Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Og det virker dessverre å gå i arv. 

Ja. Det er det mest bekymringsfulle. Det er ingenting som tilsier at Kong Haakon, Kong Olav, eller Dronning Elisabeth (for den saks skyld, for å nevne en annen vellykket og høyt respektert monark som også er i familie med dem) brukte livet sitt på fly rundt omkring og sutre og anklage alle andre. Det er veldig merkelig. 

Dette er heller ikke noe jeg husker fra Kong Olav eller Dronning Elisabeth. Og det virker så innarbeidet i dem alle fra Kong Harald og nedover. Jeg har forsåvidt kjent endel som kunne virke glade i å være offer, men dette er så ekstremt. Det virker ikke som om noen noen gang har forsøkt å få dem alle andre tanker når det gjelder de to yngre generasjonene. Mennesker som har fått så mange privilegier i fødselsgave, og det eneste de gjør er å . . . klage og klandre andre. Og føle at de har blitt urettferdig behandlet i hver eneste setting som finnes.

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Du leste ikke kongestoff på 90-tallet skjønner jeg 🙄

Det var så servilt og kongevennlig og pyntelig at det er vanskelig å forestille seg idag.

Den gang tok pressen på kongehuset med silkehansker. Det gjør den definitivt ikke idag.

Både ja og nei. Det var mange som påpeikte at tonen blei merkbart hardare då det noverande kongeparet tok over trona og i dei fyrste åra etter tronskiftet. Pressa hadde hatt meir respekt for kong Olav, blei det hevda.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det var så servilt og kongevennlig og pyntelig at det er vanskelig å forestille seg idag.

Den gang tok pressen på kongehuset med silkehansker. Det gjør den definitivt ikke idag.

Leste du artikkelen jeg linket til? 

Fra 1998: «Skuffet over kongen

Kongefamiliens anseelse har fått seg en knekk etter den såkalte slottsskandalen. En av tre nordmenn er skuffet over Harald og Sonjas pengebruk på slottet.»
https://www.dagbladet.no/nyheter/skuffet-over-kongen/65475482

Vi hadde både ukeblader, aviser og Se og Hør. Jeg skal love deg at de var ikke nådige. Ei heller mot Mette-Marit da hun først kom på banen.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Huldra27 skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er det mest bekymringsfulle. Det er ingenting som tilsier at Kong Haakon, Kong Olav, eller Dronning Elisabeth (for den saks skyld, for å nevne en annen vellykket og høyt respektert monark som også er i familie med dem) brukte livet sitt på fly rundt omkring og sutre og anklage alle andre. Det er veldig merkelig. 

Dette er heller ikke noe jeg husker fra Kong Olav eller Dronning Elisabeth. Og det virker så innarbeidet i dem alle fra Kong Harald og nedover. Jeg har forsåvidt kjent endel som kunne virke glade i å være offer, men dette er så ekstremt. Det virker ikke som om noen noen gang har forsøkt å få dem alle andre tanker når det gjelder de to yngre generasjonene. Mennesker som har fått så mange privilegier i fødselsgave, og det eneste de gjør er å . . . klage og klandre andre. Og føle at de har blitt urettferdig behandlet i hver eneste setting som finnes.

Husker en eneste gang Sonja klaget. Det var da HM og ML var barn og enkelte butikker lot dem slippe å betale. Hun ville at de skulle betale for ting de kjøpte og ikke få de gratis. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det er jo ikke sånn at man håper at et frist menneske skal dø for at MM skal få nye lunger, fordi det er faktisk sånn at unge mennesker dessverre dør daglig uansett. Og noen av disse har vært så flotte at de har skrevet seg opp på en donorliste, slik at hvis de dør, kan man bruke organene deres. Å håpe at noen som trenger et organ, får organet, er ikke det samme som å ønske livet av noen på bekosting av de som står på transplantasjonslista. De, av alle, ønsker selvsagt hjelp for å kunne leve videre. Ved å antyde at de ønsker noen død for å selv kunne overleve, er virkelig ikke greit.

Endret av -Pusheen-
korrigerte et ord
  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Dette er interessant! Hva sitter du på av informasjon som pressen ikke skrev om? Kom det ikke ut i pressen, så må du jo vite det fra andre steder.

• Liker 12
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Og uavhengig av MM sin sykdom så vil jeg påpeke at noe er helt galt med kongehuset. På et eller annet tidspunkt så gikk det galt, og jeg tipper Kong Olav snur seg i graven av kaoset som pågår, og det er ikke pga MM sin sykdom.

Se på de!?

Jeg kan le meg ihjel av Kong Harald sin humor, men jeg ler meg ikke ihjel av Mette Marits adferd, Haakon Magnus sin påtåtte "heltedåd" i å stå på sin kones side som god ektemann samtidig som han kaster henne under bussen, Harald som nekter å svare, men som først svarer når MM er kritisk syk hvorpå han kan gjemme seg bak det, Ingrid Alexandra som skriver et pinlig og kleint innlegg på Instagram (til hyllest fra enkelte her) som i bunn og grunn viser at hun i likhet med sin mor ikke helt forstår hvilket ansvar hun er pålagt. Sverre Magnus man knapt aner hva driver med, men nå skal han visst studere i Europa. Ok? Europa? Hvor i verdensdelen Europa? Det er så vagt, og når alt er vagt så går det også på tilliten løs.

Og Marius er et kapittel for seg selv.

Märtha og Durek? Tull, fjas og lureri!

Dette er kongefamilien. Jeg gremmes. 

• Liker 34
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Både ja og nei. Det var mange som påpeikte at tonen blei merkbart hardare då det noverande kongeparet tok over trona og i dei fyrste åra etter tronskiftet. Pressa hadde hatt meir respekt for kong Olav, blei det hevda.

Ja, det stemmer nok. Jeg tror nok at den saken om kostnadene ved oppussing av slottet er den første negative saken jeg har lest.

Pressen rapporterte jo om den skilsmissesaken ML var involvert i, men jeg husker det som en veldig forsiktig rapportering om selve stevningen. Ikke noe kritisk sladder om historien som lå under.

De var jo på en måte tøffere med kongebarna den gang enn nå, fordi fotografene lå og lurte i buskene fra før de fylte 18,  og publiserte stoff om kjærester. Men de skrev aldri noe kritisk eller negativt.

Da ML var russ, ble hun fotografert subbende ut fra 17. maifrokost med en ølflaske i hånden, og det var oppsiktsvekkende den gang, men jeg husker overskriften, eller bildeteksten, var noe sukkersøtt a la "Mett og glad".

Håkon ble alltid omtalt som "gla´prinsen" uansett hvilket ansiktsuttrykk han hadde.

Det var virkelig latterlig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (8 minutter siden):

Det tror jeg faktisk at jeg husker også. Er det et menneske jeg syns at virker preget av den siste tidens horrorshow så er det Sonja. Jeg får fortsatt ikke barneoppdragelsen til å henge på greip. Men det var kanskje barnepiken som sto for den?

(Og dessverre ser man etter uttalelsen fra Harald noe manglende hos ham som også gjenspeiles i hans barn . . . )

HM og MLs tidligere barnepike var jo med på denne famøse turen rundt Skaugum med HM og MM og «pustemaskinen» så det viser jo hva slags menneske hun er ganske tydelig.

Det synes jeg og. 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at man håper at et frist menneske skal dø for at MM skal få nye lunger, fordi det er faktisk sånn at unge mennesker dessverre dør daglig uansett. Og noen av disse har vært så flotte at de har skrevet seg opp på en donorliste, slik at hvis de dør, kan man bruke organene deres. Å håpe at noen som trenger et organ, får organet, er ikke det samme som å ønske livet av noen på bekosting av de som står på transplantasjonslista. De, av alle, ønsker selvsagt hjelp for å kunne leve videre. Ved å antyde at de ønsker noen død for å selv kunne overleve, er virkelig ikke greit.

🙏

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Jeg har virkelig ikke påstått at Mette ønsker noen død for å selv overleve, det har hun ikke uttalt seg om, men flere i denne tråden som så INDERLIG håper Mette får nye lunger, ønsker jo da at noen skal dø så Mette heller kan få organene. 

HVIS noen dør og har kompatible organer, så håper jeg hun overlever, for familien sin del.

Jeg endret "påstå"-ordet til "antyder". For det er jo det man gjør ved å si at det er motbydelig å ønske noen død for at noen andre skal få nye lunger. Og hvem er det som ønsker lungene inderligst? Jo, de på lista selvsagt. Jeg ønsker ikke at noen skal dø, jeg. Men det er helt urealistisk at det aldri skulle dø mennesker med organer som kan doneres bort. Man bør heller takke folk for at de faktisk setter seg opp på donorlista, slik at deres død ikke er helt forgjeves, men at den kan bidra til noe positivt for noen. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Jeg har virkelig ikke påstått at Mette ønsker noen død for å selv overleve, det har hun ikke uttalt seg om, men flere i denne tråden som så INDERLIG håper Mette får nye lunger, ønsker jo da at noen skal dø så Mette heller kan få organene. 

HVIS noen dør og har kompatible organer, så håper jeg hun overlever, for familien sin del.

Det utføres omtrent 30 lungetransplantasjoner årlig i Norge. Fakta er at folk dør uten at noen håper på det. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Jeg synes fortsatt det er en rar prioritering å droppe eksamen noen dager før, for å være hjemme på møtet hvor det skal avgjøres om Mette skulle på transplantasjonslisten. Kan ikek se at hun ikke like gjerne kunne kommet hjem om et par uker, etter eksamen. Det er ikke som at det er særlig sannsynlig at Mette dør før den eksamenen - hadde hun vært så dårlig hadde hun nok vært for dårlig for transplantasjon.

Jeg forstår valget, og i tillegg er det behov for henne hjemme nå. Kongeparet er gamle og har helsemessige utfordringer, Mette-Marit er syk, og det blir veldig mye på Kronprinsen som står i en enorm belastning hjemme i tillegg. Det er ikke mange dagene siden jeg leste en kronikk i avisen med overskriften «Nå må Ingrid Aleksandra komme hjem!»

De har et tett familieforhold, og ønsker å være sammen nå. La de nå få lov til å velge det selv!! Jesus! 

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er Litteraturfestival på Lillehammer denne uken, uten kronprinsessen naturlig nok. Fin sak i Dagbladet i den anledning, der hun får positiv omtale av forfatterne  for sitt arbeid for litteraturformidling. Fint å lese noe positivt etter alle disse månedene:

https://www.dagbladet.no/bok/forbilledlig-innsats/84723385

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Tror ikke han har noe med dette å gjøre. ☺️

Det var en appell.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (9 minutter siden):

Jeg synes fortsatt det er en rar prioritering å droppe eksamen noen dager før, for å være hjemme på møtet hvor det skal avgjøres om Mette skulle på transplantasjonslisten. Kan ikek se at hun ikke like gjerne kunne kommet hjem om et par uker, etter eksamen. Det er ikke som at det er særlig sannsynlig at Mette dør før den eksamenen - hadde hun vært så dårlig hadde hun nok vært for dårlig for transplantasjon.

Poenget er at fra det øyeblikket man havner på listen kan man når som helst bli transplantert. 
IA vil nok være helt sikker på at hun er i nærheten av moren når dette skjer, og kom derfor hjem nå.

Veldig forståelig!

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Studenter kan ta eksamen på et senere tidspunkt (replacement exams). 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
FruRosa skrev (7 minutter siden):

Poenget er at fra det øyeblikket man havner på listen kan man når som helst bli transplantert. 
IA vil nok være helt sikker på at hun er i nærheten av moren når dette skjer, og kom derfor hjem nå.

Veldig forståelig!

Veldig forståelig, men SM han tenker motsatt tydeligvis for han tenker at han skal studere ute i Europa og ønsker, etter ditt resonnement, ikke at han er i nærheten av moren når/dersom hun plutselig blir transplantert. Hmmm, MBH ønsker det samme som IA - å være hos moren.

Endret av Istapp
Skriveleif
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg har ikke antydet at kronprinsessen ønsker at noen skal dø så hun kan få leve, ikke i det hele tatt. Jeg har sagt at flere i denne tråden, som sier at de viiiirkelig håper hun får nye lunger, håper at noen skal dø. Og at jeg synes det er er motbydelig av dem/dere (jeg husker ikke her og nå om du er av dem som har uttalt deg om dette) Har ikke skrevet et jævla ord eller antydning om at det er Mette Marit som håper på dette.

Ja, og likevel er det er forskjell på å håpe at noen skal dø så MM får nye lunger, og å håpe at hvis noen dessverre dør, så passer forhåpentligvis lungene til noen på transplantasjonslista, som f.eks. til Mette Marit.

Ok, dropp de på lista da. Ingen ønsker at noen skal dø på bekostning av noen andre. Men igjen, realiteten er at det dør mennesker hver dag. Noen av disse har vært så lite egoistiske som et menneske kan være, og skrevet seg opp på en donorliste. At disse organene blir brukt slik eieren har ønsket, ser jeg ikke på som noe annet enn stort. Jeg ønsker som sagt ingen død. Men hvis lille Ole på 5 år trenger et livsviktig organ som hjerte, så må det dessverre også et ca like lite barns død til for at han skal få det. Urettferdig? Selvsagt, 100%. Men jeg tror faktisk ikke at foreldrene til lille Ole går rundt og ønsker at en annen familie skal miste sitt barn for at Ole skal leve. Men at de skjønner at hvis noen dør, og dette mennesket har et hjerte som matcher, så kan de få det. Det samme med lungelista. For at de skal få nye lunger, så må noen dø. Og noen dør uansett. Enten den som står på lista, eller noen som har skrevet seg opp som donor. Det er skikkelig urettferdig, men hvorfor kan man ikke heller sette umåtelig stor pris på at det finnes en ordning som organdonasjon, enn å kjefte på de som ønsker at folk på lista skal få den hjelpen de trenger? Folk med friske organer slutter ikke å dø likevel. Dessverre. 

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ok, dropp de på lista da. Ingen ønsker at noen skal dø på bekostning av noen andre. Men igjen, realiteten er at det dør mennesker hver dag. Disse har vært så lite egoistiske som et menneske kan være, og skrevet seg opp på en donorliste. At disse organene blir brukt slik eieren har ønsket, ser jeg ikke på som noe annet enn stort. Jeg ønsker som sagt ingen død. Men hvis lille Ole på 5 år trenger et livsviktig organ som hjerte, så må det dessverre også et ca like lite barns død til for at han skal få det. Urettferdig? Selvsagt, 100%. Men jeg tror faktisk ikke at foreldrene til lille Ole går rundt og ønsker at en annen familie skal miste sitt barn for at Ole skal leve. Men at de skjønner at hvis noen dør, og dette mennesket har et hjerte som matcher, så kan de få det. Det samme med lungelista. For at de skal få nye lunger, så må noen dø. Og noen dør uansett. Enten den som står på lista, eller noen som har skrevet seg opp som donor. Det er skikkelig urettferdig, men hvorfor kan man ikke heller sette umåtelig stor pris på at det finnes en ordning som organdonasjon, enn å kjefte på de som ønsker at folk på lista skal få den hjelpen de trenger? Folk med friske organer slutter ikke å dø likevel. Dessverre. 

👏🏻

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...