Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Plukk ut låsen i døra,alle løsningsorienterte mennesker klarer å låse en sånn dør med andre ting enn nøkkelen. 

Anonymkode: 56488...a87

Herregud, man trenger da ikke å pirke ut låsen, det er jo helt fjernt. Ts må ta innover seg at gutten går mot tenårene og trenger mer space. Kanskje det er noe annet som plager han i tillegg til dette. Overreaksjon å fjerne låsen på dørene.

Anonymkode: 0e487...253

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en ungdom som ikke vil gå i tog. Chill. 

Og gi ham negative konsekvenser når han har besøk og ikke rydder opp etter seg. Alle i et hus må bidra, tom ungdom med sår på sjela og lim i ræva.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, å bajonettsage ut en dør er noe av det mest voksne jeg har hørt.

Anonymkode: ae45b...715

Spiller ingen rolle - vi låser ikke dører og nekter å åpne de på ett døgn. Da blir man uten dør. Hva du mener om det er revnende likegyldig for min del

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du eller dere andre om det noe sted man kan få hjelp og veiledning når det gjelder å håndtere en straks ungdom ? Jeg tror at problemet vårt er at vi kræsjer i kommunikasjon og hva jeg krever og forventer av han. Men samtidig så synes jeg at det er en uting å la en gutt ikke ha noe ansvar, ikke gjøre noe som helst husarbeid, ikke rydde etter seg. Hva slags «mann» oppdrar jeg da? En slabbadask som ikke kaster søpla på 6 dager ? Osv… men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan kommunisere med han sånn at han faktisk tar ansvar og gjør ting uten at det blir noe negativt. 
Å bestikke med premier/lønn osv funker ikke på han. Han velger faktisk å ikke gjøre noe enn å få noe for det. Han er jo veldig sta, var litt sånn selv da jeg var barn, hvis jeg ikke ville noe da var det ingenting man kunne gjøre for å få meg til å endre mening. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: c6a47...720

Du kan ta kontakt med helsestasjon eller familiekontor i bydelen din og spør hva slags tilbud de har.  Vi hadde en periode da kommunikasjonen med datteren vår ikke var på topp og de hadde lavterskel samtaletilbud med sosionom. Vi hadde tre samtaler uten at hun var med eller informert om det, og fikk gode råd, støtte og mulighet til å blåse litt ut. Var til stor hjelp!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du eller dere andre om det noe sted man kan få hjelp og veiledning når det gjelder å håndtere en straks ungdom ? Jeg tror at problemet vårt er at vi kræsjer i kommunikasjon og hva jeg krever og forventer av han. Men samtidig så synes jeg at det er en uting å la en gutt ikke ha noe ansvar, ikke gjøre noe som helst husarbeid, ikke rydde etter seg. Hva slags «mann» oppdrar jeg da? En slabbadask som ikke kaster søpla på 6 dager ? Osv… men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan kommunisere med han sånn at han faktisk tar ansvar og gjør ting uten at det blir noe negativt. 
Å bestikke med premier/lønn osv funker ikke på han. Han velger faktisk å ikke gjøre noe enn å få noe for det. Han er jo veldig sta, var litt sånn selv da jeg var barn, hvis jeg ikke ville noe da var det ingenting man kunne gjøre for å få meg til å endre mening. 🤦🏻‍♀️

Det høres ut som du snakker til han, i stedet for med han. Begynn der. 

Velg deg dine kamper, du kan ikke ta alt på én gang. Han skal bo hjemme i mange år fortsatt så du har god tid til å lære han ting. Det er nesten mer viktig å lære han lytting, kommunikasjon, respekt og problemløsning, enn å rydde. 

Og ikke hør på alle rådene i denne tråden som åpenbart kommer fra småbarnsforeldre. Du har en gutt på 12. 

Anonymkode: 918e1...e1d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig å bli lei i tog i den alderen. Jeg gikk til femteklasse, og da var jeg eneste fra trinnet som gikk. Året etter slapp jeg å gå. 

Anonymkode: a105e...b69

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjern hele døra, så blir det slutt på slik drittungeoppførsel. 

Gå i toget du og drit i han. 

Du får bare si at det blir vanskelig som voksen hvis han ikke vokser opp og føyer seg til sosiale koder. 

Anonymkode: b2dcf...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Du skal hjelpe han, og lære han å regulere følelsene sine. Han er tenåring, han kommer til å være og ha det vanskelig en peiode fremover. Er det viktigere for deg at han presses på en 17.mai-feiring han ikke ønsker å delta på, eller at du får feiret 17.mai i rå igjen. Eller er det viktigere for deg å finne ut hva som trigget denne reaksjonen, og hvordan du kan hjelpe han tiol å åpne seg opp mer, og sette ord på følelsene i stedet for. Du har bare noen få år igjen på å hjelpe han før han flytter ut på egenhånd...

