Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (7 minutter siden):

Jeg så noen bilder av kronprinsparet med noen bagger på en eller annen parkering. Noe uklart hvor dette var

Kronprinsessen

a) gikk på egne ben

b) bar egen sekk

c) hadde ikke på seg nesegrimen (i nesa)

av dette, kan man avfeie

1) at hun er døende

2) at hun skal opereres idag

3) at hun er i så dårlig forfatning som flere har diktet opp, tydelivis også den norske kirke

Og så kan andre spekulere i hvorfor HM dro hjem, det lille man ser av MMs helse virker ikke å være verre enn f.eks 17. mai, når hun bærer egen sekk og går helt fint uten hjelp.

Endret av monos
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
anonym 4545 skrev (10 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-alvorlig-syk-den-norske-kirke-holder-sarskilt-forbonn/s/5-95-3075302

Bønnen til biskopene medfører "et ønske" om at en person med samme blodtype, vevstype og en lunge på samme størrelse med Mette-Marit snart dør.

Dette er jo det organdonasjon handler om. Noen må dø for at man selv skal kunne leve. Det betyr ikke at man ønsker livet av noen eller at noen dør pga at man står på en venteliste. 

Men mennesker dør og noen er så gode at de da velger å redde flere liv. Det syns jeg ikke at man skal kritisere, det blir så uverdig. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I en artikkel om Dronnings Sonja, som er tilbake på jobb, dukker det også opp opplysninger om at Kongeparet skal til Breiarn kommune neste uke. Det er en av de siste 5 kommunene som de ikke har besøkt. Da er det bare 4 igjen. Sykehusinnleggelse forrige uke, og nå kjøres det på. 

Respekt.

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (36 minutter siden):

Tipper hun er på Rikshospitalet for å ta alle undersøkelser som skal til før en donasjon. Så da havner hun nok i køen, og venter på de riktige lungene som passer til henne. Hvis så, så må hun/de være klar på kjempekort varsel. 

Tror nok ikke hun skal inn til operasjon nå i dag. Da hadde alt vært mer hektisk.

Og til dere som tror at man er frisk raskt etter å ha fått et nytt organ, så stemmer ikke dette. Og det er en nervepirrende tid etterpå for å se om kroppen støter fra seg de nye organene.

Det var nok en god grunn til at Haakon reiste hjem en dag tidligere.

I min verden trommer man ikke sammen hele slekta for en undersøkelse. Assa, hvor selvhøytidelig er det mulig å være? Skal det fortsette sånn må alle slutte jobbe 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Solstråle1 skrev (3 minutter siden):

Dette er jo det organdonasjon handler om. Noen må dø for at man selv skal kunne leve. Det betyr ikke at man ønsker livet av noen eller at noen dør pga at man står på en venteliste. 

Men mennesker dør og noen er så gode at de da velger å redde flere liv. Det syns jeg ikke at man skal kritisere, det blir så uverdig. 

Det er biskopene jeg i tilfellet kritiserer.

• Liker 8
Skrevet
Justlooking skrev (22 timer siden):

Man får absolutt ikke permisjon med lønn i det private heller. Men kan få permisjon uten lønn eller bruke feriedager.

Jo, man har et visst antall dager i året man kan søke å bruke til slikt

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Justlooking skrev (På 2.6.2026 den 20.53):

Dessverre har det vært alt for mye halvsannheter, løgner og bortforklaringer så tilliten er borte for lengst.

Og tillit som er brutt er vanskelig (for ikke å si umulig) å få tilbake. Det er mange som har fått nok av hele kongehuset nå. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Det er biskopene jeg i tilfellet kritiserer.

Ja, de er jo kjent for et ureflektert forhold til etiske vurderinger omkring liv og død og forbønn.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
monos skrev (14 minutter siden):

Kronprinsessen

a) gikk på egne ben

b) bar egen sekk

c) hadde ikke på seg nesegrimen (i nesa)

av dette, kan man avfeie

1) at hun er døende

2) at hun skal opereres idag

3) at hun er i så dårlig forfatning som flere har diktet opp, tydelivis også den norske kirke

Og så kan andre spekulere i hvorfor HM dro hjem, det lille man ser av MMs helse virker ikke å være verre enn f.eks 17. mai, når hun bærer egen sekk og går helt fint uten hjelp.

Ja, det kan det se ut som om du har rett i. Hun skal vel bare innom for en sjekk, pasienter med lungefibrose sjekkes sikkert med jevne mellomrom, eller kanskje hun omsider skal vurderes om hun er så dårlig at hun nå settes i donasjonskø. Basert på avlysning av både det ene og det andre skulle man tro at det var mye mer dramatisk enn mine antagelser her, men jeg håper selvsagt at jeg har rett og at Mette ikke ikke er så elendig som disse avlysningene skulle tilsi.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Næmmin skrev (1 minutt siden):

I min verden trommer man ikke sammen hele slekta for en undersøkelse. Assa, hvor selvhøytidelig er det mulig å være? Skal det fortsette sånn må alle slutte jobbe 

Vil tro at det er mye informasjon til pårørende, så de skal nok også ha møte med leger.

