Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg var tilstede i historietimene. Etter min mening er det fulstendig tonedøvt å ønske at frihet skal feires med tvang! Heldigvis har jeg frihet 17. mai også, på lik linje med deg. Jeg har frihet til å velge om jeg vil gå i tog eller ikke, om jeg vil finne en annen måte å feire på, eller til og med om jeg vil velge å ikke feire i det hele tatt.

Det er det som er frihet.  De som ønsker å gå i tog, går i tog. De som ikke ønsker å gå i tog lar vær. Hvis tradisjonen med tog til slutt dør ut, så betyr ikke det at demokratiet vårt bryter sammen. Toget er en feiring, ingen av våre demokratiske prosesser er avhengig av at folk går i tog.

Fårstår ikke du at tvang ikke hører hjemme i et demokrati?

Anonymkode: 8294b...dfd

Forstår ikke du at det medfører plikter i et demokrati for å bevare det, om alle skal kun tenke på seg selv så vil vi ikke lenger ha et demokrati. Dette må jo du lære dine barn, dessverre lærer de fleste barn i dag først meg selv og så meg selv. 

Anonymkode: 50674...109

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres ikke ut som du helt forstår hva det er vi feirer heller, for det er i alle fall ikke en feiring av frihet, den kom nesten 100 år senere. Mener du at den norske måten å feire 17. mai på er en forutsetning for demokrati? At land som ikke har oppblåst, selvhøytidelig feiring av grunnloven ikke er frie og demokratiske ?

Det er lenge siden jeg var barn selv, men jeg hatet 17. mai da og er ikke spesielt begeistret for det i dag heller. 

Anonymkode: afa57...427

Vi feirer grunnloven ja, les den så forstår du kanskje? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Taffel skrev (23 timer siden):

Her må det ha skjedd noe i forkant. Det må utforskes, ikke kjeftes. 

Nemlig !!

Anonymkode: e9cc3...9b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barna mine synes det er mer tortur med krig og utrygghet. De ser seg selv heldige som faktisk kan samles trygt i gatene å gå i tog, med vårt flagg. Tenk for ditt barn er det tortur å vise takknemlighet for frihet, wow sier jeg bare, hvilken retning er vi på vei. Norske folk er fryktelig ego blitt. 

Du dramatiserer dette voldsomt. Frihet ??? Å tvinge barn til tog ?  Mine barn er trygge barn, som hater tog. Vi feirer vår frihet med å ikke tvinge de. 

Anonymkode: 4b4d2...84f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei dessverre, så om en 10-20 års tid har vi ingen barnetog og vår særegne måte å feire 17 mai på. 
I dag bestemmer barna, og det er tortur for Norske barn å gå i tog. 
Sier litt om egotrippen til foreldre, de forstår ikke hva vi feirer. 
Jeg håper samtidig som ingen tar ansvar for feiringen videre fremover at det heller ikke blir en fridag. 

🤣🤣🤣🤣! Du er jo helt kokko !! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene her. 

Vi har også hatt ett barn som hatet 17. mai. Det er høysesong for pollen, og lunta er kort. 
Vi løste det med fast avtale og kompromiss. Gå i barnetoget, deretter går vi hjem og spiser god mat. Så går vi tilbake for å delta i neste tog, men fritidsaktiviteten. Vi har også belønnet god oppførsel med å gi lov til å kjøpe spill til ps. 
Vi begynte planleggingen tidlig, avklarte forventninger og senket kravene. Fra 3. klasse til 10. fungerte dette helt supert👍

Anonymkode: dab59...34d

• Liker 2
Skrevet

Han er 12 år, la han velge. 
Han vil ikke gå i tog. 

Hvorfor tvang om dette?

Spør heller hvorfor han ikke vil i tog.
Kan han ikke eller vil han ikke svare på det så spør hvordan vil feire dagen og ta det derfra.

Min 5.klassing liker ikke 17.mai tog. 
Jeg har et eldre barn og som elsker 17.mai tog. Unger er ulike. 

Med 5.klassingen var avtalen at i år har vi dugnad for siste gang. Du går i tog, vi har dugnad - men det er siste gangen du må gå i tog. 

Neste 17.mai har vi planer om fjelltur. 

For meg og yynstemann så er det for mye folk og støy. 17.mai er ikke gøy, det er stress, mas og støy. 

Du valgte å ødlegge 17.mai for deg selv. 
Du valgte å kjøre på uten å ta hensyn til hva sønnen din ville. 

Han har gjort det veldig klart med ord og handling at han ikke vil i tog - hvorfor ødlegge dagen både for deg selv og han for å få vilja di? Som du uannsett ikke fikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du dramatiserer dette voldsomt. Frihet ??? Å tvinge barn til tog ?  Mine barn er trygge barn, som hater tog. Vi feirer vår frihet med å ikke tvinge de. 

Anonymkode: 4b4d2...84f

Så flott, blir sikkert gode flotte borgere å være rundt. Bare meg, meg og meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
idamoor skrev (9 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣! Du er jo helt kokko !! 

Nei, det er ikke jeg som er det. Foreldre som lar barna bestemme alt i husholdningen er det. Stakkar tenk å bevege kroppen i et par timer, vekk fra skjerm. Tortur.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei alle sammen. Ser jeg burde skrevet litt mer utfyllende i HI. 
I går kom jeg hjem fra jobb, og så at han ikke hadde ryddet tallerkner etter seg (han hadde besøk av venner så det lå 4 tallerkner i stua, flere glass, Pokémon kort strødd rundt i hele stua. Det ser ut som en svinesti her. Buksen hans lå på gulvet, sokker på andre siden av stua. Jeg blir gal. Jeg må repetere meg hver eneste dag om at han ikke kan kaste ting rundt på den måten og må rydde etter seg. Det endte med at han ble drit sur, begynte å bli frekk og mente at jeg måtte rydde Pokémon kortene (siden vi så på de sammen dagen før) så det ble skikkelig baluba. Etter middag fant han en pastabit i stolen også kaster han den mot TV-en. Jeg blir irritert og sier til han «det er ikke en søppeldynge bak TV-en, nå går du å plukker opp pastaen og kaster den i søpla. 

Da var han allerede i dårlig humør fra tidligere av og nekta å plukke opp pastaen som han kasta fordi han nå ikke finner den og vet ikke hvor den havnet hen. 

Så ente det med at han ble sint og låste seg inn på rommet. Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet. 

Dette var endt på kvelden. Så i dag tidlig da alarmen ringte og vi skulle gjøre oss klare til 17 mai tog tenkte jeg at nå er det en ny dag, han og jeg har fått lufta tankene våre og kan ta en ordentlig samtale. Men det er jo umulig når han ikke åpner døra eller responderer. 

Jeg blir ikke sur på grunn av at 17.mai blir ødelagt jeg blir sur på grunn av måten det hele skjer på. Hvor han låser seg helt og er langsint og lar det gå flere timer uten å løse i problemene. 

Han låste seg ut av rommet rundt kl 11:45 og vi har fått pratet en del sammen. Men han vil fortsatt ikke forklare hva han synes er vanskelig. Han sa bare at han trenger tid for seg selv, og at han synes at jeg burde ryddet pokemon kortene fordi det var jeg som ville leke med de (jeg ville finne på noe med han forbigåes så vi begynte å sortere ponemonkort) men han fikk beskjed mange ganger om å rydde de da han var ferdig med å leke med de med vennen sin. 
Jeg prøver å forklare han at det løser ingenting å låse seg inne i rommet i flere timer og at vi må kommunisere å prate sammen for at vi skal kunne ha det bra. 

Anonymkode: c6a47...720

Fjern nøkkel fra badet også. 
Det måtte vi. Eldstemann hadde retalivt store adferdsproblemer som liten og låste både seg og andre inne. 
Vi fjernet alle nøkler. 

nei, vi har ikke lås på badet og do, men vi banker på - det går fint.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snokemor skrev (14 minutter siden):

Han vil ikke gå i tog. 

Hvorfor tvang om dette?

Spør heller hvorfor han ikke vil i tog.
Kan han ikke eller vil han ikke svare på det så spør hvordan vil feire dagen og ta det derfra.

Min 5.klassing liker ikke 17.mai tog. 
Jeg har et eldre barn og som elsker 17.mai tog. Unger er ulike. 

Med 5.klassingen var avtalen at i år har vi dugnad for siste gang. Du går i tog, vi har dugnad - men det er siste gangen du må gå i tog. 

Neste 17.mai har vi planer om fjelltur. 

For meg og yynstemann så er det for mye folk og støy. 17.mai er ikke gøy, det er stress, mas og støy. 

Du valgte å ødlegge 17.mai for deg selv. 
Du valgte å kjøre på uten å ta hensyn til hva sønnen din ville. 

Han har gjort det veldig klart med ord og handling at han ikke vil i tog - hvorfor ødlegge dagen både for deg selv og han for å få vilja di? Som du uannsett ikke fikk. 

*ødelegge

*uansett

Anonymkode: 86fe5...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker att når barna er så store så synes jeg de må få vere med på å bestemme selv om de vil gå i tog eller ikke. Om de vil gå i ett tog, eller alle mulige. Men dette må man komme fram til med dialog, ikke med slik oppførsel. Att et barn låser seg selv inne på rommet sitt i så mange timer å nekter å komme ut er uakseptabelt! Da hadde jeg funnet fram brekkjernet å brutt opp døren. Det hadde garrantert gitt dårlig stemning en god stund, men det må man bare stå i. Så lenge barnet har fått nok av sjangser til å låse opp døra selv såklart. Sett tydelige grenser, å gi konsekvenser. Ikke med kjeft, men med kjærlighet. 

Anonymkode: e6178...28f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snokemor skrev (43 minutter siden):

Nei. En dag skal denne sønnen bli voksen og selv om voksne har mer frihet til å bestemme over sitt eget liv så har de også flere plikter.

Barn må derfor lære at noen ting er ikke et valg. For eksempel, du sier ikke nei til å besøke din døende bestemor bare fordi du heller vil være hjemme og spille Fortnite. 

Anonymkode: 6368f...f3f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snokemor skrev (2 timer siden):

Fjern nøkkel fra badet også. 
Det måtte vi. Eldstemann hadde retalivt store adferdsproblemer som liten og låste både seg og andre inne. 
Vi fjernet alle nøkler. 

nei, vi har ikke lås på badet og do, men vi banker på - det går fint.

Samme her. Er forbudt å låse dører, spesielt mht brann.

Anonymkode: b4838...308

Skrevet

Hvorfor tvinge barnet å gå i 17. mai tog? 

• Liker 3
Skrevet

Ikke så uvanlig når de er 12. Da begynner 17.mai og det å gå i tog å bare være stress. Jeg slapp de 2 siste årene av mine foreldre. Jeg orket ikke gnagsår,roping og sterke inntrykk når jeg passerte 11. Jeg hadde latt han være. 17.mai skal være en hyggelig dag. Hvorfor gjøre det til en drittdag hvis man ikke må. Mine er nå 14 og 16. De gikk i tog fordi de hadde lyst. Nå har dem små søskenbarn og de bestemmer selv om de vil være med å se dem gå i tog. Det er vi foreldre som skal niholde på alle de tradisjonene. Men er det for ungene eller for oss selv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om noen her tror at oppdragelse gjøres mest mellom 12 og 16? 

Grunnlaget er allerede lagt i den alderen, også skjer det en pause, før de kommer ut av verste pubertet som helt vanlige og fornuftige mennesker. 

Jeg er snart 60 og har stor familie. Har sett utallige søte barn bli til uspiselige tenåringer før de våkner av dvalen og blir vanlige igjen. Og de aller fleste blir velfungerende voksne.

Å tvinge gretne tenåringer til familiekos blir uhyggelig for alle parter involvert. 

Anonymkode: 5b906...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 13.21):

Helt ærlig så hadde jeg sagt "Ok" og ikke laget mer styr utav det.

Jeg har selv en datter som fungerer celdig dårlig under press og stress. Så i år har jeg sagt at jeg ikke kommer til å lage noe stort av 17. Mai. Hun kan gjøre som hun vil og hvis hun vil ha meg med så er det helt ok.

Resultat: Ikke noe tog, men en rolig start på dagen og hun har egne planer. Jeg skal være hjemme å slappe av 

Beste feiringen siden jeg fikk barn.

Anonymkode: 5d837...ff4

Dette handler jo om at DU vil slippe. Som jeg tipper er tilfellet for veldig mange foreldre som lar barna bestemme.

Anonymkode: ec083...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du er alt for sent ute med å prøve å sette grenser. Det er tydelig at han ikke har respekt for deg. Utrolig synd at en gutt går ungdomstiden i møte med å bare gjøre som han vil og at det ikke er du som forelder som har kontroll. Det kan få skumle konsekvenser.

Anonymkode: de972...051

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette handler jo om at DU vil slippe. Som jeg tipper er tilfellet for veldig mange foreldre som lar barna bestemme.

Anonymkode: ec083...154

LA barna bestemme?

Vi som familie velger hvordan VI ønsker å feire. Uavhengig av 17. Mai, Påskaften, Julaften etc.

Jeg setter pris på 17.Mai og hva dagen betyr.

Å gå i tog har jeg aldri likt, verken som barn eller voksen.

Om det er SÅÅÅÅÅ obligatorisk. Hvorfor har ikke absolutt ALLE i tog da?

Det har jeg aldri sett. Noensinne.

Du har noen som går i tog og MANGE tilskuere.

For meg blir det dette jaget om at den PERFEKTE 17. Mai skal være kaos fra morgen til kveld helt tullete.

Ungene har vært med i tog. Og de har valgt det selv.

I år ønsket de ikke toget, men de ville være med på skolen, høre på taler og feire dagen.

De forstår historien og viktigheten av dagen.

Men vi ønsker at dagen skal være gøy og lystbetont.

Det er en grunn til at en sier 17. Mai er BARNAS DAG. Hvorfor i all verden skal det da være en dag mange barn føler på tvang og stress?

Anonymkode: b4838...308

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...