AnonymBruker Skrevet 18. mai #181 Skrevet 18. mai Jeg hadde fjernet døra til rommet hans og kjørt litt "tough love" til jeg hadde fått knekt kontrollen hans. Deretter hadde jeg satt meg ned med han og kommet frem til en løsning for neste 17 Mai og hva som plager han. Mest sannsynlig så føler han seg nok flau over å henge med mamma på 17 Mai. Ikke la ungen ta over styringen, du er moren hans og DU bestemmer. Anonymkode: 127fd...59c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #182 Skrevet 18. mai Hadde demontert døra ja, som flere andre sier. Uakseptabelt. Anonymkode: c8c1c...fe7 1
Bestebesta Skrevet 18. mai #183 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 12.47): Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: c6a47...720 La gutten slippe?? Hvorfor skal du tvinge han? Her nekter du jo lytte, og presser til noe han ikke ønsker. Så frustrasjonen og sinnet skaper du på et vis selv. Hadde heller prøvd snakke med han, hvorfor vil han ikke? Har noe skjedd, noe som er flaut etc etc.. Istedenfor å stå kjefte og ignorere ønsket til barnet. 1
mommyaka Skrevet 18. mai #184 Skrevet 18. mai Ts om du e her.. Hvordan gikk det? Du burde svare folk her inne, du skriver litt og dermed setter folk igang egen tanker etc...og går til 400 andre side spor. Mange vil hjelpe..men man kan ikke hjelpe om du forsvinner og ikke gir oss litt mer informasjon 2
tussi84 Skrevet 19. mai #185 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 22.19): Hvorfor tvinge barn til skole? Hvorfor tvinge ungdom til å få seg en jobb? Hvorfor tvinge barn til å slutte med bleie? Alle barn har jo rett til å gjøre hva de vil, når de vil. Denne tråden er virkelig svaret på alle problemer vi har med barn og unge. Jeg stusser jeg har tenåringer selv, ja de er elendig til å rydde etter seg, ja det skjer at vi krangler, ja noen ganger tvinger jeg. Her er barnetoget en plikt, vi bor i Norge, vi har frihet, og den skal de vite om, lære om å vise den ene plikten de har som barn å gå i toget. Det har aldri vært et valg, min 18 åring er takknemlig for det i dag og ser viktigheten i den verden vi lever i. Når de blir voksene har de en plikt til å stemme i demokratiet vårt, er de uenig stem blankt. Vi har plikter store som små, og klarer ikke barna å bruke 1-2 time av dagen på et tog for å hedre landet de bor i så har man mislykkes totalt i barneoppdragelse. Så hvis man ikke tvinger barna sine til å gå i tog så har man mislyktes i oppdragelsen. Har det slått deg at barn er forskjellige og at del barn har gode grunner for å ikke delta i barnetoget? Jeg for eksempel grudde meg til 17 mai hvert eneste år, fordi jeg er lydsensitiv for smell og høye lyder. I tillegg blir jeg ekstremt sliten av store folkemengder. Jeg stod å gråt som liten da trommene gikk forbi pga høy lyd, og de høye smellene jeg kunne høre fra kanonene mens jeg gikk i toget da jeg var litt eldre gjorde at jeg var veldig redd og engstelig. Problemet var ikke det å gå toget avstandsmessig, men alt det andre som det førte med seg. Jeg grudde meg mer og mer for hvert år. Det gav meg ingen mestringsfølese de årene jeg ble tvunget omtrent, heller mer en redsel som ble forsterket til året etter. Jeg har heldigvis vokst av mye av lydsensitiviteten, og kan som voksen se på barnetoget uten problemer, men jeg står langt unna lyder av smell av kanoner. Klarer ikke lyden av smell fra ballonger eller fyrverkeri heller, selv om jeg har blitt noe bedre på sistnevnte. Folkemengder derimot blir jeg fortsatt utmattet av. Nå har jeg selv barn, hvor den eldste begynner på skolen neste år. Han er auteist og er lydsensitiv og trekker seg unna ved store folkemengder. Jeg kommer ikke til å tvinge han til å gå i barnetoget om han ikke har lyst. Vil han ikke gå i tog, så finner vi heller på noe annet. Han skal slippe å måtte føle på dårlige føleser og redsel på 17 mai. Han skal få feire dagen på sine premisser, og ikke etter hva som samfunnet forventer. Men da er jeg vel en dårlig foreldre da som ikke tvinger han til å gå i tog? Å ja, det å lære om friheten og bakgrunnen for 17 mai kan barna fint lære seg, uten å måtte delta i barnetoget. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #186 Skrevet 19. mai Stakkars som ødelegger dagen til alle forsi han ikke ønsker å gå i tog? Synes det er litt much. Men jeg har en med audhd som jeg setter først. Vil han slappe av på 17 mai så kan han det og dagen er like bra for alle andre. Anonymkode: e1c41...11d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #187 Skrevet 19. mai tussi84 skrev (7 minutter siden): Så hvis man ikke tvinger barna sine til å gå i tog så har man mislyktes i oppdragelsen. Har det slått deg at barn er forskjellige og at del barn har gode grunner for å ikke delta i barnetoget? Jeg for eksempel grudde meg til 17 mai hvert eneste år, fordi jeg er lydsensitiv for smell og høye lyder. I tillegg blir jeg ekstremt sliten av store folkemengder. Jeg stod å gråt som liten da trommene gikk forbi pga høy lyd, og de høye smellene jeg kunne høre fra kanonene mens jeg gikk i toget da jeg var litt eldre gjorde at jeg var veldig redd og engstelig. Problemet var ikke det å gå toget avstandsmessig, men alt det andre som det førte med seg. Jeg grudde meg mer og mer for hvert år. Det gav meg ingen mestringsfølese de årene jeg ble tvunget omtrent, heller mer en redsel som ble forsterket til året etter. Jeg har heldigvis vokst av mye av lydsensitiviteten, og kan som voksen se på barnetoget uten problemer, men jeg står langt unna lyder av smell av kanoner. Klarer ikke lyden av smell fra ballonger eller fyrverkeri heller, selv om jeg har blitt noe bedre på sistnevnte. Folkemengder derimot blir jeg fortsatt utmattet av. Nå har jeg selv barn, hvor den eldste begynner på skolen neste år. Han er auteist og er lydsensitiv og trekker seg unna ved store folkemengder. Jeg kommer ikke til å tvinge han til å gå i barnetoget om han ikke har lyst. Vil han ikke gå i tog, så finner vi heller på noe annet. Han skal slippe å måtte føle på dårlige føleser og redsel på 17 mai. Han skal få feire dagen på sine premisser, og ikke etter hva som samfunnet forventer. Men da er jeg vel en dårlig foreldre da som ikke tvinger han til å gå i tog? Å ja, det å lære om friheten og bakgrunnen for 17 mai kan barna fint lære seg, uten å måtte delta i barnetoget. Håper det blir en slutt på fri dag på denne dagen,, dagen handler om samhold, felleskap, frihet at vi fikk vår egen grunnlov. I dag samfunn handler det om alkohol, at stakkars barn ikke kan gå de få km i frisk luft, at barna skal bestemme. Og barn med alvorlige diagnoser er noe annet enn vanlig skjerm barn som bestemmer alt i en familie. Anonymkode: 50674...109 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #188 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Håper det blir en slutt på fri dag på denne dagen,, dagen handler om samhold, felleskap, frihet at vi fikk vår egen grunnlov. I dag samfunn handler det om alkohol, at stakkars barn ikke kan gå de få km i frisk luft, at barna skal bestemme. Og barn med alvorlige diagnoser er noe annet enn vanlig skjerm barn som bestemmer alt i en familie Dette forstår jeg ingenting av. Anonymkode: e1c41...11d 1
Crazydoglady Skrevet 24. mai #189 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 12.47): Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: c6a47...720 Du burde snakket med han å funnet ut av ting lenge før 17. Mai. Håper nå dere allerede har begynt å snakke pent og konstruktivt om hva og hvordan man kan gjøre ting neste år å finne en god løsning. Hva kunne du gjort i år? Kledd på deg selv å dratt å sett på toget om du ville ut å kjenne på livet. Ungen er 12 år å hadde selvsagt helt fint greid å være alene ett øyeblikk. 17. Mai er full av lyd, kaos, man kan kjenne på utenforskap eller andre vanskelige ting. Det er ikke for alle uten at jeg vet akkurat hva som er utfordrende for dere. Jeg ville tatt en hyggelig og fin prat rundt det å finn alternative løsninger. Det kan være alt fra å droppe tog å dra rett på skolen heller. Eller det kan være at dere to lager deres helt egne private feiring som kan bli deres nye tradisjon. Noen tar med seg flagg i sekken og går på tur feks. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #190 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 12.47): Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: c6a47...720 For det første, hvorfor har en 12 åring anledning til å låse døra på rommet sitt? Virker som at dette ikke er første gang heller. Du blir frustrert og sint pga låsing, men du er jo den voksne her. Du har jo gitt han full tillatelse til å låse? Finnes vel også ekstra nøkler så du får låst opp uten ifra. For det andre, når en 12-åring «oppfører» seg som dette så vil jeg ta det som et typisk faresignal om at her er faktisk ikke ting som de burde. Sliter han sosialt? Blir mobbet? Føler seg annerledes? Tenker at du kanskje burde vurdere foreldreveiledning hvis dette er en vedvarende greie. Og evt BUP/PPT for sønnen din, for det er ganske tydelig at noe skurrer. Anonymkode: 7fd6b...3ed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå