Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Viki6 skrev (4 minutter siden):

Disse fotografene som henger utenfor Skaugum bryr seg nok katta. De vil selge bilder, og blåser i alt.

Det er vanlig ved transplantasjon å bli hentet i ambulanse. Pga tidspress. En ambulanse går f.eks ofte gjennom om en vei er sperret el.l. 

Så skal de hindre bilder fra snikfotografer, så må hun nok oppholde seg et annet sted. 

Jeg tror faktisk ikke jeg har sett så mye kongestoff i mediaene som de siste årene - av naturlige årsaker, det har skjedd mye. Men den økte interessen fra folk bidrar nok til det du sier her. De vil selge bilder, fordi de vet at folk er (mer) opptatt av det nå, kanskje? Og jeg har også tenkt på dette med hvordan MM skulle blitt hentet hvis det plutselig var donor klar. Det måtte vel blitt i ambulanse? Og hvis ikke, skulle de kjørt selv, hadde jo det også blitt lagt merke til. "Alle" følger jo med på dem nå. Lurer på om det blir klin umulig for dem å skjule dette. Dessverre. Med mindre hun oppholder seg på et annet sted, ja.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Og så må jeg bare tillegge at jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor de følte behov for det offentliggjøringen som skjedde i desember i fjor. Det var overhodet ingen grunn til å informere folket om forverringen på det tidspunktet. Det skapte bare forvirring om hvor nært forestående plass på transplantasjonsliste var. De kunne helt fint ventet til det var aktuelt, slik som nå. 

Jeg stusser på at det offentliggjøres at hun er på liste, hvor mange som er på denne listen og at det kan skje "når som helst", SAMTIDIG som legen går ut å sier det er straffbart å forsøke å finne ut hvem donorer er. Mange kan legge sammen to og to, helt uten å gå inn for å faktisk finne ut hvem donorer er. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/16VnqQ/kronprinsessens-leger-dette-er-farlig

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er ikke dette dagen i diskutere monarki kontra republikk?

Tanken slo meg også, hvorfor skulle ikke det kunne diskuteres i dag? Gjerne i en annen tråd, den er grei, men det er da ingenting som ikke tilsier at dette kan diskuteres i dag.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Viki6 skrev (11 minutter siden):

Disse fotografene som henger utenfor Skaugum bryr seg nok katta. De vil selge bilder, og blåser i alt.

Det er vanlig ved transplantasjon å bli hentet i ambulanse. Pga tidspress. En ambulanse går f.eks ofte gjennom om en vei er sperret el.l. 

Så skal de hindre bilder fra snikfotografer, så må hun nok oppholde seg et annet sted. 

Ja, som sagt så savnet jeg mer informasjon om hvordan dette skal løses, og ikke minst fra pressen selv. Men det er klart, at om en paparazzi får et bilde av en ambulanse ut fra Skaugum, så har jo mediene et ansvar for å ikke trykke det.

Det som ikke ble sagt, var at brudd på konfidensialiteten er straffbar. Jeg skulle gjerne sett en juridisk ekspert utlegge litt om hva det betyr i praksis, og igjen, noe fra pressen selv om hvordan de har tenkt å håndtere det.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

(@MissLucy)

Det handler vel mest om givers og mottakers posisjoner.
Om mottaker er noen som kan ta eller påvirke offentlige beslutninger og om giver har interesser i så måte.
Nå kjenner jeg ikke deg og dine venner, men dersom du, sånn rent hypotetisk, frakter dine plan- og bygningsansatte venner rundt gratis i håp om en fordelaktig behandling av byggesøknaden din, så er det problematisk, ja.

Nei. Alle med høy posisjon har rett til å ha venner. Problemet til mette marit her er at dette vennskapet har vært ensidig. Hun trodde de var venner, han søker andres posisjoner til å bruke  til egen vinning. Han så nok ikke henne som en venn. Men som en person han kunne utnytte posisjonen til. Akkurat slik hans reladjoner til alle andre også har vært. Unge som gamle. Alle trodde han var en snill og interessant fyr, til de fant ut at det var han jo ikke. 

Siste du skriver der hva legger du i det?

At han utnytter vennskapet med henne, det er da dokumentert av hun som ga han materiellet han misbrukte mm med. Det har hun fortalt media. 

Så at han misbrukte vennskapet med mm , til å lure andre med, vet vi godt. Og hun bekrefter også at mm ikke visste noe om det

Endret av Krokenguri
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
snuppelure69 skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på en ting siden alle her er så i mot kongehuset og hva det står for.

Har dere noen gang tenkt på hva som skjer hvis vi blir republikk? At vi da ville fått Støre, Erna, Trygve eller Sylvi som President?? Men alle de svina de har på skogen....

Og tror dere virkelig at det vil bli billigere for den norske stat??

Hvorfor vi få en av dem? Poenget er jo at man skal kunne velge.

Ellers kunne jeg tenkt meg en ordning der man har et statsoverhode som overtar de kongeliges oppgaver, representasjon, men uten politisk makt. Kunne kalle det "landsrepresentant", kanskje. Eller "riksrepresentant" er kanskje mer høytidelig? Over-riksrepresentant?
Så kan folket nominere personer de har tillit til og syns er verdige representanter. De av disse som er villige til å påta seg jobben kan da stille til valg.
Et pluss ville også være om man kunne kreve omvalg før periodens utløp om den aktuelle personen skulle vise seg udugelig.

Ellers handler det jo ikke bare om bruttokostnader, men hva man faktisk får igjen for pengene.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
luna1 skrev (4 timer siden):

At hun er alvorlig syk forandrer ikke at hun er komplett upassende som dronningemne.. Syk eller ei, hun er fortsatt en en dame helt uten forståelse for sin rolle som kommende dronning..

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, og jeg tror de aller fleste som er kritiske til kongehuset likevel ønsker MM god bedring. 

Enig. Veldig alvorlig situasjon for henne og familien, men det gjør ikke at det plutselig er upassende å være kritiske til kongehuset. Man kan ha empati ift helsetilstanden hennes, og virkelig ønske henne alt godt, av hele sitt hjerte ønske god bedring og et godt forløp og resultat når transpantasjonen gjennomføres. Samtidig kan man også være kritisk til hvordan hun har håndtert selvforskyldte skandaler og få lov å mene at hun ikke passer som vår neste dronning. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Ad hominem skrev (56 minutter siden):

Jo. Men legene på pressekonferansen sa også at sjansen for at man blir tatt av ventelisten, i dette tilfellet før det har gått ett år, er der. Dvs tilstanden til pasienten har gått så langt at en transplantasjon ikke er gjennomførbart.
Da går det an å legge to og to sammen. Hvis tilstanden til kronprinsessen har økt så dramatisk bare de siste to mnd er sjansen stor for at hun ikke er sterk nok til å gjennomføre en transplantasjon om de ikke finner en donor i tide.
Legene på pressekonferansen sa jo at noen av de som hadde dødd innen ett år, hadde blitt tatt av ventelisten i mellomtiden. 

Dette er din forståelse av hva legen sa, men det har i grunn lite med et legen faktisk sa!

Legen sa at denne sykdommen utvikler seg på ulike måter. Den kan utvikle seg gradvis, men den har også en tendens til å utvikle seg i trappetrinn.

MMs sykdom har siste halvåret tydeligvis utviklet seg i trappetrinn, derav behovet for pressekonferanse før jul, og i dag. 

LEGEN SA IKKE, slik du påstår, at "sjansen er stor for at hun ikke er sterk nok til å gjennomføre en transplantasjon om de ikke finner en donor i tide. 

LEGEN SA at de siste halvåret-året ikke har hatt noen som har ventet på donorlunger som har blitt tatt ut av listen pga at de har blitt for dårlig først. 

LEGEN SA at pasientene i transplantasjonskø alltid må varsle om de f.eks. får en forkjølelse, fordi sykehuset alltid må vite om pasienten til enhver tid er klar for å ta en operasjon.

Dvs. med maks uflaks kan en pasient i en slik kø gå glipp av et aktuelt donororgan akkurat der og da fordi personen kanskje fikk influensa. Men pasienten vil selvfølgelig fremdeles ha en plass i transplantasjonskøen når den er frisk igjen av forkjølelsen og legene har undersøkt pasienten igjen.

