Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bloomer69 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror bare ikke flertallet av det norske folket er så opptatt av dette som den håndfullen med debattanter i denne tråden. Tror folket ser en kronprinsesse som har mindre enn ett år igjen å leve og en familie som står i sin livs krise. Jeg tror også at nettopp det at de står i disse krisene med livstruende sykdom, pinligheter som ligger 12 år tilbake i tid, en kriminelle sønn som er virkelig ute å kjøre, med mer, for mange gjør dem mer menneskelige og enda bedre i stand til å tjene folket når de forhåpentligvis kommer mer ovenpå en gang i fremtiden. Tror deres offentlige kriser faktisk kan virke samlende, gjøre det lettere å identifisere seg med dem og fungere som en trøst for mange. Ikke en gang de rike og privilegerte slipper unna det livet byr på av kriser og stress og dårlig dømmekraft. 

Jeg tenker at medieinteressen speiler folkets interesse i saken. Og meningsmålingene har jo også vist at mange flere enn debattanter i tråden  har en mening om hvorvidt hun er egnet. Det er jo helt uavhengig av om hvorvidt hun er syk eller ikke. 

Om folk nå plutselig skifter mening fordi hun er syk, da er det utelukkende basert på følelser. Det er som kjent ikke den beste forutsetningen for å gjøre vurderinger. Jeg ser at en del i tråden tenker at sykdommen nå skal skape en sympatibølge som fører til kollektiv glemsel. Det har vært pumpet hardt og lenge på sykdommen for å stilne kritikk og diskusjon. Som argument er det helt uten verdi. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bloomer69 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror bare ikke flertallet av det norske folket er så opptatt av dette som den håndfullen med debattanter i denne tråden. Tror folket ser en kronprinsesse som har mindre enn ett år igjen å leve og en familie som står i sin livs krise. Jeg tror også at nettopp det at de står i disse krisene med livstruende sykdom, pinligheter som ligger 12 år tilbake i tid, en kriminelle sønn som er virkelig ute å kjøre, med mer, for mange gjør dem mer menneskelige og enda bedre i stand til å tjene folket når de forhåpentligvis kommer mer ovenpå en gang i fremtiden. Tror deres offentlige kriser faktisk kan virke samlende, gjøre det lettere å identifisere seg med dem og fungere som en trøst for mange. Ikke en gang de rike og privilegerte slipper unna det livet byr på av kriser og stress og dårlig dømmekraft. 

Jeg er helt enig.

Jeg tenkte på det før idag, og jeg har skrevet om det før, at jeg tror ikke folk flest vil oppleve det som negativt å bli representert av mennesker som har stått i store livskriser, og i sykdom, og som har trådt feil og gjort store tabber.

Tvertimot  tenker jeg. Man skal ikke undervurdere betydningen av gjenkjennelsen og identifikasjonen, og ikke minst respekten folk har for folk som ikke har sklidd motstandsløst gjennom livet. Akkurat dette poenget er jo nettopp det som var prinsesse Dianas superkraft som "the people's princess."

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at medieinteressen speiler folkets interesse i saken. Og meningsmålingene har jo også vist at mange flere enn debattanter i tråden  har en mening om hvorvidt hun er egnet. Det er jo helt uavhengig av om hvorvidt hun er syk eller ikke. 

Om folk nå plutselig skifter mening fordi hun er syk, da er det utelukkende basert på følelser. Det er som kjent ikke den beste forutsetningen for å gjøre vurderinger. Jeg ser at en del i tråden tenker at sykdommen nå skal skape en sympatibølge som fører til kollektiv glemsel. Det har vært pumpet hardt og lenge på sykdommen for å stilne kritikk og diskusjon. Som argument er det helt uten verdi. 

Og så jobbes det jo på spreng for at resterende 3 millioner filer skal slippes.

Om det avdekkes flere løgner der, noe jeg ikke ser som usansynlig mtp. MM har løyet 100% av gangene hun har blitt avslørt, håper jeg ikke sykdomssympati er det som holder henne på tronen.

Det er snakk om 1000+ ofre for menneskehandel, mange av dem langt under seksuell lavalder. Hun visste han var dømt.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig.

