Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke lest noen liste, bare pressen som i blant oppgir hvor mange som venter på nye organer. Ofte er det info de oppgir i etterkant. 

Takk, ja, da var det mer sånn jeg også tenkte det var. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Jeg får også bare opp gammel statistikk, ikke noen asjurholdt liste, og syns det mer virker som pressen, og andre så klart, kan søke om innsyn også vurderer sykehusene om det skal gis kanskje. 

Det ville kanskje vært litt mye med liveoppdatering av sånne lister også tenker jeg. 

Ja, det kommer vel oppdatert årsstatistikk når 2026 er over. Er forsåvidt veldig greit at man slipper å se på antallet på hver enkelt liste forløpende. Det kan jo for det første, være en jækla dårlig ide for de som faktisk står på lista å se at andre får organer mens man selv venter...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Lungetransplantasjon: – Må ha telefonen på dag og natt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

"Talet på dei som ventar er veldig lågt, samanlikna med tidlegare, seier Sekowski.

I mars var det talet rekordlågt med berre tre personar på venteliste.

No står åtte personar på lista, men det har truleg lite å seie for kronprinsessa. Ventelista er ikkje ein kø, men ei oversikt for å finne ei lunge som passar."

Så det kommer info innimellom

Ja, den der har jeg sett. Men en forløpende liste tror jeg ikke finnes for offentligheten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Ja, det kommer vel oppdatert årsstatistikk når 2026 er over. Er forsåvidt veldig greit at man slipper å se på antallet på hver enkelt liste forløpende. Det kan jo for det første, være en jækla dårlig ide for de som faktisk står på lista å se at andre får organer mens man selv venter...

Ja, også må jo sykehuset vurdere om det er noen som ved å utgi informasjonen kan identiferes mot sin vilje. Feks om det er en kjendis med en svært unik sykdom, også kommer det frem av statistikken at det er bare er én person som trenger akkurat det organet som er kjempesjeldent å få nytt som samsvarer med den kjendisen. 

Endret av blvck
  • Liker 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Ja, også må jo sykehuset vurdere om det er noen som ved å utgi informasjonen kan identiferes mot sin vilje. Feks om det er en kjendis med en svært unik sykdom, også kommer det frem av statistikken at det er bare er én person som trenger akkurat det organet som er kjempesjeldent å få nytt som samsvarer med den kjendisen. 

Da ville de nok ikke gått ut med det, hvis det var så lett å spore seg frem til denne ene personen. Det måtte i såfall bli i samråd med denne ene personen det handlet om.

• Liker 2
Skrevet
Chlypa skrev (7 minutter siden):

Hun har vært borte lenge. Det hadde vært bedre å bare si at helsa hennes tillater ikke arbeid og at IA har valgt å være tilstede i Norge. Så kunne de publisert den transplantasjonen i etterkant. Det et garantert noen som finner ut av hvem lungene kommer fra og når det blr gjort. Nå må de bygge operasjonstue på loftet på skaugum for at det ikke skal komme ut

Hun har jo ikke vært borte lenge. Hun var tilstede på 17.mai. Da ble det til og med spekulert i om «pustemaskinen» og behovet for å sitte ned var spill for galleriet.

Alle som kan litt om lungefibrose VET at det ved kraftig forverring KUN er transplantasjon som kan redde liv. Om MM ble borte (altså ikke viser seg offentlig i det hele tatt), HM alltid er i nærheten og IA i Norge, uten infoen som nå er gitt, ville overskrifter og kommentarfelt antakelig vært rødglødende. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Da ville de nok ikke gått ut med det, hvis det var så lett å spore seg frem til denne ene personen. Det måtte i såfall bli i samråd med denne ene personen det handlet om.

Nei, nettopp - og derfor kan man ikke ha sånne live-lister. 

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Ja, den der har jeg sett. Men en forløpende liste tror jeg ikke finnes for offentligheten.

Nei, det tror jeg heller ikke finnes. Samtidig er det jo en liste som hele tiden er i endring. Det blir vel et slags estimat

Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Nei, nettopp - og derfor kan man ikke ha sånne live-lister. 

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg heller ikke finnes. Samtidig er det jo en liste som hele tiden er i endring. Det blir vel et slags estimat

Nemlig og nettopp. 

Skrevet (endret)

Får håpe at det ikke blir sånn at pressen hele tiden publiserer en oversikt, og har oppdateringer med "nå er det en mindre i køeen", "nå har det blitt en til". Det blir for mye syns jeg. 

Edit; får helt vondt av tanken. 

Endret av blvck
  • Liker 3
Skrevet
Era Vulgaris skrev (9 minutter siden):

Var det det jeg sa? Som flere her har påpekt, man kan fint ha sympati med MM på grunn av sykdom, men det fritar henne ikke for kritikk av den grunn. Jeg er så lei av folk som sier at nå må den stakkars kongefamilien få fred. De har selv satt seg i den situasjonen de er i, og må tåle konsekvensene av sine valg. Ofrene får aldri fred, men det er vel ikke så nøye. Det viktigste er at stakkars, syke MM skal skånes. 

