Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Orly skrev (4 minutter siden):

Ingen som har sagt det nei , at noen antyder det er bare frekt og ugreit 

Og veldig belastende for alle som er i en organdonasjonsituasjon, enten det er donor/pårørende eller mottagere.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er under moderering.

Skrevet (endret)

Synes noen av kommentarene under diverse artikler på Facebook om hele denne lunge-situasjonen er langt over streken. "Vi ber for at MM får nye lunger raskt!" "MM skal selvfølgelig få nye lunger først!" "Håper hennes nye lunger blir sunne og gode!"

Det gir litt bismak når man vet hva som må skje for at hun skal få disse lungene. Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig, man proklamerer ikke at man vil at folk skal dø sånn at noen andre får leve. 

Det gir middelaldervibber hele veien til banken. Det er klart at den største delen av de som skriver aldri har vært eksponert for verken donor eller pasientsiden av denne ligningen, ellers ville man utvist holdningene sine på en langt mer sensitiv måte.

Endret av Ellie42
  • Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Synes noen av kommentarene under diverse artikler på Facebook om hele denne lunge-situasjonen er langt over streken. "Vi ber for at MM får nye lunger raskt!" "MM skal selvfølgelig få nye lunger først!" "Håper hennes nye lunger blir sunne og gode!"

Det gir litt bismak når man vet hva som må skje for at hun skal få disse lungene. Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig, man proklamerer ikke at man vil at folk skal dø sånn at noen andre får leve. 

Det gir middelaldervibber hele veien til banken. Det er klart at den største delen av de som skriver aldri har vært eksponert for verken donor eller pasientsiden av denne ligningen, ellers ville man utvist holdningene sine på en langt mer sensitiv måte.

Så enig.

Og at alle som har kritisert MM burde legge seg paddeflate.

Snur meninger seg ang Epstein også pga sykdom?

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
zemer skrev (12 minutter siden):

Så enig.

Og at alle som har kritisert MM burde legge seg paddeflate.

Snur meninger seg ang Epstein også pga sykdom?

Hva skal man egentlig legge seg paddeflate for?

Fordi man mener at en Norsk kronprinsesse ikke burde vaske ryktet til en som er dømt for sexkjøp og salg av mindreårige, er listet offentlig og meget åpen om dette? At hun ikke burde ta imot gaver\tjenester fra samme person?

To forskjellige ting. At man bruker sykdom som en grunn for å slå ned dette helt reelle komplekset tyder på desperasjon. Ja, det er synd for MM at hun er syk, men fysisk sykdom fritar ikke folk for ansvar for ting de har gjort.

MMs skjebne der hvor hun får fantastisk behandling og oppfølging, er i de aller aller fleste tilfeller langt bedre en ofrene hun ignorerte\ikke så\ikke husket (innsett unnskyldningen du foretrekker) der hun bidro til at JE kunne fortsette med storstilt menneskehandel og overgrep på det de anslår til godt over 1000 unge mennesker fordi hun og andre lånte sin glans til han.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Hva skal man egentlig legge seg paddeflate for?

Fordi man mener at en Norsk kronprinsesse ikke burde vaske ryktet til en som er dømt for sexkjøp og salg av mindreårige, er listet offentlig og meget åpen om dette? At hun ikke burde ta imot gaver\tjenester fra samme person?

To forskjellige ting. At man bruker sykdom som en grunn for å slå ned dette helt reelle komplekset tyder på desperasjon. Ja, det er synd for MM at hun er syk, men fysisk sykdom fritar ikke folk for ansvar for ting de har gjort.

MMs skjebne der hvor hun får fantastisk behandling og oppfølging, er i de aller aller fleste tilfeller langt bedre en ofrene hun ignorerte\ikke så\ikke husket (innsett unnskyldningen du foretrekker) der hun bidro til at JE kunne fortsette med storstilt menneskehandel og overgrep på det de anslår til godt over 1000 unge mennesker fordi hun og andre lånte sin glans til han.

Er dette som er så riktig og viktig å aldri glemme.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
velociraptor skrev (På 5.6.2026 den 15.09):

Det snakkes som om det hadde vært leit for andre enn familien å «miste» henne. Det er ikke tristere at MM dør enn at enhver annen random over 50 år gammel kvinne man ikke har et personlig forhold til, dør. Det skjer hver dag. Ingen bryr seg. Og MM kommer ikke til å dø. Noen andre kommer til å dø, og ca en tredjedel av Norge kommer til å juble over at en av almuen er død så hennes kongelige høyhet kan få lungene til vedkommende.

Jeg skal i hvert fall ikke stå på noen donorliste før dette er over, mine organer skal brennes med resten av meg hvis jeg dør de nærmeste par årene

K_mb skrev (På 5.6.2026 den 22.47):

Det som er så vilt er jo at noens tragedie blir andres redning. Jeg tror nok at noen reagerer på at folk ber og heier på MM som om hun er et unikum som fortjener å leve videre uten en baktanke på at noen mister livet sitt for at det skal skje. For å donere lunger så kreves det friske, fine lunger som skal matche med mottaker.

At folk dør vet vi, og at organene kan komme andre til gode er selvfølgelig kun positivt. Den enes død, den andres brød. Derfor er det et tankekors.

Det er jo ingen som kommer til å juble for at noen er død, eller at noen ikke tenker på det. 

Som flere har nevnt her i tråden, så dør jo folk helt uavhengig av om lungene blir brukt eller ei. Faktisk skal det ganske mye til for at organer skal kunne brukes, selv om man er organdonor. 

Folk med en viss grad av empati ønsker jo at syke folk skal få hjelp og leve videre, og mange blir bedt for. Det at det er så fokus på MM er jo at hun er en kjent person og mye i media, og dermed kommer slike ønsker fram i media også. Det blir veldig synlig fremfor en mer anonym person.

Noen har så fokus på at en person  dø for at hun skal få lunger, men det er ingen som må dø, fordi de dør likevel. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Mens denne tråden har vært stengt gjennom helgen har jeg konstatert at sympatierklæringene til Mette-Marit og kongefamilien har akkumulert i dekningen av saken i redaksjonelle medier.

I dette leserinnlegget fra en pårørende til en lungefibrose-pasient https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pdj9PR/jeg-synes-vi-skal-vaere-litt-rausere-med-kronprinsessen som oppfordrer det norske folk til å være rausere med Mette-Marit kan man lese følgende: 

Hun er alvorlig syk, og hun har jammen hatt påkjenninger det siste året. [...] Likevel står hun oppreist, vinker, smiler og svarer på tåpelige spørsmål for millionte gang, uten å miste fatningen. Hun har full kontroll, og hun representerer vårt land rakrygget. Det står det respekt av.

Og i denne artikkelen i VG gir også lungefibrose-syke Ida Anker sin uforbeholdne støtte til Mette-Marit: https://www.vg.no/rampelys/i/16jmqW/66-aaring-med-lungefibrose-ikke-syk-nok-til-lungetransplantasjon

Selv er Anker ikke syk nok til å vurderes for transplantasjon, og vil snart også være for gammel til å kvalifisere, men uttaler likevel dette ang. situasjonen til kronprinsessen som hun synes er "tapper":

Hun sier at hun har hørt folk snakke. [...]

«Er [kronprinsessen] egentlig så syk?»

– Da får jeg lyst til å si: Folk må gjerne prøve én dag, å puste gjennom et sugerør, gå på medisiner med tøffe bivirkninger – og samtidig stå i offentlighetens lys.

– Jeg er sannsynligvis mye friskere enn henne, og jeg trenger ikke stå på en slottsbalkong. Jeg synes det er beundringsverdig at kronprinsessen orker.

Endret av Aricia
formatering
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Aricia skrev (1 time siden):

Mens denne tråden har vært stengt gjennom helgen har jeg konstatert at sympatierklæringene til Mette-Marit og kongefamilien har akkumulert i dekningen av saken i redaksjonelle medier.

I dette leserinnlegget fra en pårørende til en lungefibrose-pasient https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pdj9PR/jeg-synes-vi-skal-vaere-litt-rausere-med-kronprinsessen som oppfordrer det norske folk til å være rausere med Mette-Marit kan man lese følgende: 

Hun er alvorlig syk, og hun har jammen hatt påkjenninger det siste året. [...] Likevel står hun oppreist, vinker, smiler og svarer på tåpelige spørsmål for millionte gang, uten å miste fatningen. Hun har full kontroll, og hun representerer vårt land rakrygget. Det står det respekt av.

Og i denne artikkelen i VG gir også lungefibrose-syke Ida Anker sin uforbeholdne støtte til Mette-Marit: https://www.vg.no/rampelys/i/16jmqW/66-aaring-med-lungefibrose-ikke-syk-nok-til-lungetransplantasjon

Selv er Anker ikke syk nok til å vurderes for transplantasjon, og vil snart også være for gammel til å kvalifisere, men uttaler likevel dette ang. situasjonen til kronprinsessen som hun synes er "tapper":

– Da får jeg lyst til å si: Folk må gjerne prøve én dag, å puste gjennom et sugerør, gå på medisiner med tøffe bivirkninger – og samtidig stå i offentlighetens lys.

