Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (29 minutter siden):

Det virker som folk tror at det ikke er mulig å finne noe negativt å si om Diana for å justere bittelitt på sammenligningen 🤔

Det er sikkert mulig å finne noe negativt om Diana, hvis ikke ville hun jo ha vært umenneskelig.

Men det er vel ganske så uinteressant å prøve å kludre til minnene om Diana bare for å forsøke å "pynte brura" i vårt eget land.

Dette er jo helt latterlig.

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Dette er en stråmann, ingen har sagt at legene skal vurdere om mottaker er verdig eller noe i den dur, ikke i det hele tatt. Men nettopp det du sier, denne saken har fått enkelte til å reflektere over om de ønsker at hvem som helst skal leve videre med ens organer i kroppen, og er det en ubehagelig tanke, så dropper man enkelt og greit å være donor. Nå er det uansett tydeligvis en stor skare mennesker som veldig gjerne ønsker at lungene deres skal bli kongelige om de dør, så det er neppe noe problem for MM at akkurat jeg ikke donerer. Ikke at jeg kan se for meg at mine lunger ville passet den store kroppen hennes uansett.

Hvor har du det fra? At det er derfor folk skriver seg opp?

• Liker 5
Skrevet
keops skrev (4 minutter siden):

Det er sikkert mulig å finne noe negativt om Diana, hvis ikke ville hun jo ha vært umenneskelig.

Men det er vel ganske så uinteressant å prøve å kludre til minnene om Diana bare for å forsøke å "pynte brura" i vårt eget land.

Dette er jo helt latterlig.

Angående kritikk av Diana, anbefales Christopher Hitchens "Diana - the mourning after". Ikke mye godt å si der i gården...

• Liker 1
Skrevet
Reverend skrev (2 timer siden):

Nei man kan ikke sette et krav til hvem som kan motta ens organer når en først har meldt seg. Dette nettopp på grunn av donors og mottakers konfidensialitet.

Som organdonor i årevis har tanken på å stille kriterier til hvem som kan motta mine livsviktige organer når jeg selv dør, aldri noensinne engang slått meg.

Jeg syns det er fullstendig hårreisende å engang tenke på å stille betingelser for hvem som kan motta ens organer når man selv er død, og jeg driter faktisk fullt og helt i hva slags liv mottakerne har hatt og hvem de skulle være så lenge jeg kan bidra til å redde liv.

Jeg er fullstendig klar over at det jeg nå skriver videre vil være tungt for enkelte å akseptere men hvis en person er i ferd med å drukne i sommer, og jeg ser at det er f.eks. mbh skal jeg selvsagt ikke unnlate å redde ham hvis jeg kan. Alle har rett til å leve, og det er ikke min jobb eller rett til å sette meg til doms og leke bøddel over andres liv.

Makan!

👏

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
piggrokken skrev (2 minutter siden):

Angående kritikk av Diana, anbefales Christopher Hitchens "Diana - the mourning after". Ikke mye godt å si der i gården...

Ja, hun var etter alle solemerker en kompleks person, med en god dose gode såvel som dårlige sider.

Jeg ser ikke at sammenligningen er dårlig.

• Liker 3
Skrevet
FCC skrev (1 time siden):

Hele 5753 personer har meldt seg som organdonor bare siden fredag - da det ble kjent at kronprinsesse Mette-Marit er satt på liste for lungetransplantasjon. Det opplyser Stiftelsen Organdonasjon til P4 Nyhetene.

...

Han legger til at den store pågangen gjør det enklere for fremtidige pasienter å komme på liste for å få organtransplantasjon. Jo flere tilgjengelige organdonorer, jo flere personer kan settes på listen, sier han.

https://www.dagbladet.no/kjendis/tallene-fortsetter-a-oke/84735112

Så bra at flere melder seg , det trengs. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
piggrokken skrev (6 minutter siden):

Jeg har lest og hørt en del om Diana oppigjennom, hun var jo et veldig berømt menneske.

Jeg ser ikke noe poeng i å bruke mye tid på p utvide kunnskapen om henne, må hun få hvile i fred.

Jeg har for tiden mer enn nok med å henge med i svingene på hva vårt skakkjørte kongehus foretar seg. Ser dette om Diana som en avsporing og et forsøk på å påføre MM noe av glansen til den karismatiske britiske kvinnen.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (28 minutter siden):

Dette er en stråmann, ingen har sagt at legene skal vurdere om mottaker er verdig eller noe i den dur, ikke i det hele tatt. Men nettopp det du sier, denne saken har fått enkelte til å reflektere over om de ønsker at hvem som helst skal leve videre med ens organer i kroppen, og er det en ubehagelig tanke, så dropper man enkelt og greit å være donor. Nå er det uansett tydeligvis en stor skare mennesker som veldig gjerne ønsker at lungene deres skal bli kongelige om de dør, så det er neppe noe problem for MM at akkurat jeg ikke donerer. Ikke at jeg kan se for meg at mine lunger ville passet den store kroppen hennes uansett.

Store kroppen? Hva antyder du her? Jeg vil påstå MM kropp ikke er noe større enn gjennomsnittet av kvinner i vårt land.

Jeg antar du kan linke til informasjonen om "den store skaren mennesker som veldig gjerne ønsker lungene deres blir kongelige om de dør"? Jeg kan ikke si jeg har hverken hørt eller lest noe om dette.

Endret av Miominoen
Rettet skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (48 minutter siden):

Vennligs ikke kom med stygge løgner om at jeg synes det "det er en god idé å begynne å sortere hvem som fortjener livreddende hjelp". Jeg ønsker ikke å donere organer, det er det hele.

Jeg beskrev mitt syn på problemstillingen i svar til en annen bruker.

• Liker 3
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

Enig - det grenser nesten til det komiske. 

Jeg lo. 

Skrevet
keops skrev (43 minutter siden):

Jeg har lest og hørt en del om Diana oppigjennom, hun var jo et veldig berømt menneske.

Jeg ser ikke noe poeng i å bruke mye tid på p utvide kunnskapen om henne, må hun få hvile i fred.

Jeg har for tiden mer enn nok med å henge med i svingene på hva vårt skakkjørte kongehus foretar seg. Ser dette om Diana som en avsporing og et forsøk på å påføre MM noe av glansen til den karismatiske britiske kvinnen.

Vel, ingen ber deg om å se på filmen, jeg postet det pga forherligelsen rundt Diana etter at hun døde. 

Kanskje noen andre får noe ut av å se den - kg er ikke bare for deg

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Reverend skrev (1 time siden):

Innlegget mitt dreier seg om konsekvensen av mistenkeliggjøring av alvorlig sykdom.

Ok.

• Liker 4
Skrevet
piggrokken skrev (15 minutter siden):

Vel, ingen ber deg om å se på filmen, jeg postet det pga forherligelsen rundt Diana etter at hun døde. 

Kanskje noen andre får noe ut av å se den - kg er ikke bare for deg

Nei, heldigvis så er jo ikke kg bare for meg.

Grunnen til at jeg svarte deg var at du siterte meg, og anbefalte en titt på den filmen. I min verden så betyr vel det at du nettopp ber meg om å se den.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Nettavisen hadde en sak 30. mai der de med utgangspunkt i et Facebook-innlegg intervjuer Hege Storhaug (av alle mennesker!) som har tatt kraftig til motmæle mot det hun kaller hetsen mot Mette-Marit, og som nettopp sammenlikner kronprinsessen vår med prinsesse Diana: https://www.nettavisen.no/kjendis/hege-storhaug-forsvarer-mette-marit-etter-hetsen-og-sammenligner-henne-med-lady-diana/s/5-95-3065553

– Mette Marit er for meg vår tids Lady Diana. Hun har den samme sårheten, ydmykheten og nærheten over seg som Lady Di. Hun er det skjøre bladet som blafrer i vinden. Som blafrer i godhetens tjeneste, skriver hun. [...]

Hun var kjent for sin varme, nære stil og sitt humanitære arbeid, men levde samtidig store deler av livet sitt i et massivt mediepress. 

Hege Storhaug som er minst en like useriøs kilde som Inyheter er blitt et troverdig sannhetsvitne på vegne av MM? Da er man desperat. Tviler på at MM som er høy beskytter av organisasjoner som er i mot rasisme og som er opptatt av flyktninger og innvandrere sitt ve og vel,  erfarer at dette var noe å trykke til sitt bryst. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hunter7 skrev (5 minutter siden):

Hvordan forespeiler du deg at et donorsystem basert på de samme kriterier som legges til grunne her skal fungere? Skal hver donor selv få bestemme hvem som skal få organene?  

Man kan velge å ikke donere, så enkelt er det. Så den stråmannen der er bortkastet. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (På 5.6.2026 den 21.18):

Som for eksempel at MM sannsynligvis ikke kommer til å leve lenge nok til å få en dronningtittel. Den er drøy. Og det kommer fra meg som ikke har noe til overs for det hun driver på med.

Kanskje ikke den kommentaren var så drøy likevel? ⬇️

velociraptor skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke bare deg, jeg har trukket meg, og sagt fra til familien at alle organen mine skal brennes med kroppen min. En venninne har også kastet donorkortet sitt.

Er visst flere som ikke vil være donor av de som er her inne 🙄

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra? At det er derfor folk skriver seg opp?

Det må man jo gå ut i fra når det nå er over 3000 mennesker som ikke har hatt noen interesse av å redde andre før nå som MM trenger lunger.

Miominoen skrev (1 time siden):

Store kroppen? Hva antyder du her? Jeg vil påstå MM kropp ikke er noe større enn gjennomsnittet av kvinner i vårt land.

Jeg antar du kan linke til informasjonen om "den store skaren mennesker som veldig gjerne ønsker lungene deres blir kongelige om de dør"? Jeg kan ikke si jeg har hverken hørt eller lest noe om dette.

Jeg antyder ingenting, jeg snakker om at Mette er en svært høy kvinne, vil tippe mellom 175-182. Det er definitivt mye høyere enn snittet på 168. 

Hunter7 skrev (9 minutter siden):

Nei, det er en forkastelig tankegang som vitner om følelsesmessig avstumpning, villet og valgt ignoranse, samt en fornuftsstridig korttenkthet sør for dårskap.

Hvordan forespeiler du deg at et donorsystem basert på de samme kriterier som legges til grunne her skal fungere? Skal hver donor selv få bestemme hvem som skal få organene?  

Hvem har lagt til grunne noen kriterier? Og hvilke kriterier er det? Hvem har sagt at hver donor skal få velge hvem som fortjener å få organene? 

Ingen. Stråmenn og uredelig debattering.

Liker man ikke tanken at hvem som helst kan få organene, så lar man helt enkelt være å donere. Og ikke ETT innlegg har foreslått noen annen løsning enn akkurat det. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Man kan velge å ikke donere, så enkelt er det. Så den stråmannen der er bortkastet. 

Stråmann meg her og stråmann meg der. 

Ok, så man kan velge bort å være organdonor fordi det i dette tilfellet finnes en asymptotisk sannsynlig risiko for at MM kan motta lungene. 
Men hva med blod? Ryggmarg? Skal man også slutte å donere her også? Det finnes jo en risiko for at MM vil trenge en blodtransfusjon i fremtiden. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (17 minutter siden):

Nei, heldigvis så er jo ikke kg bare for meg.

Grunnen til at jeg svarte deg var at du siterte meg, og anbefalte en titt på den filmen. I min verden så betyr vel det at du nettopp ber meg om å se den.

Åja, da er det bare å beklage 😀 Jeg leser gjennom kommentarene både svar og tilsvar. Jeg tenkte det var et svar til de som forherliget Diana, kunne dette vært en interessant film å se.

Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Det må man jo gå ut i fra når det nå er over 3000 mennesker som ikke har hatt noen interesse av å redde andre før nå som MM trenger lunger.

Jeg antyder ingenting, jeg snakker om at Mette er en svært høy kvinne, vil tippe mellom 175-182. Det er definitivt mye høyere enn snittet på 168. 

Hvem har lagt til grunne noen kriterier? Og hvilke kriterier er det? Hvem har sagt at hver donor skal få velge hvem som fortjener å få organene? 

Ingen. Stråmenn og uredelig debattering.

Liker man ikke tanken at hvem som helst kan få organene, så lar man helt enkelt være å donere. Og ikke ETT innlegg har foreslått noen annen løsning enn akkurat det. 

Jeg går ikke ut ifra det, men...

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...