Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som har blitt heftig påvirket via algoritmene på sosiale medier med hensyn til "mannehat" som du så fint kaller det. Jeg opplever det ikke som "mannehat" men heller en øyeåpner! 

Jeg er sjokkert over hva vi kvinner både tåler og har tålt opp igjennom årene. 

- Patriarkatet er giftig for både kvinner og menn. En samfunnsstruktur bygget på hierarki hvor menn er overhodet og kvinne er undersått. Holdninger som konstant setter kvinner i ungehagelige, krenkende situasjoner har blitt så normalisert i samfunnet at både menn og kvinner ikke klarer å gjenkjenne det som feil. 
 1 av 3 kvinner opplever vold eller seksuell vold fra menn i løpet av livet. 
Underliggende holdninger i store deler av samfunnet er at menn er de kapable mens kvinner ikke mestrer. Menn har alltid blitt sett på som smartere, mindre emosjonelle, mer kapable til å ta store avgjørelser. Når kvinner endelig fikk mer rettigheter her i Norge og kan jobbe og skape en karriere på lik linje som menn så. vokser ikke menn etter. Det blir fortsatt forventet at kvinner gjør mest husarbeid og tar seg av det tredje skiftet. Når kvinner spør om hjelp får vi bare slengt i trynet "Det var dere som ønsket å jobbe."

Jeg er gift og har 2 sønner. Jeg er heldigvis gift med en god mann. Vi skal oppdra guttene våre til å respektere kvinner og bidra likt på hjemmebane. Om det blir slutt mellom meg og mannen min kommer jeg aldri til å bli sammen med en mann igjen. 

Jeg liker kake analogien som nå går på sosiale medier. 

Foran deg ligger det 10 kjeks med sjokoladebiter. En av dem er inneholder bæsj istedenfor sjokolade. Kommer du fortsatt til å spise en av kjeksene? Eller lar du bare alle være siden du ikke aner hvem av dem som inneholder dritt?

Anonymkode: c1388...f06

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Per_Anders skrev (18 timer siden):

De siste årene har det vært masse snakk om at unge gutter beveger seg mot det ekstreme høyre – Andrew Tate og gærninger som ham – men det viser det seg at jenter i enda større grad er blitt radikalisert mot det ekstreme venstre. En britisk undersøkelse viser at bare 35 prosent av unge kvinner har et positivt syn på unge menn, mens 70 prosent av de unge mennene har et positivt syn på unge kvinner.

Med andre ord: Kvinnehat er et mindre problem enn unge kvinners mannehat. Hvorfor skriver ikke mediene mer om dette?

https://www.facebook.com/reel/992154476722639

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/women-men-femosphere-new-statesman-poll-b2958208.html

Hva gjør du for å endre noe slik at unge menn blir bedre likt (hva nå positivt syn betyr)? Jeg kikket litt på den artikkelen, og en sitert der sier at årsaken til hennes negative syn på gutter er pga gutters negative oppførsel mot jenter (egenerfart). Så er det hennes mannehat som er grunnproblemet her?

Anonymkode: c7137...43f

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er jo ren løgn, eller bare ignoranse og dumskap! Det mannshatet som sirkulerer i sosiale medier nå er langt værre og mer skadelig enn kvinnehat. Drittpakkene og degraderingen av hannkjønnet på nett utsletter hele generasjoner av unge menns vilje til å stå opp om morgenen og utgjøre en positiv forskjell for samfunnet. Feministene har en lei tendens til å overdrive faren menn utgjør mot kvinner. Ren propaganda! Det massekarakterdrapet vi ser nå skjer mot menn vil ødelegge hele det vestlige demokratiet om bare få tiår. Menn velger bort kvinner og forhold i stor skala. Den fiendtligheten man ser nå mellom kjønnene vil sørge for at vesten vil synke og dø.

Anonymkode: cb283...0f5

Hvorfor er det kvinners ansvar å gi menn motivasjon til å gjøre noe med livene sine?? 

At kvinner eller jenter ikke har lyst til å være menn eller gutter, kommer av at mennene og guttene fra tidlig alder er direkte slemme med de. Så snart kvinner eller jenter ikke smiler til de får de slengt etter seg: Harru mensen eller??
Og med en gang en jente eller kvinne avviser en tilnærming, ja da er hu ei hore. Dette begynner allerede på barneskolen og er kun ett par snille eksempler. 
Når normen i senga er chokersex og evig mas om anal, om å måtte gå med på alt mulig for å ‘ikke ødelegge stemningen’, lærer en fort at menn og gutter ikke nødvendigvis er så snille og greie å ha med å gjøre og at det å være singel ikke er så ille.

Jeg sier ikke alle menn, men alltid en mann. 

Kvinner lar mennene være i fred. Kvinner utgjør ikke en fysisk fare for menn ved å la de være fred. Menn derimot, de utøver vold og tar livet av kvinner med sin kvinnehat. 
Kvinner tar seg heller en katt, dyret som kjenner grensesetting, som er selvstendig. 

Anonymkode: e20ef...817

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skal innrømme at jeg får ikke noe positivt syn på dagens menn, når jeg kommer over innlegg på Instagram der menn på 40 + sitter og sutrer over at de ikke får ligge med 14 år gamle jenter. Eller innlegg om.. en australsk fyr som la ut videoer der han slo til en dame på liksom og det var ganske jævlig å lese kommentarfeltet med alle mennene som jublet og mente kvinner burde få bank jevnlig. Men for å dra tilbake til Norge.. så å være en attraktiv 18 år gammel jente, så kommer 30-åringene og 40-åringene løpende.. og ingen av dem bryr seg om gifteringene på fingeren. Ei heller om du sier nei.. de utallige gangene jeg har forsvart meg selv og de eneste som har hjulpet til er kvinner - menn har bare gått rett forbi og latet som det ikke er et problem. 

Men at man har et negativt syn på menn betyr ikke at man hater menn. Jeg hater ikke menn. Jeg har bare akseptert virkeligheten og det tror jeg mange andre har gjort også 👍 

Anonymkode: 89ea2...f95

Hvor har du opplevd at 40-åringer kommer løpende, og du har måttet forsvare deg selv, og menn bare går forbi?

Jeg har aldri opplevd eller sett dette, men kan love at jeg ville reagert.

M46

Anonymkode: f0f52...446

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er en av dem som har blitt heftig påvirket via algoritmene på sosiale medier med hensyn til "mannehat" som du så fint kaller det. Jeg opplever det ikke som "mannehat" men heller en øyeåpner! 

Jeg er sjokkert over hva vi kvinner både tåler og har tålt opp igjennom årene. 

- Patriarkatet er giftig for både kvinner og menn. En samfunnsstruktur bygget på hierarki hvor menn er overhodet og kvinne er undersått. Holdninger som konstant setter kvinner i ungehagelige, krenkende situasjoner har blitt så normalisert i samfunnet at både menn og kvinner ikke klarer å gjenkjenne det som feil. 
 1 av 3 kvinner opplever vold eller seksuell vold fra menn i løpet av livet. 
Underliggende holdninger i store deler av samfunnet er at menn er de kapable mens kvinner ikke mestrer. Menn har alltid blitt sett på som smartere, mindre emosjonelle, mer kapable til å ta store avgjørelser. Når kvinner endelig fikk mer rettigheter her i Norge og kan jobbe og skape en karriere på lik linje som menn så. vokser ikke menn etter. Det blir fortsatt forventet at kvinner gjør mest husarbeid og tar seg av det tredje skiftet. Når kvinner spør om hjelp får vi bare slengt i trynet "Det var dere som ønsket å jobbe."

Jeg er gift og har 2 sønner. Jeg er heldigvis gift med en god mann. Vi skal oppdra guttene våre til å respektere kvinner og bidra likt på hjemmebane. Om det blir slutt mellom meg og mannen min kommer jeg aldri til å bli sammen med en mann igjen. 

Jeg liker kake analogien som nå går på sosiale medier. 

Foran deg ligger det 10 kjeks med sjokoladebiter. En av dem er inneholder bæsj istedenfor sjokolade. Kommer du fortsatt til å spise en av kjeksene? Eller lar du bare alle være siden du ikke aner hvem av dem som inneholder dritt?

Anonymkode: c1388...f06

Hvis du har latt deg lure til å tro at mannehat er en øyeåpner, så er du desverre like hjernevasket i ekkokammeret ditt som de som er dypt inn i incelmiljø, og bruker samme argument for å rettferdigjøre hatet. Lenge leve ironien 

Anonymkode: 062dd...b1f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mener du toxic femininity som i toxic masculinity?

Feminisme er noe helt annet enn disse to begrepene. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du har latt deg lure til å tro at mannehat er en øyeåpner, så er du desverre like hjernevasket i ekkokammeret ditt som de som er dypt inn i incelmiljø, og bruker samme argument for å rettferdigjøre hatet. Lenge leve ironien 

Men ingenting av det hun skriver er feil, så hun har jo ikke latt seg lure. 

Anonymkode: eae4c...ea9

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

73% av alle lesbiske ekteskap ender i skillsmisse. Ingen ubrukelige menn innblandet der altså, men skilles skal de! Blandt homofile ekteskap er prosenten helt nede på 30 tallet. Så har du heterofile ekteskap på rundt 50%. Utifra tallene kan jo mye tyde på at kvinner er den parten som har vanskelig for å leve ilag med noen som helst og at menn aleine ikke er problemet.

Anonymkode: cb283...0f5

Fordi kvinner ikke er avhengig av den andre og derfor går når det er oppe og avgjort at det ikke lenger er kompatibilitet. 

Skillsmisse har intet med hat å gjøre. 

Igjen, man sammenligner å måtte være alene med å bli voldtatt, torturert og drept..

Ps, jeg kjenner ikke til et tilfelle der en part har måtte gå under jorda i en lesbisk skilsmisse. Ikke en av mine lesbiske venninner har fortalt om at noen de kjenner lever i frykt. Til sammenligning har jeg fulgt to andre venninner på krisesenter og har mistet tellingen på hvor mange som ikke tør møte eks.. 

Anonymkode: aa3b1...bff

• Liker 19
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor har du opplevd at 40-åringer kommer løpende, og du har måttet forsvare deg selv, og menn bare går forbi?

M46

Ditt første instinkt var å betvile hva kvinner i samfunnet og tråden sier. 
Du er ikke en alliert. Potensielt voldelig, ja, alliert, nei. 

Anonymkode: 11c74...65a

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier at alle menn har et ansvar for å bevise at de er gode menn, og at menn som gruppe…

Anonymkode: a46e4...974

Eg tenker at dei eg møter er gode menneske, utan at dei treng å bevise det på førehand. Slik håper eg også at mine born blir møtt, uavhengig av kjønn, alder, religion, legning osv. Slik opplever eg å bli møtt, utan at eg gjer noko som helst manns-spesifikt for å oppnå det. Eg er heilt vanleg, og så lenge ein ikkje er på internett er det bra nok. 

Så skjer det mykje fælt i verda og det er leit. Likevel er det faktisk heilt vanleg å ikkje «bry» seg om alt. Det gjer deg ikkje til eit dårlig menneske og det betyr ikkje at du synest det er greit.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Eg tenker at dei eg møter er gode menneske, utan at dei treng å bevise det på førehand. Slik håper eg også at mine born blir møtt, uavhengig av kjønn, alder, religion, legning osv. Slik opplever eg å bli møtt, utan at eg gjer noko som helst manns-spesifikt for å oppnå det. Eg er heilt vanleg, og så lenge ein ikkje er på internett er det bra nok. 

Så skjer det mykje fælt i verda og det er leit. Likevel er det faktisk heilt vanleg å ikkje «bry» seg om alt. Det gjer deg ikkje til eit dårlig menneske og det betyr ikkje at du synest det er greit.

Du har også en jente som garantert skal oppleve sitt. Om hennes bror er likegyldig til at hun blir utsatt for alt fra urettferdig behandling til vold fra menn så ser du på det som helt greit?

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Det er ikke bra hverken kvinner som driver med mannehat eller menn som driver med kvinnehat. Slike folk må ta seg i sammen. Ikke oppføre seg som barnehagebarn som ikke liker guttelus eller jentelus. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Feminisme betyr likestilling mellom kjønnene. Med andre ord, du kan ikke hate menn og samtidig være feminist.

Du har totalt misforstått begrepet. Dessuten sammenligner du epler med bananer. Eksemplene som brukes for mannshat er «negativt syn på menn», mens eksemplene for kvinnehat er voldtekt og drap.

Anonymkode: 7d199...be7

Feminisme er likestilling mellom kjønnene ja, men noen kvinner ødelegger jo nesten betydningen av feminisme. De som er ekstreme å driver å hater menn og snakker stygt om menn. 

Hvorfor skal folk drive å ha ett negativt syn på ett helt kjønn? Hvorfor skal noen hate ett kjønn?

Det finnes også voldelige kvinner.

Ikke minst kvinner som voldtar menn eller driver med seksuell overgrep. Fremmede kvinner som plutselig klår på menn uten at mannen har samtykket og stopper ikke når mannen sier stopp. Det er nok mer vanlig enn folk tror. Det blir bare snakket mindre om det dessverre. Det bør snakkes høyere og mer om det også. 

Det snakkes høyere og mer om kvinner som blir voldtatt eller opplever overgrep og fremmede menn som plutselig klår på kvinner uten samtykke.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet er at de feministene som roper høyest, de er ofte så ekstreme at de ikke faller inn under definisjon for feminisme. Det er DE råtne eplene blant feministene som ødelegger rykte. 

Per def så er vel nesten alle feminister, meg inkludert, allikevel sitter det langt inne hos kvinner og menn å identifisere seg som feminist. Og det sier alt om hvordan feminister som gruppe oppfattes, selv om strengt tatt mange av de ikke kan defineres som feminist 

Jo men hva er en ekstrem feminist? Kan det være at samfunnet lett stempler kvinner som "roper høyest" som ekstreme? Personlig har jeg null problem med å identifisere meg som feminist, og det opplever jeg heller ikke at folk rundt meg har.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

M46

Tror du ikke på henne? 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har også en jente som garantert skal oppleve sitt. Om hennes bror er likegyldig til at hun blir utsatt for alt fra urettferdig behandling til vold fra menn så ser du på det som helt greit?

Du dreg voldsomt raske slutningar, synest eg!

Det er krig i verda. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg dermed at det er greit om huset mitt blir bomba?

Det er svolt i verda. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg det er greit om barna mine svelt?

Det finst vold i alle mulige variantar. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg det er greit om mine næraste blir utsett for vold?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gud skrev (2 timer siden):

Eg har både ein son og ei dotter. Dei er barn. Dei har ikkje skuld i noko som helst og fortjener ikkje å bli møtt med noko anna enn varme og positivitet.

Det du seier her er at guten min er født med ein arvesynd og at det er opp til han å motbevise dette. Eg er så utrulig glad for at han har gode menneske rundt seg som berre ser han for den han er, og håper han blir robust nok til å vere trygg på seg sjølv også om han skulle møte på haldningar som du har.

Innen din gutt blir stor nok til å møte kvinner som er forsiktige rundt ham, har hatt møtt mange farer på sin vei. 

Min gutt skjønner utmerket godt hvorfor kvinner er redde, og tar hensyn til det. Han er godt likt av damer, har venninner og en kjæreste. Lær din sønn å gjøre det samme, så vil det ikke bli et problem for ham. 

Hvis han derimot opplever det som problematisk, er det fordi han har blitt en av de drittsekk ene damene skyr... 

Anonymkode: aa3b1...bff

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ditt første instinkt var å betvile hva kvinner i samfunnet og tråden sier. 
Du er ikke en alliert. Potensielt voldelig, ja, alliert, nei. 

Reagerte på akkurat det samme. Dette er jo en del av hele problemet, menn tror ikke på kvinners egne opplevelser og erfaringer. De hører ikke på det vi sier. 

Endret av Memorangen
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Du dreg voldsomt raske slutningar, synest eg!

Det er krig i verda. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg dermed at det er greit om huset mitt blir bomba?

Det er svolt i verda. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg det er greit om barna mine svelt?

Det finst vold i alle mulige variantar. Eg gjer ingenting for å stoppe det. Er eg dermed likegyldig? Synest eg det er greit om mine næraste blir utsett for vold?

Du kan ikke stoppe krig i verden, men du kan påvirke hvordan din sønn behandler jenter og reagerer på hvordan andre behandler jenter. Det er forskjellen. Jeg har sønner selv, og jeg lærer dem dette. 

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Gud skrev (10 minutter siden):

Du som mann risikerer ingenting ved å være åpen for andre mennesker, menn som kvinner. Du kan selvsagt risikere å møte en annen mann som raner deg, men sannsynligheten er liten. Kvinner tar stor risiko bare ved å gå på en date med en mann. Møter vi feil mann til feil tid på feil sted så kan vi ende opp med alvorlig skade på både fysisk og psykisk helse, eller i verste fall død. Slike risikoer tar enkelte av oss nesten hver dag, men det er så normalt at vi tenker ikke alltid på det. Hverdagslige ting som å gå tur alene eller ta taxi kan være et sjansespill. Vi kan derfor ikke unne oss den luksusen den er å gå ut fra at alle vi møter vil oss vel. 

Din måte å tenke på viser hvor privilegert du er som mann. Og det at du ikke bryr deg taler ikke til din fordel personlig, eller til menns fordel som gruppe. 

Anonymkode: a46e4...974

• Liker 9
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (7 minutter siden):

Jo men hva er en ekstrem feminist? Kan det være at samfunnet lett stempler kvinner som "roper høyest" som ekstreme? Personlig har jeg null problem med å identifisere meg som feminist, og det opplever jeg heller ikke at folk rundt meg har.

Flertallet av befolkningen vil ikke definere seg som feminist, inkludert kvinner, så der er tallene klare. https://www.ipsos.com/nb-no/kvinnedagen-2023

Jeg snakker om kvinner som ikke ser på feminisme som en likestillingskamp, men en kjønnskamp, og da faller de ikke under definisjonen feminist uansett hvor mye de roper at de er feminist. Stor del av de synes til og med det er god ide å bruke kjønnsdiskriminerende tiltak i likestillingens navn, og det er naturligvis ikke definert som feminisme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...