Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen. Ser jeg burde skrevet litt mer utfyllende i HI. 
I går kom jeg hjem fra jobb, og så at han ikke hadde ryddet tallerkner etter seg (han hadde besøk av venner så det lå 4 tallerkner i stua, flere glass, Pokémon kort strødd rundt i hele stua. Det ser ut som en svinesti her. Buksen hans lå på gulvet, sokker på andre siden av stua. Jeg blir gal. Jeg må repetere meg hver eneste dag om at han ikke kan kaste ting rundt på den måten og må rydde etter seg. Det endte med at han ble drit sur, begynte å bli frekk og mente at jeg måtte rydde Pokémon kortene (siden vi så på de sammen dagen før) så det ble skikkelig baluba. Etter middag fant han en pastabit i stolen også kaster han den mot TV-en. Jeg blir irritert og sier til han «det er ikke en søppeldynge bak TV-en, nå går du å plukker opp pastaen og kaster den i søpla. 

Da var han allerede i dårlig humør fra tidligere av og nekta å plukke opp pastaen som han kasta fordi han nå ikke finner den og vet ikke hvor den havnet hen. 

Så ente det med at han ble sint og låste seg inn på rommet. Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet. 

Dette var endt på kvelden. Så i dag tidlig da alarmen ringte og vi skulle gjøre oss klare til 17 mai tog tenkte jeg at nå er det en ny dag, han og jeg har fått lufta tankene våre og kan ta en ordentlig samtale. Men det er jo umulig når han ikke åpner døra eller responderer. 

Jeg blir ikke sur på grunn av at 17.mai blir ødelagt jeg blir sur på grunn av måten det hele skjer på. Hvor han låser seg helt og er langsint og lar det gå flere timer uten å løse i problemene. 

Han låste seg ut av rommet rundt kl 11:45 og vi har fått pratet en del sammen. Men han vil fortsatt ikke forklare hva han synes er vanskelig. Han sa bare at han trenger tid for seg selv, og at han synes at jeg burde ryddet pokemon kortene fordi det var jeg som ville leke med de (jeg ville finne på noe med han forbigåes så vi begynte å sortere ponemonkort) men han fikk beskjed mange ganger om å rydde de da han var ferdig med å leke med de med vennen sin. 
Jeg prøver å forklare han at det løser ingenting å låse seg inne i rommet i flere timer og at vi må kommunisere å prate sammen for at vi skal kunne ha det bra. 

Anonymkode: c6a47...720

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han er hjemme? Jeg hadde låst opp døra for å være sikker på at han er der. Så hadde jeg sagt at jeg ønsker å feire 17 mai. Så jeg drar. Og jeg lager ikke noe middag siden jeg spiser ut. 

Anonymkode: ca398...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har er barn låsbar dør? Ingen god ide.

Anonymkode: 493ba...063

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS har skrevet: "Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet"

Anonymkode: af693...f28

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fjern låse-muligheten hans! Barn skal ikke kunne låse dører.

Anonymkode: ca2b1...3a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I går kom jeg hjem fra jobb, og så at han ikke hadde ryddet tallerkner etter seg (han hadde besøk av venner så det lå 4 tallerkner i stua, flere glass, Pokémon kort strødd rundt i hele stua. Det ser ut som en svinesti her. Buksen hans lå på gulvet, sokker på andre siden av stua. Jeg blir gal. Jeg må repetere meg hver eneste dag om at han ikke kan kaste ting rundt på den måten og må rydde etter seg. Det endte med at han ble drit sur, begynte å bli frekk og mente at jeg måtte rydde Pokémon kortene (siden vi så på de sammen dagen før) så det ble skikkelig baluba. Etter middag fant han en pastabit i stolen også kaster han den mot TV-en. Jeg blir irritert og sier til han «det er ikke en søppeldynge bak TV-en, nå går du å plukker opp pastaen og kaster den i søpla. 

Da var han allerede i dårlig humør fra tidligere av og nekta å plukke opp pastaen som han kasta fordi han nå ikke finner den og vet ikke hvor den havnet hen. 

Så ente det med at han ble sint og låste seg inn på rommet. Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet. 

Dette var endt på kvelden. Så i dag tidlig da alarmen ringte og vi skulle gjøre oss klare til 17 mai tog tenkte jeg at nå er det en ny dag, han og jeg har fått lufta tankene våre og kan ta en ordentlig samtale. Men det er jo umulig når han ikke åpner døra eller responderer. 