Jeg synes faktisk at hun skal skånes nå. Det betyr ikke at jeg tenker at hun ikke skal ha kritikk for dette. Men alt til sin tid. Dama er dødssyk og har en sønn som snart skal få en dom for sedelighetsforbrytelser.  Sannsynligvis lever hun ikke så lenge at det blir snakk om en dronningtittel uansett. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
42. skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg synes heller ikke det er så fint å sparke noen som ligger nede, og da mener jeg noen som Virkelig ligger nede og lå nede, alle ofrene etter epstein. At mette ligger nede for sine handlinger kan hun skylde seg selv, uansett så ligger hun nede på en dyr sofa, så ja. At hun er syk unnskylder ingenting og det er lov å være kritisk selv om. Håper jo virkelig at hun får nye lunger og blir bedre, men epstein lurer fortsatt der bak

Mette marit har aldri sparket på epstein sine ofre. Hun har tvert imot vist og ytret sympati for dem. Hun har aldri snakket ufint om dem , eller tilegnet de meniger og ytringer de aldri har hatt. Hun har ikje utnyttet dem, eller misbrukt dem. Og hun har ikke ytret slikt som du trekker frem om henne her, om dem på døds sykdom. Så nei. Du kan virkelig ikke sammenligne et vennskap med en person å sparke noen når de ligger nede. Slik mm, blir utsatt for. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Men det er faktisk forbudt å bidra til å røpe partene i en organdonasjon. Det må vi kunne forvente at pressen respekterer.

Jeg tipper det vil finnes veier rundt dette, ulike definisjoner av hva som er å bidra til å identifisere donor, og at ryktene uansett vil gå. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
blvck skrev (3 minutter siden):

Får håpe at det ikke blir sånn at pressen hele tiden publiserer en oversikt, og har oppdateringer med "nå er det en mindre i køeen", "nå har det blitt en til". Det blir for mye syns jeg. 

Det gjør de nok ikke, er ikke akkurat ofte man leser om disse listene. Og siden vi nå vet at MM står på den, så vil det sikkert være enda høyere terskel for å fortelle pressen hvor mange som står på den til enhver tid. 

Endret av -Pusheen-
Rettet et ord
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

For meg er dette interessant og viktig info. Jeg kjenner en person som har så dårlige lunger at det kan bli snakk om en transplantasjon. Nå tror jeg dessverre at vedkommende har blitt så dårlig at hen ikke kan bli transplantert. De må tåle opptreningen i etterkant også. Men at det ikke er en kjempelang liste er veldig oppløftende å tenke på. Med Norges vanligste blodtype så er det kanskje håp hvis formen blir litt bedre før hen settes på lista. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (43 minutter siden):

Det har vært en heksejakt. Punktum. 

Nei det har det jo ikke vært i det hele tatt. Mette har hatt utstrakt kontakt med epstein, så nei. Heksejakt forbinder jeg med noen som er uskyldig, som de som ble beskyldt for å være hekser og måtte bevise at de ikke var det med at de ble kastet på havet. Sank de var de ikke hekser, fløt de var de hekser. Alle sank jo. Eller bli brent på bål levende, tok de fyr var de uskyldig, ikke var de hekser. Ønsker ingen debatt rundt om jeg tar feil på detaljer. Uansett så har det jo ikke vært en heksejakt, for en heksejakt dreper jo alle. Og morsomt at alle de som fint overlever videre i den moderne og sosiale verden er de som enten roper heksejakt selv, eller har en flokk til å rope det for seg

Endret av 42.
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (6 minutter siden):

Jeg synes faktisk at hun skal skånes nå. Det betyr ikke at jeg tenker at hun ikke skal ha kritikk for dette. Men alt til sin tid. Dama er dødssyk og har en sønn som snart skal få en dom for sedelighetsforbrytelser.  Sannsynligvis lever hun ikke så lenge at det blir snakk om en dronningtittel uansett. 

Hvis hun lever så lenge at hun blir transplantert - og der har hun statistikken med seg - vil hun sannsynligvis leve så lenge at hun blir dronning (også der har hun statistikken med seg). 

For ordens skyld, så håper jeg selvsagt at hun får transplantert lunger og at alt går bra. Bare sånn i tilfelle noen skulle stille spørsmålstegn ved det. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke mer enn 20 år siden man kun samarbeidet med Sverige eller Danmark dersom man ikke fant en donormatch innenlands, eller hvis man gikk ut med urgent call. Da hadde man i tillegg dobbelt så store tx-ventelister grunnet cystisk fibrose-pasientene. 

Veldig positivt med dette internasjonale samarbeidet Scandiatransplant som tranplantasjonsmiljøet har utviklet. Både med tanke på å kunne finne en nær perfekt match mellom donor og mottaker, og ikke minst mtp forskning og fagutvikling internasjonalt. I MM sitt tilfelle så vil det også være vanskelig å finne ut av hvem donor er, og mtp at det er ulovlig og straffbart å prøve å finne ut av dette så får vi håpe at ingen prøver.

Jeg har ingen godvilje igjen for monarkiet i seg selv, men jeg ønsker naturligvis alle som er veldig syke all mulig helbred. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker legene/hoffet kan være såpass vage ang tidspunktet for en (vellykket) transplantasjon at donors anonymitet kan være ganske godt ivaretatt.

Problemet kan oppstå om pressen får snusen i (og velger å publisere) at MM blir fraktet til Rikshospitalet. En ting er norsk presse, men hva med paparazzier og/eller utenlandsk presse?

En situasjon som kan gjøre det umulig å hemmeligholde tidspunkt for operasjonen en hvis MM ikke overlever inngrepet. Om Norges kronprinsesse ikke lever lenger må det selvsagt offentliggjøres.  Da kan det fort bli spekulasjoner om hvem donor var. 

• Liker 4
Skrevet
Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Hvis hun lever så lenge at hun blir transplantert - og der har hun statistikken med seg - vil hun sannsynligvis leve så lenge at hun blir dronning (også der har hun statistikken med seg. 

For ordens skyld, så håper jeg selvsagt at hun får transplantert lunger og at alt går bra. Bare sånn i tilfelle noen skulle stille spørsmålstegn ved det. 

Det er også snakk om hvor lenge hun kan leve med transplanterte lunger. Statistikken er ikke like god der, som ved andre organtransplantasjoner

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...