Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enda en tulling skrev (7 minutter siden):

En dødsdom har vi strengt tatt alle. Bare spørs hvor lang tid det tar.

Hun har allerede i mange år hatt en sykdom som hun vil dø av om hun ikke rekker å dø av noe annet først.
Så "dødsdom" i denne sammenhengen gir bare mening dersom det er nær forestående.

Hvis man havner i en situasjon med lungefibrose og ikke kan transplanteres så er det en annen type dødsdom enn «dette dør man av uten transplantasjon en dag» eller «vi skal alle dø en dag».

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Ok, ser nå at flere har sett henne i media på vei til sykehus.
Var litt rask der, sitter ikke klistret til TV er jeg redd. Har faktisk ingen....

Jeg ser ikke på tv, men trodde du leste tråden 😆 ok, hvis du ikke har sett bildene i tråden gir spørsmålet mer mening. 

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Hvis man skal påstå at kronprinsen FÔRET media med noe i løpet av Japan-besøket, så må et minstekrav være at man tar utgangspunkt i det han fokuserte på i innledningene til møtene med pressen, der han selv tok ordet og fritt fokuserte på det han selv ønsket.

Jeg kan opplyse om at det han la all vekt på der var JAPAN, og norske interesser i landet, med fokus på ulike samarbeidsområder mellom de to nasjonene.

Alt det andre, VM, MMs sykdom, ekteskapsråd osv, var svar ikke på pressens spørsmål generelt, men på den NORSKE pressens spørsmål. 

Han har vist tidligere at han er fullt ut i stand til å la være å svare på spørsmål. Forskjellen er at de spørsmålene ville han ikke svare på, fordi det ville sette dem og andre familiemedlemmer i dårlig lys. 

Helse er noe av det mest private vi har. Kronprinsessen har vært opptatt av å ikke svare på spørsmål fordi det er privat / de vil ha et privatliv. Hun har til og med understreket hvor viktig det er. 
Likevel var det nettopp helseopplysninger som ble delt i desember i fjor, like før Epstein-saken sprakk. Selv om det ikke på noen måte var akutt. 

Helsesituasjonen har vært snakket om, og også vært brukt som grunn til å ikke la seg intervjue om Epstein på 7 uker. Selv da ble det begrenset til 20 minutters intervju, på grunn av helsa. Da var det heller ikke så privat. 

De kunne ha skjult dette også frem til man hadde konkrete ting å komme med. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (50 minutter siden):

🎯  Gode refleksjoner basert på kjent informasjon. 

I NRK-intervjuet refererte de til den kongelige gjerningen som et prosjekt de har felles. Når ble en kongelig rolle og deres gjerning et prosjekt! Det er rent pinlig og muligens også latterlig å høre dem omtale rollene sine og gjerning/representasjon som et prosjekt. 
Det er direkte feil, og det er en total mangel på rolleforstand. Google gjerne ordet. 

I samme slengen kan man google "bagatell".

Kronprinsparet tilhører generasjon X, aka. ironigenerasjonen. Det er ikke så enkelt for gen x-ere å bruke et svulstig ord som "gjerning" , og særlig ikke hvis målet er å være troverdig.

Jeg synes vi kan vise litt romslighet i forhold til et litt klønete ordvalg. Det mine gen X-ører hørte var at det var at dette står de sammen om.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Hadde det vært bedre å ikke si noen ting da? Og så enten bare droppe hele Japan uten et ord, eller kutte den ene dagen uten et ord? Hadde ikke det skapt spekulasjoner og støy, det også? 🤔 Uansett hva som hadde blitt gjort i denne spesifikke situasjonen, hadde det enten skapt støy, eller så hadde de gått på akkord med seg selv. Det unner jeg dem faktisk ikke i en så krevende situasjon som når et familiemedlem er såpass syk. 

Her er mitt forslag på hvordan de kunne unngått sirkus: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1897483-kongehuset/page/188/#findComment-37619251

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ikke på tv, men trodde du leste tråden 😆 ok, hvis du ikke har sett bildene i tråden gir spørsmålet mer mening. 

Jeg så noen bilder av kronprinsparet med noen bagger på en eller annen parkering. Noe uklart hvor dette var.

Forøvrig har tråden en tendens til å vokse kraftig bare mens man skriver....

Endret av Enda en tulling
Tilleggskommentar
  • Liker 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (10 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-alvorlig-syk-den-norske-kirke-holder-sarskilt-forbonn/s/5-95-3075302

Bønnen til biskopene medfører "et ønske" om at en person med samme blodtype, vevstype og en lunge på samme størrelse med Mette-Marit snart dør.

Dette er jo det organdonasjon handler om. Noen må dø for at man selv skal kunne leve. Det betyr ikke at man ønsker livet av noen eller at noen dør pga at man står på en venteliste. 

Men mennesker dør og noen er så gode at de da velger å redde flere liv. Det syns jeg ikke at man skal kritisere, det blir så uverdig. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I en artikkel om Dronnings Sonja, som er tilbake på jobb, dukker det også opp opplysninger om at Kongeparet skal til Breiarn kommune neste uke. Det er en av de siste 5 kommunene som de ikke har besøkt. Da er det bare 4 igjen. Sykehusinnleggelse forrige uke, og nå kjøres det på. 

Respekt.

• Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (36 minutter siden):

Tipper hun er på Rikshospitalet for å ta alle undersøkelser som skal til før en donasjon. Så da havner hun nok i køen, og venter på de riktige lungene som passer til henne. Hvis så, så må hun/de være klar på kjempekort varsel. 

Tror nok ikke hun skal inn til operasjon nå i dag. Da hadde alt vært mer hektisk.

Og til dere som tror at man er frisk raskt etter å ha fått et nytt organ, så stemmer ikke dette. Og det er en nervepirrende tid etterpå for å se om kroppen støter fra seg de nye organene.

Det var nok en god grunn til at Haakon reiste hjem en dag tidligere.

I min verden trommer man ikke sammen hele slekta for en undersøkelse. Assa, hvor selvhøytidelig er det mulig å være? Skal det fortsette sånn må alle slutte jobbe 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Solstråle1 skrev (3 minutter siden):

Dette er jo det organdonasjon handler om. Noen må dø for at man selv skal kunne leve. Det betyr ikke at man ønsker livet av noen eller at noen dør pga at man står på en venteliste. 

Men mennesker dør og noen er så gode at de da velger å redde flere liv. Det syns jeg ikke at man skal kritisere, det blir så uverdig. 

Det er biskopene jeg i tilfellet kritiserer.

• Liker 8
Skrevet
Justlooking skrev (22 timer siden):

Man får absolutt ikke permisjon med lønn i det private heller. Men kan få permisjon uten lønn eller bruke feriedager.

Jo, man har et visst antall dager i året man kan søke å bruke til slikt

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Justlooking skrev (På 2.6.2026 den 20.53):

Dessverre har det vært alt for mye halvsannheter, løgner og bortforklaringer så tilliten er borte for lengst.

Og tillit som er brutt er vanskelig (for ikke å si umulig) å få tilbake. Det er mange som har fått nok av hele kongehuset nå. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Det er biskopene jeg i tilfellet kritiserer.

Ja, de er jo kjent for et ureflektert forhold til etiske vurderinger omkring liv og død og forbønn.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
monos skrev (14 minutter siden):

Kronprinsessen

a) gikk på egne ben

b) bar egen sekk

c) hadde ikke på seg nesegrimen (i nesa)

av dette, kan man avfeie

1) at hun er døende

2) at hun skal opereres idag

3) at hun er i så dårlig forfatning som flere har diktet opp, tydelivis også den norske kirke

Og så kan andre spekulere i hvorfor HM dro hjem, det lille man ser av MMs helse virker ikke å være verre enn f.eks 17. mai, når hun bærer egen sekk og går helt fint uten hjelp.

Ja, det kan det se ut som om du har rett i. Hun skal vel bare innom for en sjekk, pasienter med lungefibrose sjekkes sikkert med jevne mellomrom, eller kanskje hun omsider skal vurderes om hun er så dårlig at hun nå settes i donasjonskø. Basert på avlysning av både det ene og det andre skulle man tro at det var mye mer dramatisk enn mine antagelser her, men jeg håper selvsagt at jeg har rett og at Mette ikke ikke er så elendig som disse avlysningene skulle tilsi.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Næmmin skrev (1 minutt siden):

I min verden trommer man ikke sammen hele slekta for en undersøkelse. Assa, hvor selvhøytidelig er det mulig å være? Skal det fortsette sånn må alle slutte jobbe 

Vil tro at det er mye informasjon til pårørende, så de skal nok også ha møte med leger.

Da min mann fikk kreft, ble jeg innkalt til møte på kreftavdelingen med masse informasjon. Jeg fikk også dekket opphold på pasienthotell i en uke sammen med ham, fordi de mente det var bra for ham at jeg var der. Dette var den uka de tok masse store undersøkelser og startet behandling.

Så, ja, enkelte ganger er det fint om pårørende kan være med.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (19 minutter siden):

Her er mitt forslag på hvordan de kunne unngått sirkus: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1897483-kongehuset/page/188/#findComment-37619251

Hørtes ut som dette ble kastet litt brått på dem, særlig siden HM hadde planlagt å være på jobb lengre i utgangspunktet. At noe blir gjort i hui og hast når ting kommer uventet, er ikke så rart egentlig. Hadde de hadde litt bedre tid til å forberede seg mentalt, så kanskje de også hadde lagt opp kabalen i forhold til reise annerledes. Hvem vet. Det ble jo uansett synlig i kalenderen at HM kuttet en hel dag, og da var det vel like greit å si noe om det. Og de som følger med, eller de som gidder å sjekke, vil vel også oppdage at IA ikke kun reiser hjem på ferie. Som sagt, hadde dette ikke blitt nærmest kastet på dem slik jeg forsto at det ble, hadde de kanskje svart annerledes eller ikke vært så åpen om ting som nå. De får jo uansett kritikk for å både si for lite og for mye, så jeg vet ikke helt hva som er best.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (1 minutt siden):

(klipp klipp)

Og ikke minst, nødvendig. Som pasient er det slettest ikke sikkert man får med seg alt som blir sagt, rett og slett fordi man er syk, overveldet og sliten. Da er det veldig greit å ha pårørende der slik at de kan plukke opp viktig informasjon også.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Viki6 skrev (1 minutt siden):

Vil tro at det er mye informasjon til pårørende, så de skal nok også ha møte med leger.

Da min mann fikk kreft, ble jeg innkalt til møte på kreftavdelingen med masse informasjon. Jeg fikk også dekket opphold på pasienthotell i en uke sammen med ham, fordi de mente det var bra for ham at jeg var der. Dette var den uka de tok masse store undersøkelser og startet behandling.

Virkelig. Datteren også, som har igjen kort tid utenlands bare før ferie? Og viss man ønsker å tåkelegge og ligge lavt og bla bla var kanskje de tilgjengelige fine pårørende å bruke frem til HM kom hjem. Litt løsningsorientert er det lov å være 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Hørtes ut som dette ble kastet litt brått på dem, særlig siden HM hadde planlagt å være på jobb lengre i utgangspunktet. At noe blir gjort i hui og hast når ting kommer uventet, er ikke så rart egentlig. Hadde de hadde litt bedre tid til å forberede seg mentalt, så kanskje de også hadde lagt opp kabalen i forhold til reise annerledes. Hvem vet. Det ble jo uansett synlig i kalenderen at HM kuttet en hel dag, og da var det vel like greit å si noe om det. Og de som følger med, eller de som gidder å sjekke, vil vel også oppdage at IA ikke kun reiser hjem på ferie. Som sagt, hadde dette ikke blitt nærmest kastet på dem slik jeg forsto at det ble, hadde de kanskje svart annerledes eller ikke vært så åpen om ting som nå. De får jo uansett kritikk for å både si for lite og for mye, så jeg vet ikke helt hva som er best.

Jeg forstår at dette er vanskelig. Jeg forstår bare ikke hvordan man veksler heler tiden mellom å dele dramatiske nyheter, og så nekte å forholde seg til dem i det neste øyeblikk når det er ukomfortabelt og ikke noe som kan skape sympati.

Var virkelig den seansen med legen på Riksen samme dag som filene ble sluppet så akutt når hun fortsatt ikke er på noen liste 6 måneder etter, eller er det bare MBHs rettssak som skyver på ukomfortable ting?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...