forstår du ikke dette? Anonymkode: 50674...109 Fordi skoler ikke gjør noe med mobbing, de melder gjerne foreldre til barnevernet hvis foreldre fortsetter å "mase" om at skolen må gjennomføre tiltak mot mobbing. Anonymkode: f47b8...3ba
AnonymBruker Skrevet 18. mai #143 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi de enkelte barn blir flere og flere av. Forstår du ikke dette? Anonymkode: 50674...109 Så da er det riktig at vi feirer friheten vår med å tvinge barn som ikke ønsker det til å gå i tog? Synes du virkelig tvang om å gå i tog er verdig feiring av frihet? Hva er egentlig frihet, hvis det ikke er å slippe tvang? Anonymkode: 8294b...dfd 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #144 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det ingen PLIKT til å gå i tog. Mange land har nasjonaldager og har hatt utfordringer mht. frihet, for eksempel Finland, men ingen andre land enn Norge har en plikt for barn å traske rundt i 5 grader og sludd i finklær. Vi feirer FRIHET, som er da det motsatte av tvang. Anonymkode: f47b8...3ba Derfor er Norge unikt, i mange land er ikke nasjonaldagen heller en fridag. Jo det er en PLIIKTfor barn, det er en plikt at voksne lærer barn om vår nasjonaldag og hva et demokrati er. Anonymkode: 50674...109 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #145 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi skoler ikke gjør noe med mobbing, de melder gjerne foreldre til barnevernet hvis foreldre fortsetter å "mase" om at skolen må gjennomføre tiltak mot mobbing. Anonymkode: f47b8...3ba Det er ofte de barna som mobber som uteblir fra tog, det henger med oppdragelsen. Snakker av erfaring etter å være den ene eller en av to som går i toget med barna på 17 mai. Anonymkode: 50674...109 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #146 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da er det riktig at vi feirer friheten vår med å tvinge barn som ikke ønsker det til å gå i tog? Synes du virkelig tvang om å gå i tog er verdig feiring av frihet? Hva er egentlig frihet, hvis det ikke er å slippe tvang? Anonymkode: 8294b...dfd Ja, det synes jeg. Vi kan slutte å feire 17 mai, bare la det være en del av vanlig dag. Det følger med plikter å bo i er demokrati. Anonymkode: 50674...109 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #147 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Derfor er Norge unikt, i mange land er ikke nasjonaldagen heller en fridag. Jo det er en PLIIKTfor barn, det er en plikt at voksne lærer barn om vår nasjonaldag og hva et demokrati er. Anonymkode: 50674...109 Ja da, vi er så unike i hele verden, ja. "Det er Norge som er bra, det er Norge som er best". Vi er ikke unike. Vi er et helt vanlig land, med gode velferdsordninger, dumme politikere, høyt lønnsnivå og utgiftsnivå, spesiell natur, aktive mennesker osv. Demokrati handler om frihet. 17. mai er en offentlig fridag, det har demokratisk valgte politikere bestemt. Når demokratisk valgte politikere har bestemt at det er en offentlig fridag, er man FRI. Hvis det skal være en plikt for barn til å delta i en aktivitet på offentlig fridag, må dette være lovfestet - slik det er med alle plikter i et DEMOKRATISK land. Anonymkode: f47b8...3ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #148 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det synes jeg. Vi kan slutte å feire 17 mai, bare la det være en del av vanlig dag. Det følger med plikter å bo i er demokrati. Anonymkode: 50674...109 Og disse pliktene følger av lover og forskrifter. I hvilken lov eller forskrift står det at det er plikt for barn å gå i tog? Anonymkode: f47b8...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #149 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det synes jeg. Vi kan slutte å feire 17 mai, bare la det være en del av vanlig dag. Det følger med plikter å bo i er demokrati. Anonymkode: 50674...109 Hva er egentlig frihet, hvis det ikke er fravær av tvang? Anonymkode: 8294b...dfd 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #150 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja da, vi er så unike i hele verden, ja. "Det er Norge som er bra, det er Norge som er best". Vi er ikke unike. Vi er et helt vanlig land, med gode velferdsordninger, dumme politikere, høyt lønnsnivå og utgiftsnivå, spesiell natur, aktive mennesker osv. Demokrati handler om frihet. 17. mai er en offentlig fridag, det har demokratisk valgte politikere bestemt. Når demokratisk valgte politikere har bestemt at det er en offentlig fridag, er man FRI. Hvis det skal være en plikt for barn til å delta i en aktivitet på offentlig fridag, må dette være lovfestet - slik det er med alle plikter i et DEMOKRATISK land. Anonymkode: f47b8...3ba La oss heller få diktator, eller verste fall krig. Mye bedre enn at barn blir torturert for å gå i barnetog for å feire vår frihet. Om du er misfornøyd med landet ditt går det å dra andre steder, men vet du mange ville byttet med oss på flekken. Er du ikke fornøyd med politikere stem blankt, da viser du din misnøye. Dette innlegget er perfekt ekspert på hvor egoistiske mange i Norge har blitt og hvor naive vi er til å ta denne friheten for gitt. Anonymkode: 50674...109
AnonymBruker Skrevet 18. mai #151 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og disse pliktene følger av lover og forskrifter. I hvilken lov eller forskrift står det at det er plikt for barn å gå i tog? Anonymkode: f47b8...3ba Må du ha en lov for å forstå plikter som følger med et demokrati? Anonymkode: 50674...109
