Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Ja, det er mange som stusser på at de har droppet majestet, men det er neppe noe kong Haakon har bestemt etter et øyeblikks innfall.

Antageligvis ikke. For alt vi vet kan det jo hende hun synes det er helt greit å bli «pensjonert». Jeg håper hun får noen gode år til der hun kan slappe av. Det har hun virkelig fortjent!!!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

Kan man ikke forholde seg til nyeste, gjeldende meningsmåling når man diskuterer? Skjønner det er kjipt at den viser bedre tall enn ønskelig, men den gjør nu en gang det...

Jeg forholder meg gjerne til målinger så lenge de er stabile over en viss tid, men når de svinger fra "krise" til "litt bedre" på kort tid, blir det jo tåpelig å liksom skulle fastslå at nå er alt glemt, godtatt og alle er fornøyde.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Fiskeburger skrev (Akkurat nå):

Antageligvis ikke. For alt vi vet kan det jo hende hun synes det er helt greit å bli «pensjonert». Jeg håper hun får noen gode år til der hun kan slappe av. Det har hun virkelig fortjent!!!

ja, det har hun.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Momma skrev (2 minutter siden):

Jeg forholder meg gjerne til målinger så lenge de er stabile over en viss tid, men når de svinger fra "krise" til "litt bedre" på kort tid, blir det jo tåpelig å liksom skulle fastslå at nå er alt glemt, godtatt og alle er fornøyde.

Det som i alle år har vært det stabile tallet er 82 prosent oppslutning om kongehuset.

Da antar jeg det er det du velger å bruke.

Personlig synes jeg det er mer redelig å bruke det siste tallet, som er noe lavere, but you do you.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
Skrevet

Hmm. Ja, enig, alle må velge selv. For meg så er det Stoltenberg som er statsminister, så jeg kaller ham alltid det, og så kaller jeg Støre for utenriksminister. Presidenten i USA kaller jeg Obama, og Victoria er dronning av England.

Kjør på, hva som enn gjør deg lykkelig. ♥️

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (23 minutter siden):

Det er bare Deres majestet som utgår for Sonja. Begge er dronninger, men MM er foran i rang og tituleres Deres Majestet dronning Mette-Marit. Sonja er "bare" dronning og bak svigerdatteren i rang. 

Ja?

Skrevet

Det som i alle år har vært det stabile tallet er 82 prosent oppslutning om kongehuset.

Da antar jeg det er det du velger å bruke.

Personlig synes jeg det er mer redelig å bruke det siste tallet, som er noe lavere, but you do you.

Jeg snakker da ikke om målinger for kongehuset på generell basis, de er generelt gode og stabile, men om et enkelt medlem av nevnte hus.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (6 minutter siden):

Særlig siden det ikke har skjedd annet enn transplantasjon og Kongens dødsfall mellom de to målingene. Ingen av delene påvirker etter min mening egnetheten.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker da ikke om målinger for kongehuset på generell basis, de er generelt gode og stabile, men om et enkelt medlem av nevnte hus.

Det du snakker om er din rett til cherrypicking.

Takk for informasjonen. Det er jo praktisk å vite hvor folk står ift fakta når man skal vurdere seriøsiteten i det de uttrykker.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (43 minutter siden):

Ingen kaller henne noe annet enn dronning Sonja. Det er hennes offisielle tittel. Så hva mener du, egentlig? Hva skulle du ellers kalt henne, liksom?

Nå er vel konge mor de skriver rundt om.

• Liker 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Det du snakker om er din rett til cherrypicking.

Takk for informasjonen. Det er jo praktisk å vite hvor folk står ift fakta når man skal vurdere seriøsiteten i det de uttrykker.

Så jeg MÅ enten snakke om målinger som gjelder for kongehuset generelt, synes du, eller så må jeg tie? 

Men takk for informasjonen. Det er jo praktisk å vite hvor folk står ift fakta når man skal vurdere seriøsiteten i det de uttrykker.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (29 minutter siden):

Dette må jo gjelde begge veier. 

Ja, alle bør bruke nyeste meningsmåling, da det er den som er øyeblikksbildet som gjelder nå. Neste måling trenger ikke vise samme tall som den nyeste nå, og da må man jo bare forholde seg til det.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Momma skrev (2 minutter siden):

Så jeg MÅ enten snakke om målinger som gjelder for kongehuset generelt, synes du, eller så må jeg tie? 

Men takk for informasjonen. Det er jo praktisk å vite hvor folk står ift fakta når man skal vurdere seriøsiteten i det de uttrykker.

Jeg sa da ingenting om å tie? Jeg sa det var praktisk å bli informert om at du velger de fakta du liker best. Hvordan er det en oppfordring til å tie? 

Endret av SusieDerkins
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

Ja, alle bør bruke nyeste meningsmåling, da det er den som er øyeblikksbildet som gjelder nå. Neste måling trenger ikke vise samme tall som den nyeste nå, og da må man jo bare forholde seg til det.

Den aller siste meningsmålingen viser at MM har lavest tillit (kun 41% altså under 50%), til og med lavere enn sine barn som vi egentlig har fått blitt lite kjent med. Sonja, flotte Dronning Sonja troner på toppen. Dette fra måling sist i september; https://www.vg.no/rampelys/i/aJdgj7/meningsmaaling-ni-av-ti-har-tillit-til-dronning-sonja

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Frida2026 skrev (28 minutter siden):

Nå er vel konge mor de skriver rundt om.

Konge mor? Hvem skriver rundt hvor? 

Dronning Sonja har fått tillegstittelen  kongemor i følge en kunngjøring fra Det Kongelige Hoff. 

Endret av Lykkeliten*
  • Liker 2
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Den aller siste meningsmålingen viser at MM har lavest tillit (kun 41% altså under 50%), til og med lavere enn sine barn som vi egentlig har fått blitt lite kjent med. Sonja, flotte Dronning Sonja troner på toppen. Dette fra måling sist i september; https://www.vg.no/rampelys/i/aJdgj7/meningsmaaling-ni-av-ti-har-tillit-til-dronning-sonja

Men 41 % er fremdeles verken over eller ca halvparten av landets befolkning. 

• Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har lest det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fiskeburger skrev (57 minutter siden):

Burde det ikke vært Hennes Majestet Kongemoren? Slik som dronningmoren i Storbritannia ble titulert? Kanskje det er noe hun har valgt selv, å ikke bli kalt «Hennes Majestet», men jeg synes dette blir så rart. 😳

Ja, det er veldig rart.

Kongemoren blir faktisk en slags riktig norsk, versus «dronningmoren» som på norsk vel blir nettopp moren til en dronning. Mens Queen Mother på engelsk er en dronning som er moren til en monark.

Det litt rare er at i tidligere tider bruktes «kongemoren» i Norge om de løsere forbindelsene en tidligere konge hadde hatt, det vil si da den eller de løsere forbindelsene som hadde gitt opphav til kongen(e). Det kunne som kjent være flere konger på den tiden.

Kongen hadde ikke giftet seg med dem, ergo var de ikke dronningen, men «kongemoren». 

Hvis det er derfra kongehuset har hentet inspirasjonen med å droppe «Deres Majestet,» er det derfor de ikke har funnet dette i sagaene. For «kongemoren» hadde aldri vært «Deres Majestet» eller Deres Noe Som Helst, fordi de altså ikke var sagakongens ekte make.

Endret av Huldra27
Skrevet
SusieDerkins skrev (52 minutter siden):

Ja, det er både sært og villedende å bruke historiske tall om dagens situasjon. Og ganske useriøst.

Skal alle bare velge det tallet de liker best, liksom. 

Tallene for august 1996 var historisk høye. Over 90 prosent. Foreslår at alle begynner å bruke dem istedet.

"Skal alle bare velge det tallet de liker best, liksom"?

Hva med at noen bare velger et utsagn som passer best fra en artikkel og linker bare til akkurat det utsagnet, i stedet for å linke til hele artikkelen, fordi resten av artikkelen ikke passer inn i det man mener, liksom?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det er bare Deres majestet som utgår for Sonja. Begge er dronninger, men MM er foran i rang og tituleres Deres Majestet dronning Mette-Marit. Sonja er "bare" dronning og bak svigerdatteren i rang. 

Tidligere kunne S også omtales som dronningen, nå kan hun ikke det, nå er det MM som er dronningen..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...