Da min mann fikk kreft, ble jeg innkalt til møte på kreftavdelingen med masse informasjon. Jeg fikk også dekket opphold på pasienthotell i en uke sammen med ham, fordi de mente det var bra for ham at jeg var der. Dette var den uka de tok masse store undersøkelser og startet behandling.

Så, ja, enkelte ganger er det fint om pårørende kan være med.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (19 minutter siden):

Her er mitt forslag på hvordan de kunne unngått sirkus: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1897483-kongehuset/page/188/#findComment-37619251

Hørtes ut som dette ble kastet litt brått på dem, særlig siden HM hadde planlagt å være på jobb lengre i utgangspunktet. At noe blir gjort i hui og hast når ting kommer uventet, er ikke så rart egentlig. Hadde de hadde litt bedre tid til å forberede seg mentalt, så kanskje de også hadde lagt opp kabalen i forhold til reise annerledes. Hvem vet. Det ble jo uansett synlig i kalenderen at HM kuttet en hel dag, og da var det vel like greit å si noe om det. Og de som følger med, eller de som gidder å sjekke, vil vel også oppdage at IA ikke kun reiser hjem på ferie. Som sagt, hadde dette ikke blitt nærmest kastet på dem slik jeg forsto at det ble, hadde de kanskje svart annerledes eller ikke vært så åpen om ting som nå. De får jo uansett kritikk for å både si for lite og for mye, så jeg vet ikke helt hva som er best.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (1 minutt siden):

(klipp klipp)

Og ikke minst, nødvendig. Som pasient er det slettest ikke sikkert man får med seg alt som blir sagt, rett og slett fordi man er syk, overveldet og sliten. Da er det veldig greit å ha pårørende der slik at de kan plukke opp viktig informasjon også.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Viki6 skrev (1 minutt siden):

Vil tro at det er mye informasjon til pårørende, så de skal nok også ha møte med leger.

Da min mann fikk kreft, ble jeg innkalt til møte på kreftavdelingen med masse informasjon. Jeg fikk også dekket opphold på pasienthotell i en uke sammen med ham, fordi de mente det var bra for ham at jeg var der. Dette var den uka de tok masse store undersøkelser og startet behandling.

Virkelig. Datteren også, som har igjen kort tid utenlands bare før ferie? Og viss man ønsker å tåkelegge og ligge lavt og bla bla var kanskje de tilgjengelige fine pårørende å bruke frem til HM kom hjem. Litt løsningsorientert er det lov å være 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Hørtes ut som dette ble kastet litt brått på dem, særlig siden HM hadde planlagt å være på jobb lengre i utgangspunktet. At noe blir gjort i hui og hast når ting kommer uventet, er ikke så rart egentlig. Hadde de hadde litt bedre tid til å forberede seg mentalt, så kanskje de også hadde lagt opp kabalen i forhold til reise annerledes. Hvem vet. Det ble jo uansett synlig i kalenderen at HM kuttet en hel dag, og da var det vel like greit å si noe om det. Og de som følger med, eller de som gidder å sjekke, vil vel også oppdage at IA ikke kun reiser hjem på ferie. Som sagt, hadde dette ikke blitt nærmest kastet på dem slik jeg forsto at det ble, hadde de kanskje svart annerledes eller ikke vært så åpen om ting som nå. De får jo uansett kritikk for å både si for lite og for mye, så jeg vet ikke helt hva som er best.

Jeg forstår at dette er vanskelig. Jeg forstår bare ikke hvordan man veksler heler tiden mellom å dele dramatiske nyheter, og så nekte å forholde seg til dem i det neste øyeblikk når det er ukomfortabelt og ikke noe som kan skape sympati.

Var virkelig den seansen med legen på Riksen samme dag som filene ble sluppet så akutt når hun fortsatt ikke er på noen liste 6 måneder etter, eller er det bare MBHs rettssak som skyver på ukomfortable ting?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Næmmin skrev (1 minutt siden):

Virkelig. Datteren også, som har igjen kort tid utenlands bare før ferie? Og viss man ønsker å tåkelegge og ligge lavt og bla bla var kanskje de tilgjengelige fine pårørende å bruke frem til HM kom hjem. Litt løsningsorientert er det lov å være 

Hva er det du kritiserer egentlig?

Mener du at de som står i situasjonen, og vet hva som skjer, ikke har evne til å ta en fornuftig vurdering av hva som trengs? Dette vet du bedre enn dem?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (17 timer siden):

Vi er enig i at disse sakene er stygge for tilliten til monarkiet. Både siden de faktisk har skjedd, men også fordi håndteringen har vært rævva. 

Når det kommer til å være en god ambassadør for Norge, så var det vel nøyaktig det han forsøkte nå i Japan. Og jeg synes det var fint at han dro, og jeg synes også det er fair at han reiste hjem en dag tidligere. Så får vi se om han klarer å gjenoppbygge tilliten hos de som har mistet den. Den nyeste meningsmålingen jeg fant, er fra i mars. Mulig det har kommet en nyere, men i den fra i mars tror altså 80% at han vil fungere svært eller ganske godt som monark. Det er jo allerede et rimelig høyt tall.

nrk

Personlig mener jeg at kronprinsparet må gå av og at det ikke er mulig å gjenoppbygge noe tillit. 

Men om de skulle gjennoppbygget tillit så måtte de vist at de er til å stole på, at de angrer og at de har sympati for andre enn dem selv. Det gjør de ikke. 

Kronprinsparet klarer ikke svare ærlig på spørsmål.  De nekter i de fleste tilfeller å svare på spørsmål og de få gangene de svarer på spørsmål så lyver de. I stedet for å vise at de har sympati med ofrene så bruker de all deres tid til   å prøve å få oss til å synes synd på dem.  Kronprinsparet viser de samme holdningene som gjorde at de hadde null problem med å være venn med Epstein selv om de visste hva slags forbrytelser han drev med. Det er en ekstrem narsissisme.

De har ikke en gang sagt unnskyld til ofrene.  Det var ett  av Epsteins ofre som forsøkte å møte Mette-Marit for å få en beklagelse og da svarte Mette gjennom kommunikasjonsjefen at Mette føler seg for syk til å møte noen.   Det er vanskelig å bli frekkere. 

Mette-Marit var ikke villig til å gi en skriftlig beklagelse heller fordi offeret ville ha en beklagelse hvor Mette-Marit  innrømte at hun  visste  i hvert fall om noen av overgrepene Epstein hadde gjort. Det er som kjent Mette-Marit ikke villig til å gi. 

Det er forskjell på tillit og sympati. Det er trist at Mette-Marit er syk og der trist for Haakon å ha en kone som er syk. Men det betyr ikke at de er skikket til å bli konge og dronning.    Er du lærer og det kommer frem at du bruker arbeidstiden din på å flørte med favoritt-pedoen din og at du brukte egenmeldingene dine til å besøke favoritt-pedoen din i USA så hadde du mistet jobben selv om har en lungesykdom.

Haakon har høy oppslutnng i dag fordi mediene skjermer han.  Han har ikke høy oppslutning fordi han har lagt alle kortene på bordet og folket har sagt  vi har fortsatt tillit til deg.   Mette-Marit hadde høy oppslutning i 2012.  Det betyr ikke at folket aksepterte at hun flørtet med en pedo. Det betyr kun at folket ikke visste hva hun drev med. 

Endret av SVK
  • Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Mener du at de som står i situasjonen, og vet hva som skjer, ikke har evne til å ta en fornuftig vurdering av hva som trengs? Dette vet du bedre enn dem?

Så langt kan jeg ikke si annet enn at statistikken er i min favør der ja dessverre 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

I hvilken grad de var forbrendt vet vi lite om, men de har en egne kommunikasjonsrådgivere de kan bruke når de har behov for det.

Jeg har ikke kritisert de for å si for mye. De velger selv hva de ønsker å si, og hvor mye de vil involvere offentligheten i MM sin sykdom. 

Jeg ville ikke gjort det på denne måten selv, ut fra hvilke behov jeg har, men dette er er vel hvordan de ønsker det da. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Hun sier hva hun mener, akkurat som du gjør. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
monos skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at dette er vanskelig. Jeg forstår bare ikke hvordan man veksler heler tiden mellom å dele dramatiske nyheter, og så nekte å forholde seg til dem i det neste øyeblikk når det er ukomfortabelt og ikke noe som kan skape sympati.

Var virkelig den seansen med legen på Riksen samme dag som filene ble sluppet så akutt når hun fortsatt ikke er på noen liste 6 måneder etter, eller er det bare MBHs rettssak som skyver på ukomfortable ting?

Nå er det vel media (og oss i tråden) som har gjort dette til å bli så dramatisk. "Kronprinsessens helsesituasjon" som HM har sagt, er jo en ganske nøytral setning i seg selv. Hva er det de nekter å forholde seg til? Å svare på spørsmål som går direkte på detaljer omkring MMs helse? For det er det vel ikke noen som har krav på å vite, uansett hvor nysgjerrige vi er. Jeg tipper at informasjonen kommer senere uansett. Men kanskje ikke mens de står midt i det. 

Og hva som er nødvendig og ikke ifht hennes helse, har jeg ikke noen formening om, for jeg vet ikke nok om helsen hennes.

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...