Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Det som er så vilt er jo at noens tragedie blir andres redning. Jeg tror nok at noen reagerer på at folk ber og heier på MM som om hun er et unikum som fortjener å leve videre uten en baktanke på at noen mister livet sitt for at det skal skje. For å donere lunger så kreves det friske, fine lunger som skal matche med mottaker.

At folk dør vet vi, og at organene kan komme andre til gode er selvfølgelig kun positivt. Den enes død, den andres brød. Derfor er det et tankekors.

Ja, som jeg skrev lengre ned, er det skikkelig urettferdig. Jeg har ønsket henne hell og lykke, og jeg håper at hun får den hjelpen hun trenger. Det betyr ikke dermed at jeg er blind for det faktum at noen faktisk er nødt å dø for at det skal skje. Tro meg, jeg er sikker på at de på lista og pårørende også er klar over det. Jeg har mistet noen som var organdonor. Helt jævlig å miste vedkommende, men at organene kunne redde andre er en god følelse likevel, da er det faktisk ikke helt forgjeves. Da slipper andre å kjenne på tomheten og sorgen "min" avdødes pårørende, kjenner på. Jeg synes organdonasjon er en flott ordning.

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (16 minutter siden):

Veldig forståelig, men SM han tenker motsatt tydeligvis for han tenker at han skal studere ute i Europa og ønsker, etter ditt resonnement, ikke at han er i nærheten av moren når/dersom hun plutselig blir transplantert. Hmmm, MBH ønsker det samme som IA - å være hos moren.

Du synes ikke 20 timers forskjell i flytid er en faktor her?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
K_mb skrev (9 minutter siden):

Det som er så vilt er jo at noens tragedie blir andres redning. Jeg tror nok at noen reagerer på at folk ber og heier på MM som om hun er et unikum som fortjener å leve videre uten en baktanke på at noen mister livet sitt for at det skal skje. For å donere lunger så kreves det friske, fine lunger som skal matche med mottaker.

At folk dør vet vi, og at organene kan komme andre til gode er selvfølgelig kun positivt. Den enes død, den andres brød. Derfor er det et tankekors.

Likevel ingen som problematiserte dette før nå; det utføres cirka 30 slike operasjoner i Norge hvert år. Det er like alvorlig for alle involverte, den eneste forskjellen er at nå er det en offisiell person det handler om. Alvoret i prosedyren blir ikke verre eller bedre av det. Selvsagt vet folk at noen må dø for at andre skal få lungetransplantasjon. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
K_mb skrev (18 minutter siden):

Hvorfor i all verden antar du at folk ikke klarer å forstå dette??

Du tror vel ikke at du er alene om denne innsikten?

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

De som dør, og er organdonorer, vil dø uansett om folk ber for MM (og egne pårørende) eller ei. Disse dødsfallene har ingen sammenheng med ønsket om nye organer til alvorlig syke, dødsfallene ville jo skjedd selvom vedkommende ikke var organdonor også. Å håpe på nye organer er ikke å ønske livet av noen andre, men å ønske at organer som ikke lenger trengs i en kropp med død hjerne kan hjelpe dem selv tilbake til livet.

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
FruRosa skrev (2 minutter siden):

De som dør, og er organdonorer, vil dø uansett om folk ber for MM (og egne pårørende) eller ei. Disse dødsfallene har ingen sammenheng med ønsket om nye organer til alvorlig syke, dødsfallene ville jo skjedd selvom vedkommende ikke var organdonor også. Å håpe på nye organer er ikke å ønske livet av noen andre, men å ønske at organer som ikke lenger trengs i en kropp med død hjerne kan hjelpe dem selv tilbake til livet.

🌹

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
FruRosa skrev (30 minutter siden):

Poenget er at fra det øyeblikket man havner på listen kan man når som helst bli transplantert. 
IA vil nok være helt sikker på at hun er i nærheten av moren når dette skjer, og kom derfor hjem nå.

Veldig forståelig!

Forståelig at IA må droppe eksamen for å komme hjem, mens lillebror rømmer landet for å studere ett eller annet og kanskje stikke på fotball-VM? Insinuerer du at han ikke er like glad i moren sin? Det er ganske ufint.

-Pusheen- skrev (24 minutter siden):

Ok, dropp de på lista da. Ingen ønsker at noen skal dø på bekostning av noen andre. Men igjen, realiteten er at det dør mennesker hver dag. Noen av disse har vært så lite egoistiske som et menneske kan være, og skrevet seg opp på en donorliste. At disse organene blir brukt slik eieren har ønsket, ser jeg ikke på som noe annet enn stort. Jeg ønsker som sagt ingen død. Men hvis lille Ole på 5 år trenger et livsviktig organ som hjerte, så må det dessverre også et ca like lite barns død til for at han skal få det. Urettferdig? Selvsagt, 100%. Men jeg tror faktisk ikke at foreldrene til lille Ole går rundt og ønsker at en annen familie skal miste sitt barn for at Ole skal leve. Men at de skjønner at hvis noen dør, og dette mennesket har et hjerte som matcher, så kan de få det. Det samme med lungelista. For at de skal få nye lunger, så må noen dø. Og noen dør uansett. Enten den som står på lista, eller noen som har skrevet seg opp som donor. Det er skikkelig urettferdig, men hvorfor kan man ikke heller sette umåtelig stor pris på at det finnes en ordning som organdonasjon, enn å kjefte på de som ønsker at folk på lista skal få den hjelpen de trenger? Folk med friske organer slutter ikke å dø likevel. Dessverre. 

Jeg har ikke kritisert hverken mottaker eller familien til mottaker av organ, men folk som sitter på et forum og håper at en ukjent skal dø for at en kronprinsesse de aldri har møtt skal få leve. Det synes jeg er kvalmt. At moren til lille Ole vil at han skal leve, samme faen hvem som må dø for at det skal skje, har jeg derimot forståelse for.  Jeg kritiserer ikke kronprinsfamilien for at de sannsynligvis håper på noen fallulykker på byggeplasser i sommer (jeg ville imidlertid kritisert dem om de var umusikalske nok til å innrømme at de håpte det), men det er motbydelig at folk her inne, og i kommentarfelt på facebook og under avisartikler, folk som ikke personlig kjenner Mette engang, har så sterke meninger om at de ønsker at hun skal leve på bekostning av andre.

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Likevel ingen som problematiserte dette før nå; det utføres cirka 30 slike operasjoner i Norge hvert år. Det er like alvorlig for alle involverte, den eneste forskjellen er at nå er det en offisiell person det handler om. Alvoret i prosedyren blir ikke verre eller bedre av det. Selvsagt vet folk at noen må dø for at andre skal få lungetransplantasjon. 

Jeg problematiserte det fordi sikkert 10-20 personen i denne tråden har messet i vei om at de håper så inderlig at Mette får nye lunger, og biskopene i den norske kirke ber for at Mette skal få nye lunger (!!!), og det har jeg ikke opplevd når Ola Dunk trenger nye lunger.

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Selvsagt. Likevel ingen som problematiserte dette før nå; det utføres cirka 30 slike operasjoner i Norge hvert år. Det er like alvorlig for alle involverte, den eneste forskjellen er at nå er det en offisiell person det handler om. Alvoret i prosedyren blir ikke verre eller bedre av det. Selvsagt vet folk at noen må dø for at andre skal få lungetransplantasjon. 

Det har vært problematisert før. Organdonasjon er et issue og betent tema nettopp fordi noen må dø for at andre skal leve. At folk reagerer på at det hauses opp på et enkelt menneske sin overlevelse er jo nettopp fordi hun er kjent . Organdonasjon er ikke Mette Marit, la det være helt klart. Når det er sagt er jeg for organdonasjon og har lagt både meg selv og mine barn som donorer. 

Jeg kjenner selv en organ-mottaker som ikke hadde overlevd uten. Ta nå det jeg skriver for det det er!

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Forståelig at IA må droppe eksamen for å komme hjem, mens lillebror rømmer landet for å studere ett eller annet og kanskje stikke på fotball-VM? Insinuerer du at han ikke er like glad i moren sin? Det er ganske ufint.

Jeg har ikke kritisert hverken mottaker eller familien til mottaker av organ, men folk som sitter på et forum og håper at en ukjent skal dø for at en kronprinsesse de aldri har møtt skal få leve. Det synes jeg er kvalmt. At moren til lille Ole vil at han skal leve, samme faen hvem som må dø for at det skal skje, har jeg derimot forståelse for.  Jeg kritiserer ikke kronprinsfamilien for at de sannsynligvis håper på noen fallulykker på byggeplasser i sommer (jeg ville imidlertid kritisert dem om de var umusikalske nok til å innrømme at de håpte det), men det er motbydelig at folk her inne, og i kommentarfelt på facebook og under avisartikler, folk som ikke personlig kjenner Mette engang, har så sterke meninger om at de ønsker at hun skal leve på bekostning av andre.

Jeg problematiserte det fordi sikkert 10-20 personen i denne tråden har messet i vei om at de håper så inderlig at Mette får nye lunger, og biskopene i den norske kirke ber for at Mette skal få nye lunger (!!!), og det har jeg ikke opplevd når Ola Dunk trenger nye lunger.

Har noen rett ut, sagt "jeg håper noen dør sånn at MM får nye lunger"?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
FruRosa skrev (5 minutter siden):

Det kan være begge deler. Det kan være å håpe at noen dør fordi en man er mer glad i skal få leve.

Om det man mener er at hvis noen dessverre dør så håper man at noen andre kan få organene å leve videre, så burde man heller si det da.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
FruRosa skrev (7 minutter siden):

Godt skrevet og helt riktig 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

hvordan ellers skulle hun få nye lunger?

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan være begge deler. Det kan være å håpe at noen dør fordi en man er mer glad i skal få leve.

Om det man mener er at hvis noen dessverre dør så håper man at noen andre kan få organene å leve videre, så burde man heller si det da.

Trodde virkelig det sa seg selv...

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hauses opp? 🧐 Det får oppmerksomhet, naturlig nok. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Ingen som har sagt det nei , at noen antyder det er bare frekt og ugreit 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

hvordan ellers skulle hun få nye lunger?

Vet du hva, nå har jeg forklart opp og ned og i mente hva jeg tenker om organdonasjon, og til og med min egen erfaring med temaet. Jeg har ingenting mer å tilføye. Vil du fortsatt vranglese meg, vær så god.

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Trodde virkelig det sa seg selv...

Det gjør det for de aller fleste altså , ikke vær redd for det 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Orly skrev (4 minutter siden):

Ingen som har sagt det nei , at noen antyder det er bare frekt og ugreit 

Og veldig belastende for alle som er i en organdonasjonsituasjon, enten det er donor/pårørende eller mottagere.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er under moderering.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...