AnonymBruker Skrevet 17. mai #81 Skrevet 17. mai Alltid like impoerende å se hvor ivrige man er til å kommentere uten å lese tråden. TS har svart. Anonymkode: 1678a...1fa
AnonymBruker Skrevet 17. mai #82 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei alle sammen. Ser jeg burde skrevet litt mer utfyllende i HI. I går kom jeg hjem fra jobb, og så at han ikke hadde ryddet tallerkner etter seg (han hadde besøk av venner så det lå 4 tallerkner i stua, flere glass, Pokémon kort strødd rundt i hele stua. Det ser ut som en svinesti her. Buksen hans lå på gulvet, sokker på andre siden av stua. Jeg blir gal. Jeg må repetere meg hver eneste dag om at han ikke kan kaste ting rundt på den måten og må rydde etter seg. Det endte med at han ble drit sur, begynte å bli frekk og mente at jeg måtte rydde Pokémon kortene (siden vi så på de sammen dagen før) så det ble skikkelig baluba. Etter middag fant han en pastabit i stolen også kaster han den mot TV-en. Jeg blir irritert og sier til han «det er ikke en søppeldynge bak TV-en, nå går du å plukker opp pastaen og kaster den i søpla. Da var han allerede i dårlig humør fra tidligere av og nekta å plukke opp pastaen som han kasta fordi han nå ikke finner den og vet ikke hvor den havnet hen. Så ente det med at han ble sint og låste seg inn på rommet. Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet. Dette var endt på kvelden. Så i dag tidlig da alarmen ringte og vi skulle gjøre oss klare til 17 mai tog tenkte jeg at nå er det en ny dag, han og jeg har fått lufta tankene våre og kan ta en ordentlig samtale. Men det er jo umulig når han ikke åpner døra eller responderer. Jeg blir ikke sur på grunn av at 17.mai blir ødelagt jeg blir sur på grunn av måten det hele skjer på. Hvor han låser seg helt og er langsint og lar det gå flere timer uten å løse i problemene. Han låste seg ut av rommet rundt kl 11:45 og vi har fått pratet en del sammen. Men han vil fortsatt ikke forklare hva han synes er vanskelig. Han sa bare at han trenger tid for seg selv, og at han synes at jeg burde ryddet pokemon kortene fordi det var jeg som ville leke med de (jeg ville finne på noe med han forbigåes så vi begynte å sortere ponemonkort) men han fikk beskjed mange ganger om å rydde de da han var ferdig med å leke med de med vennen sin. Jeg prøver å forklare han at det løser ingenting å låse seg inne i rommet i flere timer og at vi må kommunisere å prate sammen for at vi skal kunne ha det bra. Anonymkode: c6a47...720 Veldig ugrei oppførsel rundt rydding og kasting av pasta når han blir sur. Det er ikke noe å «forstå» eller akseptere. Hvis hans 17. mai boikott er en reaksjon på dette så er det også ugreit. Han må kunne roe seg ned i løpet av natta. Kanskje han ikke vet hvordan han skal tilnærme seg en slik situasjon i etterkant? Det kan være vanskelig å be om unnskydning. Å kunne roe seg ned etter at han blir sint må læres. Og han må forstå at han ikke kan rote sånn. Pri nummer en er å finne ut om noe plager ham, som utløser slikt sinne / frustrasjon. Noe på skolen, med venner etc. Så må dere ha en samtale om hvor grensene går og hva som blir konsekvensene om han bryter regler. Avklar hva han vil ved store anledninger i forkant slik at han får komme med sine ønsker. Dere skal leve sammen, og både du og han må gi og ta litt. Start der. Anonymkode: 55a04...297 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #83 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor greier ikke en voksen å stave riktig? Anonymkode: 7a0de...a87 Det er da fort gjort å bomme på tastaturet. R og t ligger rett ved siden av hverandre. Kom heller med noe konstruktivt i debatten enn å rette på skrivefeil. Anonymkode: dfe98...982 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai #84 Skrevet 17. mai 12 åringen må ha flust av underholdning på rommet sitt siden han orket å være der så lenge. Hadde vært helt uakseptabelt med en slik oppførsel her i huset. Her ville muligheten til å låse blitt fjernet og i tillegg internett og skjermer. En 12 åring bør kunne kommunisere greit nok til å enkelt forklare problemet, hvis det da ikke er snakk om en diagnose her. Anonymkode: 791bf...