Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c6a47...720

Helt ærlig så hadde jeg sagt "Ok" og ikke laget mer styr utav det.

Jeg har selv en datter som fungerer celdig dårlig under press og stress. Så i år har jeg sagt at jeg ikke kommer til å lage noe stort av 17. Mai. Hun kan gjøre som hun vil og hvis hun vil ha meg med så er det helt ok.

Resultat: Ikke noe tog, men en rolig start på dagen og hun har egne planer. Jeg skal være hjemme å slappe av 

Beste feiringen siden jeg fikk barn.

Anonymkode: 5d837...ff4

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det har skjedd noe her , snakk med han! Vær en trygg havn!Drit i den j... fasaden!

Anonymkode: 874e2...e20

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir så frustrert av at han låser seg inne på rommet, så fjerner du bare nøkkelen/tilgangen han har til å låse. Et barn har ikke rett på å låse seg inne på rommet og ignorere regler satt av de voksne. I tillegg så kan du bare begynne å dra fra han på ting dere skal når han nekter å bli med. 

Anonymkode: db508...108

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelen i slike situasjoner er å akseptere situasjonen som den er. Ta heller samtalen i fredstid. Alt annet eskalerer. 

Vi må slutte å stresse sånn tenker jeg. 

Anonymkode: 5d837...ff4

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Før jeg leste siste setning så lurte jeg på om ts visste om han var i live. 

Barna mine kan være sure på meg, sinte, nekte ting, få space. Men på et eller annet RIMELIG  tidspunkt må vi kommunisere med hverandre.

Anonymkode: 231d5...9b4

Må legge til at med kommunisere mener jeg at det må gå vegge veier og jeg som forelder må lytte, stille åpne og undrende spm. 

Anonymkode: 231d5...9b4

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får ikke lov til å låse seg inne på rommet på den måten - og i hvert fall ikke på natta. De får bruke nøkkel som et privilegie, og aldri på natta. 

Jeg vet ikke hva greia hans er, men han er 12 år og jeg har en 12 åring her i huset som bare... nei, hvem vet hva som foregår i hjernen. Det er hormoner, humørsvingninger, tanker, følelser og rene tivoliet i hodet og kropp på disse her. Jeg tenker at man må velge sine kamper, men nå har dere vært i en kinkig og kjip situasjon her og bør ta en prat om forventninger og hva en ønsker å få ut av dagen. Dialog er cluet her, men på rett tidspunkt. Dette er en samtale som nok bør ta i fredstid, så dere begge er rolige og åpne for samtale. 
Kanskje var det noe som hendte i går, kanskje han fikk en kommentar han tok dårlig, kanskje fikk han tanker om at han skulle gjøre noe feil, at han fant ut av han var flau ol. Det kan være så mange grunner. 

Nå kan jo du feire som du selv ønsker. Si til ham hva dine planer er, og så kan vel han velge om han vil være med eller ikke?

Anonymkode: ce8f9...925

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Er dette første gang han har blitt sånn sur og låst seg inn?

Har du snakket med han idag?

Og hvorfor "ødlegger" han 17 mai din?

Endret av mommyaka
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg tatt døra. Det hadde ikke blitt noen feiring. Det hadde blitt brødskive. Og døra hadde kommet tilbake når han evnet å benytte den på en måte som ikke er til fare til noen. 

Anonymkode: df647...d6e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjern døra. Han får dør tilbake når han har vist seg moden nok til å ha dør. 

Anonymkode: 001c7...86a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Hva skal jeg gjøre? 

Å gå i tog ellrr feire 17mai er ingen lovfestet plikt. Han trenger ikke om han ikke vil. 

men, at han som 12åring har lås på døra si og har forholt den låst er uakseptabelt. Jeg ville ha henta bajonettsaga og sagd opp og derettee fjerna døra. Dør kan man ha når man er voksen nok. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre? 

Hadde bare gått og latt barnet være.

Anonymkode: b6c19...a70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte at jeg etter jeg kom hjem hadde hektet av døra så det ikke går an å låse seg inne mer.

Anonymkode: b6c19...a70

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er 12 år, ikke 5.

Slutt å bruke tvang og begynn å kommunisere med han på en mer respektfull måte. Det er ditt ansvar at han lærer å snakke sammen om vanskelige ting. Det er ditt ansvar å vise hvordan man viser andre respekt. 

Du er i ferd med å oppdra ennå en mann som lærer seg å undertrykke alle følelser og at alt som er vanskelig skal feies under teppet og ikke snakkes om. 

Anonymkode: 918e1...e1d

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fra hans perspektiv: mamma ødelegger 16 og 17 mai FRIDAGEN.

Jeg har null tro på at tvang gjør noe godt her.

Han har allerede feiret 17 mai 10-11 ganger? Og kommer sikkert til å gjøre det neste år. Det går bra 

17 mai er gøy for barn og koselig for voksne. Artig for russen. Tenåringer?  Not so much

Anonymkode: 5b906...4fe

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da hadde jeg tatt døra. Det hadde ikke blitt noen feiring. Det hadde blitt brødskive. Og døra hadde kommet tilbake når han evnet å benytte den på en måte som ikke er til fare til noen. 

Anonymkode: df647...d6e

Har du barn selv? I så fall, i hvilket århundre vokste de opp? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det må være lov å ikke ville gå i tog/gå til arrangementer. Også for 12-åringer. Om dette er uvanlig oppførsel, ville jeg prøvd å finne ut hvorfor han evt er lei seg…

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel?!? Hvordan kan du tillate at han gjør sånn som dette?! 

Stram opp og oppdra ungen din!

Anonymkode: 644c4...d4a

Hvis det er diagnoser innabords, så kan det hende at stillhet er det rette for barnet, men ts bør vurdere om en utredning trengs.

Anonymkode: 850fb...27d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen min hadde låst seg inn på rommet sitt og ikke respondert på flere timer, hadde jeg brutt meg inn. Deretter hadde jeg fjernet døra, både av sikkerthetshensyn og som et oppdragelsestiltak. Dette går ikke an.

Anonymkode: 001c5...436

Helt enig! Barn skal uansett ikke ha lås på døra. 

Anonymkode: 5ba4d...fa3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å kjefte og klage på at han har ødelagt dagen er drøyt. Det er skoletog og hans dag. Ikke din. &nbsp
Det er nok grunner til dette du ikke vet. Snakk med han i fredstid. Kjør dere en tur i kveld og spør om det rolig. Du må fiske og finne ut. 
ikke sitte i stua sur og muggen å klage

Anonymkode: 17ea5...4ec

• Liker 5
Skrevet

Hadde demontert døra/låsen for lengst, barn skal ikke ha mulighet til å låse seg inne!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...