LEGEN SA OGSÅ at pasientene som settes i tranplantasjonskø ikke bare må være syke nok til at de uten donororgan er forventet å ikke leve mer enn et år, men de må OGSÅ være friske nok til å tåle en så stor operasjon som det en lungetranplantasjon er. 

LEGEN SA DESSUTEN at da det tidligere var langt flere som hadde behov for nye lunger enn det er i dag, så var ventetiden da også lenger, og da var også risikoen for at man kunne bli for dårlig i ventetiden naturlig nok også større. LEGEN LA TIL at siden det nå er relativt få pasienter som har behov for nye lunger, så antar man at ventetiden er langt kortere enn den var tidligere, og at det derfor er gode utsikter til at de som står i kø kan få organ raskere (dvs. mens de er friske nok til å tåle det).

Selv om det alltid er en sjanse for at en slik pasient kan bli såpass dårligere i ventetiden at den blir for syk til å tåle operasjonen, så er altså sjansen for det mye mindre når antatt ventetid før man får operasjon er såpass mye kortere nå enn tidligere. LEGEN PRESISERTE OGSÅ at hvis to pasienter kan være match for donorlunger, så vil det alltid være den sykeste, den som ikke kan vente lenger, som får operasjon der og da. Den friskeste må da vente på neste.

Du sier at "hvis man legger to og to sammen"... og så kommer du frem til din egenoppdiktede konklusjon om at "det er stor sjanse for...". 

Det du har gjort er å legge to og to sammen og fått enten tre eller syv, alt ettersom hvordan man ser det. 

Dine konklusjoner er feil. 

GENERELT TIL ALLE SOM DISKUTERER DETTE:

Ta dere i det minste tiden til å høre hele pressekonferansen, les hele gjengivninger i seriøse medier om pressekonferansen, og hør/les dem gjerne flere ganger inntil dere har fått med dere detaljene i dette. Ikke gjør opp deres egne fortolkninger om dette, til det er det altfor alvorlig! Ikke heng dere opp i enkeltdetaljer som tar bort fokuset på helheten og den faktiske situasjonen til slike pasienter! Ikke bidra til å skape unødvendig drama rundt dette.

Ikke la misforståelser bidra til å skape en historie som ikke har med den virkeligheten legene i dag presenterte å gjøre. Til det er denne saken og saken for alle som trener donororganer og som gir bort eller er pårørende til noen som er donorgivere altfor alvorlig. 

Ikke legg sten til byrden til de som allerede gjennomgår mer enn hva mange er i stand til å fatte. 

LEGEN på Rikshospitalen SA OGSÅ i dag at han mente at pressen skulle holde seg helt borte fra å ta bilder osv. fra sykehusområdet, fordi dette gir en urimelig belastning både for pasienter generelt, og også helsepersonell. Og han ba media være svært bevisst i sin rolle rundt dekning av slike saker. 

Jeg tror også vi alle som deltar på diskusjonsforumer på nett bør ta til oss dette. Medmenneskelighet i en så alvorlig situasjon som denne familien nå faktisk befinner seg i, og vil befinne seg i over lang tid, det er det minste minimum vi andre kan gi dem.

Om vi ikke er villige til å vise medmenneskelighet i en slik situasjon, så har samfunnet vårt virkelig fått uopprettelige skader. 

Det er mer enn nok tid til å diskutere andre saker rundt personer senere, og også komme med kritikk. Det er ikke nødvendig å påføre allerede livstruende syke personer enda mer offentlig belastning akkurat nå!

Når noen er livstruende syk, som kronprinsessen er nå, er ikke tiden for å legge mer belastning på henne og en allerede sterkt prøvet familie og familiesituasjon.

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 19
Skrevet
Isild skrev (5 minutter siden):

Enig. Veldig alvorlig situasjon for henne og familien, men det gjør ikke at det plutselig er upassende å være kritiske til kongehuset. Man kan ha empati ift helsetilstanden hennes, og virkelig ønske henne alt godt, av hele sitt hjerte ønske god bedring og et godt forløp og resultat når transpantasjonen gjennomføres. Samtidig kan man også være kritisk til hvordan hun har håndtert selvforskyldte skandaler og få lov å mene at hun ikke passer som vår neste dronning. 