Jeg blir ikke sur på grunn av at 17.mai blir ødelagt jeg blir sur på grunn av måten det hele skjer på. Hvor han låser seg helt og er langsint og lar det gå flere timer uten å løse i problemene. 

Han låste seg ut av rommet rundt kl 11:45 og vi har fått pratet en del sammen. Men han vil fortsatt ikke forklare hva han synes er vanskelig. Han sa bare at han trenger tid for seg selv, og at han synes at jeg burde ryddet pokemon kortene fordi det var jeg som ville leke med de (jeg ville finne på noe med han forbigåes så vi begynte å sortere ponemonkort) men han fikk beskjed mange ganger om å rydde de da han var ferdig med å leke med de med vennen sin. 
Jeg prøver å forklare han at det løser ingenting å låse seg inne i rommet i flere timer og at vi må kommunisere å prate sammen for at vi skal kunne ha det bra. 

Han trenger oppdragelse. Den oppførselen er jo helt fjern.

Anonymkode: 5fe80...390

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS har skrevet: "Han har ikke lås på rommet men han hadde gått på badet og hentet nøkkelen til badet (universal nøkkel) og brukte den for å låse seg på rommet"

Anonymkode: af693...f28

Nå har jeg gjemt bort den nøkkelen for å si det sånn 🙄

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du skriver leser jeg gutt med nye hormoner og en mor som kanskje gjør litt for mye ut av ting.

Husk han ser ikke ting på samme måte som deg, og kanskje dette ikke er første gang du er sånn streng og kjefter etc?

Endret av mommyaka
  • Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen min er 12 år. Vi skulle gå i tog i dag tidlig og det ble det ikke noe av da han låste seg inn på rommet i går kveld og nektet å åpne døren i dag tidlig. Svarer meg ikke når jeg rope på han. Han ville ikke gå 17 mai tog. Så tenkte jeg ok greit, gir det litt tid, så kan vi hvertfall ta toget som går i nabolaget og opp til skolen hans kl 11:00. Når kl blir 10:00 går jeg å banker på rommet hans og sier at han nå må komme ut av rommet, vi skal ut å feire 17 mai. Han svarer ikke, åpner ikke døra, får null respons. Ender med at jeg begynner å kjefte, jeg blir så frustrert når han låser seg på denne måten her. 
Så nå sitter jeg her da i stua, begge togene har gått, 17 mai feiringen på skolen starter om ett kvarter, ingen av oss er klare. Jeg er så lei… 

Så nå ista sa han at han driter i 17 mai og vil ikke feire. 
Hva skal jeg gjøre? 

Feire hjemme da vel! Barnas dag, sier de.. likevel skal ALLE tvinges ut for å tvangssosialiseres.

Vi har hatt hjemmefeiribg i mange år. Så 17. mal er ikke lenger en dag alle gruer seg til her hos oss.

Anonymkode: 65b2c...e48

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Det du skriver leder jeg gutt med nye hormoner og en mor som kanskje gjør litt for mye ut av ting.

Husk han ser ikke ting på samme måte som deg, og kanskje dette ikke er første gang du er sånn streng og kjefter etc?

Vet du eller dere andre om det noe sted man kan få hjelp og veiledning når det gjelder å håndtere en straks ungdom ? Jeg tror at problemet vårt er at vi kræsjer i kommunikasjon og hva jeg krever og forventer av han. Men samtidig så synes jeg at det er en uting å la en gutt ikke ha noe ansvar, ikke gjøre noe som helst husarbeid, ikke rydde etter seg. Hva slags «mann» oppdrar jeg da? En slabbadask som ikke kaster søpla på 6 dager ? Osv… men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan kommunisere med han sånn at han faktisk tar ansvar og gjør ting uten at det blir noe negativt. 
Å bestikke med premier/lønn osv funker ikke på han. Han velger faktisk å ikke gjøre noe enn å få noe for det. Han er jo veldig sta, var litt sånn selv da jeg var barn, hvis jeg ikke ville noe da var det ingenting man kunne gjøre for å få meg til å endre mening. 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bloomer69 skrev (1 time siden):

Herregud, dette trenger absolutt ikke være en diagnose. Diagnose: menneske, følelser, hverken helt barn eller helt voksen, forventninger, noe som har skjedd på skolen, osv., osv.

