Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Åja, takk for info. Jeg var aldri interessert i å vite noe i vårt tilfelle, så jeg spurte aldri. Regner med man kan velge selv om man vil vite eller ikke. Men som sagt, ikke sikkert Slottet informerer om tidspunkt for transplantasjon, og da er det jo ganske vanskelig å vite. 

Jeg håper inderlig de ikke informerer om tidspunktet, men nå som alle vet at hun står i donor-køen følges hun helt sikkert ekstra med på  

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Buffelo skrev (2 minutter siden):

Dette er noe som er kom heilt i skyggen,og som ikkje er blitt omtalt idet heletatt.  Psykiske påkjenninger svekker immunforsvaret, og påkjenningen hun har opplevd den senere tid kan ha bidratt til å forverre sykdomsbilde Dette ønsker de selvagt ikkje å nevne noe om for da blir det store presseoppslag, og lange innlegg  på sosiale medier.  Er rett og slett blitt kvalm av alt som er blitt servert  i sosiale medier omkring kongefamilien den senere tid.

Høybysaken har selvsagt vert enn psykiisk påkjenning for familien, og mange familier i norge har ikkje noe problemer med å identifisere  seg med de problemet familien har stått i. med  med pressen henger på slep rundt seg til enhver tid.

Ser ikke bort i fra at du har rett. Jeg tenker at uansett hva man personlig mener om håndteringen, om sakene og alt, så kan man ikke gå bort i fra at dette har vært psykisk slitsomt for familien. Jeg husker selv jeg reagerte på hvordan kronprinsen var før rettssaken, og da hadde han kanskje også fått vite at filene ble sluppet dagen etter. Jeg synes håndteringen har vært helt krise, men at det har påvirket dem, har jeg ikke noe problemer med å forstå. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (5 minutter siden):

Man får vite hvilke organer som doneres bort forresten. 

"Kan de pårørende til en organgiver få vite hvem som har fått organene?

Nei. Både donor og mottaker har krav på full anonymitet. De pårørende vil få vite hvilke organer som er benyttet, om transplantasjonen var vellykket, og i blant også alder og kjønn på mottaker."

https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-de-parorende-til-en-organgiver-fa-vite-hvem-som-har-fatt-organene/

Dette er noe "heilt sikkert " no pressen kommer til å begynne å grave i, og som du ikkje skal spekulere noe i for  her er det selvsagt full anonymitet, og skulle ellers bare mangle.

Skrevet
Buffelo skrev (Akkurat nå):

Dette er noe "heilt sikkert " no pressen kommer til å begynne å grave i, og som du ikkje skal spekulere noe i for  her er det selvsagt full anonymitet, og skulle ellers bare mangle.

Det er nettopp fordi jeg mener at det skal være full anonymitet Jeg er kritisk til at de har gått ut med hvor mange som er på denne listen og at MM nå står på den. Tenker det er informasjon vi hverken trenger eller har noe krav på.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Enig i den.
Dessuten må man jo kunne utelukke alle andre mulige kandidater fra samme periode i 5 land. Bare det å få oversikt over alle aktuelle høres ut som en slitsom affære, er jo ikke som om sykehusene deler ut pent oppsatte lister med dagens dødsfall og alle tilhørende omstendigheter.

Nøyaktig det jeg tenker. At noen dør i Norge og donerer lunger, betyr ikke at noen ikke dør i Sverige, og donerer lunger. Vi vet heller ikke noe om lista øker mens MM står i kø. Da kan de være så heldige å få hjelp fort, til og med rundt samme tid som en annen på listen. Det kan forsåvidt også skje selv om lista ikke øker. Er masse som spiller inn her.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

De kan jo potensielt havne i en situasjon hvor tidspunktet for transplantasjon ikke er mulig å holde hemmelig. (Hvis noe går galt) Så her er det en etisk fallgruve de ikke har tenkt på. 

Synes det er litt grotesk at folk «krysser fingrene» for at en donorlunge dukker opp. For det må dø et menneske for at det skal skje. Verdien av et menneskeliv er like stor.

Ja, og det må være en tøff situasjon for den som venter på et organ også - at man er avhengig av en annens død for å leve. 

Jeg håper apparatet rundt donor-mottakere er stekt for den psykiske delen. 

Skrevet
Buffelo skrev (9 minutter siden):

Dette er noe som er kom heilt i skyggen,og som ikkje er blitt omtalt idet heletatt.  Psykiske påkjenninger svekker immunforsvaret, og påkjenningen hun har opplevd den senere tid kan ha bidratt til å forverre sykdomsbilde Dette ønsker de selvagt ikkje å nevne noe om for da blir det store presseoppslag, og lange innlegg  på sosiale medier.  Er rett og slett blitt kvalm av alt som er blitt servert  i sosiale medier omkring kongefamilien den senere tid.

Høybysaken har selvsagt vert enn psykiisk påkjenning for familien, og mange familier i norge har ikkje noe problemer med å identifisere  seg med de problemet familien har stått i. med  med pressen henger på slep rundt seg til enhver tid.

MM sin lege har avkreftet at stress forverrer selve sykdomsutviklingen. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-tar-alltid-den-sykeste/84008584

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
blvck skrev (6 minutter siden):

Jeg håper inderlig de ikke informerer om tidspunktet, men nå som alle vet at hun står i donor-køen følges hun helt sikkert ekstra med på  

Transplantasjonslisten er vel uansett anonym, så vi vet ikke om noen andre også har fått nye lunger i samme tidsrom? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Buffelo skrev (25 minutter siden):

Kanskje  bør både pressen , og  mange andre gå litt seg selve  til hvordan de har opptrått overfor kongefamiilien den senere tid. 

Medan kronprinsessen har vert mer opptatt av å ta vare på seg selv og egen sykdom har det vert en massiv heksejakt i forbindelse med J.E saken, og  kroppspråket har avslørt at de har vet slitne.   Synes vi har en åpen,og fantastisk kongefamilie  som m.a har åpnet del av slottet for almennheten.  

Det er landets kronprinsesse vi snakker om. På samme måte som pressen dekker massivt hennes sykdom, så dekker de også når hun har opptrådd klanderverdig. 

Eller vil du helst at de bare skal dekke det som er til hennes gunst? 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Transplantasjonslisten er vel uansett anonym, så vi vet ikke om noen andre også har fått nye lunger i samme tidsrom? 

Det er den sykeste, den som trenger organet mest som får lungene hvis det er en full match.

I tillegg: "Organdonasjon er kun mulig ved 0,4 – 0,5 prosent av alle dødsfall. Det betyr mellom 100 og 200 donasjoner i Norge per år."

https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-alle-som-dor-vaere-donorer/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Reverend skrev (5 minutter siden):

Det er den sykeste, den som trenger organet mest som får lungene hvis det er en full match.

I tillegg: "Organdonasjon er kun mulig ved 0,4 – 0,5 prosent av alle dødsfall. Det betyr mellom 100 og 200 donasjoner i Norge per år."

https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-alle-som-dor-vaere-donorer/

Ja, selvsagt, men nå tok jeg for meg det tenkte scenariet Lars og en svensk donor, og at familien til Lars vet at lungene er donert vekk. Lars kan matche noen på lista, han også, mens MM får organer fra eksempelvis en svenske, fordi Lars sine lunger ikke matcher henne. Svenskens lunger gjør derimot det. I samme tidsrom. Så hvis slottet går ut med at "nå er hun ferdigoperert, det skjedde for 3 måneder siden", så vil man uansett sannsynligvis ikke ha oversikt over hvor mange som står igjen på lista, eller om den har økt. Så jeg tror det skal mye til for å klare å snuse seg frem til hvem lungene til Lars har havnet hos. De kan ha havnet i Sverige, og vi har vel hvert fall ikke oversikt over listene deres.