AnonymBruker Skrevet 18. mai #152 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La oss heller få diktator, eller verste fall krig. Mye bedre enn at barn blir torturert for å gå i barnetog for å feire vår frihet. Om du er misfornøyd med landet ditt går det å dra andre steder, men vet du mange ville byttet med oss på flekken. Er du ikke fornøyd med politikere stem blankt, da viser du din misnøye. Dette innlegget er perfekt ekspert på hvor egoistiske mange i Norge har blitt og hvor naive vi er til å ta denne friheten for gitt. Anonymkode: 50674...109 Jeg stemmer. Jeg følger lover og forskrifter, og plikter som er fastsatt der. Jeg føler ikke "plikter" som en ukjent person på Internett mener jeg har. Jobb for å få en lovbestemmelse der det står at barn har plikt til å delta i en bestemt aktivitet på en offentlig fridag. Anonymkode: f47b8...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #153 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må du ha en lov for å forstå plikter som følger med et demokrati? Anonymkode: 50674...109 Alle plikter som følger av demokrati, står i lover og forskrifter. Det er det demokratiet er. Man velger politikere som vedtar lover, som vi da følger. Anonymkode: f47b8...3ba
AnonymBruker Skrevet 18. mai #154 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er egentlig frihet, hvis det ikke er fravær av tvang? Anonymkode: 8294b...dfd Du har frihet 364 andre dager, 17 mai feirer vi at vi få ha denne friheten 364 andre dager. Vanskelig? Hvor var du i historie timene, forstod du ikke hvor sårbart et demokrati er når befolkningen ikke tar vare på det? Anonymkode: 50674...109
AnonymBruker Skrevet 18. mai #155 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg stemmer. Jeg følger lover og forskrifter, og plikter som er fastsatt der. Jeg føler ikke "plikter" som en ukjent person på Internett mener jeg har. Jobb for å få en lovbestemmelse der det står at barn har plikt til å delta i en bestemt aktivitet på en offentlig fridag. Anonymkode: f47b8...3ba Så bra du stemmer, så får vi håpe barnetog blir obligatorisk igjen slik at vi faktisk beholder vår feiring. Anonymkode: 50674...109
AnonymBruker Skrevet 18. mai #156 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle plikter som følger av demokrati, står i lover og forskrifter. Det er det demokratiet er. Man velger politikere som vedtar lover, som vi da følger. Anonymkode: f47b8...3ba Ingen lov at vi må stemme, men det er en plikt. Du ønsker diktatur der du blir fortalt alt du skal gjøre, for om det ikke skjer så følger du ikke pliktene. Gratulerer! Anonymkode: 50674...109
AnonymBruker Skrevet 18. mai #157 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har frihet 364 andre dager, 17 mai feirer vi at vi få ha denne friheten 364 andre dager. Vanskelig? Hvor var du i historie timene, forstod du ikke hvor sårbart et demokrati er når befolkningen ikke tar vare på det? Anonymkode: 50674...109 Jeg var tilstede i historietimene. Etter min mening er det fulstendig tonedøvt å ønske at frihet skal feires med tvang! Heldigvis har jeg frihet 17. mai også, på lik linje med deg. Jeg har frihet til å velge om jeg vil gå i tog eller ikke, om jeg vil finne en annen måte å feire på, eller til og med om jeg vil velge å ikke feire i det hele tatt. Det er det som er frihet. De som ønsker å gå i tog, går i tog. De som ikke ønsker å gå i tog lar vær. Hvis tradisjonen med tog til slutt dør ut, så betyr ikke det at demokratiet vårt bryter sammen. Toget er en feiring, ingen av våre demokratiske prosesser er avhengig av at folk går i tog. Fårstår ikke du at tvang ikke hører hjemme i et demokrati? Anonymkode: 8294b...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #158 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi feirer FRIHET. Sønnen din har sikkert en grunn til at han reagerer så sterkt. Mobbing osv. Hvorfor driver du med kjefting og tvang? En nasjonaldag skal være hyggelig og glad. Ikke kjefting, smell og tvang. Anonymkode: f47b8...3ba Nei, vi feirer ikke frihet. Vi feirer at grunnloven ble skrevet. Norge var fremdeles under svensk konge frem til 5. juni 1905. Anonymkode: 58d93...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #159 Skrevet 18. mai Spørsmålet mitt blir da: Hvorfor har han en så dårlig dag? Hva foregår i livet hans som gjør at han stenger seg selv inne? Jeg hadde bare latt han være i fred og tatt en prat senere om hva som foregår. Hadde sagt at jeg og resten av familien drar og så kan dere prate om det når han er roligere. Anonymkode: b4838...308
AnonymBruker Skrevet 18. mai #160 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barna mine synes det er mer tortur med krig og utrygghet. De ser seg selv heldige som faktisk kan samles trygt i gatene å gå i tog, med vårt flagg. Tenk for ditt barn er det tortur å vise takknemlighet for frihet, wow sier jeg bare, hvilken retning er vi på vei. Norske folk er fryktelig ego blitt. Anonymkode: 50674...109 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei dessverre, så om en 10-20 års tid har vi ingen barnetog og vår særegne måte å feire 17 mai på. I dag bestemmer barna, og det er tortur for Norske barn å gå i tog. Sier litt om egotrippen til foreldre, de forstår ikke hva vi feirer. Jeg håper samtidig som ingen tar ansvar for feiringen videre fremover at det heller ikke blir en fridag. Anonymkode: 50674...109 Det høres ikke ut som du helt forstår hva det er vi feirer heller, for det er i alle fall ikke en feiring av frihet, den kom nesten 100 år senere. Mener du at den norske måten å feire 17. mai på er en forutsetning for demokrati? At land som ikke har oppblåst, selvhøytidelig feiring av grunnloven ikke er frie og demokratiske ? Det er lenge siden jeg var barn selv, men jeg hatet 17. mai da og er ikke spesielt begeistret for det i dag heller. Anonymkode: afa57...427 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå