Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Du misforstår spørsmålet mitt. I posten jeg siterte skrev du 

Din uttalelse. Jeg aner ikke hvor lenge hun lever og har ingen behov for å gjette, men jeg legger til grunn din påstand om at hun ikke lever særlig lenge.

Hva er da "sin tid" for kritikk? Forutsatt at hun ikke lever lenge som du skriver.

Hun har allerede fått en masse kritikk, og har måttet stille opp i pressen. Trenger hun enda mer nå? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Hun har allerede fått en masse kritikk, og har måttet stille opp i pressen. Trenger hun enda mer nå? 

Når trenger hun det da siden du mener det er en tid for det?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Ja, det er bare det som mangler, nå; at etter å ha publisert offentlig at MM er blitt dårligere, kringkaste at IA er på vei hjem etter avbrutte studier og HM har haste-avlyst en viktig offisiell jobb på grunnavgift Mettes helsetilstand, men uten å utdype på noen måte. La denne informasjonen henge i flere døgn, for så å reise på sykehuset, med hele familien i full offentlighet, fremdeles uten å gi noe mer informasjon, og så avslutte hele seansen med at Mette er dødssyk, har mindre enn et år igjen å leve og at hun må igjennom transplantasjon. Alt en PR-utdannet vet vil skape et enormt informasjonsbehov som de bevisst ikke fyller slik at pressen vår bananas i å overgå hverandre i (helt forståelige) spekulasjoner.

For så å snu seg rundt å rope «Se hvordan pressen jager oss! Ikke engang sykdom og legebesøk er privat.  Vi blir forfulgt og presset er umenneskelig. For en nedrig og empatiløs gjeng dere nordmenn er! Gå hjem og skam dere hele gjengen! Fysj og fy!»

Oppførselen til pressen på sykehuset. 
– Jeg har lyst til å si at det å fotografere inne på sykehusområdet, med pasienter og ansatte i en sårbar situasjon, er uanstendig.

– Jeg synes også det er uanstendig å skrive historiene som følger disse bildene. Det tilfører ingen verdifull informasjon, men trakasserer ansatte og skremmer pasienter.

samme kilde

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Når trenger hun det da siden du mener det er en tid for det?

Det har vært en tid for kritikk og hun har svart på kritikken.  Neste runde får bli når hun er ferdig transplantert og har krefter til å  forsvare seg.

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Det har vært en tid for kritikk og hun har svart på kritikken.  Neste runde får bli når hun er ferdig transplantert og har krefter til å  forsvare seg.

Ikke i følge din tidligere post for du skrev at hun sannsynligvis ikke lever lenge nok til å bli dronning uansett. UANSETT. (Noe som er ganske ondskapsfullt å skrive, men det kan vi la ligge.)

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (25 minutter siden):

Nå var det ikke jeg som fokuserte på det, jeg svarte på et innlegg om saken. Håper det er lov også for oss som er interesserte i de faktaene som er tilgjengelig og ikke ønsker «det tenker jeg mitt om» om alle mulig sammenhenger som ikke har noe som helst med kjente realiteter å gjøre. 

Du må forstå forskjellen mellom sannsynlighetsvurderinger og grunnløse spekulasjoner. I en tråd som denne, hvor ingen har direkte tilgang til alle relevante fakta, må det vel være tillatt å gi uttrykk for velbegrunnede antakelser om hva som faktisk har skjedd/skjer, og for hva man synes om det? Denne repetitive messingen om «dokumentasjon», som om man satt i redaksjonen for «Nature», eller var dommer i en straffesak, er forsiktig sagt  malplassert.

Endret av Caniggia
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (50 minutter siden):

Hvorfor må det være enten eller her? Skal man ikke ha sympati med MM fordi det ligger ofre etter Epstein? 

Man har vel sympati med ALLE de som venter på organdonasjon. Det bør ikke være sånn at man skal ha mer sympati med noen fordi de er kongelige. 

Det er pr idag over 500 personer i Norge som har livet på vent:

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-og-spesialisert-medisin/avdeling-for-transplantasjonsmedisin/organdonasjon-livet-pa-vent/

I tillegg har vi folk med uhelbredelig kreft. Som bare venter på døden. 

Det er mange mennesker - inkludert små barn som burde få sympati og saken mer oppmerksomhet. Det er mange triste skjebner der ute. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke i følge din tidligere post for du skrev at hun sannsynligvis ikke lever lenge nok til å bli dronning uansett. UANSETT. (Noe som er ganske ondskapsfullt å skrive, men det kan vi la ligge.)

Det var ikke ment ondskapsfull, men bare realistisk.  I følge opinonen er hun uønsket som dronning. Så akkurat å være dronning vet jeg ikke om blir aktuelt uansett. Men håper for hennes skyld at hun får bikke seksti. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Man har vel sympati med ALLE de som venter på organdonasjon. Det bør ikke være sånn at man skal ha mer sympati med noen fordi de er kongelige. 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-og-spesialisert-medisin/avdeling-for-transplantasjonsmedisin/organdonasjon-livet-pa-vent/

Det er mange mennesker - inkludert små barn som burde få sympati og saken mer oppmerksomhet. Det er mange triste skjebner der ute. 

Jeg er helt enig i det du skriver. Man skal ha sympati med alle, ikke bare MM. Men nå  er det hun som får mediaoppmerksomhet og da er det naturlig at folk viser sympati. Eller var det noe annet du siterte meg på?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Tror det kommer en liste for hvert år. Og da tror jeg ikke det står detaljert hvilke organer som er donert vekk, men at x antall fikk organdonasjon fra døde donorer, x antall fikk fra levende donorer osv. Og vi samarbeider med andre land, så vi vet heller ikke hvor donorene bor eller om norske donorer har donert til utenlandske pasienter, tror jeg.

Jo, det finnes statistikk. Og  som overlege Are Holm sa på pressekonferansen, listene oppdateres hvert kvartal så det var bare å søke opp. Det er kanskje dette du refererer til? Han opplyste også om hvor vi kunne finne informasjonen:

https://www.scandiatransplant.org/

Det siste du skriver om donor- og mottakerlandene, tror jeg ikke står på listen, men har ikke sjekket nøye.

Endret av Reverend
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Caniggia skrev (5 minutter siden):

Du må forstå forskjellen mellom sannsynlighetsvurderinger og grunnløse spekulasjoner. I en tråd som denne, hvor ingen har direkte tilgang til alle relevante fakta, må det vel være tillatt å gi uttrykk for velbegrunnede antakelser om hva som faktisk har skjedd/skjer, og for hva man synes om det? Denne repetitive messingen om «dokumentasjon», som om man satt i redaksjonen for «Nature», eller var dommer i en straffesak, er forsiktig sagt  malplassert.

Det var ikke velbegrunnede antakelser. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Chlypa skrev (1 time siden):

Det er det som er problematisk. Hun er en offentlig person og det er egentlig svært lite som ikke er offentlighetens angående spesielt når det gjelder hennes helse og mulighet til å fungere i monarkiet. I tillegg har de vært åpne om sykdommen, istede for å tåkelegge det. 

samtidig er det noen som faktisk MÅ dø for at hun skal få nye lunger. Den personen har krav på anonymitet. 

Den åpenheten har bidratt til mange tusen nye donorer som kommer alle til gode.

Men de har jo sagt at nå kommer  det ikke mer informasjon før etter transplantasjonen, og jeg tipper den kommer lenge etter, nettopp for å tåkelegge nå som det er påkrevd.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra at SM skal studere i Europa, og at IA skal fortsette utdannelsen sin i Norge. Også fint at vi fikk informasjon om MM, ønsker henne en god bedring. Jeg er fortsatt kritisk til kongefamilien.

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Det har vært en heksejakt. Punktum. 

Nei. Punktum. 

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Den åpenheten har bidratt til mange tusen nye donorer som kommer alle til gode.

Men de har jo sagt at nå kommer  det ikke mer informasjon før etter transplantasjonen, og jeg tipper den kommer lenge etter, nettopp for å tåkelegge nå som det er påkrevd.

Det regner jeg med at du kan dokumentere. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Ikke en kjeft som er uenige i det. Noen av oss gjør frivillig arbeid som innbefatter omsorg for personer i situasjoner du skisserer. Og nei, veldig få ville hatt saken sin offentliggjort i media. Sympati og empati er ikke en konkret kilde du har i deg, du kan la den omfatte også mennesker du ikke liker så godt. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo lov å være kritisk til kongefamilien, men mye av det som kommer frem i tråden er rett og slett ganske slemt. Jeg er overhode ikke for monarkiet, men evner nå å se mennesker også oppi alt dette. Er så vanvittig mye synsing og spekuleringer her inne at man blir helt matt.  

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Det har vært en heksejakt. Punktum. 

Definitivt, og av verste sort

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Ikke en kjeft som er uenige i det. Noen av oss gjør frivillig arbeid som innbefatter omsorg for personer i situasjoner du skisserer. Og nei, veldig få ville hatt saken sin offentliggjort i media. Sympati og empati er ikke en konkret kilde du har i deg, du kan la den omfatte også mennesker du ikke liker så godt. 

Jeg snakker ikke om personlige skjebner. Snakket om saken - eks hjertetransplantasjon, kreftforskning og ikke minst kreft hos barn.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Reverend skrev (5 minutter siden):

Jo, det finnes statistikk. Og  som overlege Are Holm sa på pressekonferansen, listene oppdateres hvert kvartal så det var bare å søke opp. Det er kanskje dette du refererer til? Han opplyste også om hvor vi kunne finne informasjonen:

https://www.scandiatransplant.org/

Det siste du skriver om donor- og mottakerlandene, tror jeg ikke står på listen, men har ikke sjekket nøye.

Takk for info. Jeg var bare inne på Stiftelsen Organdonasjon og sjekket, som var den første og øverste siden som poppet opp hos meg, og der var det ikke det du linker til. Hvis jeg hadde scrollet ned, hadde jeg kanskje funnet det.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...