– Jeg er sannsynligvis mye friskere enn henne, og jeg trenger ikke stå på en slottsbalkong. Jeg synes det er beundringsverdig at kronprinsessen orker.

Når man kaller spørsmål om hennes forhold til vår tids overgriper 'tåpelige', så sier vel det mer om den som kom med ytringen.

Det er absolutt ingenting tåpelig over at folk stiller spørsmåltegn ved at kronprinsesse-embetet har bidratt til å renomme-vaske en som er kjent som overgriper av minst 1000 mennesker som allerede var dømt for sedelighetsforbrytelser mot mindreårige når hun startet relasjonen.

Det eneste som er tåpelig, er å bruke sykdom som et uno-kort for å slippe å forholde seg til sine enormt ansvarsløse handlinger.

Støtte har MM for øvrig mye av. Mye mer enn ofrene hun ignorerte når hun snakket om pedo-litteratur, utroskap, hjerne-kiling og at 24-åringer er for gamle med en som var åpent dømt for overgrep og salg av barn. 

Jeg foreslår at hoffet, MM, og folkene som mener man skal vare så rause med MM faktisk tenker seg litt om. De forlanger raushet, mens man selv har løyet og oppført seg på alt annet enn en raus måte ovenfor en stor mengde ofre for ekstreme seksualforbrytelser. Hykleriet er slitsomt.

Endret av Ellie42
  • Liker 24
  • Hjerte 6
  • Nyttig 14
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Når man kaller spørsmål om hennes forhold til vår tids overgriper 'tåpelige', så sier vel det mer om den som kom med ytringen.

Det er absolutt ingenting tåpelig over at folk stiller spørsmåltegn ved at kronprinsesse-embetet har bidratt til å renomme-vaske en som er kjent som overgriper av minst 1000 mennesker som allerede var dømt for sedelighetsforbrytelser mot mindreårige når hun startet relasjonen.

Det eneste som er tåpelig, er å bruke sykdom som et uno-kort for å slippe å forholde seg til sine enormt ansvarsløse handlinger.

I innlegget du refererer står det bare "tåpelige spørsmål". Det står ikke konkretisert noe om hvilken sak og hvilke spørsmål. Det står ikke at etthvert spørsmål om de forskjellige sakene er tåpelig. Etter mitt syn har det vært stilt både fornuftige, nødvendige, relevante og tåpelige spørsmål i alle saker.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Brutex skrev (17 minutter siden):

I innlegget du refererer står det bare "tåpelige spørsmål". Det står ikke konkretisert noe om hvilken sak og hvilke spørsmål. Det står ikke at etthvert spørsmål om de forskjellige sakene er tåpelig. Etter mitt syn har det vært stilt både fornuftige, nødvendige, relevante og tåpelige spørsmål i alle saker.

Hvilke spørsmål er det MM har blitt stilt i offentligheten i det siste?

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Og dette er nettopp grunnen til at det finnes åpne fora hvor «folk flest» kan uttale seg, diskutere og komme med meninger og perspektiver som ikke er styrt av en eller annen redaktør eller journalist som har nære vennskapsbånd til kongefamilien. Hadde man bare kunnet lese det som står i VG og NRK (eller det man kan lese fra falske profiler på Facebook som er opprettet som rene propaganda-maskiner for kongehuset). ville det sett ut som at kronprinsessen er meget populær hos folket. Det er hun altså ikke. Og det ser man når man leser diskusjonsforum hvor vanlige folk slipper til uten å bli kneblet, tungt moderert eller regelrett fjernet. 

Et sunt demokrati åpner det offentlige rom for meninger og ytringer fra alle, og ikke bare fra de som har «riktige» meninger, venner, makt eller penger. 

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet

Ellie42 skrev (2 timer siden):

Støtte har MM for øvrig mye av. Mye mer enn ofrene hun ignorerte når hun snakket om pedo-litteratur, utroskap, hjerne-kiling og at 24-åringer er for gamle med en som var åpent dømt for overgrep og salg av barn. 

Jeg foreslår at hoffet, MM, og folkene som mener man skal vare så rause med MM faktisk tenker seg litt om. De forlanger raushet, mens man selv har løyet og oppført seg på alt annet enn en raus måte ovenfor en stor mengde ofre for ekstreme seksualforbrytelser. Hykleriet er slitsomt.

🙌🙌🙌

monos skrev (4 minutter siden):

Å? Har MM altså svart på spørsmål om Epstein en million ganger?

Meg bekjent har det skjedd to ganger. Den ene gangen visste hun hva spørsmålene ville være en uke i forveien, den andre gangen ramset hun opp en rekke løgner om relasjonen i 2019. 

nettopp!

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Hvis man legger sympati for MM til side, så kan man likevel jo sikkert klare å sette seg inn i hvordan det må være for andre med samme sykdomsbilde å lese at folk tror MM faker og ikke egentlig er så syk. Det må være skikkelig ubehagelig å lese at folk tror dette er et stunt av noe slag. 

Jeg sier det igjen - jeg synes håndteringen hennes i Epstein- og Marius-saken har vært krise. Jeg synes de har lagt opp en strategi som ikke har fungert. Men at hun skulle bruke sykdommen, og nå, at hun faktisk står på transplantasjonsliste, som noe annet enn informasjon om at det er sånn situasjonen er nå, klarer jeg ikke se for meg. Man settes ikke på den lista bare fordi. Det blir for konspiratorisk for min del å tro at legeteam og hele sulamitten skulle gå med på dette uten at det er en reell forverring i sykdommen hennes. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (35 minutter siden):

Hvis man legger sympati for MM til side, så kan man likevel jo sikkert klare å sette seg inn i hvordan det må være for andre med samme sykdomsbilde å lese at folk tror MM faker og ikke egentlig er så syk. Det må være skikkelig ubehagelig å lese at folk tror dette er et stunt av noe slag. 

Jeg sier det igjen - jeg synes håndteringen hennes i Epstein- og Marius-saken har vært krise. Jeg synes de har lagt opp en strategi som ikke har fungert. Men at hun skulle bruke sykdommen, og nå, at hun faktisk står på transplantasjonsliste, som noe annet enn informasjon om at det er sånn situasjonen er nå, klarer jeg ikke se for meg. Man settes ikke på den lista bare fordi. Det blir for konspiratorisk for min del å tro at legeteam og hele sulamitten skulle gå med på dette uten at det er en reell forverring i sykdommen hennes. 

Det uthevede: Ja, det er nettopp det som er poenget i sakene i både VG og Aftenposten. Lungefibrose-syke Anker og lungefibrose-pårørende Tømmervik gir uttrykk for at mistenkeliggjøringen av Mette-Marit og det at alvorlighetsgraden av sykdomstilstanden hennes trekkes i tvil er noe som rammer alle med lungefibrose, og i bunn og grunn alle med en usynlig alvorlig lidelse.

Endret av Aricia
fikset syntaks
  • Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (24 minutter siden):

Hvis man legger sympati for MM til side, så kan man likevel jo sikkert klare å sette seg inn i hvordan det må være for andre med samme sykdomsbilde å   

lese at folk tror MM faker og ikke egentlig er så syk. Det må være skikkelig ubehagelig å lese at folk tror dette er et stunt av noe slag. 

Enig. Det blir bare for dumt og far out.

Alvorlig syke mennesker har mer enn nok å stå i om det ikke også skal tillegges dem at hvis de har samme sykdom kan det stilles spørsmål om juksing av alvorlighetsgrad, livskvalitet og gjenstående leveår. Som om man velger å være alvorlig syk når det passer.

Det stigmaet må bare brennes.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Ser at flere har meldt seg som organdonorer. Er det bare jeg som vurderer å trekke meg som organdonor? Eller kan man sette et krav om egnethet for den som skal motta? 🧐

Kom til å tenke på at all verdens kjeltringer kan jo få organene mine. Redde en god uskyldig person null problem. Hvor mange er dårlige mennesker i prosent? 🫣 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet
Eyr skrev (5 minutter siden):

Ser at flere har meldt seg som organdonorer. Er det bare jeg som vurderer å trekke meg som organdonor? Eller kan man sette et krav om egnethet for den som skal motta? 🧐

Kom til å tenke på at all verdens kjeltringer kan jo få organene mine. Redde en god uskyldig person null problem. Hvor mange er dårlige mennesker i prosent? 🫣 

Dette er vel noe av det mest usympatiske jeg har lest på lenge.

• Liker 19
  • Hjerte 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Eyr skrev (11 minutter siden):

Herregud. 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Hvilke spørsmål er det MM har blitt stilt i offentligheten i det siste?

Det tar det nok for lang tid å svare på til at jeg vil bruke tiden min på det. Det er raskere at du søker rundt selv. Mitt poeng er fortsatt at det stilles både gode og dårlige spørsmål. At noen påpeker at noen spørsmål er dårlige betyr ikke at man mener alle spørsmål er dårlige.

Endret av Brutex
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...