Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:59

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Den  degraderingen som Sonja har blitt utsatt for er ikke bare arverekken men også kjønnsbasert. Hvorfor kunne ikke Sonja fortsatt være hennes Majestet  dronningen selv om ektefellen (kongen) har falt fra? 

Fordi det gjelder kun regjerende monarker. Det beskriver en opphøyd person. Nå er det Mette Marit - som er den opphøyde dronningen. 
Egentlig sykt det hele. Hvorfor skal de to på toppen være mer verdige og opphøyde enn andre mennesker? Kan ikke fatte at vi skal ha dette i Norge i 2026.

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner med svar.

Forumassistent

Skrevet (endret)
Gulline skrev (6 minutter siden):

Fordi det gjelder kun regjerende monarker. Det beskriver en opphøyd person. Nå er det Mette Marit - som er den opphøyde dronningen. 
Egentlig helst sykt det hele. Hvorfor skal de to på toppen være mer verdige og opphøyde enn andre mennesker? Kan ikke fatte at vi skal ha dette i Norge i 2026.

Det hele er fullstendig antikvarisk. I tillegg så kan jeg legge til at en av de som har blitt kalt kongsmor i sin tid (Gunhild i år 950) blir fremstilt som ond, slu og trollkyndig. 

https://snl.no/Gunnhild_kongsmor

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (22 minutter siden):

Det hele er fullstendig antikvarisk. I tillegg så kan jeg legge til at en av de som har blitt kalt kongsmor i sin tid (Gunhild i år 950) blir fremstilt som ond, slu og trollkyndig. 

https://snl.no/Gunnhild_kongsmor

Hva er poenget ditt?

SNL som du lenker til sier for øvrig også at det er umulig å vite hvor godt dette negative bildet av Gunnhild faktisk stemmer.

Endret av Holger Pan
  • Liker 5
Skrevet

Dronning Sonja er og vil forbli den eneste Dronning av Norge for meg. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med Taalesen. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rotete-start-for-kong-haakons-nye-hoff-stuer-de-bort-dronning-sonja/o/80-95-105020

«Dronning Sonja har brukt 58 år på å vise at en kvinne kan være langt mer enn kona til en konge og mor til hans barn.

Så døde kong Harald. Sønnen ble konge. Og plutselig er hun «kongemoren».

Det er nesten imponerende hvor effektivt Det kongelige hoff klarte å redusere et langt yrkesliv til én familierelasjon.» 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Det er hun nok dypt takknemlig for. 

Personlig forholder jeg meg kun til statsminister Gro Harlem Brundtland. 

Men kutt ut. Folk må få lov til å se på Sonja som «sin dronning» uten at man skal latterliggjøre det. Det er en form for takknemlighet for den enorme jobben hun har gjort i så mange år.

Tror de fleste har fått med seg at MM nå er Dronningen, men la nå folk få ha følelsene sine i fred!

Man kan fint se på svigedøtre som egne døtre feks, hvorfor kan ikke noen av oss få se på Sonja som dronning?

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Fiskeburger skrev (2 minutter siden):

Men kutt ut. Folk må få lov til å se på Sonja som «sin dronning» uten at man skal latterliggjøre det. Det er en form for takknemlighet for den enorme jobben hun har gjort i så mange år.

Tror de fleste har fått med seg at MM nå er Dronningen, men la nå folk få ha følelsene sine i fred!

Man kan fint se på svigedøtre som egne døtre feks, hvorfor kan ikke noen av oss få se på Sonja som dronning?

Sonja er den eneste dronning for meg også 🥰

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Karnanna skrev (15 minutter siden):

Dronning Sonja er og vil forbli den eneste Dronning av Norge for meg. 

Og for meg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Fiskeburger skrev (3 minutter siden):

Dronning Sonja er jo dronning. Men hun er ikke den eneste dronningen i Norge. Man kan trekke nisselua helt ned om man vil, men ingen klarer å endre på at dronning Mette-Marit er Hennes Majestet dronning Mette-Marit. Uansett hva man føler. 

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (11 minutter siden):

For meg også - så lenge hun lever. 

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Karnanna skrev (7 minutter siden):

Mette-Marit blir aldri en dronning i mine øyne, hun mangler alt man bør ha for å inneha en slik tittel. Ingen verdighet, lite kunnskap, altfor mye dårlig oppførsel osv.  

Samme her. Hun bare har det ikke.
Hun skiller seg ut på alle måter.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

🤷‍♀️ Jeg tror vi og mange andre er usikker på dette . Og det gjør det forvirrende etter dette med kongemor kom inn i bilde.

Det er ikke noe å lure på. Hun er fremdeles dronning Sonja og fortsetter med det. Det kom jo fram etter det ekstraordinære statsrådet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Så hvorfor blir hun omtalt som kongemor hvis dronning er tittelen ? Hvilke av disse skal vi bruke?

Gå til kilden. Der står det:

Deres Majesteter Kong Haakon og Dronning Mette-Marit, Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Ingrid Alexandra og Dronning Sonja, kongemoren, var til stede i Ris kirke sammen med Prinsesse Astrids nærmeste familie. Representanter for statsmaktene, andre fyrstehus og Prinsessens beskytterskap var også til stede.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Den  degraderingen som Sonja har blitt utsatt for er ikke bare arverekken men også kjønnsbasert. Hvorfor kunne ikke Sonja fortsatt være hennes Majestet  dronningen selv om ektefellen (kongen) har falt fra? 

Fordi det er MM som er "dronningen" i bestemt form. Det kan være to dronninger, men bare en som er "dronningen".

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Egentlig sykt det hele. Hvorfor skal de to på toppen være mer verdige og opphøyde enn andre mennesker? Kan ikke fatte at vi skal ha dette i Norge i 2026.

Det ville ikke vært annerledes med en president. Hen og evt ektefellen ville jo også vært på toppen. Noen må være på toppen uansett hva statsformen heter.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Kunne ikke vært mer enig med Taalesen. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rotete-start-for-kong-haakons-nye-hoff-stuer-de-bort-dronning-sonja/o/80-95-105020

«Dronning Sonja har brukt 58 år på å vise at en kvinne kan være langt mer enn kona til en konge og mor til hans barn.

Så døde kong Harald. Sønnen ble konge. Og plutselig er hun «kongemoren».

Det er nesten imponerende hvor effektivt Det kongelige hoff klarte å redusere et langt yrkesliv til én familierelasjon.» 

Det er nesten imponerende hvor lite kongehuseksperten Taalesen har forstått av konseptet kongehus, og forskjellen på monarken og alle andre.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Ginny Weasley skrev (2 timer siden):

Hun blir omtalt som "Dronning Sonja, kongemoren". Ikke kun kongemoren.

Klippet herfra https://www.kongehuset.no/nyheter/prinsesse-astrid-gravlagt-fra-ris-kirke

I biorafien hennes på Kongehusets nettsider omtales hun fortsatt som Dronning Sonja:  https://www.kongehuset.no/kongehuset/dronning-sonja

Jeg lander på at vi holder oss til Dronning Sonja. 

Jeg kan ikke tenke annen bruk av ordet "kongemor" enn hvis det skulle bli et behov for å klargjøre hvem av dronningene det snakkes om.  Vi får vente og se hvordan ordet benyttes.  Hvis ordet skaper veldig mye bekymring og forvirring, evt harme blant folk, så kommer det sikkert en klargjøring  i media.  

Endret av Perine
  • Liker 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (20 minutter siden):

Det er nesten imponerende hvor lite kongehuseksperten Taalesen har forstått av konseptet kongehus, og forskjellen på monarken og alle andre.

Men nå er det vel ingen presedens for hva man skal kalle en dronning når hennes ektemann monarken dør (bortsett fra noen hundre år tilbake). 
Jeg tenker at det kunne gått an å kalt henne dronning Sonja, men ikke «dronningen»?

Så til Taalesens forsvar denne gangen er det vel ikke uvitenhet, for ingen av oss sitter på de spesifikke, nedskrevne reglene (dersom de finnes). Og ingen av oss vet hva Sonja selv tenker og ønsker. 
Men at det kan være et bombastisk sleivspark kan jeg være enig i.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fiskeburger skrev (7 minutter siden):

Men nå er det vel ingen presedens for hva man skal kalle en dronning når hennes ektemann monarken dør (bortsett fra noen hundre år tilbake). 
Jeg tenker at det kunne gått an å kalt henne dronning Sonja, men ikke «dronningen»?

Så til Taalesens forsvar denne gangen er det vel ikke uvitenhet, for ingen av oss sitter på de spesifikke, nedskrevne reglene (dersom de finnes). Og ingen av oss vet hva Sonja selv tenker og ønsker. 
Men at det kan være et bombastisk sleivspark kan jeg være enig i.

Det jeg reagerte på var denne vinklingen:

Det er nesten imponerende hvor effektivt Det kongelige hoff klarte å redusere et langt yrkesliv til én familierelasjon.

Den viser jo at Taalesen ikke har oppfattet at det er jo essensen i monarkiet - at det er monarken som er i sentrum, og de andre (bortsett fra tronarvingen) er jo i utgangspunktet "bare" familierelasjoner.

Det ligger jo i monarkiets system at det er sånn det er, og da mener jeg hun avslører manglende forståelse for sitt eget kompetanseområde, når hun vinkler det som en kritikk av den nye kongen.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...