AnonymBruker Skrevet 4. mai #61 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gift og har 2 sønner. Anonymkode: c1388...f06 Nei, det er du ikke. Anonymkode: 9c8d2...260
AnonymBruker Skrevet 4. mai #62 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du som mann risikerer ingenting ved å være åpen for andre mennesker, menn som kvinner. Du kan selvsagt risikere å møte en annen mann som raner deg, men sannsynligheten er liten. Kvinner tar stor risiko bare ved å gå på en date med en mann. Møter vi feil mann til feil tid på feil sted så kan vi ende opp med alvorlig skade på både fysisk og psykisk helse, eller i verste fall død. Slike risikoer tar enkelte av oss nesten hver dag, men det er så normalt at vi tenker ikke alltid på det. Hverdagslige ting som å gå tur alene eller ta taxi kan være et sjansespill. Vi kan derfor ikke unne oss den luksusen den er å gå ut fra at alle vi møter vil oss vel. Din måte å tenke på viser hvor privilegert du er som mann. Og det at du ikke bryr deg taler ikke til din fordel personlig, eller til menns fordel som gruppe. Anonymkode: a46e4...974 Vet du jeg tar dette som en selvfølge for meg fordi det har alltid hvert slik. Når jeg var ung gikk jeg istedenfor å ta taxi, det var færre overfallsvoldtekter enn det var voldtekt fra taxier. I dag må jeg ta taxi jobb i blant, da passer jeg på at jeg ikke er alene. Og dette planlegger jeg lenge før, ser det ut til at jeg må ta taxi alene tar jeg med meg bilen selv om det er 1-2 timer unna hjemmet mitt. Min venninne ble voldtatt av en taxisjåfør når vi var unge, dette tenker aldri menn over. De setter seg i en bil, så tar de den taxien uten tanke for det. Anonymkode: 30940...451 14 5
ItchyBitchySpider Skrevet 4. mai #63 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var ferdig med tenårene for 10 år siden når. Det var ikke det samme fokuset på feminisme v.s antifeminisme og venstresiden v.s høyresiden på den tiden, men det florerte av grunner for oss jenter å hate menn. Venninner/klassekamerater ble gjennom årene stalket, befølt, kysset uten samtykke, fingrer uten samtykke, voldtatt, utsatt for overgrep fra voksne menn i 12-13 års alder, tatt nakenbilder av uten samtykke, slutshamed, banket av kjæresten. Ikke kan jeg huske all elendigheten i farta, men jaggu er det risikabelt å være tenåring og ung kvinne. Statistisk sett er kvinne mest utsatt for seksuelle overgrep mellom 16-25, og det stemmer veldig godt med egen livserfaring. Heldigvis roet det seg med alderen. Det er ett under at jeg trivdes som tenåring og ikke utviklet mannehate egt når jeg tenker over alt jeg og andre jenter ble utsatt for. Anonymkode: c27ee...4a7 Bare det at mange rapporterer hvordan voksne menns påtrengende interesse var på sitt verste da de var mellom 12 og 16 år gamle, og så avtok etterpå, sier sitt. Beklager. 15 5
ItchyBitchySpider Skrevet 4. mai #64 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en av dem som har blitt heftig påvirket via algoritmene på sosiale medier med hensyn til "mannehat" som du så fint kaller det. Jeg opplever det ikke som "mannehat" men heller en øyeåpner! Jeg er sjokkert over hva vi kvinner både tåler og har tålt opp igjennom årene. - Patriarkatet er giftig for både kvinner og menn. En samfunnsstruktur bygget på hierarki hvor menn er overhodet og kvinne er undersått. Holdninger som konstant setter kvinner i ungehagelige, krenkende situasjoner har blitt så normalisert i samfunnet at både menn og kvinner ikke klarer å gjenkjenne det som feil. 1 av 3 kvinner opplever vold eller seksuell vold fra menn i løpet av livet. Underliggende holdninger i store deler av samfunnet er at menn er de kapable mens kvinner ikke mestrer. Menn har alltid blitt sett på som smartere, mindre emosjonelle, mer kapable til å ta store avgjørelser. Når kvinner endelig fikk mer rettigheter her i Norge og kan jobbe og skape en karriere på lik linje som menn så. vokser ikke menn etter. Det blir fortsatt forventet at kvinner gjør mest husarbeid og tar seg av det tredje skiftet. Når kvinner spør om hjelp får vi bare slengt i trynet "Det var dere som ønsket å jobbe." Jeg er gift og har 2 sønner. Jeg er heldigvis gift med en god mann. Vi skal oppdra guttene våre til å respektere kvinner og bidra likt på hjemmebane. Om det blir slutt mellom meg og mannen min kommer jeg aldri til å bli sammen med en mann igjen. Jeg liker kake analogien som nå går på sosiale medier. Foran deg ligger det 10 kjeks med sjokoladebiter. En av dem er inneholder bæsj istedenfor sjokolade. Kommer du fortsatt til å spise en av kjeksene? Eller lar du bare alle være siden du ikke aner hvem av dem som inneholder dritt? Anonymkode: c1388...f06 Samme her. Gift og har flere barn. Hvis det blir slutt med mannen, så gidder jeg ikke å bli sammen med en ny mann. Når jeg ser hvilke holdninger mange norske menn har, får jeg bakoversveis. 14 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai #65 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du opplevd at 40-åringer kommer løpende, og du har måttet forsvare deg selv, og menn bare går forbi? Jeg har aldri opplevd eller sett dette, men kan love at jeg ville reagert. M46 Anonymkode: f0f52...446 Da jeg var ung kvinne. Sånn er det, sånn som mange av oss opplever. Vi pleide å gå i grupper da vi var på byen, alltid, alltid sammen og ingen etterlat, passet på drikken vår med haukeblikk, aksepterte aldri drikker fra en ukjent. Gikk ikke på klubber for da ville vi bare bli klådd på. En jeg kjenner opplevde at en eldre mann snek seg innpå henne på dansegulvet på en nattklubb og prøvde å fingre henne. Nå ble jeg revet tak i av en full mann i 60-årene da jeg var rundt 30 år også, som dro meg med til fanget hans og ble veldig sint da jeg gikk min vei. Ikke hei en gang først, men rev tak i meg og dro meg med han. Jeg ble helt satt ut. Venninna mi ba han dra til helvete og da sluttet han. Aldri møtt fyren før. 💀 Anonymkode: 89ea2...f95 14 3
ItchyBitchySpider Skrevet 4. mai #66 Skrevet 4. mai Memorangen skrev (23 minutter siden): Reagerte på akkurat det samme. Dette er jo en del av hele problemet, menn tror ikke på kvinners egne opplevelser og erfaringer. De hører ikke på det vi sier. Jepp, de sier at kvinner "overdriver", og at sexnekt fra en kvinne mot en mann er verre enn vold og voldtekt fra en mann mot en kvinne. 16 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #67 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er du ikke. Anonymkode: 9c8d2...260 Jeg har en 16 år gammel sønn, bare sånn om du har lyst til å si noe til meg også 😂 Anonymkode: 89ea2...f95
Gregarious Skrevet 4. mai #68 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en av dem som har blitt heftig påvirket via algoritmene på sosiale medier med hensyn til "mannehat" som du så fint kaller det. Jeg opplever det ikke som "mannehat" men heller en øyeåpner! Jeg er sjokkert over hva vi kvinner både tåler og har tålt opp igjennom årene. - Patriarkatet er giftig for både kvinner og menn. En samfunnsstruktur bygget på hierarki hvor menn er overhodet og kvinne er undersått. Holdninger som konstant setter kvinner i ungehagelige, krenkende situasjoner har blitt så normalisert i samfunnet at både menn og kvinner ikke klarer å gjenkjenne det som feil. 1 av 3 kvinner opplever vold eller seksuell vold fra menn i løpet av livet. Underliggende holdninger i store deler av samfunnet er at menn er de kapable mens kvinner ikke mestrer. Menn har alltid blitt sett på som smartere, mindre emosjonelle, mer kapable til å ta store avgjørelser. Når kvinner endelig fikk mer rettigheter her i Norge og kan jobbe og skape en karriere på lik linje som menn så. vokser ikke menn etter. Det blir fortsatt forventet at kvinner gjør mest husarbeid og tar seg av det tredje skiftet. Når kvinner spør om hjelp får vi bare slengt i trynet "Det var dere som ønsket å jobbe." Jeg er gift og har 2 sønner. Jeg er heldigvis gift med en god mann. Vi skal oppdra guttene våre til å respektere kvinner og bidra likt på hjemmebane. Om det blir slutt mellom meg og mannen min kommer jeg aldri til å bli sammen med en mann igjen. Jeg liker kake analogien som nå går på sosiale medier. Foran deg ligger det 10 kjeks med sjokoladebiter. En av dem er inneholder bæsj istedenfor sjokolade. Kommer du fortsatt til å spise en av kjeksene? Eller lar du bare alle være siden du ikke aner hvem av dem som inneholder dritt? Anonymkode: c1388...f06 Dette er ekstremt destruktivt tankegods og bygger på flere vrangforestillinger. Fortellingen som florerer om det "giftige patriarkatet", er basert på en fantasi der man bruker dagens samfunn som målestokk for å dømme historiske