Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:59

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Problemstillingen her er at dronningen har en internasjonal rolle, og at norske språknerder (no offense) mener at dette er fullstendig logisk vil ikke hjelpe Sonja i internasjonale sammenhenger. Hun er fortsatt et fullverdig medlem av det norske kongehuset som har mange internasjonale knytninger og slektninger. 

Ser ikke problemet, de kan kalle henne Queen Sonja.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (10 minutter siden):

Problemstillingen her er at dronningen har en internasjonal rolle, og at norske språknerder (no offense) mener at dette er fullstendig logisk vil ikke hjelpe Sonja i internasjonale sammenhenger. Hun er fortsatt et fullverdig medlem av det norske kongehuset som har mange internasjonale knytninger og slektninger. 

Hvorfor er problemstillingen at hun har en internasjonal rolle? Hvilken rolle er det forresten?

Jeg vil si at en mer treffende problemstilling er hvilken tittel en norsk dronning har på norsk og hva den betyr.  På norsk.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 timer siden):

huh, nå har slottet begynt å kalle dronning Sonja for "kongemoren". Det er litt rart. I UK har de jo brukt "dronningmoren" om en dronning som er monarkens mor. Veldig rart at Norge finner på sin egen betydning av et tilsynelatende likt begrep, men det har visst historisk presedens:

https://snl.no/dronningmor

Dronningmor er mor til dronning (monark)

kongemor er mor til konge

• Liker 3
Skrevet
Pippio skrev (2 minutter siden):

Ja, men forvirringen skyldes at ordet dronningmor brukes forskjellig på engelsk, og de har jo et historisk eksempel som er relativt nytt.

Men jeg er enig i at kongemor er mor til en konge på norsk.

• Liker 3
Skrevet

Rydde for avsporinger, brukerangrep, brukerdebatt og brukergruppedebatt. Samt avsporinger og spekulasjoner.

Forumassistent

Skrevet
Hebbe-lille skrev (10 timer siden):

Problemstillingen her er at dronningen har en internasjonal rolle, og at norske språknerder (no offense) mener at dette er fullstendig logisk vil ikke hjelpe Sonja i internasjonale sammenhenger. Hun er fortsatt et fullverdig medlem av det norske kongehuset som har mange internasjonale knytninger og slektninger. Isaksen sitt poeng om at dette er pinlig, står fortsatt støtt. 

Signerer denne trass i at eg vanlegvis er norsk språknerd. Det er noko med at kongelege protokollar er ei verd for seg sjølv.

• Liker 5
Skrevet

Håper faktisk vi snart kunne hatt en periode uten å lese om kongehuset og familien (særlig familien) . Det er slik jeg ser det ingenting hyggelig igjen! 

Kong Harald og prinsesse Astrid går bort med 14 dagers mellomrom, og satt med det punktum for "blått blod" i Norges kongehus, men det blå blodet blir ikke engang kaldt i årene før Märtha og Dureks nye serie skaper overskrifter om at åndesjokk renser lever og at Märtha er synsk  -  dette sammen med Marius Borg Høibys nyhet i dag -om bytte av forsvarere før ankesaken. 

Denne ikke-kongelige gjengen som er igjen hadde gjort seg bedre som et cringe reality-show på tv faktisk. 

Mette Marit er iallefall heldig som slipper å møte til høring ang kontakten med Epstein. Hun har fått en fin stilling sånn sett. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
Pippio skrev (10 timer siden):

Personen du siterer skriver om England. Der er man Queen mother enten man er mor til en regjerende dronning eller konge.

• Liker 5
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Håper faktisk vi snart kunne hatt en periode uten å lese om kongehuset og familien (særlig familien) . Det er slik jeg ser det ingenting hyggelig igjen! 

Kong Harald og prinsesse Astrid går bort med 14 dagers mellomrom, og satt med det punktum for "blått blod" i Norges kongehus, men det blå blodet blir ikke engang kaldt i årene før Märtha og Dureks nye serie skaper overskrifter om at åndesjokk renser lever og at Märtha er synsk  -  dette sammen med Marius Borg Høibys nyhet i dag -om bytte av forsvarere før ankesaken. 

Denne ikke-kongelige gjengen som er igjen hadde gjort seg bedre som et cringe reality-show på tv faktisk. 

Mette Marit er iallefall heldig som slipper å møte til høring ang kontakten med Epstein. Hun har fått en fin stilling sånn sett. 

Heldigvis trenger man ikke lese mer enn man selv velger. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Millimani skrev (11 minutter siden):

Kong Haakon har valgt den.

Han har godkjent tittelen ja det er ikke det samme som å velge den, men hvordan og når ble dette bestemt . Det fremstår ikke som noe som var planlagt før Haralds død slik det burde ha vært som er merkelig. Jeg skulle gjerne ha mer info om når og hvordan dette ble bestemt. 

Endret av FruR
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (22 minutter siden):

Kong Haakon har valgt den.

Han har nok gjort det i samarbeid med både sin mor og hoffet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (14 minutter siden):

Han har godkjent tittelen ja det er ikke det samme som å velge den, men hvordan og når ble dette bestemt . Det fremstår ikke som noe som var planlagt før Haralds død slik det burde ha vært som er merkelig. Jeg skulle gjerne ha mer info om når og hvordan dette ble bestemt. 

Hvorfor tenker du at vi trenger info om den prosessen? Har det noen særlig betydning for noe som helst? 

• Liker 8
Skrevet
Lykkeliten* skrev (39 minutter siden):

Heldigvis trenger man ikke lese mer enn man selv velger. 

Selvfølgelig ikke, men selv føler jeg at mediedekningen av det meste som har med kongehuset og familien etterhvert er både påtrengende og tabloid. Det kan med fordel roe seg litt nå syns jeg, det er umulig å unngå å få det med seg på en eller annen måte (alle radiokanaler og i alt av nyheter) 

Tidenes clickbait for tradisjonelle medier.

• Liker 8
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Han har nok gjort det i samarbeid med både sin mor og hoffet. 

Der er jeg enig med deg. Jeg tror Dronning Sonja (og Kong Harald da han levde) har vært meget delaktig i hva slags tittel og rolle de evt skulle ha videre dersom den ene av de gikk bort. 

• Liker 1
Skrevet
FruR skrev (10 minutter siden):

Det skjedde i ekstraordinært statsråd i forbindelse med kong Haralds bortgang

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Millimani skrev (33 minutter siden):

Jeg tror at Ingrid Alexandra vil gjøre en god jobb når det blir hennes tur til å nå den øverste tronstolen. Ikke bare da, men selvfølgelig også nå. At forbrytere bytter forsvarere før en ankesak er vel forholdsvis typisk. 

Kong Haakon har lo

Endret av Hekken
Skrevet (endret)
Millimani skrev (35 minutter siden):

Det skjedde i ekstraordinært statsråd i forbindelse med kong Haralds bortgang

Hehe …. Det formelle med å godkjenne det skjedde mulig der ja men det er ikke nødvendigvis det jeg snakker om . Jeg snakker om: hvordan det ble en tittel som skulle godkjennes ? …. At godkjenning skjedde i det statsrådet virker også rart siden det ikke ble offentlig gjort i forbindelse med at de andre titlene ble offentliggjort.

Endret av FruR
  • Liker 4
Skrevet
FruR skrev (7 minutter siden):

Hehe …. Det formelle med å godkjenne det skjedde mulig der ja men det er ikke nødvendigvis det jeg snakker om . Jeg snakker om: hvordan det ble en tittel som skulle godkjennes ? …. At godkjenning skjedde i det statsrådet virker også rart siden det ikke ble offentlig gjort i forbindelse med at de andre titlene ble offentliggjort.

jo, det gjorde den vel?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (38 minutter siden):

jo, det gjorde den vel?

Nei kongemor ble ikke offentliggjort da,  det ble først offentlig nå i går i forbindelse med begravelsen til prinsesse Astrid. Noe som er rotete kommunikasjon. 

Jeg også interessert i hva  som ledet til Håkon i statsråd etter farens død la frem at hans mor droppet hennes majestet tittel. Var det et ønske fra Sonja? Var det bestemt lenge før Haralds død at dette skulle endres ved hans bortgang? 

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (53 minutter siden):

Hvorfor tenker du at vi trenger info om den prosessen? Har det noen særlig betydning for noe som helst? 

Fordi det vil være nyttig hvis det ikke skal se ut som at en annen dronning vil ha tittelen alene for eksempel. Vil se bedre ut for Mette hvis det er Sonjas eget valg eller ble bestemt for flere tiår siden at dette ville skje ved kong Haralds død. 

Endret av FruR
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...