Endret av -Pusheen-
Tilleggssetning
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Buffelo skrev (32 minutter siden):

Kanskje  bør både pressen , og  mange andre gå litt seg selve  til hvordan de har opptrått overfor kongefamiilien den senere tid. 

Medan kronprinsessen har vert mer opptatt av å ta vare på seg selv og egen sykdom har det vert en massiv heksejakt i forbindelse med J.E saken, og  kroppspråket har avslørt at de har vet slitne.   Synes vi har en åpen,og fantastisk kongefamilie  som m.a har åpnet del av slottet for almennheten.  

Les gjerne mitt innlegg en side eller tre bak her. Er naturlig nok ikke enig i dette og å dra sykdommen inn i Epstein-skandalen er svært ugreit og usaklig.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (13 minutter siden):

Nøyaktig det jeg tenker. At noen dør i Norge og donerer lunger, betyr ikke at noen ikke dør i Sverige, og donerer lunger. Vi vet heller ikke noe om lista øker mens MM står i kø. Da kan de være så heldige å få hjelp fort, til og med rundt samme tid som en annen på listen. Det kan forsåvidt også skje selv om lista ikke øker. Er masse som spiller inn her.

Nettopp.
Og så er det vel ikke sånn at antallet på lista offentliggjøres og oppdateres fortløpende heller, vil jeg tro?

Skrevet
Enda en tulling skrev (16 minutter siden):

Enig i den.
Dessuten må man jo kunne utelukke alle andre mulige kandidater fra samme periode i 5 land. Bare det å få oversikt over alle aktuelle høres ut som en slitsom affære, er jo ikke som om sykehusene deler ut pent oppsatte lister med dagens dødsfall og alle tilhørende omstendigheter.

Er jo mulig at mette har blitt satt på venteliste for en stund siden, så ble det annonsert i dag. Uansett så synes jeg for meg personlig at det er helt uinteressant å vite når hun blir operert, men jeg takker alle donorer for at de donerer til de som trenger det

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Det er landets kronprinsesse vi snakker om. På samme måte som pressen dekker massivt hennes sykdom, så dekker de også når hun har opptrådd klanderverdig. 

Eller vil du helst at de bare skal dekke det som er til hennes gunst? 

Pressen vet  har den senere tid viet mye mer tid på de negative sider hos M:M en de positive sider.  Dette er vel blitt en igjennganger i masse presseoppslag et den er fylt med  mye negativ som skjer og  langt mindre grad med det positive som skjer annet en noen har vunnet i Lotto 

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (Akkurat nå):

Nettopp.
Og så er det vel ikke sånn at antallet på lista offentliggjøres og oppdateres fortløpende heller, vil jeg tro?

Tror det kommer en liste for hvert år. Og da tror jeg ikke det står detaljert hvilke organer som er donert vekk, men at x antall fikk organdonasjon fra døde donorer, x antall fikk fra levende donorer osv. Og vi samarbeider med andre land, så vi vet heller ikke hvor donorene bor eller om norske donorer har donert til utenlandske pasienter, tror jeg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Akkurat derfor stusser jeg på at de (både kongehuset og Riksen) går ut med at MM er på lista, hvor mange som er på denne lista, hvor operasjonen skal skje (her er det vel ikke så mange valg i Norge, men), og at det kan skje "når som helst". 

Det kan også være at noen legger sammen to og to helt uten å faktisk gå inn for å finne ut hvem som er donor, men tilfeldigvis kjenner noen osv osv

Det var vel av denne grunn legen på pressekonferansen uttalte at det er ikke lov å fortelle når en transplantasjon skjedde, og at det i et offentlig tilfelle som dette var ønskelig at det ikke er mer presist enn at de forteller hvilken årstid det skjedde.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Muskath skrev (1 time siden):

Greit nok. Men det å hevde at det er bare «du» som er mot monarki blir likevel feil. 
Og syk eller ikke syk likevel uegnet som dronningemne.

Det var på ingen måte jeg skrev.  Jeg skrev flertallet ønsker fortsatt monarki. Så hbordan du konkluderer deg frem til din at jeg mente bare du, vet jeg lite om

• Liker 3
Skrevet
42. skrev (40 minutter siden):

Nei, hvorfor må vi andre enn kongefamilien' gå litt i oss selv'? Og har ikke vært noe heksejakt, ærlig talt. Det har vært helt rimelige spørsmål og pressedekning og også kommentarer etter alt som har kommet fram i kongehuset og familien. Selvsagt er man kritisk, skulle bare mangle. Mye å stille spørsmålstegn med kongehuset og følgeflokken, spør du meg. Det betyr jo selvfølgelig ikke at man ønsker noen av dem vondt. Og at de har åpnet deler av slottet har ingenting med at de er åpne å gjøre, det er en veldig privat priviligert familie som dessverre har fått alvorlig sykdom å håndtere. Alt annet har de forårsaket selv og det er med all rett de får velfortjent kritikk

Det har vært en heksejakt. Punktum. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Akkurat derfor stusser jeg på at de (både kongehuset og Riksen) går ut med at MM er på lista, hvor mange som er på denne lista, hvor operasjonen skal skje (her er det vel ikke så mange valg i Norge, men), og at det kan skje "når som helst". 

Det kan også være at noen legger sammen to og to helt uten å faktisk gå inn for å finne ut hvem som er donor, men tilfeldigvis kjenner noen osv osv

Her er jeg så enig. Hvorfor skal dette foregå i fullt flomlys? Hvorfor komme med halvkvedede viser som de må vite vil skape spekulasjoner. Denne familien som er så privat! Plutselig er MM mest intime, personlige opplysninger offentliggjort. Helsesituasjonen hennes er blitt en «live-blogging» eller en slags «kronprinsfamilien time for time». De har gått fra at nærmest ingen visste hvordan hverken Magnus eller Marius så ut, hva søskenflokken drev med, om de skulle studere, jobbe, hvor de bodde etc.til at de er i alle aviser og blader og SoMe uansett hvor man snur og vender seg. Det vi visste om Mette for kort tid siden var at hun var opptatt av litteratur og veving, og at hun lett lot seg røre til tårer. Og at HM var en mann som virket rolig, sindig, klok og veltalende. Fordi det stort sett var det eneste de lot slippe ut til offentligheten. 

Nå har de plutselig gjort en 180 graders vending. Alt skal deles, rusleturer, bilturer, legetimer, besøk i fengsel, handling av madrass, besøk på legevakta - alt med gode fotomuligheter. De som sjeldent har vært å se offentlig. Nå er alt fritt fram. Vi holdes løpende oppdatert om hvor Ingrid er, hva SM holder på med, hva han skal og hvor og med hvem. Og den meget private Mette. Nå bretter hun ut sine private helseopplysninger time for time, nesten. Haakon utleverer helseopplysninger på hennes vegne, sånn litt tilfeldig her og der. Hvis min mann hadde delt sånne ting til sine venner eller kollegaer så hadde jeg blitt rasende. Helseopplysninger er noe av det mest beskyttede vi har. 

Og for de som nå tenker: «jammen er det ikke det man har mast om, da? Mer åpenhet?» Joda. Men her har vi gått fra «mystisk og ukjent familie hvor folket knapt vet hvordan kongebarna ser ut» til «la oss vrenge privatlivet ut i all sin glans - rusmisbruk, psykiatriske diagnoser, voldsepisoder, avbrutt skolegang, grining, krangling og passiv-aggressive kommentarer, parterapeut og behandlingsforløp». 

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue. Liksom. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...