17.mai-feiring er ikke for alle. Det er masse folk og forventinger, og en lang dag man ikke har kontroll på selv. Det er støy og bråk og masse inntrykk. Det er slitsomt. Kanskje mobberne hans skal være der. Kanskje jenta han er forelska i skal være der..

Snakk.med.han.

Anonymkode: 430fc...35e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt gjennom døra, allerede i går kveld, at hvis han absolutt ikke vil gå i tog så skal han få slippe det. Roet det helt ned, dempet alle krav. Kanskje han da hadde snakket litt med deg etter hvert. 
Det er en hysteri i det landet her når det gjelder 17. mai, fra oss voksne. Det kalles "barnas dag" men det er aldeles ikke på barnas premisser. 
Du burde ikke tvinge sønnen din til å gå i tog eller delta på 17. mai i det hele tatt, verden går ikke under av den grunn. Som regel ligger det noe bak når barn oppfører seg sånn. Kanskje er det noe han gruer seg veldig til, noe han er nervøs for, noen som har kommet med kommentarer eller noe han er lei seg for. Den responsen din gjør jo alt bare verre. 

Jeg mener ikke at barn skal få bestemme alt selv, og jeg mener at barn har godt av at det stilles krav. Men til en viss grad, og man får velge sine kamper. 

Hilsen 4-barnsmor

Anonymkode: d796e...877

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får bare si at det blir vanskelig som voksen hvis han ikke vokser opp og føyer seg til sosiale koder. 

"Drit i han"? Det er jo sønnen hennes! Han er vel viktigere enn en masete, selvhøytidelig nasjonaldag.
Og det går helt fint an å være voksen og ha det bra uten å "føye sosiale koder" til enhver tid, vi har faktisk et valg.
Da er det bedre å lære barna at de er individer med egne meninger, som det er lov å si høyt og som de skal respekteres for. 
Man trenger ikke følge saueflokken for å bli en lykkelig og velfungerende voksen, heller tvert imot. 

Anonymkode: d796e...877

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Trådens dårligste råd. Barn blir ikke trygge mennesker av denne type oppdragelse. 

Anonymkode: 918e1...e1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Hva skal jeg gjøre? 

Ikke tvinge han

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er du seriøs? Fjerne døren? 

Joda funker sikkert fint om en ønsker barn som ikke ønsker kontakt som voksne

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre? 

Fjerne muligheten for å låse rommet er en god start. 

Anonymkode: d476a...08b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den nøkkelen, den hadde jeg tatt. Her i huset får ingen lov til å låse døra. Samtidig, vil han ikke gå i tog eller feire 17.mai, så vil han ikke. Jeg hadde gått ut å gjort mine ting. Det er selvfølgelig ingen god følelse, men ikke la han ødelegge dagen for deg. Ta en prat med han i fredstid for å finne ut hva skjedde, hvor gikk det galt for å legge en slagplan for neste korsvei. 

Anonymkode: 81dec...85e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde klikket! Det hadde aldri skjedd! Men spørsmålet er hvorfor samarbeider han ikke med mor? Noe har skjedd! Hva har skjedd? 

Anonymkode: b4132...745

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke opp til en 12 åring å bestemme om døren skal være låst eller ikke. Heller ikke å sette regien på dagen. Om det ikke har skjedd ham noe, har han makt over deg. Det må du snu, ellers blir det verre i tenårene. Hva om han ikke vil på skolen? Eller trening? Eller ferie? Skal han få bestemme det selv? Så klart ikke. 

Anonymkode: 80b5c...269

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg at han skal gå i tog? Hvis han ikke vil så synes jeg du skal la han slippe. Du gjør heller ikke situasjonen noe bedre med å stå og kjefte gjennom døren. Tror du han får lyst til å åpne døren og bli med av det?
Høres også ut som det er noe som plager han. Har han venner? Er det noe galt på skolen? 

Anonymkode: b0adc...1fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i at han ikke ser eller går i toget, det gjør ingenting. Men du burde jo bare ha gått ut og kost deg!

Når han kommer ut igjen fjerner du både nøkkel og døra han kan godt være uten dør i noen dager. Men samtidig må du finne ut hva som utløste dette for det kan jo hende det har skjedd noe som har gjort han lei seg...

Anonymkode: 40f20...4a0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen min hadde låst seg inn på rommet sitt og ikke respondert på flere timer, hadde jeg brutt meg inn. Deretter hadde jeg fjernet døra, både av sikkerthetshensyn og som et oppdragelsestiltak. Dette går ikke an.

Anonymkode: 001c5...436

Litt av et regime. Barn låser ikke rommet sitt uten at foreldrene gir dem grunn til det. 

Anonymkode: f28e9...204

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...