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #85 Skrevet 17. mai Håper du ts heller søker råd utenfor KG for følger du rådene om å fjerne dør og ikke prøve å forstå gutten så kommer du til å lage en ny tråd her om 10 år der du ikke kan fatte og begripe hvorfor sønnen din ikke vil ha noe med deg å gjøre. Hvis gutten ikke ha en diagnose så er det takket være de voksne at oppførselen er som den er. Hvis dette ikke er vanlig oppførsel så har det mest sannsynlig skjedd noe. Uansett så er ikke løsningen å være en diktator i hus og hjem og fjerne dører og lås. Stakkars gutt. Anonymkode: 0e487...253 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #86 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Håper du ts heller søker råd utenfor KG for følger du rådene om å fjerne dør og ikke prøve å forstå gutten så kommer du til å lage en ny tråd her om 10 år der du ikke kan fatte og begripe hvorfor sønnen din ikke vil ha noe med deg å gjøre. Hvis gutten ikke ha en diagnose så er det takket være de voksne at oppførselen er som den er. Hvis dette ikke er vanlig oppførsel så har det mest sannsynlig skjedd noe. Uansett så er ikke løsningen å være en diktator i hus og hjem og fjerne dører og lås. Stakkars gutt. Anonymkode: 0e487...253 Vis meg ett sted i denne tråden hvor noen har foreslått å ikke forstå gutten. Det å fjerne døra handler om sikkerhet og oppdragelse, som selvsagt henger sammen med samtale og forståelse. Ikke tillegg andre meninger de ikke har, det er maksimalt frekt og unyttig for diskusjonen. Anonymkode: 001c5...436 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #87 Skrevet 17. mai En 12 åring oppfører seg ikke sånn uten en diagnose. Har en 12 åring selv, så dette virker helt fjernt for meg. Anonymkode: 86fe5...3cc 1 1
piggrokken Skrevet 17. mai #88 Skrevet 17. mai Kanskje han ikke liker 17. Mai mer, synes det er barnslig? Jeg synes plutselig jula ble dritkjedelig som 12 åring selv, magien var liksom borte. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #89 Skrevet 17. mai Forstår ham godt. Siste året på barneskolen føltes barnetoget veldig barnslig og kjedelig. I tillegg ble jeg mobbet, og selv om det var voksne overalt var det mye mobbing på den dagen. Men da jeg var barn var det tvang å møte på skolen og gå i tog. Selv om 17.mai var på en søndag. Måtte ha med melding på skolen dagen etter om noen var syke. Godt det ikke er tvang nå mer. Selvfølgelig ikke ok at han rotet så fælt og nektet å rydde opp etter seg, ei heller at han låser døra. Men det med 17.mai og toget hadde jeg bare latt gå. Er en bagatell. Anonymkode: 44e0c...52a 6
kjærring Skrevet 17. mai #90 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: c6a47...720 Om han har tilgang på internett hadde jeg skrudd av 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #91 Skrevet 17. mai Et barn har det vanskelig. Mor er mer opptatt av å opprettholde fasaden og vise at vi er flotte perfekte nordmenn som går i tog på 17. Mai som "Alle andre" - selv om det går på bekostning av sønnens psykiske helse. Hurra! Anonymkode: e0eba...035 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #92 Skrevet 17. mai Med mindre du har flere og yngre barn, hvorfor tvinge han til skolen? Dere kunne feiret hjemme. Prøv å finn ut hvorfor han ikke vil. Er han en av få på 12år som skulle dit? Er de andre med venner og ikke har med seg foreldrene på skolen? Blir han mobbet eller har en konflikt / vansker med noe mtp å treffe klassen? Ellers ville jeg droppet nøkkel på rommet. Han er et barn selv om han er stor. Må også tenke på brann og sikkerhet. Viktig å respektere lukket dør og banke på osv. Anonymkode: 43f73...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #93 Skrevet 17. mai Hvorfor tvinge barn til skole? Hvorfor tvinge ungdom til å få seg en jobb? Hvorfor tvinge barn til å slutte med bleie? Alle barn har jo rett til å gjøre hva de vil, når de vil. Denne tråden er virkelig svaret på alle problemer vi har med barn og unge. Jeg stusser jeg har tenåringer selv, ja de er elendig til å rydde etter seg, ja det skjer at vi krangler, ja noen ganger tvinger jeg. Her er barnetoget en plikt, vi bor i Norge, vi har frihet, og den skal de vite om, lære om å vise den ene plikten de har som barn å gå i toget. Det har aldri vært et valg, min 18 åring er takknemlig for det i dag og ser viktigheten i den verden vi lever i. Når de blir voksene har de en plikt til å stemme i demokratiet vårt, er de uenig stem blankt. Vi har plikter store som små, og klarer ikke barna å bruke 1-2 time av dagen på et tog for å hedre landet de bor i så har man mislykkes totalt i barneoppdragelse. Jeg hadde aldri lagt meg før den døren hadde vært åpen, ingen sover med låst dør her. Heller ikke voksene, det handler om sikkerhet. La han seg i går ts? Eller lot du en 12 åring bestemme helt selv når leggetiden er? Jeg har en på 11,14 og 18. Jeg vet hva jeg snakker om her, ene har adhd, likevel hadde de aldri turt så lite respekt som din 12 åring viser. Min gutt med adhd bruker heller ikke medisiner, så vi kan ha mye "liv" her, likevel de respekterer meg til syvende og sist. Oppsøk hjelp før det er for sent, helsestasjon er en god start. Kanskje familieterapeut som kan hjelpe dere å kommunisere? Her hadde jeg tatt alle nøkler i hus, og det hadde vært kjedelig på rommet for det meste hadde vært sperret. Du kan snu før det verste begynner, søk hjelp allerede i morgen. Anonymkode: 50674...109 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #94 Skrevet 17. mai Dette handler ikke om 17.mai. Men om din dårlige relasjon til ditt eget barn. Det er alvorlig, og du er den voksne. Søk om hjelp og rådgivning... noe er veldig galt. Sinne og frustrasjon hjelper ikke. Ta tak. Anonymkode: ab628...fad 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #95 Skrevet 17. mai mommyaka skrev (8 timer siden): Er dette første gang han har blitt sånn sur og låst seg inn? Har du snakket med han idag? Og hvorfor "ødlegger" han 17 mai din? Skulle ønske mine barn ødela 17 mai 😇😅... Det er ikke SÅ morsomt med de togene, stress på skole osv. Hadde helt greit satt på kafge, hentet is og lurt ungen ut til samtale, og hatt en strålende 17 mai der vi forstod hverandre bedre. Er du 12 TS? Anonymkode: f750c...dc8 1
mommyaka Skrevet 17. mai #96 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skulle ønske mine barn ødela 17 mai 😇😅... Det er ikke SÅ morsomt med de togene, stress på skole osv. Hadde helt greit satt på kafge, hentet is og lurt ungen ut til samtale, og hatt en strålende 17 mai der vi forstod hverandre bedre. Er du 12 TS? Anonymkode: f750c...dc8 Hvorfor gjøre dere ikke dette da? Ingen som tvinger dere til alt dette?
AnonymBruker Skrevet 17. mai #97 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han trenger oppdragelse. Den oppførselen er jo helt fjern. Anonymkode: 5fe80...390 Helt ærlig høres episoden kvelden før ut som femåringen min😏😬Bortsett fra at neste dag ville alt vært glemt🙃🙏 Er det vanlig at han låser seg sånn og er så langsint, eller er det puberteten som er i ferd med å melde seg? Jeg tror jeg helt klart hadde fjernet den universalnøkkelen og heller innført bankeregel på badet. Ville ikke tatt sjansen på flere slike låseepisoder med det første. Anonymkode: 85882...39e 2
Jeanett87 Skrevet 17. mai #98 Skrevet 17. mai Her ville ikke 12 snart 13 åringen gå i barnetoget. Det synes vi er helt ok. Vil ikke tvinge dem til noe, men heller oppfordre. Dersom han overhodet ikke vil, drar vi som vil ut og deretter koser oss sammen etterpå. Skjønner ikke helt dette hysteriet med tog. Helt supert om dem vil men dersom dem ikke vil så er det vel sikkert en grunn til det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #99 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: c6a47...720 Du kan tvinge en 12-åring herregud. Så han skal bare låse seg inn i et rom og gjøre som han vil? Anonymkode: f1bc2...c63 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #100 Skrevet 17. mai Jeanett87 skrev (4 minutter siden): Her ville ikke 12 snart 13 åringen gå i barnetoget. Det synes vi er helt ok. Vil ikke tvinge dem til noe, men heller oppfordre. Dersom han overhodet ikke vil, drar vi som vil ut og deretter koser oss sammen etterpå. Skjønner ikke helt dette hysteriet med tog. Helt supert om dem vil men dersom dem ikke vil så er det vel sikkert en grunn til det. Tja, da jeg vokste opp var det fortsatt obligatorisk møteplikt i barnetoget, men på ungdomsskolen var det derimot frivillig. Mao. har barna kun ett år igjen når de går siste året på barneskolen, og det klarer de vel å holde ut? Men dersom alt kun handler om hva folk har lyst til og vi oppdrar barna til at det er helt greit, kan vi jo bare glemme alle fellesskapsprosjekter først som sist. Jeg elsket heller ikke å gå i tog i seg selv, men siden alle måtte være med, var det aldri noen som stilte spørsmål ved det, og jeg likte å være del av et fellesskap. Det er også en viktig erfaring å ta med seg. Men nå virker det jo ikke som om selve toget var hovedpoenget i innlegget til ts likevel. Anonymkode: 85882...39e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå