Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:59

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
FruR skrev (1 time siden):

Hehe …. Det formelle med å godkjenne det skjedde mulig der ja men det er ikke nødvendigvis det jeg snakker om . Jeg snakker om: hvordan det ble en tittel som skulle godkjennes ? …. At godkjenning skjedde i det statsrådet virker også rart siden det ikke ble offentlig gjort i forbindelse med at de andre titlene ble offentliggjort.

FruR skrev (1 time siden):

Nei kongemor ble ikke offentliggjort da,  det ble offentlig nå i går i forbindelse med begravelsen til prinsesse Astrid.

Alle nye titler ble offentliggjort samtidig i ekstraordinært statsråd. At kongemor plutselig dukket opp er ikke noe Kong Haakon har sagt direkte, men av en eller annen grunn publisert på slottets nettsider. Flere har reagert på det:
Historiker: Slottet har misforstått fullstendig når dronning Sonja omtales som kongemor

Endret av Millimani
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uansett hva slags tittel Sonja får vil hun alltid være folkedronningen. Det er noe middelaldersk og hjerterått med den institusjonen som ikke bare degraderer deg fordi ektefellen din har gått bort, men også må kringkaste det til hele verden. Blir som et «Takk for den gode jobben du har utført, men du som kvinne er ikke verdt tittelen din lenger fordi mannen din har gått bort.». For en merkelig styreform  i den moderne verden vi er en del av, der likestiling og modernisering står høyt på agendaen. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (35 minutter siden):

Uansett hva slags tittel Sonja får vil hun alltid være folkedronningen. Det er noe middelaldersk og hjerterått med den institusjonen som ikke bare degraderer deg fordi ektefellen din har gått bort, men også må kringkaste det til hele verden. Blir som et «Takk for den gode jobben du har utført, men du som kvinne er ikke verdt tittelen din lenger fordi mannen din har gått bort.». For en merkelig styreform  i den moderne verden vi er en del av, der likestiling og modernisering står høyt på agendaen. 

Det er jo ikke kjønn som er den avgjørende faktoren her, men arverekke.

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Hunden til prinsesse Astrid er død 💔

• Hjerte 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Trist, men hun hadde vært syk over tid og var 12 år gammel. 

Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Trist, men hun hadde vært syk over tid og var 12 år gammel. 

Ååh, kanskje greit å få slippe mer, da❤️

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Ååh, kanskje greit å få slippe mer, da❤️

Det er selvsagt trist men også litt søtt at Astrid følger rett etter sin lillebror og at hunden hennes følger rett etter henne❤️ Som om Astrid holdt ut for å passe på Harald og hunden holdt ut for å passe på Astrid. 

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Det er selvsagt trist men også litt søtt at Astrid følger rett etter sin lillebror og at hunden hennes følger rett etter henne❤️ 

Det er nesten noe poetisk over det, ja.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Ironisk nok så så man faktisk ikke dette i middelalderen . . . Der beholdt kvinner den høyeste tittelen sin ved gjengifte.

Henrik VIIIs søster var Maria, Dronning av Frankrike, selv om mannen hennes var Hertug av Suffolk. Datteren hennes var Frances, Hertuginne av Suffolk, selv om mannen hennes het Adrian Stokes og var hennes hestepasser. Charles Brandons andre hustru var Katherine, Hertuginne av Suffolk, selv om mannen hennes var Richard Bertie, et medlem av husholdningen hennes uten tittel.

Alle disse var gjengifte enker som tok med seg tittelen fra det høyest rangerte ekteskapet.

Så de behandler Dronning Sonja verre enn man ville ha gjort i middelalderen. Eller viktoriansk tid. Eller edvardiansk tid. Jeg kunne ha fortsatt.

Endret av Huldra27
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (56 minutter siden):

Fordi det vil være nyttig hvis det ikke skal se ut som at en annen dronning vil ha tittelen alene for eksempel. Vil se bedre ut for Mette hvis det er Sonjas eget valg eller ble bestemt for flere tiår siden at dette ville skje ved kong Haralds død. 

Hun skal vel fremdeles være dronning Sonja? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (3 minutter siden):

🤷‍♀️ Jeg tror vi og mange andre er usikker på dette . Og det gjør det forvirrende etter dette med kongemor kom inn i bilde.

Endret av FruR
  • Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (14 minutter siden):

Det er ikke måte på hva som rammer familien. Greit at alle var gamle og ved enden av et langt liv, og man kan på ingen måte sammenligne dyr og mennesker, men det er en familie som mister flere som står dem nær, og ikke minst for familien minste (prinsessens barnebarn/olderbarn) blir nok dette en ekstra sorg.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

🤷‍♀️ Jeg tror vi og mange andre er usikker på dette . Og det gjør det forvirrende? 

Det er ikke så viktig for meg at jeg føler meg forvirret, jeg tenker at det blir klart nok for alle ganske så snart. 

Skrevet
Lykkeliten* skrev (3 minutter siden):

FruR skrev (1 minutt siden):

🤷‍♀️ Jeg tror vi og mange andre er usikker på dette . Og det gjør det forvirrende? Hun er uansett dronning Sonja for meg personlig. 

Hun er fortsatt Dronning Sonja. Tittelen "Hennes Kongelige Høyhet" bærer hun imidlertid ikke lenger.

• Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Hun er fortsatt Dronning Sonja. Tittelen "Hennes Kongelige Høyhet" bærer hun imidlertid ikke lenger.

Så hvorfor blir hun omtalt som kongemor hvis dronning er tittelen ? Hvilke av disse skal vi bruke?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (10 minutter siden):

Det er ikke måte på hva som rammer familien. Greit at alle var gamle og ved enden av et langt liv, og man kan på ingen måte sammenligne dyr og mennesker, men det er en familie som mister flere som står dem nær, og ikke minst for familien minste (prinsessens barnebarn/olderbarn) blir nok dette en ekstra sorg.  

Ja, det ble så veldig mye på en gang.

• Liker 1
Skrevet
Millimani skrev (11 minutter siden):

Hun har ikke vært «kongelig høyhet» siden 1991. ☺️

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (22 minutter siden):

Så hvorfor blir hun omtalt som kongemor hvis dronning er tittelen ? Hvilke av disse skal vi bruke?

Hun blir omtalt som "Dronning Sonja, kongemoren". Ikke kun kongemoren.

Sitat

Deres Majesteter Kong Haakon og Dronning Mette-Marit, Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Ingrid Alexandra og Dronning Sonja, kongemoren, var til stede i Ris kirke sammen med Prinsesse Astrids nærmeste familie.

Klippet herfra https://www.kongehuset.no/nyheter/prinsesse-astrid-gravlagt-fra-ris-kirke

I biorafien hennes på Kongehusets nettsider omtales hun fortsatt som Dronning Sonja:  https://www.kongehuset.no/kongehuset/dronning-sonja

Jeg lander på at vi holder oss til Dronning Sonja. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Fiskeburger skrev (35 minutter siden):

Hun har ikke vært «kongelig høyhet» siden 1991. ☺️

Da gikk hun fra kongelig høyhet til hennes majestet. 

Så ja, hun er dronning - men ikke dronningen - det er Mette Marit. 

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det er jo ikke kjønn som er den avgjørende faktoren her, men arverekke.

Den  degraderingen som Sonja har blitt utsatt for er ikke bare arverekken men også kjønnsbasert. Hvorfor kunne ikke Sonja fortsatt være hennes Majestet  dronningen selv om ektefellen (kongen) har falt fra? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...