Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Tyder det av utvekslingsopphaldet ved UiO til hausten har vore planlagt ei stund?🧐

Kan det ha vært planlagt at hun skulle komme på listen en stund?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Caniggia skrev (11 minutter siden):

Enig i det, men hvorfor ta alt så bokstavelig? Hvis du virkelig ønsker å forsvare en person eller et standpunkt, er det lurt å løfte blikket iblant, istedenfor å fokusere på detaljer som knapt har noen relevans i det store bildet:)

Nå var det ikke jeg som fokuserte på det, jeg svarte på et innlegg om saken. Håper det er lov også for oss som er interesserte i de faktaene som er tilgjengelig og ikke ønsker «det tenker jeg mitt om» om alle mulig sammenhenger som ikke har noe som helst med kjente realiteter å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Tyder det av utvekslingsopphaldet ved UiO til hausten har vore planlagt ei stund?🧐

Hvis UiO ikke har gitt henne spesialbehandling, så tyder det absolutt på at dette har vært planlagt en tid tilbake. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

De kan jo potensielt havne i en situasjon hvor tidspunktet for transplantasjon ikke er mulig å holde hemmelig. (Hvis noe går galt) Så her er det en etisk fallgruve de ikke har tenkt på. 

Synes det er litt grotesk at folk «krysser fingrene» for at en donorlunge dukker opp. For det må dø et menneske for at det skal skje. Verdien av et menneskeliv er like stor.

Jeg har tenkt samme tanken.

Hva er det som gjør at folk ber om at det skal bli « ledig» en lunge til denne kvinnen istedenfor til hvem som helst andre? Tenk om det er et barn eller en ungdom som plutselig har dødd og som står donor- giver - listen ? 
Dette gjelder en kvinne på 52 år , mens et barn eller en ungdom normalt har hele livet foran seg.

Merkelig tanke blant enkelte , mener jeg ; virker som opptil flere mennesker i kommentarfeltene mener at Mette-Marit sitt liv er verdt mer enn andres. En ganske ufyselig tankegang …

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at hun ikke kan kritiseres nå. Men for å følge din tankegang; hun skal skånes nå, alt til sin tid og hun lever ikke lenge nok til å bli dronning. Hva vil sin tid si da? Er det bedre å kritisere henne når hun er nærmere døden enn hun er nå? Hva er logikken bak det?

Hun er ganske nærme døden i og med at hun er satt på lista. Jeg synes ikke at all kritikken mot henne er så hensiktsmessig når hun ikke har mulighet og krefter til å skulle forklare og forsvare seg. Får hun nye lunger og kan puste normalt synes jeg det er på sin plass med en nærmere utdyping av relasjonen hun har hatt til Epstein. Men det er en stund til vi er der.  

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (26 minutter siden):

Ja og når kongen er mest opptatt av å påpeke det så tenker jeg at det knapt er håp for arven deretter, og den boblen lever de i! Ulovlig vs rollen de skal videreføre og alt det medfører av forpliktelser, evner, holdning, rolleforståelse. Tja, vet ikke helt hva jeg skal tenke om monarkiets fremtid.

Biografier av historikeren Tor Bomann-Larsen beskriver Olav som en krevende far. Det er beretninger om at Olav mente Harald manglet noe av hans egen handlekraft og besluttsomhet i ungdomsårene. Og konflikten rundt Sonja, hvor noen har tolket Olavs motstand som manglende respekt for sønnens dømmekraft.

Lenge fikk dette meg til å ha mer sympati for Harald. Nå begynner jeg å lure på om ikke Kong Olav hadde helt rett. Det føles så forferdelig å si. Kong Olav var formet av militær disiplin, krigsårene og en ganske hard oppdragelse. Han hadde høye krav til pliktfølelse og selvkontroll. Harald ble av enkelte i hoffmiljøet og pressen på 1950- og 60-tallet sett på som mer forsiktig, sjenert og mindre myndig enn faren. Dette skapte spekulasjoner om hvorvidt han hadde samme «kongestoff». Flere biografier omtaler at Harald lenge sto i skyggen av den svært populære Folkekongen. Etter en litt kjølig begynnelse som riktignok strakk seg over et par tiår når jeg ser tilbake på det (kilde: Hege Schøyens tale til Kongen i 2007, på hans 70-årsdag), så ble han både likt og respektert, ikke minst av meg.

Men den uttalelsen avslørte holdninger som jeg overhodet ikke forstår. En tronfølger burde jo oppdras til å bli, vel, det beste av det beste. I det minste til å være i besittelse av normal folkeskikk, sunn fornuft, arbeidsmoral og sunne verdier. Og det er minstekrav.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Hekken skrev (4 minutter siden):

Jeg har tenkt samme tanken.

Hva er det som gjør at folk ber om at det skal bli « ledig» en lunge til denne kvinnen istedenfor til hvem som helst andre? Tenk om det er et barn eller en ungdom som plutselig har dødd og som står donor- giver - listen ? 
Dette gjelder en kvinne på 52 år , mens et barn eller en ungdom normalt har hele livet foran seg.

Merkelig tanke blant enkelte , mener jeg ; virker som opptil flere mennesker i kommentarfeltene mener at Mette-Marit sitt liv er verdt mer enn andres. En ganske ufyselig tankegang …

Barnet og MM vil uansett ikke kunne få samme lunge. Størrelsen blir feil for den ene hvis den er riktig for den andre. Det er uansett ikke et køsystem. Den sykeste får lunger med match først. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Hun er ganske nærme døden i og med at hun er satt på lista. Jeg synes ikke at all kritikken mot henne er så hensiktsmessig når hun ikke har mulighet og krefter til å skulle forklare og forsvare seg. Får hun nye lunger og kan puste normalt synes jeg det er på sin plass med en nærmere utdyping av relasjonen hun har hatt til Epstein. Men det er en stund til vi er der.  

Du misforstår spørsmålet mitt. I posten jeg siterte skrev du 

Sitat

Sannsynligvis lever hun ikke så lenge at det blir snakk om en dronningtittel uansett. 

Din uttalelse. Jeg aner ikke hvor lenge hun lever og har ingen behov for å gjette, men jeg legger til grunn din påstand om at hun ikke lever særlig lenge.

Hva er da "sin tid" for kritikk? Forutsatt at hun ikke lever lenge som du skriver.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
FruRosa skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker legene/hoffet kan være såpass vage ang tidspunktet for en (vellykket) transplantasjon at donors anonymitet kan være ganske godt ivaretatt.

Problemet kan oppstå om pressen får snusen i (og velger å publisere) at MM blir fraktet til Rikshospitalet. En ting er norsk presse, men hva med paparazzier og/eller utenlandsk presse?

En situasjon som kan gjøre det umulig å hemmeligholde tidspunkt for operasjonen en hvis MM ikke overlever inngrepet. Om Norges kronprinsesse ikke lever lenger må det selvsagt offentliggjøres.  Da kan det fort bli spekulasjoner om hvem donor var. 

Ja meget mulig pressen spekulerer når jeg ser all spekulasjon her. Jeg er overhodet ikke interessert i når eller fra hvem

• Liker 4
Skrevet (endret)
oss-to skrev (12 minutter siden):

Ja, det er bare det som mangler, nå; først ha publisert offentlig at MM er blitt dårligere, kringkaste at IA er på vei hjem etter avbrutte studier og HM har haste-avlyst en viktig offisiell jobb på grunn av Mettes helsetilstand, men uten å utdype på noen måte. La denne informasjonen henge i flere døgn, for så å reise på sykehuset, med hele familien i full offentlighet, fremdeles uten å gi noe mer informasjon, og så avslutte hele seansen med at Mette er dødssyk, har mindre enn et år igjen å leve og at hun må igjennom transplantasjon. Alt en PR-utdannet vet vil skape et enormt informasjonsbehov som de bevisst ikke fyller slik at pressen vår bananas i å overgå hverandre i (helt forståelige) spekulasjoner.

For så å snu seg rundt å rope «Se hvordan pressen jager oss! Ikke engang sykdom og legebesøk er privat.  Vi blir forfulgt og presset er umenneskelig. For en nedrig og empatiløs gjeng dere nordmenn er! Gå hjem og skam dere hele gjengen! Fysj og fy!»

Endret av TigerK
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Du misforstår spørsmålet mitt. I posten jeg siterte skrev du 

Din uttalelse. Jeg aner ikke hvor lenge hun lever og har ingen behov for å gjette, men jeg legger til grunn din påstand om at hun ikke lever særlig lenge.

Hva er da "sin tid" for kritikk? Forutsatt at hun ikke lever lenge som du skriver.

Hun har allerede fått en masse kritikk, og har måttet stille opp i pressen. Trenger hun enda mer nå? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Hun har allerede fått en masse kritikk, og har måttet stille opp i pressen. Trenger hun enda mer nå? 

Når trenger hun det da siden du mener det er en tid for det?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Ja, det er bare det som mangler, nå; at etter å ha publisert offentlig at MM er blitt dårligere, kringkaste at IA er på vei hjem etter avbrutte studier og HM har haste-avlyst en viktig offisiell jobb på grunnavgift Mettes helsetilstand, men uten å utdype på noen måte. La denne informasjonen henge i flere døgn, for så å reise på sykehuset, med hele familien i full offentlighet, fremdeles uten å gi noe mer informasjon, og så avslutte hele seansen med at Mette er dødssyk, har mindre enn et år igjen å leve og at hun må igjennom transplantasjon. Alt en PR-utdannet vet vil skape et enormt informasjonsbehov som de bevisst ikke fyller slik at pressen vår bananas i å overgå hverandre i (helt forståelige) spekulasjoner.

For så å snu seg rundt å rope «Se hvordan pressen jager oss! Ikke engang sykdom og legebesøk er privat.  Vi blir forfulgt og presset er umenneskelig. For en nedrig og empatiløs gjeng dere nordmenn er! Gå hjem og skam dere hele gjengen! Fysj og fy!»

Oppførselen til pressen på sykehuset. 
– Jeg har lyst til å si at det å fotografere inne på sykehusområdet, med pasienter og ansatte i en sårbar situasjon, er uanstendig.

– Jeg synes også det er uanstendig å skrive historiene som følger disse bildene. Det tilfører ingen verdifull informasjon, men trakasserer ansatte og skremmer pasienter.

samme kilde

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Når trenger hun det da siden du mener det er en tid for det?

Det har vært en tid for kritikk og hun har svart på kritikken.  Neste runde får bli når hun er ferdig transplantert og har krefter til å  forsvare seg.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Det har vært en tid for kritikk og hun har svart på kritikken.  Neste runde får bli når hun er ferdig transplantert og har krefter til å  forsvare seg.

Ikke i følge din tidligere post for du skrev at hun sannsynligvis ikke lever lenge nok til å bli dronning uansett. UANSETT. (Noe som er ganske ondskapsfullt å skrive, men det kan vi la ligge.)

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (25 minutter siden):

Nå var det ikke jeg som fokuserte på det, jeg svarte på et innlegg om saken. Håper det er lov også for oss som er interesserte i de faktaene som er tilgjengelig og ikke ønsker «det tenker jeg mitt om» om alle mulig sammenhenger som ikke har noe som helst med kjente realiteter å gjøre. 

Du må forstå forskjellen mellom sannsynlighetsvurderinger og grunnløse spekulasjoner. I en tråd som denne, hvor ingen har direkte tilgang til alle relevante fakta, må det vel være tillatt å gi uttrykk for velbegrunnede antakelser om hva som faktisk har skjedd/skjer, og for hva man synes om det? Denne repetitive messingen om «dokumentasjon», som om man satt i redaksjonen for «Nature», eller var dommer i en straffesak, er forsiktig sagt  malplassert.

Endret av Caniggia
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (50 minutter siden):

Hvorfor må det være enten eller her? Skal man ikke ha sympati med MM fordi det ligger ofre etter Epstein? 

Man har vel sympati med ALLE de som venter på organdonasjon. Det bør ikke være sånn at man skal ha mer sympati med noen fordi de er kongelige. 

Det er pr idag over 500 personer i Norge som har livet på vent:

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-og-spesialisert-medisin/avdeling-for-transplantasjonsmedisin/organdonasjon-livet-pa-vent/

I tillegg har vi folk med uhelbredelig kreft. Som bare venter på døden. 

Det er mange mennesker - inkludert små barn som burde få sympati og saken mer oppmerksomhet. Det er mange triste skjebner der ute. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke i følge din tidligere post for du skrev at hun sannsynligvis ikke lever lenge nok til å bli dronning uansett. UANSETT. (Noe som er ganske ondskapsfullt å skrive, men det kan vi la ligge.)

Det var ikke ment ondskapsfull, men bare realistisk.  I følge opinonen er hun uønsket som dronning. Så akkurat å være dronning vet jeg ikke om blir aktuelt uansett. Men håper for hennes skyld at hun får bikke seksti. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Man har vel sympati med ALLE de som venter på organdonasjon. Det bør ikke være sånn at man skal ha mer sympati med noen fordi de er kongelige. 

Det er pr idag over 500 personer i Norge som har livet på vent:

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/Klinikk-for-kirurgi-og-spesialisert-medisin/avdeling-for-transplantasjonsmedisin/organdonasjon-livet-pa-vent/

I tillegg har vi folk med uhelbredelig kreft. Som bare venter på døden. 

Det er mange mennesker - inkludert små barn som burde få sympati og saken mer oppmerksomhet. Det er mange triste skjebner der ute. 

Jeg er helt enig i det du skriver. Man skal ha sympati med alle, ikke bare MM. Men nå  er det hun som får mediaoppmerksomhet og da er det naturlig at folk viser sympati. Eller var det noe annet du siterte meg på?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...