Jeg tenkte på det før idag, og jeg har skrevet om det før, at jeg tror ikke folk flest vil oppleve det som negativt å bli representert av mennesker som har stått i store livskriser, og i sykdom, og som har trådt feil og gjort store tabber.

Man skal ikke undervurdere betydning av gjenkjennelsen og identifikasjonen, og ikke minst respekten folk har for folk som ikke har sklidd motstandsløst gjennom livet. Akkurat dette poenget er jo nettopp det som var prinsesse Dianas superkraft som "the people's princess."

Enig i dette, men da kreves det at man legger seg flat og innrømmer ting, ikke svarer med svada, ordsalat og at alt er så vanskelig å huske.

PR-strategien for å få støtte er til nå ikke innfridd. Man virker allergisk mot å ta faktisk ansvar utover floskler.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (52 minutter siden):

Og så må jeg bare tillegge at jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor de følte behov for det offentliggjøringen som skjedde i desember i fjor. Det var overhodet ingen grunn til å informere folket om forverringen på det tidspunktet. Det skapte bare forvirring om hvor nært forestående plass på transplantasjonsliste var. De kunne helt fint ventet til det var aktuelt, slik som nå. 

Det tenker jeg var riktig informasjon å gi. Det forklarte tilstand og videre prosess, og hvorfor hun deltar mindre og mer tilrettelagt enn tidligere. Da var det heller ikke overraskende den dagen hun ble sett med oksygenmaske. Jeg synes de har vært så åpne de kan når det gjelder helsen hennes mtp.den rollen hun har og behov for noe informasjon. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
snuppelure69 skrev (23 minutter siden):

Jeg bare nevnte de øverste i norsk politikk for tiden, og der ser jeg ikke mange Åse Kleveland typer....

Og hva tilsier at en slik type utgjør en god president??

Men snuppelure69, den definitive hovedforskjellen på dette er at hvis Sylvi Listhaug, Jan Åge Fjørtoft eller Masoud Garakhani blir president så er det fordi de er valgt inn til dette. 
De er ikke tilfeldigvis født til denne rollen, ei heller gifta seg til den. Vi kan kvitte oss med dem ved valg. 

Du ser forskjellen, ikke sant?

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
kikio skrev (24 minutter siden):

Hva slags kompetanse har du til å hevde at vi må regne med at hun dør før hun fyller 60? Sånne påstander holder du for deg selv. 

Situasjonen er jo kritisk. Legene på pressekonferansen sa jo nå nettopp at om kronprinsessen ikke får utført transplantasjonen innen ett år så dør hun. Men hun har litt flaks siden ventelisten er kort nå. De sa jo også at arrdannelser i lungene til kronprinsessen hadde økt dramatisk bare de siste to mnd at nå er det kritisk.  Da kan vel enhver skjønne hvis situasjonen har endret seg så dramatisk bare denne korte tiden så vil hver uke fremover være kritisk for kronprinsessen. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ad hominem skrev (1 minutt siden):

Situasjonen er jo kritisk. Legene på pressekonferansen sa jo nå nettopp at om kronprinsessen ikke får utført transplantasjonen innen ett år så dør hun. Men hun har litt flaks siden ventelisten er kort nå. De sa jo også at arrdannelser i lungene til kronprinsessen hadde økt dramatisk bare de siste to mnd at nå er det kritisk.  Da kan vel enhver skjønne hvis situasjonen har endret seg så dramatisk bare denne korte tiden så vil hver uke fremover være kritisk for kronprinsessen. 

Kilde?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Tilknytningen kan vel neppe ha noe med at eier av luksusbåten - mange-milliardæren Terry Taylor er nevnt flere ganger i Epstein-filene og de er begge milliardærer fra Florida? Du får tro hva du vil - så tror jeg hva jeg vil. En ting er sikkert - det vil aldri blir foretatt noen granskning av yach-ferien. 

https://www.nettavisen.no/artikkel/florida-rikinger-i-sokelyset-som-yacht-vert/s/12-95-3423133502

www.seher.no/kongelig/pa-ferie-med-barna-i-epstein-vennens-yacht/84180124

https://www.dagbladet.no/nyheter/haakons-hemmelige-yacht-venn-sporene-peker-mot-florida-riking/60489387

Det stemmer, men når monarkiet avskaffes så burde det  foretas en granskning.  Om ikke annet for å få tilbake alle verdiene kongefamilien har stjålet.   De som ikke liker  begrepene granskning eller etterforskning  kan få kalle det for skilsmisseoppgjør. Staten har helt sikkert kjøpt ut kongefamilien fra deres private eiendommer når man ser hvilken lommebok som har betalt for regningene.  Utelandsformuen deres er neppe kun arven Maud tok med inn i ekteskapet. 

Endret av SVK
  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
monos skrev (8 minutter siden):

Åh, har vi gått fra 80% overlevelse etter 5 år til mindre enn ett år nå?

Del gjerne kilde på dette.

Vrangles gjerne og heng deg gjerne opp i denne ene detaljen, men jeg beklager selvfølgelig at jeg var upresis: les: mindre enn ett år igjen å leve uten transplantasjon. Sitat overlegen på Rikshospitalet i dag: «- Tommelfingerregelen for hvem som skal settes på liste for lungetransplantasjon, det er at pasienten skal være så lungesyk at vi har grunn til å tro at pasienten bare har ett år igjen å leve.»

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
monos skrev (1 minutt siden):

Kilde?

De sa at det var vanlig at mennesker som ble satt på listen kunne ha et år igjen å leve.

De sa ingenting om MM konkret, annet enn noe mer arrdannelse, og dårligere score på tester de siste månedene.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ad hominem skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er selvsagt dersom hun ikke går gjennom en lungetransplantasjon. 

Hvis hun gjennomgår en vellykket transplantasjon så er sannsynligheten stor for at hun får mange fine år etterpå. Godt over 60. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
kikio skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er selvsagt dersom hun ikke går gjennom en lungetransplantasjon. 

Hvis hun gjennomgår en vellykket transplantasjon så er sannsynligheten stor for at hun får mange fine år etterpå. Godt over 60. 

Jo. Men legene på pressekonferansen sa også at sjansen for at man blir tatt av ventelisten, i dette tilfellet før det har gått ett år, er der. Dvs tilstanden til pasienten har gått så langt at en transplantasjon ikke er gjennomførbart.
Da går det an å legge to og to sammen. Hvis tilstanden til kronprinsessen har økt så dramatisk bare de siste to mnd er sjansen stor for at hun ikke er sterk nok til å gjennomføre en transplantasjon om de ikke finner en donor i tide.
Legene på pressekonferansen sa jo at noen av de som hadde dødd innen ett år, hadde blitt tatt av ventelisten i mellomtiden. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
snuppelure69 skrev (47 minutter siden):

Jeg bare nevnte de øverste i norsk politikk for tiden, og der ser jeg ikke mange Åse Kleveland typer....

Og hva tilsier at en slik type utgjør en god president??

Det trenger jo ikke være en politiker. Helst ikke ville jeg ment.

Et godt eksempel er Vigdis Finnbigadottir som var president på Island lenge.

https://no.wikipedia.org/wiki/Vigdís_Finnbogadóttir

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så på pressekonferansen, og da sa legen at for denne familien er OUS både lokalsykehus, transplantasjonssykehus og så noe jeg har glemt, men det var 3 funksjoner. Derfor kan det bli mange turer til det sykehuset. Skjønte ikke helt hva poenget var, men antar det var for å dempe pressens trang til å lure i buskene og spekulere "skjer det nå?" hver gang MM går inn på sykehuset, hvilket igjen har en side mot taushetsplikten antar jeg.

Han snakket og en del om dette med vernet om donor, og anonymiteten mellom donor og mottaker uten at det ble så veldig konkret hvordan de vil løse det i denne spesielle saken. Men jeg oppfattet at han ville foretrekke at tidspunktet for transplantasjon ikke blir angitt mer presist enn hvilken årstid det skjedde i, uten at det virket som han helt trodde på realismen i det.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Ad hominem skrev (4 minutter siden):

Jo. Men legene på pressekonferansen sa også at sjansen for at man blir tatt av ventelisten, i dette tilfellet før det har gått ett år, er der. Dvs tilstanden til pasienten har gått så langt at en transplantasjon ikke er gjennomførbart.
Da går det an å legge to og to sammen. Hvis tilstanden til kronprinsessen har økt så dramatisk bare de siste to mnd er sjansen stor for at hun ikke er sterk nok til å gjennomføre en transplantasjon om de ikke finner en donor i tide.
Legene på pressekonferansen sa jo at noen av de som hadde dødd innen ett år, hadde blitt tatt av ventelisten i mellomtiden. 

Det er et godt poeng. Flaks for de som er på listen nå at den ikke er lang. Men så skal det klaffe med donor, og ikke minst, sykdommen må ikke utvikle seg så mye i mellomtiden at det uansett ikke lar seg gjøre.

• Liker 7
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Så på pressekonferansen, og da sa legen at for denne familien er OUS både lokalsykehus, transplantasjonssykehus og så noe jeg har glemt, men det var 3 funksjoner. 

Kommunehelsetjeneste tror jeg.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (4 timer siden):

Dagbladet:

Vi kan miste henne

"Vi vet mer enn nok til å slå fast at dette er en fryktelig alvorlig situasjon og at kronprinsessen nå fortjener omsorg og raushet. Mistenkeliggjøringen av Mette-Marit må ta slutt. Vi risikerer å miste henne."

Det snakkes som om det hadde vært leit for andre enn familien å «miste» henne. Det er ikke tristere at MM dør enn at enhver annen random over 50 år gammel kvinne man ikke har et personlig forhold til, dør. Det skjer hver dag. Ingen bryr seg. Og MM kommer ikke til å dø. Noen andre kommer til å dø, og ca en tredjedel av Norge kommer til å juble over at en av almuen er død så hennes kongelige høyhet kan få lungene til vedkommende.

Jeg skal i hvert fall ikke stå på noen donorliste før dette er over, mine organer skal brennes med resten av meg hvis jeg dør de nærmeste par årene

Viki6 skrev (3 timer siden):

Enig. Akkurat nå er hun først og fremst kone, mor og datter.

ja, la oss håpe hun holder seg til det.

-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Jeg tror uansett at det blir en stund til MM kan jobbe, om hun i det hele tatt blir i stand til det. Alt avhenger av det som nå skjer fremover. For dem, er det nok ikke først og fremst om hun kan jobbe de tenker på for øyeblikket. 

Ellers enig i det du skriver. Hell og lykke til MM, håper hun har et godt støtteapparat rundt seg. Det virker jo sånn, både mann og barn er i nærheten, og hun blir tett oppfulgt.

Vi får krysse fingrene for at hun trekker seg tilbake med de nye lungene sine og aldri mer jobber, med mindre HM abdiserer og hun får seg en vanlig jobb. Men  det kommer hun nok aldri til å nedverdige seg til.

Bloomer69 skrev (1 time siden):

Kongefamilien er tydeligvis «damned if u do, damned if u don’t». Folk gnåler om informasjon og åpenhet, men når de har informert så er det også feil. For ordens skyld, jeg er republikaner og syns monarki er anakronistisk og udemokratisk, men nå er det nå denne statsformen vi p.t. har. Nå tror jeg ikke dette forumet her er så representativt for folket, heller da, de fleste nordmenn lever nok helt godt med både monarkiet og den kongefamilien vi har og leser ikke med lupe. Hun har alles sympati nå og folk kommer til å glemme og tilgi.

Ikke alle sin sympati. Flertallet av folket ønsker henne dit pepperen gror, og IKKE som dronning. 

snuppelure69 skrev (1 time siden):

Jeg lurer på en ting siden alle her er så i mot kongehuset og hva det står for.

Har dere noen gang tenkt på hva som skjer hvis vi blir republikk? At vi da ville fått Støre, Erna, Trygve eller Sylvi som President?? Men alle de svina de har på skogen....

Og tror dere virkelig at det vil bli billigere for den norske stat??

Ja huff, tenk om vi blir som Island og Finland, krise! 

Den viktige forskjellen er at da kan vi stemme dem vekk om vi mister respekten for dem.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...