Det virker jo sånn da… slettes ikke normalt for en ellers «normal» 12-åring dette

Anonymkode: 7edd3...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor greier ikke en voksen å stave riktig?

Anonymkode: 7a0de...a87

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som om han har det helt greit sånn utenom hendelsen som skjedde i går. 

Kanskje prate litt mer om det når ting har roet seg mer. Ellers så tenker jeg gutten er jo midt mellom barn og tenåring og gutter kan jo og kjenne på masse følelser og det er ikke alle som er like flinke til å prate om det og mas kommer man ikke langt med. 

Det å sette seg litt i hans situasjon kan jo lønne seg, høre litt mer på HANS ønsker for dager som i dag og ikke bare hva du vil.

Ellers så teneker jeg at når det kommer til låsing av dører så spørs jo det på hvordan du respekterer når han vil ha fred. Han er 12 år, da er han vel kanskje i den fasen der han trenger litt mer tid for seg selv der mamma ikke løper inn dørene.

Anonymkode: 0e487...253

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Plukk ut låsen i døra,alle løsningsorienterte mennesker klarer å låse en sånn dør med andre ting enn nøkkelen. 

Anonymkode: 56488...a87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han ikke har det så bra? Må jo være en grunn til at han er sånn. Samtidig, legger du veldig mye føringer for hvordan alt skal være? Vi valgte selv om vi ville gå i tog når vi var blitt så store.

Anonymkode: 283e9...071

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet du eller dere andre om det noe sted man kan få hjelp og veiledning når det gjelder å håndtere en straks ungdom ? Jeg tror at problemet vårt er at vi kræsjer i kommunikasjon og hva jeg krever og forventer av han. Men samtidig så synes jeg at det er en uting å la en gutt ikke ha noe ansvar, ikke gjøre noe som helst husarbeid, ikke rydde etter seg. Hva slags «mann» oppdrar jeg da? En slabbadask som ikke kaster søpla på 6 dager ? Osv… men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan kommunisere med han sånn at han faktisk tar ansvar og gjør ting uten at det blir noe negativt. 
Å bestikke med premier/lønn osv funker ikke på han. Han velger faktisk å ikke gjøre noe enn å få noe for det. Han er jo veldig sta, var litt sånn selv da jeg var barn, hvis jeg ikke ville noe da var det ingenting man kunne gjøre for å få meg til å endre mening. 🤦🏻‍♀️

Ta vekk internett..pc... mobil ..tablett om han ikke gjør sine oppgaver...

Ut med gutta? Ikke før sine oppgaver er gjort.

Men ikke stå på dine bakbeina 100 prosent...da vil dere begge kræsjet med hverandre.

Har han alltid fått lov å holde på slikt? Aldri fått konsekvenser?

• Liker 4
Skrevet

Sønnen din er lik meg , 17 Mai var ( er ) det verste jeg visste.  Gutten skal begynne på ungdomsskolen ,  ikke lag noe mer drama , la han selv få bestemme dette !

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Les boka til Hedwig Montgomery om ungdom. Får helt vondt av måten folk snakker om ungdom her. 

Å være mellom barndom og voksenliv er krevende, samtidig som hormoner herjer. De fleste kommer ut av perioden som fornuftige mennesker.  Vi må bare vente i noen år

Jeg er i perimenopause selv og kjenner at noen dager virkelig bare er dritt. Men siden jeg er voksen og har livserfaring klarer jeg å ta meg sammen. På utsiden 

Anonymkode: 5b906...4fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Natu skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ALDRI tvunget barnet mitt til å gå i tog hvis det ikke ville Heller gått i dialog for å finne ut av hvorfor han ikke vil, og hvordan man heller kan løse det. Her er det du som høres merkelig ut og ikke barnet. 

Jeg er helt enig. Hadde spurt om vi heller skulle finne på noe annet. Eventuelt være hjemme og kose oss sammen. Roe ned situasjonen og så snakket med han om det. 

Anonymkode: 58453...0b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (1 time siden):

Å gå i tog ellrr feire 17mai er ingen lovfestet plikt. Han trenger ikke om han ikke vil. 

men, at han som 12åring har lås på døra si og har forholt den låst er uakseptabelt. Jeg ville ha henta bajonettsaga og sagd opp og derettee fjerna døra. Dør kan man ha når man er voksen nok. 

Ja, å bajonettsage ut en dør er noe av det mest voksne jeg har hørt.

Anonymkode: ae45b...715

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...