Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Brutex skrev (3 minutter siden):

Det tar det nok for lang tid å svare på til at jeg vil bruke tiden min på det. Det er raskere at søker rundt selv. Mitt poeng er fortsatt at det stilles både gode og dårlige spørsmål. At noen påpeker at noen spørsmål er dårlige betyr ikke at man mener alle spørsmål er dårlige.

Nei. Men så har MM møtt til ett intervju siden besøket i Fredriksstad i januar, og dette handlet utelukkende om Epstein og var godt preppet en uke før det skjedde.

Hva mener du var tåpelig i dette intervjuet?

Endret av Ellie42
  • Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Dette er vel noe av det mest usympatiske jeg har lest på lenge.

Enig , har man et ønske om å være donor så stiller man selvsagt ikke krav om hvem som skal være mottakere , ærlig talt. 

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Mens denne tråden har vært stengt gjennom helgen har jeg konstatert at sympatierklæringene til Mette-Marit og kongefamilien har akkumulert i dekningen av saken i redaksjonelle medier.

I dette leserinnlegget fra en pårørende til en lungefibrose-pasient https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pdj9PR/jeg-synes-vi-skal-vaere-litt-rausere-med-kronprinsessen som oppfordrer det norske folk til å være rausere med Mette-Marit kan man lese følgende: 

Hun er alvorlig syk, og hun har jammen hatt påkjenninger det siste året. [...] Likevel står hun oppreist, vinker, smiler og svarer på tåpelige spørsmål for millionte gang, uten å miste fatningen. Hun har full kontroll, og hun representerer vårt land rakrygget. Det står det respekt av.

Dette sitatet hang jeg meg opp i også. Hun har ikke svart på noe som helst flere ganger, og hun har gjentatte ganger uttrykt misnøye og harme overfor både det norske folk og pressen.

• Liker 23
  • Hjerte 5
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (31 minutter siden):

Dette er vel noe av det mest usympatiske jeg har lest på lenge.

Nå har vel ikke MM vært så sympatisk i sine handlinger heller. 

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

Ser at flere har meldt seg som organdonorer. Er det bare jeg som vurderer å trekke meg som organdonor? Eller kan man sette et krav om egnethet for den som skal motta? 🧐

Kom til å tenke på at all verdens kjeltringer kan jo få organene mine. Redde en god uskyldig person null problem. Hvor mange er dårlige mennesker i prosent? 🫣 

Jeg har faktisk vært personlig mot organdonasjon hele livet nettopp av denne grunn.

Føler at dette bekrefter at jeg har gjort riktig valg.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Hvis man legger sympati for MM til side, så kan man likevel jo sikkert klare å sette seg inn i hvordan det må være for andre med samme sykdomsbilde å lese at folk tror MM faker og ikke egentlig er så syk. Det må være skikkelig ubehagelig å lese at folk tror dette er et stunt av noe slag. 

Jeg sier det igjen - jeg synes håndteringen hennes i Epstein- og Marius-saken har vært krise. Jeg synes de har lagt opp en strategi som ikke har fungert. Men at hun skulle bruke sykdommen, og nå, at hun faktisk står på transplantasjonsliste, som noe annet enn informasjon om at det er sånn situasjonen er nå, klarer jeg ikke se for meg. Man settes ikke på den lista bare fordi. Det blir for konspiratorisk for min del å tro at legeteam og hele sulamitten skulle gå med på dette uten at det er en reell forverring i sykdommen hennes. 

For en merkelig tankegang - at noen har trodd at MM overdriver litt og bruker sykdommen som et skjold mot berettigede anklager har da ingenting med andre med samme diagnose å gjøre. 

Som en med kronisk sykdom tar jeg det da på ingen måte personlig om noen mener en annen person med samme diagnose overdriver eller sutrer, det har da ikke noe med meg å gjøre, og er hverken kritikk av meg eller bagatellisering av mitt sykdomsbilde. Veldig usunt om andre skal identifisere seg så voldsomt med kronprinsessen kun fordi de deler diagnose. 

Ser at flere har meldt seg som organdonorer. Er det bare jeg som vurderer å trekke meg som organdonor? Eller kan man sette et krav om egnethet for den som skal motta? 🧐

Kom til å tenke på at all verdens kjeltringer kan jo få organene mine. Redde en god uskyldig person null problem. Hvor mange er dårlige mennesker i prosent? 🫣 

Nei, det er ikke bare deg, jeg har trukket meg, og sagt fra til familien at alle organen mine skal brennes med kroppen min. En venninne har også kastet donorkortet sitt.

Reverend skrev (1 time siden):

Enig. Det blir bare for dumt og far out.

Alvorlig syke mennesker har mer enn nok å stå i om det ikke også skal tillegges dem at hvis de har samme sykdom kan det stilles spørsmål om juksing av alvorlighetsgrad, livskvalitet og gjenstående leveår. Som om man velger å være alvorlig syk når det passer.

Det stigmaet må bare brennes.

Men samme diagnose/sykdom er ikke synonymt med samme symptomtrykk, så det gir ingen mening. Om noe må det være stigmatiserende for alle med CF å måtte settes i bås med et så usympatisk menneske som Norges kronprinsesse. Jeg tror imidlertid jeg hadde følt stort behov for å vise at jeg klarte å slepe rundt på mitt eget O2 apparat, evt henge det på en rullator, og ikke var avhengig av å fornedre en tjener med å måtte tasse rundt i hælene mine og bære på den, som en slags hund.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Nei man kan ikke sette et krav til hvem som kan motta ens organer når en først har meldt seg. Dette nettopp på grunn av donors og mottakers konfidensialitet.

Som organdonor i årevis har tanken på å stille kriterier til hvem som kan motta mine livsviktige organer når jeg selv dør, aldri noensinne engang slått meg.

Jeg syns det er fullstendig hårreisende å engang tenke på å stille betingelser for hvem som kan motta ens organer når man selv er død, og jeg driter faktisk fullt og helt i hva slags liv mottakerne har hatt og hvem de skulle være så lenge jeg kan bidra til å redde liv.

Jeg er fullstendig klar over at det jeg nå skriver videre vil være tungt for enkelte å akseptere men hvis en person er i ferd med å drukne i sommer, og jeg ser at det er f.eks. mbh skal jeg selvsagt ikke unnlate å redde ham hvis jeg kan. Alle har rett til å leve, og det er ikke min jobb eller rett til å sette meg til doms og leke bøddel over andres liv.

Makan!

Endret av Reverend
tilføyelse
  • Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet

Om man ikke vil at hvem som helst skal ha ens organer, er det bedre om man ikke skriver seg opp på organdonor-lista. Man kan aldri vite hva en person kommer til å gjøre i livet sitt. For alt man vet, kan personen gjøre grusomme ting etter organtransplantasjonen, selv om vedkommende før den tid, har levd eksemplarisk. Jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen selv.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (10 minutter siden):

For en merkelig tankegang - at noen har trodd at MM overdriver litt og bruker sykdommen som et skjold mot berettigede anklager har da ingenting med andre med samme diagnose å gjøre. 

Som en med kronisk sykdom tar jeg det da på ingen måte personlig om noen mener en annen person med samme diagnose overdriver eller sutrer, det har da ikke noe med meg å gjøre, og er hverken kritikk av meg eller bagatellisering av mitt sykdomsbilde. Veldig usunt om andre skal identifisere seg så voldsomt med kronprinsessen kun fordi de deler diagnose. 

Nei, det er ikke bare deg, jeg har trukket meg, og sagt fra til familien at alle organen mine skal brennes med kroppen min. En venninne har også kastet donorkortet sitt.

Men samme diagnose/sykdom er ikke synonymt med samme symptomtrykk, så det gir ingen mening. Om noe må det være stigmatiserende for alle med CF å måtte settes i bås med et så usympatisk menneske som Norges kronprinsesse. Jeg tror imidlertid jeg hadde følt stort behov for å vise at jeg klarte å slepe rundt på mitt eget O2 apparat, evt henge det på en rullator, og ikke var avhengig av å fornedre en tjener med å måtte tasse rundt i hælene mine og bære på den, som en slags hund.

Merkelig for deg, men tydeligvis ikke for andre. Ellers hadde de nok ikke stilt opp i avisa og sagt dette her.

Skal sies at jeg også har en kronisk sykdom, til og med flere, og jeg personlig lar meg ikke påvirke av hva andre sier om folk med samme diagnose. Men jeg forstår at noen gjør det, så jeg synes ikke det er merkelig at det reageres på.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Om man ikke vil at hvem som helst skal ha ens organer, er det bedre om man ikke skriver seg opp på organdonor-lista.

Enig.

Tenk å trekke seg som organdonor for alle man kan redde livet til, bare på grunn av antipati mot en enkelt person, her MM.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Merkelig for deg, men tydeligvis ikke for andre. Ellers hadde de nok ikke stilt opp i avisa og sagt dette her.

Tydeligvis merkelig for enkelte, logisk for andre. At noen få personer stiller opp i media for å få litt oppmerksomhet betyr ikke at de snakker for alle, noe mer enn jeg snakker for alle. 

• Liker 6
  • Hjerte 6
Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Nå har vel ikke MM vært så sympatisk i sine handlinger heller. 

Så følgelig er MM ikke verdig nye lunger?!? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hunter7 skrev (Akkurat nå):

Så følgelig er MM ikke verdig nye lunger?!? 

Det er forskjell på det og at noen ikke ønsker at hun skal få nettopp DERES lunger. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Reverend skrev (45 minutter siden):

Nei man kan ikke sette et krav til hvem som kan motta ens organer når en først har meldt seg. Dette nettopp på grunn av donors og mottakers konfidensialitet.

Som organdonor i årevis har tanken på å stille kriterier til hvem som kan motta mine livsviktige organer når jeg selv dør, aldri noensinne engang slått meg.

Jeg syns det er fullstendig hårreisende å engang tenke på å stille betingelser for hvem som kan motta ens organer når man selv er død, og jeg driter faktisk fullt og helt i hva slags liv mottakerne har hatt og hvem de skulle være så lenge jeg kan bidra til å redde liv.

Jeg er fullstendig klar over at det jeg nå skriver videre vil være tungt for enkelte å akseptere men hvis en person er i ferd med å drukne i sommer, og jeg ser at det er f.eks. mbh skal jeg selvsagt ikke unnlate å redde ham hvis jeg kan. Alle har rett til å leve, og det er ikke min jobb eller rett til å sette meg til doms og leke bøddel over andres liv.

Makan!

Litt av en sammenligning. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (59 minutter siden):

Det er jo de samme folkene som har vært opptatt av at Mette Marit ikke engang har fortjent kritikk for håndtering av MBH saken, som nå triumferende mener at sykdommen bør mute all kritikk. 

Dette! Det er noen veldig få som har hevdet at hun nok "egentlig ikke er SÅ syk", det er selvsagt urimelig å hevde, særlig nå som hun står på transplantasjonsliste, men å melke de siste dagers nyheter i så stor grad at all kritikk må stilne, alle feil må glemmes, hun må hylles og bes for, og til og med sammenlignes med Diana (det finnes vel knapt to så tilsynelatende ulike mennesker), det blir bare latterlig og flaut. 

Endret av Momma
  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Man kan, som du sier, velge å ikke være organdonor. Det valget har man helt og holdent selv. Men hvis man er donor, har legene den samme moralske og juridiske plikten, og da bruker de de organene som matcher på de pasientene som trenger det. Så vil man unngå at ens organer blir gitt til hvem som helst, siden man selvfølgelig ikke kan kontrollere det selv, bør man ikke stå på lista.

Ja, legene har en moralsk og juridisk plikt men man står fritt til å trekke seg som organdonor hvis man tenker at det ikke er riktig for de. Jeg personlig mener at det er positivt at organdonasjon har fått mer fokus nå, det har vært en viktig sak for meg i mange år. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hele 5753 personer har meldt seg som organdonor bare siden fredag - da det ble kjent at kronprinsesse Mette-Marit er satt på liste for lungetransplantasjon. Det opplyser Stiftelsen Organdonasjon til P4 Nyhetene.

...

Han legger til at den store pågangen gjør det enklere for fremtidige pasienter å komme på liste for å få organtransplantasjon. Jo flere tilgjengelige organdonorer, jo flere personer kan settes på listen, sier han.

https://www.dagbladet.no/kjendis/tallene-fortsetter-a-oke/84735112

Endret av FCC
  • Liker 3
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (8 minutter siden):

Ja, legene har en moralsk og juridisk plikt men man står fritt til å trekke seg som organdonor hvis man tenker at det ikke er riktig for de. Jeg personlig mener at det er positivt at organdonasjon har fått mer fokus nå, det har vært en viktig sak for meg i mange år. 

Jepp, enig i at det er bra at det har fått mer fokus. Man kan, og bør, trekke seg som donor om det viser seg at det føles feil for en. Jeg har vært registrert organdonor i mange år selv, og kommer nok til å fortsette å stå på lista. Sannsynligheten for at noen jeg ikke ville skulle fått mine organer, får dem, er uansett mye mye mindre enn at noen andre skulle få dem. Selv er jeg uansett død, så jeg har ikke så mye jeg skulle sagt hvis det skulle ende opp sånn. 

Endret av -Pusheen-
korrigering
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Kanskje det bør vurderes om mottaker av organer får vite hvilke holdninger giver har? Det kan jo være disse krasjer totalt med mottakers.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
Reverend skrev (10 minutter siden):

For min del slutter ikke et menneskeliv å ha verdi fordi jeg misliker personen.

Innlegget mitt handler ikke om nødrettsplikt, men om det er en god idé å begynne å sortere hvem som fortjener livreddende hjelp.

For dine del så må du gjøre nøyaktig hva du vil, men å blande juridiske og moralske forpliktelser også kalle det «å sortere hvem som fortjener livreddende hjelp» er virkelig stygt å lese. Det er helt på tvers av hva som er tanken bak organdonasjon, og den aksepten man skal ha for at  noen ikke velger å donere. Folk skal få lov til å både føle og tenke hva de vil uten at noen andre skal sette seg til doms over de og kalle det «å sortere hvem som fortjener livreddende hjelp». Hjelpes for en hersketeknikk. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...