Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c6a47...720

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så mye du får gjort med han. Han kan vel sitte der og sture da, så går du ut og feirer.

Anonymkode: d5d00...f45

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette høres jo veldig spesielt ut. Ikke nødvendigvis at han ikke vil gå i tog, men at han låser rommet kvelden før, ikke svarer og nekter å komme ut. Høres ut som et barn som har overtatt styringen i huset. Har han en diagnose  kanskje? 

• Liker 34
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at barnet ditt ofte låser seg i konfliktsituasjoner.

Anonymkode: 04c41...868

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke diagnoser har han? 

Anonymkode: 001c7...86a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel?!? Hvordan kan du tillate at han gjør sånn som dette?! 

Stram opp og oppdra ungen din!

Anonymkode: 644c4...d4a

• Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Hva skal jeg gjøre? 

Stakkars dere begge to❤️ Jeg vet ikke hva du kan gjøre, men kanskje la han få være i fred en stund og så prøve å få til en prat om hva han trenger nå? Ikke konfrontere, kreve unnskyldning og forklaring. Ikke alltid man vet selv hvorfor, særlig barn.  Når det gjelder låsing, så ville jeg tatt fra han nøkkelen. Ikke greit å låse og så ikke svare. Min datter gjorde det da hun var litt eldre en sønnen din er nå (14-15) når hun ble sur på oss. Jeg snakket alvorlig med henne om at hun ikke fikk låse seg inne på rommet og ikke gi lyd fra seg, at jeg ble redd for at hun skulle skade seg eller bli syk, at det kunne bli brann osv. Hun skjønte det og sluttet å låse, men jeg respekterte også at jeg ikke kunne gå inn uten å banke. Håper dere finner ut av det, det er heldigvis mye igjen av 17.mai. Og hvis ikke, det er bare nok en dag.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Du reiser på skolen og koser deg og lar ham være hjemme alene.

Når han kommer ut av soverommet tar du nøkkelen slik at han ikke kan låse.seg inne noe mer. Jeg ville også fjernet pc/tv/gamingkonsoller hvis han har det på rommet sitt!

• Liker 18
  • Nyttig 17
Skrevet

Her må det ha skjedd noe i forkant. Det må utforskes, ikke kjeftes. 

• Liker 26
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om at du har forsøkt å finne ut hvorfor han har låst seg inne. Barn trenger å møte aksept og forståelse for å være åpne for dialog. Noen trenger å møtes på halvveien, være med og bestemme noe / finne et kompromiss. Større sjanse for at de får en fin dag da, og ikke bare sitter i skolegården og har det vondt. Om du bare kjefter og tvinger får du nok ikke gehør, det kan virke tvert imot og gjøre at han låser seg fullstendig.

Du må begynne å samarbeide. La 17.mai gå, si til han at dere blir hjemme. Da kommer han i hvert fall ut fra rommet. Spis noe godt sammen. Så kan dere prate om det. Kanskje får du han med ut på en rusletur i det minste. Noe er bedre enn ingenting.

Dere må også snakke om brannsikkerhet. Om han ikke forstår må du ta alle nøkler, i verste fall må du ta døra. Men gi han muligheten til å forstå først.

Anonymkode: 8572d...33a

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis ungen min hadde låst seg inn på rommet sitt og ikke respondert på flere timer, hadde jeg brutt meg inn. Deretter hadde jeg fjernet døra, både av sikkerthetshensyn og som et oppdragelsestiltak. Dette går ikke an.

Anonymkode: 001c5...436

Før jeg leste siste setning så lurte jeg på om ts visste om han var i live. 

Barna mine kan være sure på meg, sinte, nekte ting, få space. Men på et eller annet RIMELIG  tidspunkt må vi kommunisere med hverandre.

Anonymkode: 231d5...9b4

• Liker 12
Skrevet

Jeg tror ikke hensikten hans er å ødelegge denne dagen.

Jeg tror han har det vanskelig, noe som er ganske åpenbart når han låser inne dagen før.

Jeg hadde spurt om han kunne tenkt seg noe mat og snacks hjemme, og tatt en tur på nærmeste Joker og bare kjøpt noe der.

Så hadde jeg forhørt meg med skolen imorgen om det er noe som foregår som du eller de ikke helt fanger opp ref gårsdagen.

• Liker 24
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg hadde ALDRI tvunget barnet mitt til å gå i tog hvis det ikke ville Heller gått i dialog for å finne ut av hvorfor han ikke vil, og hvordan man heller kan løse det. Her er det du som høres merkelig ut og ikke barnet. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette er leit å høre. Jeg tenker at han ikke gjør dette for å være slem. Jeg tenker at han har det vanskelig. Kan være mange grunner. Viktig å ta en prat om dette uten å kjefte. 

Vis han at du bryr deg om han. Prøv å finne ut hva dette handler om. Prøv å forstå han. Og prøv å få hjelp dersom han trenger å snakke med andre enn foresatte. Føler med dere 💙💙

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det har skjedd noe og at det neppe er for å ødelegge din dag dette. Jeg hadde latt han få være hjemme og reist ut som vanlig dersom du ønsker det. Jeg personlig hadde bare blitt hjemme for å være der når han kom ut av rommet, men det er fordi det hadde vert noe helt ekstraordinært om min sønn gjorde dette. Jeg vet ikke om det er det for din eller ikke.

Anonymkode: d2e75...78c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre? 

Driter og i toget, er voksen.. La de få lov å nyte dagen på sin måte! Han er 12år...

Anonymkode: 874e2...e20

• Liker 12
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...