AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:29 #181 Skrevet fredag kl. 07:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg aldri hørt- og jeg er geitebonde på nordvestlandet. Anonymkode: 0df93...4fc I alle dager… Da anbefaler jeg deg at du googler og tar en prat med naboene dine. Hør hva de sier. Og gi gjerne tilbakemelding her. Anonymkode: 9d882...0d3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:44 #182 Skrevet fredag kl. 07:44 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I alle dager… Da anbefaler jeg deg at du googler og tar en prat med naboene dine. Hør hva de sier. Og gi gjerne tilbakemelding her. Anonymkode: 9d882...0d3 I næring brukes ikke kid om geitekje, noen plass i Norge. Anonymkode: 9eee9...362 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:00 #183 Skrevet fredag kl. 08:00 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det har jeg aldri hørt- og jeg er geitebonde på nordvestlandet. Anonymkode: 0df93...4fc Er også fra nordvestlandet,bodde på en gård der det var geiter.De fikk kje,ikke kid! Anonymkode: 0ff09...a7d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:08 #184 Skrevet fredag kl. 08:08 Kid er et norrønt ord, så helt innafor å bruke: https://naob.no/ordbok/kid_2 Anonymkode: 55bed...9d1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:45 #185 Skrevet fredag kl. 08:45 Hytten… Sne. Anonymkode: ef315...7d5 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:53 #186 Skrevet fredag kl. 08:53 Kaiet (istedet for kaia/kaien) Hen. Det er svært få som ikke er enten mann eller kvinne i bunn. At noen definerer seg som "ingenting" hjelper ikke. Enten er du mann eller kvinne, han eller hun. Så når noen skal beskrive noen som hen er dødfødt. Enten var det en mann eller en dame. Anonymkode: fbffb...97b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:40 #187 Skrevet fredag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kaiet (istedet for kaia/kaien) Hen. Det er svært få som ikke er enten mann eller kvinne i bunn. At noen definerer seg som "ingenting" hjelper ikke. Enten er du mann eller kvinne, han eller hun. Så når noen skal beskrive noen som hen er dødfødt. Enten var det en mann eller en dame. Anonymkode: fbffb...97b Det betyr jo nødvendigvis ikke dette. Det kan brukes som et synonym om en person der det ikke er relevant hvorvidt hen er mann eller kvinne. Nødvendig med et slikt synonym? Kanskje ikke. Men, det er kort og greit og kjønnsnøytralt. Så i stedet for å for eksempel skrive "dette mennesket/denne personen" kan man benytte "hen", da i sammenhenger kjønn er irrelevant, eller skal anonymiseres. Så uenig med deg om at det er "dødfødt", det handler nødvendigvis ikke om hvordan enkelte definerer seg selv. Anonymkode: 4248a...acd 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:08 #188 Skrevet fredag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan si kje, killing eller kid, alt er lov og riktig. Tror det er dialekt-betinget også. Her jeg bor sier vi kje, men slektninger på vestlandet bruker utelukkende kid om geitas barn. Husker du den eldgamle logoen til kid interiør? Der er det bilde av en kid. Strikker du i garn av kid-silk? Det er håra til geitekillingen. Så det er ikke bare vanlig, det er fullt lovlig å kalle geitekillingen kid. Anonymkode: 9d882...0d3 Er fra vestlandet, og alle jeg kjenner sier det som det er- en geitekilling. Har aldri hørt kid. Jeg hater i grunnen at folk kaller hunder for bikkjer 😅 Jeg tror ikke på noe, men om jeg skulle trodd på engler så er det det hundene er. Bikkje høres ut som et skjellsord. Anonymkode: 6ff56...4b0 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:27 #189 Skrevet fredag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hen. Det er svært få som ikke er enten mann eller kvinne i bunn. At noen definerer seg som "ingenting" hjelper ikke. Enten er du mann eller kvinne, han eller hun. Så når noen skal beskrive noen som hen er dødfødt. Enten var det en mann eller en dame. Anonymkode: fbffb...97b Hen kan jo brukes i mange andre sammenhenger, der man faktisk ikke vet kjønnet. I tekst bruker vi det ofte på jobben, slipper lange omskrivninger. Anonymkode: 257fa...92a 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:45 #190 Skrevet fredag kl. 10:45 Det er jo to ulike kategorier her - ord/uttrykk man misliker fordi de er dårlig språk, floskler, "moteord" eller lignende, og helt vanlige ord man bare misliker uten noen spesiell grunn. I første kategori misliker jeg veldig mange ord og uttrykk knytta til foreldre/småbarnslivet, som prinsen/prinsessa (bruk om vanlige barn - helt greie ord når de brukes om folk som faktisk er prinser og prinsesser), kvalitetstid, nipler (om brystvorter/brystknopper), kids/kidsa, mammahjertet, "følge opp" (som i denne sammenhengen som regel betyr at man tilbringer hver eneste helg i en svett idrettshall). Anonymkode: 40755...9b7 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:30 #191 Skrevet fredag kl. 11:30 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har jeg aldri hørt- og jeg er geitebonde på nordvestlandet. Anonymkode: 0df93...4fc Og der betyr jo KID steikje fine gardina’! Anonymkode: 17653...0c4 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:33 #192 Skrevet fredag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det betyr jo nødvendigvis ikke dette. Aaaah 🤨 der har du en av mine kjepphester; Det du sikkert mener er «ikke nødvendigvis». Det er noe helt annet enn «nødvendigvis ikke». Anonymkode: 17653...0c4 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:33 #193 Skrevet fredag kl. 11:33 Guttatemning og jazze med gutta, og alt i samme kategori. Ikke på grunn av ordene i seg selv, men det de mest høylytte "gutta" har fått det til å innebære. Altså en herlig miks av litt kvinnehat, homofobi, rasisme og annet snacks. Grøss! Mine fordommer sier meg at ingen ok menn bruker disse ordene/frasene. I tillegg er jeg i ferd med å utvikle dødelig allergi mot intetsigende overskrifter som gjentas veldig ofte i diverse nettaviser. Sånt som "kastet glans", "dukket opp", "snakker ut" og alt annet i samme sjanger. Disse kommer gjerne i tospann med et ganske så ugjenkjennelig bilde av en eller annen kjendis, eller "kjendis", og er kun ment for å skaffe klikk. Jeg har ikke noe behov for å lese disse sakene, og jeg gir blanke i hvem eller hva det handler om, det er bare irriterende hver gang det dukker opp, og det er ganske ofte. Anonymkode: 3e3c3...e87 7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:40 #194 Skrevet fredag kl. 11:40 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 17.49): Hater orden Valp og Snop. Kvalmende ekle ord. Anonymkode: 98caa...1d9 Hvofor hater du orden? Anonymkode: 05768...60b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:11 #195 Skrevet fredag kl. 13:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aaaah 🤨 der har du en av mine kjepphester; Det du sikkert mener er «ikke nødvendigvis». Det er noe helt annet enn «nødvendigvis ikke». Anonymkode: 17653...0c4 Det har du rett i, takk for korreksjonen. Anonymkode: 4248a...acd 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:21 #196 Skrevet fredag kl. 14:21 Brødfø. Anonymkode: 9d882...0d3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:25 #197 Skrevet fredag kl. 14:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har du rett i, takk for korreksjonen. Anonymkode: 4248a...acd Bare hyggelig. Det var noen her inne som en gang lærte meg innfinne med/avfinne med. På et språkforum er det vel innafor å pirke Anonymkode: 17653...0c4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:27 #198 Skrevet fredag kl. 14:27 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hen kan jo brukes i mange andre sammenhenger, der man faktisk ikke vet kjønnet. I tekst bruker vi det ofte på jobben, slipper lange omskrivninger. Anonymkode: 257fa...92a Du kan bare si vedkommende. Ikke verre enn det. Ikke slitsomt i det hele tatt. Anonymkode: 1811d...9fd
Bari Skrevet fredag kl. 14:34 #199 Skrevet fredag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 15.53): Folk som kaller barna sine for avkom, arvinger (utenom juridiske samtaler hvor det er LOGISK å si det selvfølgelig) og prins/prinsesse. … og de som kaller foreldrene sine for opphav 🤣 Og så blir jeg irritert på de som bruker "da", når det åpenlyst skal være "når" (som tross alt er motsatt av det de fleste irriterer seg over 🤣 Anonymkode: 88798...fc7 Å kalle sin lille søte datter prinsesse synes jeg absolutt ikke er forferdelig 🙂 1
Bari Skrevet fredag kl. 14:35 #200 Skrevet fredag kl. 14:35 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan bare si vedkommende. Ikke verre enn det. Ikke slitsomt i det hele tatt. Anonymkode: 1811d...9fd Jeg bruker han eller hun.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå