Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilke diagnoser har han? 

Anonymkode: 001c7...86a

Hvilken diagnose har TS? 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er «hele 17. mai ødelagt» fordi han ikke vil delta i tog?

Anonymkode: 58d93...7c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest alle svarene, så det kan godt vøre at noen har skrevet det samme. 

Men har du noen aning om hvorfor gutten låser seg inne og ikke vil feire 17.mai? Har det skjedd noe, blir han mobbet, holdt utenfor, noen som har truet han? Hvorfor er det så vanskelig for han? Han gjør dette neppe for å være slem. Forsøk å finn ut hva som plager han. Kan dere snakke sammen om det som er vanskelig? Har du sjekket med skolen om noe har skjedd? Det kan hende at svarene fra gutten ikke kommer med en gang, men forsøk og lag et klima i hjemmet hvor det er ålreit å snakke om hvordan man har det og så sammen finne løsninger. Hvordan ønsker han at dere skal ha det og hvordan ønsker du at dere skal ha det. 

Masse lykke til og håper at du fikk feiret litt uansett.

Endret av Aureka
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fjerne muligheten for å låse rommet er en god start. 

Anonymkode: d476a...08b

Nei herregud. En må jo kunne få være aleine. Voksne som ungdommer vil både runke i fred og tenke i fred.

De eneste som ikke kan få låse dører er små barn som låser seg inne og hiver nøkkelen ut i hagen ol.

Anonymkode: 3ea10...943

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det ødelegge hele 17.mai? Jeg hadde sagt til ham at "nå reiser vi". Så hadde jeg reist til toget, kjøpt pølse, spist is og kost meg. 

Også tatt en prat med ham hjemme når ting har roet seg.

Anonymkode: 4581c...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det selvsagt for sent. Men hvis han er velfungerende ellers, så hadde jeg laget litt mat og roet meg ned og tenkt at ok, nå er det noe som han trenger å snakke om. Hvis han har diagnoser, og det er mye greier til vanlig, så er det bare enda en ting. Ville laget litt mat og tenkt at han blir vel sulten snart. Ville uansett ikke kjeftet, men sett an litt for å se om han åpner seg. Er det sånn at alle andre møter familie/ venner, men hos dere er det kun dere to? Hvis ja, så kanskje han kjenner litt på det og trenger å snakke om det… 

Anonymkode: 17132...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tvinge barn til skole? Hvorfor tvinge ungdom til å få seg en jobb? Hvorfor tvinge barn til å slutte med bleie? Alle barn har jo rett til å gjøre hva de vil, når de vil. 
Denne tråden er virkelig svaret på alle problemer vi har med barn og unge. 

Jeg stusser jeg har tenåringer selv, ja de er elendig til å rydde etter seg, ja det skjer at vi krangler, ja noen ganger tvinger jeg. 
Her er barnetoget en plikt, vi bor i Norge, vi har frihet, og den skal de vite om, lære om å vise den ene plikten de har som barn å gå i toget. Det har aldri vært et valg, min 18 åring er takknemlig for det i dag og ser viktigheten i den verden vi lever i. 
Når de blir voksene har de en plikt til å stemme i demokratiet vårt, er de uenig stem blankt. 

Vi har plikter store som små, og klarer ikke barna å bruke 1-2 time av dagen på et tog for å hedre landet de bor i så har man mislykkes totalt i barneoppdragelse. 

Jeg hadde aldri lagt meg før den døren hadde vært åpen, ingen sover med låst dør her. Heller ikke voksene, det handler om sikkerhet. 
La han seg i går ts? Eller lot du en 12 åring bestemme helt selv når leggetiden er? 
Jeg har en på 11,14 og 18. Jeg vet hva jeg snakker om her, ene har adhd, likevel hadde de aldri turt så lite respekt som din 12 åring viser. Min gutt med adhd bruker heller ikke medisiner, så vi kan ha mye "liv" her, likevel de respekterer meg til syvende og sist. 
Oppsøk hjelp før det er for sent, helsestasjon er en god start. 
Kanskje familieterapeut som kan hjelpe dere å kommunisere? 
Her hadde jeg tatt alle nøkler i hus, og det hadde vært kjedelig på rommet for det meste hadde vært sperret. 
Du kan snu før det verste begynner, søk hjelp allerede i morgen. 

Anonymkode: 50674...109

Fullstendig skivebom. En foreldre har først og fremst plikt og ansvar å ta vare på den fysiske og mentale helsen til sine barn. Her er det åpenbart noe større enn at et barn ikke har lyst å gå i barnetoget, eller? Den største feilen vi som foreldre gjør er å se på hver eneste argumentasjon og motstand som dårlig oppførsel, istedenfor å se på hva som ligger bak hvorfor barnet utagerer. Hvis man ikke klarer å se dette, så har man feilet som forelder og oppdrager.

Anonymkode: e0eba...035

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet du eller dere andre om det noe sted man kan få hjelp og veiledning når det gjelder å håndtere en straks ungdom ? Jeg tror at problemet vårt er at vi kræsjer i kommunikasjon og hva jeg krever og forventer av han. Men samtidig så synes jeg at det er en uting å la en gutt ikke ha noe ansvar, ikke gjøre noe som helst husarbeid, ikke rydde etter seg. Hva slags «mann» oppdrar jeg da? En slabbadask som ikke kaster søpla på 6 dager ? Osv… men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan kommunisere med han sånn at han faktisk tar ansvar og gjør ting uten at det blir noe negativt. 
Å bestikke med premier/lønn osv funker ikke på han. Han velger faktisk å ikke gjøre noe enn å få noe for det. Han er jo veldig sta, var litt sånn selv da jeg var barn, hvis jeg ikke ville noe da var det ingenting man kunne gjøre for å få meg til å endre mening. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: c6a47...720

sønnen min på 12 har den siste tiden stadig dratt strikken lengre og lengre når det gjelder å rydde opp etter seg, holde tider som er avtalt, svare frekt å beskylde meg for ting som er hans ansvar, f.eks. pakke gymbag. Jeg fikk nok da han ikke svarte tlf eller ringte tilbake, og hadde en lang, nesten monolog, hvor jeg forklarte forskjellige ting i soleklar tekst med store bokstaver. Jeg var tydelig på hva jeg ikke aksepterer, hva jeg forventer og hvilke konsekvenser som blir gitt. Dette er ca tre uker siden nå, og han har ikke hatt behov for en eneste påminnelse av tingene jeg listet opp. Jeg var nok hverken pedagogisk korrekt eller hyggelig på noe vis, og jeg krevde utfyllende svar underveis på konkrete eksempler. Etter dette har jeg vært veldig bevisst på å si takk, poengtere hvorfor ting er bra osv. rydding har vi f.eks. hatt store problemer med, og vi er enige om at det er mye hyggeligere hjemme når alle tar sitt, og vi liker at vi har fått litt mer tid sammen når vi ønsker. 

Alle er jo forskjellige, men drittungeoppførsel og unnasluntring er uakseptabelt. Noen ting, f.eks. å møte opp på 17.mai feiring, julaften, familieselskap osv må man faktisk gjøre uansett. Søpla må ut, klesvasken må henges opp osv, uansett hvor lite lyst man har. En 12-åring kan bestemme/være med å bestemme mye, og jeg mener det er viktig for å lære seg å ta gode valg senere. Likevel er det helt uakseptabelt å låse seg inn på rommet sitt. 

tror nøkkelen til mye er ekstrem tydelig og enkel kommunikasjon, samt oppfølging på alt underveis. Tydelig forklaring ved behov..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde reagert mer om han var 10-11 år. 12 år og fyller kanskje 13 i år? Da er han allerede på vei over i tenåringsmiljø. Vil gjette på at han har tilgang på smarttelefon er er sosial med venner der i fra og/eller spiller. Sånn sett blir 17-mai en vanlig søndag for ham og han vil sove lenge og slappe av. Jeg tror jeg var lik da jeg var 12 år 17.mai og fylte 13 år sent på året. Husker det var mindre press om å stille i toget og at bare ca halvparten i klassen gikk.

Så nei dette hadde jeg virkelig ikke vært bekymra for. Sånn kommer det nok til å bli fremover. Du var kanskje bare ikke godt nok forberedt. Ihvertfall om han var gira og gledet seg til å gå i tog i fjor. Det snur fort i denne alderen.

Anonymkode: 5df7c...fe7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skru av Wi-fi

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Miss91 skrev (5 timer siden):

sønnen min på 12 har den siste tiden stadig dratt strikken lengre og lengre når det gjelder å rydde opp etter seg, holde tider som er avtalt, svare frekt å beskylde meg for ting som er hans ansvar, f.eks. pakke gymbag. Jeg fikk nok da han ikke svarte tlf eller ringte tilbake, og hadde en lang, nesten monolog, hvor jeg forklarte forskjellige ting i soleklar tekst med store bokstaver. Jeg var tydelig på hva jeg ikke aksepterer, hva jeg forventer og hvilke konsekvenser som blir gitt. Dette er ca tre uker siden nå, og han har ikke hatt behov for en eneste påminnelse av tingene jeg listet opp. Jeg var nok hverken pedagogisk korrekt eller hyggelig på noe vis, og jeg krevde utfyllende svar underveis på konkrete eksempler. Etter dette har jeg vært veldig bevisst på å si takk, poengtere hvorfor ting er bra osv. rydding har vi f.eks. hatt store problemer med, og vi er enige om at det er mye hyggeligere hjemme når alle tar sitt, og vi liker at vi har fått litt mer tid sammen når vi ønsker. 

Alle er jo forskjellige, men drittungeoppførsel og unnasluntring er uakseptabelt. Noen ting, f.eks. å møte opp på 17.mai feiring, julaften, familieselskap osv må man faktisk gjøre uansett. Søpla må ut, klesvasken må henges opp osv, uansett hvor lite lyst man har. En 12-åring kan bestemme/være med å bestemme mye, og jeg mener det er viktig for å lære seg å ta gode valg senere. Likevel er det helt uakseptabelt å låse seg inn på rommet sitt. 

tror nøkkelen til mye er ekstrem tydelig og enkel kommunikasjon, samt oppfølging på alt underveis. Tydelig forklaring ved behov..

En kropp på vei inn i full hormoner.. Chill dame chill@

Anonymkode: 874e2...e20

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han på rommet sitt? Ser han på skjerm hele dagen?

Dette høres ut som et skjermbarn som har mistet all respekt for sine foreldre.

Anonymkode: 6368f...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns dette er trist lesning ! 

Barn idag er møkk lei barnetog/tog. Pga akkurat press av foreldre som skal på død å liv faktisk være patriotiske bare fordi det er 17 mai! Lest om flere barn, som har fått 17 mai tog i halsen, og nekter plenty og lager krig med foreldra. 

Jeg er vanligvis veldig streng og bestemt, men akkurat å presse ungene til noe som de ikke ønsker som 17 mai tog, syns jeg er bare tortur og svie for de fordi vi er helt galemathias på 17 mai! 

Skolene også tvinger, syns det er helt idioti! 

Håper det gikk bra med gutten din til slutt ! Håper du kom til bunns i hvorfor han låste seg inne. Men vil jo anta og, kjent fenomen - prepurbetal også? Mye testeroner på ferde da ! 

Til alle som skriker DIAGNOSE med engang : alt trenger ikke være diagnose ! Men forbanna internett har blitt løsning på selvdiagnose, alle har diagnose fordi man får tantrum! Kutt ut !!! Bare vas!!! Barn i 12 års alder er prepurbetale, og på vei inn i nytt og skremmende tider ! Hormoner, testeroner. Mens, pupper, osv. Følelsene bare slenger om seg de ikke har kontroll på !!! Dere har vært unge kalver dere også! 

Og kutt ut å presse ungene til noe de absolutt ikke ønsker bare fordi dere er helt kokko i toppetasjen fordi det er 17 mai! 

Vi koser oss heller med is, pølser og ute aktiviteter på 17 mai, og sykler mye... Ungene våre  hater bråk, tog og masse styr ! De liker det best når det er rolig rundt de og ikke mas og kjas og press om dress og Gud vet hva.....

Jeg liker best julaften! Det er viktig for oss å feire, men ikke nødvendigvis norsk tradisjon jul! Vi er engelske, og feirer mest med engelsk mat, men åpner gaver på julaften fordi det er viktig for barna 😀

Anonymkode: 4b4d2...84f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (16 timer siden):

Det er en ungdom som ikke vil gå i tog. Chill. 

Og gi ham negative konsekvenser når han har besøk og ikke rydder opp etter seg. Alle i et hus må bidra, tom ungdom med sår på sjela og lim i ræva.

😅😅😅. Sår på sjela og lim i ræva 😅😅🤣! Beste ord for tenåringer 🤣🤣🤣! Beskriver vår. Han har skikkelig superlim i ræva, med å følge opp jobben sin, og å holde rommet ryddig. Han ble nylig flyttet opp fra kjellerstua til mindre rom etter flere ganger og flere år, med veiledning, pedagogisk korreksjon og lære å brette klær, vaske klær og vaske rommet og støvsuge. Nå som snart 18 åring har han fortsatt ikke lært, og fortsatt vært en disgusting gutt, så det tørna helt for meg. Kasta han ut fra kjellerstua og i mindre rom. Han er ikke ansvarlig nok til å ivareta kjellerstue, og soverommet der. Null besøk der fremover uten forespørsel, nå blir det tøffere runder med inspeksjon og krever dobbelt så mye av han med hygiene. Ingen diagnose i bildet. Bare helt hårreisende lat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c6a47...720

Vi feirer FRIHET. Sønnen din har sikkert en grunn til at han reagerer så sterkt. Mobbing osv. Hvorfor driver du med kjefting og tvang? En nasjonaldag skal være hyggelig og glad. Ikke kjefting, smell og tvang. 

Anonymkode: f47b8...3ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fullstendig skivebom. En foreldre har først og fremst plikt og ansvar å ta vare på den fysiske og mentale helsen til sine barn. Her er det åpenbart noe større enn at et barn ikke har lyst å gå i barnetoget, eller? Den største feilen vi som foreldre gjør er å se på hver eneste argumentasjon og motstand som dårlig oppførsel, istedenfor å se på hva som ligger bak hvorfor barnet utagerer. Hvis man ikke klarer å se dette, så har man feilet som forelder og oppdrager.

Anonymkode: e0eba...035

Fullstendig skivebom, her er det en unge som ikke har noe respekt for sin mor, og derfor anbefaler jeg helsestasjon. 
Alt er ikke psykisk sykdom, mye er rett og slett dårlig oppdragelse! 
Du får bake kake, steke en biff og belønne barnet ditt for elendig oppførsel. Det er nok veien å gå! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns dette er trist lesning ! 

Barn idag er møkk lei barnetog/tog. Pga akkurat press av foreldre som skal på død å liv faktisk være patriotiske bare fordi det er 17 mai! Lest om flere barn, som har fått 17 mai tog i halsen, og nekter plenty og lager krig med foreldra. 

Jeg er vanligvis veldig streng og bestemt, men akkurat å presse ungene til noe som de ikke ønsker som 17 mai tog, syns jeg er bare tortur og svie for de fordi vi er helt galemathias på 17 mai! 

Skolene også tvinger, syns det er helt idioti! 

Håper det gikk bra med gutten din til slutt ! Håper du kom til bunns i hvorfor han låste seg inne. Men vil jo anta og, kjent fenomen - prepurbetal også? Mye testeroner på ferde da ! 

Til alle som skriker DIAGNOSE med engang : alt trenger ikke være diagnose ! Men forbanna internett har blitt løsning på selvdiagnose, alle har diagnose fordi man får tantrum! Kutt ut !!! Bare vas!!! Barn i 12 års alder er prepurbetale, og på vei inn i nytt og skremmende tider ! Hormoner, testeroner. Mens, pupper, osv. Følelsene bare slenger om seg de ikke har kontroll på !!! Dere har vært unge kalver dere også! 

Og kutt ut å presse ungene til noe de absolutt ikke ønsker bare fordi dere er helt kokko i toppetasjen fordi det er 17 mai! 

Vi koser oss heller med is, pølser og ute aktiviteter på 17 mai, og sykler mye... Ungene våre  hater bråk, tog og masse styr ! De liker det best når det er rolig rundt de og ikke mas og kjas og press om dress og Gud vet hva.....

Jeg liker best julaften! Det er viktig for oss å feire, men ikke nødvendigvis norsk tradisjon jul! Vi er engelske, og feirer mest med engelsk mat, men åpner gaver på julaften fordi det er viktig for barna 😀

Barna mine synes det er mer tortur med krig og utrygghet. De ser seg selv heldige som faktisk kan samles trygt i gatene å gå i tog, med vårt flagg. Tenk for ditt barn er det tortur å vise takknemlighet for frihet, wow sier jeg bare, hvilken retning er vi på vei. Norske folk er fryktelig ego blitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pre-teens... vanskelig alder.

Anonymkode: 44894...da8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når en forelders fokus er på at DE får SIN feiring øldelagt fordi barnet tydelig viser at det har noe som plager en er det vel på tide å se innover først og så regulere seg selv slik at man kan hjelpe barnet sitt ha en god dag tenker jeg.. 

Anonymkode: 4e1f2...648

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når en forelders fokus er på at DE får SIN feiring øldelagt fordi barnet tydelig viser at det har noe som plager en er det vel på tide å se innover først og så regulere seg selv slik at man kan hjelpe barnet sitt ha en god dag tenker jeg.. 

Anonymkode: 4e1f2...648

👏👏

Anonymkode: 80410...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...