Går an å ta innover seg alvoret og ta en liten pause også da. Når folk er i livskriser, er det veldig fint å ikke bli dynget ned med ekstra belastninger. Det kan jo vente litt til det værste er over. Og la familien få litt nødvendig fred

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (45 minutter siden):

Ja, som sagt så savnet jeg mer informasjon om hvordan dette skal løses, og ikke minst fra pressen selv. Men det er klart, at om en paparazzi får et bilde av en ambulanse ut fra Skaugum, så har jo mediene et ansvar for å ikke trykke det.

Det som ikke ble sagt, var at brudd på konfidensialiteten er straffbar. Jeg skulle gjerne sett en juridisk ekspert utlegge litt om hva det betyr i praksis, og igjen, noe fra pressen selv om hvordan de har tenkt å håndtere det.

Utfra pressekonferansen idag tolker jeg det slik at de ikke har noen klar løsning på dette enda, med tanke på hvor profilert MM er som kronprinsesse av Norge. Det er nok første gang en offentlig person som dette kan bli lungetransplantert også, derfor finnes det ingen protokoll for dette ennå fra før.

Endret av Reverend
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (58 minutter siden):

I Italia endret de grunnloven ifm overgang til republikk - det kan de nok greie i Norge og, tenker jeg. 

Du sa at du ikke forstår hvorfor Norge trenger mer tid på å endre styreform.

Igjen, les deg opp på partifordeling på Stortinget og Grunnloven. 

Norge kan selvfølgelig også bli republikk, om flertallet ønsker det. Men poenget er at som det demokratiet vi faktisk er, så MÅ landets folkeforsamling faktisk også forholde seg til Grunnloven og andre norske lover. 

Igjen, om du sjekker det jeg skrev, så vil du også forstå hvorfor det nødvendigvis MÅ ta en viss tid i Norge, og hvorfor man antar at det også vil ta langt mer tid. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (19 minutter siden):

Når noen er livstruende syk, som kronprinsessen er nå, er ikke tiden for å legge mer belastning på henne og en allerede sterkt prøvet familie og familiesituasjon.

Enig, jeg vil at hun skal slippe alt stresset som kommer med å være kronprinsesse. Hun skal også slippe å tenke over hva hun bør gjøre for å få beholde kronprinsesse-tittelen.  Hun skal føle seg trygg på at det ikke er noe hun kan gjøre for å få fortsette å være kronprinsesse. Hun skal slippe å grue seg til noe ubehag.  Hun skal få lov til å kun fokusere på Mette-Marit.  

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Reverend skrev (4 minutter siden):

Utfra pressekonferansen idag tolker jeg det slik at de ikke har noen klar løsning på dette enda, med tanke på hvor profilert MM er som kronprinsesse av Norge. Det er nok første gang en offentlig person som dette kan bli lungetransplantert også, derfor finnes det ingen protokoll for dette ennå fra før.

Det lureste er kanskje forslaget om at hun må være et annet sted? Er hun på Skaugum, er det garantert umulig å prøve å skjule noe når hun drar.

Skrevet
SVK skrev (1 time siden):

Takk!
Hege Duckert som satte sammen vennegjengen til Haakon er i dag   stabssjef for kringkastingssjefen.

De artiklene du har er gamle og jeg tror det aldri har blitt skrevet noen nye artikler om kronprinsparets vennegjeng.   Her tok jeg feil. Det er kommet nye artikler, men de ser ikke ut til å ha nytt innhold. De ser ut til å kun resirkulere hvordan vennegjengen så ut for 20 år siden.    Det er vel fordi kronprinsparets vennegjeng er så dyktig at avisene ikke gransker dem lenger.

Det står ikke noe om hvor mye tid og penger som investeres i disse nettverkene. Eller hvordan de fungerer. Selv synes jeg det er rart at Haakon som er såpass opptatt av å bygge nettverk ikke ser ut til å ha investert noe særlig tid med Terje Rød-Larsen som også er Epstein-venn.  Terje kan det å bygge nettverk. 

Er det noen som vet hva som inspirerte Haakon?  Om det er  monarkiene i Sverige, Danmark, UK, osv  eller om inspirasjonen kommer fra Norge?  

Jeg husker det når HM og MM innledet dette nettverket. Jeg husker at jeg leste om det og at det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Jeg husker at jeg tenkte: «Dette er jo ikke greit? Dette er jo ikke sånn det skal fungere?»

Såvidt meg bekjent er denne uheldige sammenblandingen Haakons hjernebarn, og det kom ganske umiddelbart etter at han ble sammensmidd med frøken Tjessem Høiby.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (11 minutter siden):

Enig, jeg vil at hun skal slippe alt stresset som kommer med å være kronprinsesse. Hun skal også slippe å tenke over hva hun bør gjøre for å få beholde kronprinsesse-tittelen.  Hun skal føle seg trygg på at det ikke er noe hun kan gjøre for å få fortsette å være kronprinsesse. Hun skal slippe å grue seg til noe ubehag.  Hun skal få lov til å kun fokusere på Mette-Marit.  

Og derfor velger du også med denne kommentaren å legge langt større stein til byrden...

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Muskath skrev (55 minutter siden):

Dette skjer i flere hoder, bare så du er klar over det. Vi er ganske mange som ønsker å avskaffe monarkiet. Så det er bare i ditt hode at dette aldri kommer til å skje. Heldigvis. 

Fortsatt er ønske om et monarki i størst oppslutning. Og støtten har økt jevnt og trutt. Jeg tror iht å lese komentar felt på fb bla, begynner å bli lei all hetsen rettet mot dem. Og registrerer flere og flere si fra til medier og hetsere i komentarfeltene , at det er nok nå.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Det snakkes som om det hadde vært leit for andre enn familien å «miste» henne. Det er ikke tristere at MM dør enn at enhver annen random over 50 år gammel kvinne man ikke har et personlig forhold til, dør. Det skjer hver dag. Ingen bryr seg. Og MM kommer ikke til å dø. Noen andre kommer til å dø, og ca en tredjedel av Norge kommer til å juble over at en av almuen er død så hennes kongelige høyhet kan få lungene til vedkommende.

Noen er åpenbart viktigere enn andre, man kan bli kvalm av mindre.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

Og derfor velger du også med denne kommentaren å legge langt større stein til byrden...

Det er vel mer stressende for en syk person at flere poster milelange innlegg om alle mulige tenkelige og utenkelige forhold rundt lungesykdommer og transplantasjonsforløp.

Full tilbaketrekning og fokus på eget liv og helse tror jeg er det beste for MM nå.

Og at dette sammenfaller med det jeg tror er best for landet endrer jo ikke på noe.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

Det lureste er kanskje forslaget om at hun må være et annet sted? Er hun på Skaugum, er det garantert umulig å prøve å skjule noe når hun drar.

Hvor skulle hun kunne være inkognito,  dersom hun må holde seg i nærheten av Rikshospitalet og stadig følges opp og kontrolleres der fremover?

Jeg har ikke noe forslag, altså. Men jeg regner med at Rikshospitalet og evt. PST finner en brukbar løsning. Vi vet jo at hun skal opereres en eller annen gang uansett, det er donorens konfidensialitet som er utfordringen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper jeg lever til å få se kongedømmet avskaffet i Norge, etter at MM kom inn i familien er den fullstendig uegnet til å representere Norge av grunner diskutert tidligere i tråden. Det er direkte flaut når man er i utlandet og sier man er fra Norge at det første folk tenker på er den fremtidige dronningens vennskap med en pedofil, og den voldtektsanklagede sønnen hennes. Siden kongefamilien selv ikke forstår hvilken belastning de er må vi (Stortinget) fjerne dem fra sin posisjoner, så vi kan velge noen vi har tillit til og som har et moralsk kompass som president.  

Jeg synes det er vanskelig å si at jeg håper MM får nye lunger siden det innebærer at et annet menneske dør, men jeg håper at familien får ha henne hos seg i mange år til, og at de blir satt fri fra sine plikter som kongefamilie og heller kan leve som en vanlig (men selvsagt svært formuet) familie.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...