samfunn. I en historisk tid der overlevelse og minimering av enorme lidelser var det altoverskyggende målet for den absolutte majoriteten av befolkningen, likestilling var langt mindre relevant. Man kan like gjerne si at systemet var en like stor "suksess" for kvinner som for menn, fordi menn har lidd like mye som kvinner gjennom historien. Man kan heller ikke forvente at man får mer glede av livet bare fordi man blir født som gutt i Norge i dag. Den potensielle gleden av ens eget liv er det som betyr noe. Det er der likestillingen ligger, ikke i hvem som gjør hva, eller i hvilke typer utfordringer ulike mennesker møter gjennom livet. Algoritmene hjernevasker både menn og kvinner til å tro at flokken deres er kjønnet deres. Men faktum er at denne flokken, enten den består av kvinner eller menn, er en illusjon der din eneste verdi er å være ideologisk påfyll. Den virkelige flokken bygger man gjennom familie og nære venner. Der er det individet, ikke kjønnet, som er definerende. Fortsetter polariseringen og kjønnsradikaliseringen, vil det etter hvert ikke finnes en majoritet som ønsker å beholde samfunnet vi har i dag. Alternativet er at det som er "rett", blir det man klarer å ta. Men det verste narrativet som florerer i senere tid, er argumentet om at det ikke finnes noen kjønnspositivitet i at menn beskytter kvinner mot andre menn, siden begge angivelig representerer "problemet". Dette er vel det høyeste nivået av kjønnsradikalisering og representerer en sosial fallitterklæring. Individet har ikke lenger noen betydning, mens gruppeideologien har blitt altoppslukende. 2
MizzVic Skrevet 4. mai #69 Skrevet 4. mai Kvinner er redd for trakassering, vold og drap. Menn er redd for ikke å få pult nok. Og da helst yngre og mye penere. To vidt forskjellige ting. 16 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai #70 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet du jeg tar dette som en selvfølge for meg fordi det har alltid hvert slik. Når jeg var ung gikk jeg istedenfor å ta taxi, det var færre overfallsvoldtekter enn det var voldtekt fra taxier. I dag må jeg ta taxi jobb i blant, da passer jeg på at jeg ikke er alene. Og dette planlegger jeg lenge før, ser det ut til at jeg må ta taxi alene tar jeg med meg bilen selv om det er 1-2 timer unna hjemmet mitt. Min venninne ble voldtatt av en taxisjåfør når vi var unge, dette tenker aldri menn over. De setter seg i en bil, så tar de den taxien uten tanke for det. Anonymkode: 30940...451 Dette er dessverre realiteten vi lever i. Jeg tror de aller fleste av oss har lignende historier. Da jeg var student hadde jeg en venninne som bodde veldig nær meg i luftlinje, men det som lå mellom oss var en park. Ikke så lenge før jeg flyttet dit hadde det skjedd to voldtekter i den parken, og ingen var arrestert. Det var derfor selvsagt uaktuelt for oss begge å gå gjennom den parken, vi måtte i stedet gå en mye lengre omvei langs godt opplyste og trafikkerte veier. Det gikk ingen buss direkte mellom de to stedene, vi måtte bytte buss omtrent halvveis og vente lenge på neste buss. Dette brukte vi utrolig mye tid og krefter på, med planlegging lang tid i forveien hver gang vi skulle møtes hjemme hos en av oss. Ofte endte det med at vi bare satt oss på hver vår buss og møttes i sentrum i stedet. Å leve på den måten er utenkelig for menn, de hadde bare gått gjennom den parken og vært ferdig med det. Og da er det jo ekstra sjarmerende når de sier rett ut at de ikke bryr seg. Anonymkode: a46e4...974 15 7
Memorangen Skrevet 4. mai #71 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Flertallet av befolkningen vil ikke definere seg som feminist, inkludert kvinner, så der er tallene klare. https://www.ipsos.com/nb-no/kvinnedagen-2023 Jeg snakker om kvinner som ikke ser på feminisme som en likestillingskamp, men en kjønnskamp, og da faller de ikke under definisjonen feminist uansett hvor mye de roper at de er feminist. Stor del av de synes til og med det er god ide å bruke kjønnsdiskriminerende tiltak i likestillingens navn, og det er naturligvis ikke definert som feminisme. Anonymkode: 062dd...b1f Det var store kjønnsforskjeller i den undersøkelsen du linket til, og at så mange menn ikke vil definere seg som feminist sier vel mest om dem. Jeg ser ikke noe til disse kvinnene du snakker om som ikke ser på feminisme som en likestillingskamp men en "kjønnskamp". Opplever heller ikke at folk "roper" at de er feminist. Hvem er disse kvinnene du snakker om egentlig? Tør ikke menn å definere seg som feminist pga disse få kvinnene du snakker om som roper at de er feminister, men egentlig ikke er det? 9 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai #72 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ditt første instinkt var å betvile hva kvinner i samfunnet og tråden sier. Det var et oppriktig spørsmål. Jeg ferdes en god del forskjellige plasser i samfunnet, men har ikke sett denne tendensen, så fordi jeg undrer på hvor, så spør jeg om hvor. Anonymkode: f0f52...446 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #73 Skrevet 4. mai Memorangen skrev (6 minutter siden): Det var store kjønnsforskjeller i den undersøkelsen du linket til, og at så mange menn ikke vil definere seg som feminist sier vel mest om dem. Jeg ser ikke noe til disse kvinnene du snakker om som ikke ser på feminisme som en likestillingskamp men en "kjønnskamp". Opplever heller ikke at folk "roper" at de er feminist. Hvem er disse kvinnene du snakker om egentlig? Tør ikke menn å definere seg som feminist pga disse få kvinnene du snakker om som roper at de er feminister, men egentlig ikke er det? Det er fantasi ekstrem-feminister, som menn har funnet på for å rettferdiggjøre hatet og volden sin. Det er propaganda, som desverre fungerer. Kvinner blir igjen gaslightet til å tro at det er vår skyld. At kvinner er problemet. At kvinner er eksterme. Vi skal hates og voldtas tilbake til 50 tallet. Anonymkode: eae4c...ea9 13 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai #74 Skrevet 4. mai Memorangen skrev (4 minutter siden): Det var store kjønnsforskjeller i den undersøkelsen du linket til, og at så mange menn ikke vil definere seg som feminist sier vel mest om dem. Jeg ser ikke noe til disse kvinnene du snakker om som ikke ser på feminisme som en likestillingskamp men en "kjønnskamp". Opplever heller ikke at folk "roper" at de er feminist. Hvem er disse kvinnene du snakker om egentlig? Tør ikke menn å definere seg som feminist pga disse få kvinnene du snakker om som roper at de er feminister, men egentlig ikke er det? Men at flertallet av kvinner ikke vil definere seg som feminister hoppet du over, selv om de fleste er det per def. Spørsmålet bør være, hvorfor vil så få menn OG kvinner definere seg som feminist, selv om de egentlig er det? Men så prøver du heller gjøre det til en kjønnskamp, når realiteten egentlig er at BEGGE kjønn vegrer seg for å kalle seg feminist. Litt ironisk.. Jeg tror det er pga alle kvinnene som egentlig ikke er feminister, men som allikevel kaller seg selv det. Folk som egentlig ikke er for likestilling, men som kaller seg selv feminister, det går selvsagt ut over ryktet Personlig har jeg ingen behov for slike merkelapper, at jeg støtter likestilling er godt nok for meg, og godt nok beskrivende Anonymkode: 062dd...b1f 1
Memorangen Skrevet 4. mai #75 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var et oppriktig spørsmål. Jeg ferdes en god del forskjellige plasser i samfunnet, men har ikke sett denne tendensen, så fordi jeg undrer på hvor, så spør jeg om hvor. Anonymkode: f0f52...446 Men trenger du å vite det for å tro på henne? Jeg har opplevd mye lignende av det hun skriver om. Har MANGE historier. 8 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #76 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du har latt deg lure til å tro at mannehat er en øyeåpner, så er du desverre like hjernevasket i ekkokammeret ditt som de som er dypt inn i incelmiljø, og bruker samme argument for å rettferdigjøre hatet. Lenge leve ironien Anonymkode: 062dd...b1f Det jeg forsøkte å få frem i innlegget er at det ikke er menn jeg hater. Men jeg ser at dere menn TROR at det er mannehat. Det er strukturen i samfunnet som alltid har satt mannen på toppen som jeg hater. Jeg mener at menn også er ofre av dette! Men dere ser det ikke!!! Hvordan patriarkatet har skapt menn som overhodet ikke klarer å regulere følelsene sine. Som dreper konene sine fordi de ikke adlyder dem. Som føler seg berettiget til kvinnekroppen! At de kan ta på, filme og si nedsettende ting til kvinner akkurat som de har lyst til. At sex er en rettighet menn skal ha i ekteskapet uansett oppførsel. At det å kaste ball som en kvinne eller kjøre bil som en kjerring blir brukt som «morsomme» utsagn for å alltid holde kvinner nede slik at de skal vite sin plass. Og reagerer man på det så er det alltid «du må jo tåle en spøk da». Og tåle en spøk det gjør vi. Frem til du ser at hele samfunnet er basert på latterliggjøring av jenter Alt som identifiseres med typisk «jente» er helt horribelt. Til og med fargen rosa sier gutter æsj til fra barnehagen av! En kan jo ikke like ting som jenter liker! Ja. Det er en øyeåpner! Plutselig begynte jeg å se ting i et nytt lys. Som 26 åring tok jeg mannen min sitt etternavn da vi giftet oss. Pappa gav meg bort i kirken. En mann gav meg bort til en annen mann. Nå tilhørte jeg liksom en annen mannlig figur.Koselig med tradisjon tenkte jeg. Nå derimot? Hva fader tenkte jeg på???! Anonymkode: c1388...f06 8 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai #77 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var et oppriktig spørsmål. Jeg ferdes en god del forskjellige plasser i samfunnet, men har ikke sett denne tendensen, så fordi jeg undrer på hvor, så spør jeg om hvor. Anonymkode: f0f52...446 Du er jo mann. Hvordan skal du se at en kvinne blir befølt på vei inn til toalettet. Du er opptatt med å drikke med kompiser, eller flørte med kvinner i nærheten. Selvfølgelig ser ikke du som mann dette. Du trenger ikke passe deg. Du trenger ikke være ekstra på vakt. Du trenger ikke tenke over hvordan du avviser, og sier nei. Du trenger ikke gå lange omveier med nøkkelen i en hånd og mobilen i den andre. Du trenger ikke tenke over om du kler deg som et voldtektoffer. Du trenger ikke ta med deg en kompis på do. Du er trygg du. Om det skulle skje deg noe, så er det garantert en mann som gjør deg vondt. Anonymkode: eae4c...ea9 15 12
Memorangen Skrevet 4. mai #78 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men at flertallet av kvinner ikke vil definere seg som feminister hoppet du over, selv om de fleste er det per def. Spørsmålet bør være, hvorfor vil så få menn OG kvinner definere seg som feminist, selv om de egentlig er det? Men så prøver du heller gjøre det til en kjønnskamp, når realiteten egentlig er at BEGGE kjønn vegrer seg for å kalle seg feminist. Litt ironisk.. Jeg tror det er pga alle kvinnene som egentlig ikke er feminister, men som allikevel kaller seg selv det. Folk som egentlig ikke er for likestilling, men som kaller seg selv feminister, det går selvsagt ut over ryktet Personlig har jeg ingen behov for slike merkelapper, at jeg støtter likestilling er godt nok for meg, og godt nok beskrivende Anonymkode: 062dd...b1f Jeg tror at det er fordi å bli sett på som feminist har blitt sett på som noe negativt av samme grunn som at kvinner som står opp for seg selv alltid har blitt sett på som noe negativt. Jeg kaller meg iallfall STOLT for feminist. Om du støtter likestilling, er du feminist. Det betyr ikke at du har en merkelapp. 2 1 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai #79 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var et oppriktig spørsmål. Jeg ferdes en god del forskjellige plasser i samfunnet, men har ikke sett denne tendensen, så fordi jeg undrer på hvor, så spør jeg om hvor. Anonymkode: f0f52...446 Å, du bare ba om veibeskrivelse ja, så du kan stå parat n e s t e gang en ung jente blir plaget av voksne menn. Gaslight much? Vedkommende beskrev hendelser som var opplevd i fortid. Slutt å lat som om du bare ville vite mer så du kan bli klar over problemet og verifisere med egne øyne. Det blir for dumt. Anonymkode: 11c74...65a 7 1
Gud Skrevet 4. mai #80 Skrevet 4. mai Memorangen skrev (46 minutter siden): Du kan ikke stoppe krig i verden, men du kan påvirke hvordan din sønn behandler jenter og reagerer på hvordan andre behandler jenter. Det er forskjellen. Jeg har sønner selv, og jeg lærer dem dette. Nettopp. Eg skal oppdra mine barn til å bli gangs menneske. Det er mitt store ansvar her i verda. Så har eg også eit litt mindre ansvar for nevøar, nieser og kanskje ein gong barnebarn. Og eit lite ansvar for øvrig familie og venner. For tilfeldige tastaturkrigarar på driverse nettforum og sosiale medier? Njet. Likevel, her er eg 🤷🏽♀️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå